Alnagův bloček: Proč mám rád RPGfórum.

Důvod, proč píši o RPGfóru právě nyní je, že alespoň v mém nazírání došlo k jistému zpřetrhání vazeb s minulostí, byť možná jen po technicko-vizuální stránce a větší integraci s portálem rpg.sk. Ke spojení těch dvou už došlo dávno, ale vždycky to vypadalo spíš jako sňatek z rozumu, kdy si každý jede v zásadě po svém a speciálně rpg.sk v tom svazku živoří. Nové technologie dávají naději, že by se tohle mohlo změnit, ale na druhou stranu se hranice projektů setřely natolik, že je těžko říci, kolik z rpg.sk vlastně vůbec zbylo, pomineme-li název a adresu s přesměrováním…

Ale zpět na začátek. Samozřejmě, že se ke mně donesla informace o chystané změně koncepce RPGfóra, zvlášť když mi přinejmenším dvakrát přistál ve schránce hromadný spam, vyhrožující vymazáním účtu pokud se člověk nepřihlásí nebo nemá dost příspěvků… atd. No nebudu zastírat, že jsem se krátce po spuštění podíval, co konkurence vyrobila. Připadalo by mi krajně nerozumné to neudělat. Můj první dojem?

Není to špatné. Nejsem sice obecně přítelem světlých skinů, ale tenhle je zároveň relativně decentní, a přitom poměrně vyvážený a má svoje určité kouzlo. Co mne v první chvíli trochu zarazilo je, že celý koncept vypadá dost podobně nové koncepci pro „Kostku“, na druhou stranu podobné rozložení je něco jako standard, tak budu doufat, že nešlo o průmyslovou špionáž. :-) Co vnímám trochu jako vadu je, že ten skin nenaznačuje (alespoň dle mého) žádnou spojitost s RPG. Stejně dobře by se vyjímal na stránkách nějaké intelektuálněji zaměřené cestovky. Možná je to ale záměr.

Pojďme se tedy raději podívat na jednotlivé části. RPGfórum hodně zeštíhlilo. Možná, že ta redukční dieta byla drsná až moc, zmizely zajímavé části jako odborné statě o RPG (byť to byl jen mirror), zmizely stránky o WoD (ano, byly neaktuální, ale lepší než drátem do oka) atd. Zůstala tak poměrně přehledná, ale na druhou stranu až mírně chudě působící obsahová struktura – Novinky, RPGfórum, Anotace RPG her, Články a Soutěže.

Novinky jsou vcelku standardní informace o tom, co se na stránkách děje. Přiznám se, že pár věcí mi tam přijde trochu zvláštních, třeba kalendář akcí vpravo, asi nedozná přílišného využití. Soudím, že zase tolik akcí se nekoná, aby tohle byla dobrá cesta upozorňování na ně, ale třeba se pletu. Třeba teď vypukne frenetická činnost, con bude stíhat con a jedna hra druhou. Osobě bych dal dosažitelněji (tedy výš) uživatelské menu. Zajímavěji také vypadá to hodnocení her a rovněž oceňuji poměrně produktivní využití tagů u článků…

Druhou položkou menu je RPGfórum, jinými slovy diskuse. Tady se toho od doby co si pamatuji a soudě toliko letmým pohledem zase tolik nezměnilo. Stále zde úporně bují ne-rpg část (zde spadající zejména pod Rozličný pokec), což je ale problém vícero fór (rpg.net má svojí Tangency a ENWorld má dokonce raději paralelní fórum Circus Maximus). Je to stejně tak možná spása a možná prokletí, když se RPG diskuse začnou stáčet stále víc k tématům souvisejícím okrajově nebo vůbec, ale děje se to...

Věc, která mne těší, jsou Anotace RPG her. Kdysi jsem prohlásil, že by se lépe vyjímaly na RPGpedii nebo ještě lépe na Wikipedii, ale nová funkcionalita – zejména možnost nenásilně přidávat vlastní, tagování, hodnocení a komentáře jim dodávají nový rozměr. Rozměr, který opodstatňuje jejich existenci jako součást komunitního webu. Anotací sice není mnoho, což poněkud snižuje jejich využitelnost, ale to je věc, která se dá s trochou činorodosti změnit. Jakkoliv je to pochopitelné využití vlastního potenciálu, tak mne trochu mrzí snaha za každou cenu stočit odkazy na sebe – to, že se nepředpokládá, že by diskuse ke hře mohla probíhat jinde než na RPGfóru lze ještě nějak přehlédnout. To, že u již anotovaných her dává přednost odkazům do vlastního hnízda před odkazem na skutečně aktuální překlady (tady narážím přinejmenším na AD&D 2e a D&D 3e, jejichž překlady přibývají i od té doby, co jsem naposledy před svým odchodem z RPG fóra aktualizoval tamní knihovnu překladů a podobě zkrátka přišel i překlad D&D 4e, který pro změnu není uveden vůbec) je už akceptovatelné méně. Na jednu stranu chápu, že odkazovat největší konkurenci není úplně příjemné, na druhou stranu tím IMO trpí hlavně pověst kvality anotací… což vzhledem k tomu, že je to podle mého stále největší deviza RPGfóra není úplně rozumná strategie.

Zajímavá volba je mít v hlavním menu Soutěže (a nemít tam třeba separé ony již zmiňované akce). Znamená to zřejmě, že soutěže jsou pro dvoustátí rpgfórum-rpg.sk nějakým způsobem důležité a skutečně tak tomu může být, ostatně najede tu i nesmělé i smělé pokusy o sepsání vlastního RPG po vzoru zahraničních předskokanů.

Záměrně jsem si rubriku Články nechal na závěr. Jsou v ní dvě věci, které mne teší. Jednak transformace některých článků z Drakkaru do podoby v které se dá snáze vyhledávat. Ale zejména druhá možnost si sami a beztrestně (nebo alespoň zdánlivě beztrestně, uvidíme s praxí) přidávat odkazy na svoje články, které visí jinde. Jednoduché zamyšlení mne dovedlo k této úvaze. Coby autor článku zřejmě chci, aby si můj článek přečetlo co nejvíce lidí. Pokud zavěsím svůj článek na RPGfórum, přečtou si jej lidé, co chodí tam. Pokud jej pověsím na řekněme d20.cz (kam jinam byste ho chtěli věšet, co?) a na RPGfórum si nahrajete odkaz na něj, hned jste velmi snadno zhruba zdvojnásobili množství svých čtenářů. Jsem si téměř jistý, že nebylo záměrem ponouknout lidi, aby psali hlavně pro jiné weby, nicméně přesto to považuji za vstřícné gesto a zvažuji, že této příležitosti využiji a možná by nebylo špatné, kdyby tak učinili ostatní autoři z Kostky. Zdá se mi to jako vhodná příležitost, jak znovu vybudovat některé spálené mosty a trochu zbořit ty slonovinové věže, které stojí, uzavřené ve své nádheře, ale přesto možná hnijící ve svém nitru.

Mám RPGfórum protože se přinejmenším dílem vrátilo ke své původní vizi, k poslání s nímž se transformovalo z CzechDnD na větší webový portál. Možná, že to, o čem jsem si myslel, že už je mrtvé, není tak mrtvé, jak se zdálo. Žel, jakkoliv mám rád RPGfórum, některé lidi na něm stále nemůžu vystát…
Napsal: Alnag
2.3.2009 14:01 - andtom
skew: Jsou to sice PC strategie (mají dokonce i singleplayer, ale AI je slabší než lidský oponent), ale jsou hrané zejména play-by-mail. Někdy se hrají i týmově (třeba tři lidi proti třem, každý ovládá jednu armádu nebo sbor). Jde o to, že tam lidi neřeší: tato hra je lepší horší, nepotřebují se nějak vytahovat v diskuzích, nemachrují, neznechucují někomu něco, pomáhají si atd. a různí z nich hrají ty samé hry různě (mají homerules, něco jim sice hra dovoluje dělat, ale považují to za gamey, zneužití pravidel).
Musím přiznat, že byť záležitost věku nepřeceňuji, tak jsou to vesměs starší pánové, někteří i 30-let hrající stolní a později PC wargames. Otevření novým lidem, ale pokud to nejsou slušáci, tak by rychle zhasli. Vedle těchto rytířů staré školy vypadají RPG hráči jako nevyzrálá chátra. Trochu přeháním, ale je to tam, vážně. Bohužel je to tak.

EDIT: Proto mi vždy přijde úsměvné, když někdo chce jakože zesměšnit D&D 4e a nazývá to wargame. Ve své hlouposti netuší, jací právě wargames hráči jsou.
2.3.2009 14:20 - Sethi
colombo: nevypovídá to možná také něco o tvém chování k nim?

řekla bych, že s výjímkou /b/ je automatická nesnášenlivost spíš vyjímkou.

"um.. ahoj, já jsem pepa a jsem tu na fóru o vázání květin nový. specializuju se na chryzantémy, rád bych se podělil o svoje zážitky při tomhle vzrušujícím koníčku."
"shoř v pekle, ty i tvoje chryzantémy, každý ví, že bez kapradí neuvážeš solidní věnec!"
2.3.2009 14:23 - Lotrando
Colombo: šak my víme, že to jenom hraješ, ale ještě chvilku vydrž, dává nám to zdání demokracie, když si tu tak spamuješ co tě napadne :)
2.3.2009 14:32 - unknown
andtom: možná to je dáno tím, že RPG jsou specifické odvětví, kde styl jedné hry je založený na odmítnutí druhého stylu hry. Asi proto ta rivalita a ješitnost. Jinak souhlasím a psal jsem to kdysi i do diskuse na RPGF, hráči dungeoncrawlu a hack&slashe jsou jedni z nejspokojenějších hráčů vůbec - asi proto, že jejich styl není založený na rivalitě proti jinému stylu.
2.3.2009 14:32 - jonka
thats me
2.3.2009 14:37 - Alnag
Jonka: V první řadě si myslím, že není záměrem d20.cz, aby sloužila primárně jako místo, kde se můžou trollové z RPGfóra vycukat a vydovádět a ještě k tomu stahovat i ostatní a vzájemně se tu krmit. Aby si pak na domácím písečku mohli hrát na slušné hochy.

Jak už jsem psal, tohle není ban. Ono technicky vzato to bez banů to nejde ani na d20.cz už dávno, protože jinak byste se museli prodírat hustým nánosem spamu. Ban je, zabránění psát. Tohle je nastavení diskuse dle jejího vlastníka (což jsem shodou okolností já, navíc blogové diskuse... !). Uplatňuji tedy svoje vlastnické právo nastavení diskuse (sice jsme to tu nikdy nedělali, ale proč nezačít). Pokud s tím má někdo problém, může si o tom založit téma - nejlépe na RPGfóru.

Myslím, že co mne k tomu vedlo, vím hlavně já. A až někdy uvidím Fritzse skutečně argumentovat (nikoliv předvádět svůj obvyklý demagogický tiátr - o jednom správném a pravém přístupu) tak hluboce smeknu.

Také bych dodal, že je mi v zásadě jedno, kdo podle tebe bude na konci vítězem. Hrát si tady na vítězství a prohry by si zasloužilo takový ten oblíbený "paralympijský" obrázek. Jistě ho znáte.
2.3.2009 14:54 - Colombo
Alnagu, to by jsi mne urazil, já nejsem z RPGfóra:)
2.3.2009 15:08 - Jerson
Sethi píše:
brát v úvahu názor ostatních? a nechtěl bys, jersone, trochu moc? =)

Chtěl, není to nic snadného, ale lidi co to zvládají uznávám.

Bouchi, jak sis možná všiml, někteří berou jako kritiku i pochvalný názor, když očekávají, že dotyčný (Jerson) bude kritizovat. Ale to už je odbočení a nemám čas to rozebírat.
2.3.2009 15:13 - andtom
jonka píše:
možná to je dáno tím, že RPG jsou specifické odvětví, kde styl jedné hry je založený na odmítnutí druhého stylu hry.

Cože? Abych mohl hrát nějakou RPG, tak musím jiné odmítat? Nesnášenlivost je povýšena na vlastnost RPG hráče? Děkuji, s tímto uvažováním nechci mít nic společného.

jonka píše:
hráči dungeoncrawlu a hack&slashe jsou jedni z nejspokojenějších hráčů vůbec - asi proto, že jejich styl není založený na rivalitě proti jinému stylu

Tomu fakt nerozumím. Pokud hraji detektivku, má být můj styl založen na rivalitě a ješitnosti, pokud hraji hack&slash, tak ne. To nemluvím o případech, že běží ta samá hra, kdy postavy jednou dělají to, jednou ono - ti hráči patří dle teorie o rivalitě a ješitnosti kam?
__________

Podle mě je RPG močál vytvářen právě tím, když jsou u některých lidí ješitnost a rivalita povýšeny za normální přístup k ostatním hráčům RPG.
2.3.2009 15:20 - Colombo
andtom: no to pak se pomalu stávají ješitní, začínají proti sobě bojovat, protože jen jeden může vyřešit případ! Není tu skřet pro každého! Jen jeden může být Inspektor!
Já o tom něco vím, moje manželka mě na to upozornila.
2.3.2009 15:26 - Alnag
Jinak souhlas s andtomem, myslím, že tohle je projekce ze strany některých lidí, kteří rádi uvažují v dimenzích lepší/horší RPG (nebo lepší/horší způsob hraní RPG a automaticky se domnívají, že tak uvažují všichni. Já dělím RPGčka na ta pro mne zábavná a ta nezábavná. Zábavná hraju, nezábavná jsou mi vcelku šumák, ale respektuju, že se u nich může bavit někdo jiný...

To, že se tady (a nejen tady) snaží někteří lidé vytvořit nepravdivý obraz, že D20 (a já speciálně) propagujeme jediný zprávný způsob hraní vůči němuž jsou méněcenné jen dokazuje v jakých kategoriích o tom přemýšlejí. Takže asi tak...
2.3.2009 15:30 - Colombo
ale když takovým způsobem začnu já dělit lidi, tak je hned oheň na střeše...
2.3.2009 16:01 - skew
andtom píše:
EDIT: Proto mi vždy přijde úsměvné, když někdo chce jakože zesměšnit D&D 4e a nazývá to wargame. Ve své hlouposti netuší, jací právě wargames hráči jsou.


Což se dnes chystám čirou náhodou zjistit, jen tak light :)

Jinak Alnagu, ne že bych si chtěl hrát na vědmu, ale myslíš že ten experiment opravdu bude k něčemu jinému, než že Frizse lockneš a omezíš mu přístup (nepřímo) ?
Když tomu předcházel takovej humbuk, už to nejsou "přírodní" podmínky, jsou to laboratorní podmínky. Prostě když člověk ví že testuješ jeho trpělivost, paměť, soudnost a já nevím co, tak reaguje jinak a ty testy budou stejně deformovaný.
Buď se hecne a vydrží to no matter what, nebo ho to akorát vydráždí o to víc a nedá mu to. Což by sice mohlo vypadat jako jeho fail a váš win, ale znáš takovou tu metodu, jak někomu dokola opakuješ "Nebuď naštvanej" dokud se opravdu nenaštve ? - to je imho podobý.

OT:
Btw, právě jsem si vzpoměl a musím se s vámi podělit: Já, a vy všichni se mnou, jsme právě prohráli The Game. :)
2.3.2009 16:03 - Sethi
Píše:
Btw, právě jsem si vzpoměl a musím se s vámi podělit: Já, a vy všichni se mnou, jsme právě prohráli The Game. :)

argh.
2.3.2009 16:06 - jonka
andtom: asi se nechápeme. já mluvím o tom, jak je v některých hrách vyloženě napsáno "naše hra není prachsprosté vybíjení dungeonů, ale je to hraní o příběhu" v dalším textu se dozvíš jak je vybíjení dungeonů nízká zábava atd. Přeneseně, prostě některé hry se ostře vymezují k jinému stylu už v pravidlech. Samozřejmě je to přikrmováno pak v komunitách na fórech atd. To jsou fakta. Někteří hráči se pak vymezují vůči jinému stylu hraní i bez pravidel jen na základě své preference. Taky fakta a osobní volba každého.

Ale když pak uslyšíš pejorativně "no borci to hráli jako HnS, to je mi nízká forma hraní RPG" tak je průšvih na světě.

Aby sis představil o čem mluvím uvádím jako příklad tenhle thread na RPGF o Hack and Slashi. (jako ilustrační příklad si stačí přečíst druhou větu úvodního příspěvku)
Jen bych si dovolil poznámku, že ti co se vymezují proti jiným způsobům hraní jsou taky "normální hráči", jen mají rádi jiný styl.

...nebo si možná rozumíme a já jsem nepochopil tvůj předchozí post. Jinak mě taky vymezování se vůči ostatním stylům nepříjde moc zdravé, jakmile si čtu v nějaké knížce a je tam něco z toho uvedeného výše mám sto chutí pravidla hnedka odložit a už je nečíst.

Alnag:mě jde v podstatě jen o jednu věc. Kdysi, v dobách dřívějších když se sem přesunul exodus lidí z RPGF (Lotrando, Dalcor definitivně atd) si prohlašoval, že TY nepotřebuješ moderování a bany, že tady na d20 je absolutní svoboda a že diskuze se moderuje sama. Říkal jsi i něco v tom smyslu, že na RPGF to nevedou podle tvých představ, potažmo řečeno vedou to tam špatně když moderují (a banují).

Teď po určitých zkušenostech a čase si se sám uchýlil k moderování a banování - i když slabší formě - ale je to zásah do diskuse, to musíš uznat. Mě jde jen o to, jestli sis uvědomil ten názorový posun (ne možná tvůj osobně ale rozhodně toho co prezentuješ) mezi tím co si říkal dřív a tím co říkáš teď (2.3.2009 14:37 - Alnag). Jak říkám jediné o co mi jde je to, jestli si uvědomuješ tu změnu v prezerntovaném názoru. Nic víc.

Jinak co se týče mne, já jsem pro moderované diskuze a nepovažuju je za nějaké násím kroucené, takže to co teď děláš mi přijde ok. Právě proto jsem si kdysi tak v duchu polemizoval (v reakci na tvůj dřívější post) jestli diskuse bez zásahů a mopderování nejsou jen jakýmsi utopistickým snem... viz nynější situace.
2.3.2009 16:11 - Colombo
skew
the game, to si měl na mysli tuhle the game ?

btw. Jonka: v druhé části říspěvku jsi konečně kápla na něco, co má smysl řešit, aniž by to hrozilo ve flame.
2.3.2009 16:23 - Sethi
tahle the game.
2.3.2009 16:26 - Colombo
hmm, lehce mi to připomělo Sluneční Loterii od P. K. Dicka
2.3.2009 16:29 - Alnag
skew: Myslím, že vzhledem k situaci je to důležité zjištění. Jsou dvě varianty. Buď Fritzs skutečně nekecá a takové "definování diskuse" respektuje. Potom to dává všem zakladatelům diskusí si regulovat jeho výskyt v diskusích a mohou to dle uvážení využít. Já bych to rozhodně u některých mnou založených diskusí zvážil. A nebo Fritzs jen planě kecá a vydrží mu to jen pár dní (max. týdnů). I to je zajímavá a důležitá informace do budoucna.

Já jsem vždycky věřil v první řadě na domluvu. Ale jestliže je reakcí na domluvu jen větší příval trollování, je potřeba přehodnotit přístup. Dosud to tady bylo extrémně svobodné, což možná někoho zmátlo a domnívá se, že když je něco někde cizího a nehlídaného, může se tam chovat jako prase, rabovat a rozbíjet co hrdlo ráčí. To je omyl.

Ten experiment v zásadě slouží ke zjištění toho, jestli je možná domluva alespoň ve smyslu vymezení teritoria působnosti. Pokud se ukáže, že nikoliv, bude to asi znamenat, že se prostě politika zdejších diskusí bude muset v budoucnu změnit. Ostatně zajímalo by mne, jak by takové doporučení v diskusi působilo i na další uživatele...

jonka: Uvědomuji si, co jsem říkal. Myslím si, že současný problém je daný právě tím, co jsem říkal a tím, že se tu někteří uživatelé rozhodli dokázat, že to není pravda stůj co stůj (a ještě se tu vzájemně hecují). Takže ano... v zásadě se jim to asi podařilo. To nic nemění na tom, že nemoderované diskuse jsou lepší a že moderovat pokud možno nic nechci. Nicméně pokud nebude zbytí, udělám, co bude podle mého soudu potřeba.

Jinak nikdy jsem neprohlašoval, že diskuse nepotřebuje žádné moderování, ale že diskuse nepotřebuje takové to tvrdé moderování (stylem, tohle je off-topic, tohle rozdělíme). Měkké moderování je kladení správných otázek, připomínek atd. v rámci diskuse jako diskutující a může a dělá to téměř každý. To je moderování tak jak jsem ho aplikoval a tak jak vždycky fungovalo a funguje v normální komunitách. V komunitách, kde nepůsobí nějaká fanatická pátá kolona.
2.3.2009 16:39 - Lotrando
jonka: a to jsme se přesunuli každý sám nezávisle na sobě. já trřeba objevil d20 až po rpg f, protože jsem DnD tehdy nehrál.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.070893049240112 secREMOTE_IP: 3.149.26.176