Alnagův bloček: Proč mám rád RPGfórum.

Důvod, proč píši o RPGfóru právě nyní je, že alespoň v mém nazírání došlo k jistému zpřetrhání vazeb s minulostí, byť možná jen po technicko-vizuální stránce a větší integraci s portálem rpg.sk. Ke spojení těch dvou už došlo dávno, ale vždycky to vypadalo spíš jako sňatek z rozumu, kdy si každý jede v zásadě po svém a speciálně rpg.sk v tom svazku živoří. Nové technologie dávají naději, že by se tohle mohlo změnit, ale na druhou stranu se hranice projektů setřely natolik, že je těžko říci, kolik z rpg.sk vlastně vůbec zbylo, pomineme-li název a adresu s přesměrováním…

Ale zpět na začátek. Samozřejmě, že se ke mně donesla informace o chystané změně koncepce RPGfóra, zvlášť když mi přinejmenším dvakrát přistál ve schránce hromadný spam, vyhrožující vymazáním účtu pokud se člověk nepřihlásí nebo nemá dost příspěvků… atd. No nebudu zastírat, že jsem se krátce po spuštění podíval, co konkurence vyrobila. Připadalo by mi krajně nerozumné to neudělat. Můj první dojem?

Není to špatné. Nejsem sice obecně přítelem světlých skinů, ale tenhle je zároveň relativně decentní, a přitom poměrně vyvážený a má svoje určité kouzlo. Co mne v první chvíli trochu zarazilo je, že celý koncept vypadá dost podobně nové koncepci pro „Kostku“, na druhou stranu podobné rozložení je něco jako standard, tak budu doufat, že nešlo o průmyslovou špionáž. :-) Co vnímám trochu jako vadu je, že ten skin nenaznačuje (alespoň dle mého) žádnou spojitost s RPG. Stejně dobře by se vyjímal na stránkách nějaké intelektuálněji zaměřené cestovky. Možná je to ale záměr.

Pojďme se tedy raději podívat na jednotlivé části. RPGfórum hodně zeštíhlilo. Možná, že ta redukční dieta byla drsná až moc, zmizely zajímavé části jako odborné statě o RPG (byť to byl jen mirror), zmizely stránky o WoD (ano, byly neaktuální, ale lepší než drátem do oka) atd. Zůstala tak poměrně přehledná, ale na druhou stranu až mírně chudě působící obsahová struktura – Novinky, RPGfórum, Anotace RPG her, Články a Soutěže.

Novinky jsou vcelku standardní informace o tom, co se na stránkách děje. Přiznám se, že pár věcí mi tam přijde trochu zvláštních, třeba kalendář akcí vpravo, asi nedozná přílišného využití. Soudím, že zase tolik akcí se nekoná, aby tohle byla dobrá cesta upozorňování na ně, ale třeba se pletu. Třeba teď vypukne frenetická činnost, con bude stíhat con a jedna hra druhou. Osobě bych dal dosažitelněji (tedy výš) uživatelské menu. Zajímavěji také vypadá to hodnocení her a rovněž oceňuji poměrně produktivní využití tagů u článků…

Druhou položkou menu je RPGfórum, jinými slovy diskuse. Tady se toho od doby co si pamatuji a soudě toliko letmým pohledem zase tolik nezměnilo. Stále zde úporně bují ne-rpg část (zde spadající zejména pod Rozličný pokec), což je ale problém vícero fór (rpg.net má svojí Tangency a ENWorld má dokonce raději paralelní fórum Circus Maximus). Je to stejně tak možná spása a možná prokletí, když se RPG diskuse začnou stáčet stále víc k tématům souvisejícím okrajově nebo vůbec, ale děje se to...

Věc, která mne těší, jsou Anotace RPG her. Kdysi jsem prohlásil, že by se lépe vyjímaly na RPGpedii nebo ještě lépe na Wikipedii, ale nová funkcionalita – zejména možnost nenásilně přidávat vlastní, tagování, hodnocení a komentáře jim dodávají nový rozměr. Rozměr, který opodstatňuje jejich existenci jako součást komunitního webu. Anotací sice není mnoho, což poněkud snižuje jejich využitelnost, ale to je věc, která se dá s trochou činorodosti změnit. Jakkoliv je to pochopitelné využití vlastního potenciálu, tak mne trochu mrzí snaha za každou cenu stočit odkazy na sebe – to, že se nepředpokládá, že by diskuse ke hře mohla probíhat jinde než na RPGfóru lze ještě nějak přehlédnout. To, že u již anotovaných her dává přednost odkazům do vlastního hnízda před odkazem na skutečně aktuální překlady (tady narážím přinejmenším na AD&D 2e a D&D 3e, jejichž překlady přibývají i od té doby, co jsem naposledy před svým odchodem z RPG fóra aktualizoval tamní knihovnu překladů a podobě zkrátka přišel i překlad D&D 4e, který pro změnu není uveden vůbec) je už akceptovatelné méně. Na jednu stranu chápu, že odkazovat největší konkurenci není úplně příjemné, na druhou stranu tím IMO trpí hlavně pověst kvality anotací… což vzhledem k tomu, že je to podle mého stále největší deviza RPGfóra není úplně rozumná strategie.

Zajímavá volba je mít v hlavním menu Soutěže (a nemít tam třeba separé ony již zmiňované akce). Znamená to zřejmě, že soutěže jsou pro dvoustátí rpgfórum-rpg.sk nějakým způsobem důležité a skutečně tak tomu může být, ostatně najede tu i nesmělé i smělé pokusy o sepsání vlastního RPG po vzoru zahraničních předskokanů.

Záměrně jsem si rubriku Články nechal na závěr. Jsou v ní dvě věci, které mne teší. Jednak transformace některých článků z Drakkaru do podoby v které se dá snáze vyhledávat. Ale zejména druhá možnost si sami a beztrestně (nebo alespoň zdánlivě beztrestně, uvidíme s praxí) přidávat odkazy na svoje články, které visí jinde. Jednoduché zamyšlení mne dovedlo k této úvaze. Coby autor článku zřejmě chci, aby si můj článek přečetlo co nejvíce lidí. Pokud zavěsím svůj článek na RPGfórum, přečtou si jej lidé, co chodí tam. Pokud jej pověsím na řekněme d20.cz (kam jinam byste ho chtěli věšet, co?) a na RPGfórum si nahrajete odkaz na něj, hned jste velmi snadno zhruba zdvojnásobili množství svých čtenářů. Jsem si téměř jistý, že nebylo záměrem ponouknout lidi, aby psali hlavně pro jiné weby, nicméně přesto to považuji za vstřícné gesto a zvažuji, že této příležitosti využiji a možná by nebylo špatné, kdyby tak učinili ostatní autoři z Kostky. Zdá se mi to jako vhodná příležitost, jak znovu vybudovat některé spálené mosty a trochu zbořit ty slonovinové věže, které stojí, uzavřené ve své nádheře, ale přesto možná hnijící ve svém nitru.

Mám RPGfórum protože se přinejmenším dílem vrátilo ke své původní vizi, k poslání s nímž se transformovalo z CzechDnD na větší webový portál. Možná, že to, o čem jsem si myslel, že už je mrtvé, není tak mrtvé, jak se zdálo. Žel, jakkoliv mám rád RPGfórum, některé lidi na něm stále nemůžu vystát…
Napsal: Alnag
27.2.2009 17:36 - Fritzs
Uzivatel #1513 píše:
Alnagoši, Alnagoši! Fritzsumberk si dovoluje s někým nesouhlasit a ještě mu to dává najevo!
27.2.2009 17:41 - skew
Alnag píše:
No, možná je lepší se vykašlat na nějaké abstraktní jedince
No jo, ale možná by bylo lepší do toho ty jedince rovnou vtáhnout, nerad bych mluvil za někoho jiného. Btw, a tím ti současně odpovím i na
Píše:
Takže z tvé argumentace soudím, že asi budeš patřit k těm, kteří systémy střídají spíše častěji (a jeden systém nehrají moc do hloubky), správně?

-založil jsem na RPGf podobnou diskusi, kde vpodstatě odpovídám na tvou otázku (hned druhej post). V té anketě jsem hlasoval pro předposlední možnost, tzn. hraju více systémů podle toho, na co mame s ostatními náladu, ale hrajeme stejně dost málo, bohužel.
Nijak extrémně často systémy nestřídám, za asi 6 let kompletní výčet systémů tvoří DrD 1.6, D&D 3.5, DrD+, Střepy Snů. Poměrně dost z těch her jsme hráli třeba dvě souběžně s trochu jinou sestavou hráčů.
A jo, jinak skutečně hledám něco Da best, co mě a ostatní spoluhráče über-nadchne. Nehodlám pak ostatní systémy zavrhnout.

Sirien, dálnice:
Píše:
no, rozdíl je především v tom že z jízdy na dálnici zjistíš pouze několik konkrétních vlastností auta, většinu jich přehlédneš, zjistíš jeho chování jen na velmi specifickém povrchu za velmi specifických vlastnost

Takhle přesně jsem to ale mylslel. Co když chci hrát především akční a dobrodružné hry a někdo mi bude strkat MlwM ? Může to být super systém a vůbec, mít spoustu cool mechanik a vlastností, ale že se na akční hru nehodí, na to nepotřebuju 10 sezení, možná ani jedno (já MlwM nečetl, tak jen tipuju).
27.2.2009 17:52 - sirien
Uživatel: No, prozačátek si tam docela hezky všímám toho že Fritzs (jednou hrál SR, co vím) vůbec nechápe SR a hodně se snaží aby to bylo vidět :D

A to že třeba zrovna PK cpe teorii všem okolo i když o ní nestojej neni nic moc novýho, na Fóru je takovejch víc.

Skew: ok. Nicméně pokud hledáš akční hru, a dostaneš se k d20 modern a k... co já vim, GURPS, tak Ti určitě nestačí jedno sezení na to abys porovnal kterej ten systém je pro Tvoje potřeby lepší, musíš si to trochu projít, zažít, odzkoušet ve více podobách.

Fritzs: Window sem se Ti snažil vysvětlit, ale bylo to jako snažit se v tenise porazit tréninkovou stěnu, tak sem radši přestal plejtvat časem a dal sem svou snahu do něčeho užitečnějšího. Myslim že u toho zůstanu, mám tu pár rozepsanejch článků a než bych Ti poslal první kolo vysvětlování které by se stejnak na 90% minulo účinkem, tak můžu mít jeden z nich z půlky hotovej...
Jiní než Ty (pravda, v RPG o dost větší kapacity z mého pohledu, ale Ty o sobě malé mínění nemáš, tak co) dokázali sdělení v The Window pochopit sami, věřím že když budeš mít zájem tak taky nebudeš potřebovat vést za pacičku.
Ostatně to má kolik - dvacet stránek?
27.2.2009 18:02 - Sethi
...



i'm switzerland!
27.2.2009 18:05 - Colombo
Sirien: díky, že mne považuješ za kapacitu:)

Fritz: Pravda o Oknech je jako Pravda o lžíci v Matrixu. Žádná lžíce není!
27.2.2009 18:07 - Fritzs
sirien: Ano, nehrál sem SR, na rozdíl od tebe, n let, ale i tak mi přijde tvrzení, že k hraní Shadowrunu musí mít hráč bezva vymazlenej všeobecnej přehled mi přijde jako poměrně velká blbost. A ano, nechápu SR tak jak ho chápeš ty a tay si nemyslím, že existuje jeden jediný správný způsob jak chápat SR.

-S tím, že PK v tomhle případě mele nesmylsy se souhlasit dá (teda, ne, že bych s jeho názorem na druhoediční SR nesouhlasil, ale důvody proč se u nás nehraje tolik SR jako jiné hry jsou poněkud jiné IMO)

Jo a hodil by se mě nějaké kontakt na ty "RPG experty", třeba mi budou ochotní vysvětlit proč je nepříliš zajímavý minimalistický systém The Window super boží záležitost nějak, na rozdíl od tebe, zdůvodnit.
27.2.2009 18:09 - Fritzs
Colombo: A sirien mě poříd tvrdí, že nějaké lžíce je...
27.2.2009 18:11 - Colombo
Ty jsi tou lžící!
27.2.2009 18:14 - Fritzs
Colombo: Tendle zen znám i bez toho, že bych se každé ráno podíval z okna. Čekal jsem proto nějaké osvícení vyššího řádu a zase prd.
27.2.2009 18:19 - Colombo
Vtip je v tom, že člověk zná spoustu věcí, ale někdy mu chybí podnět ty věci objevit a pochopit.
Právě tohle se mi stalo v průběhu oken. Při hraní a čtení DrD a DnD pravidel jsem si říkal, co všechno nepotřebuju, že tohle je zbytečné a naopak tohle chybí. Začali se vynořovat myšlenky. Ale k propojení těch myšlenek, těch jednotlivých slov, do celé věty, to se stalo až v průběhu oken. V tomhle já vidím onu krásu. To, že všechno to je o vyprávění příběhů. Kostky tomu dávají jen napětí. A systém slouží jen k vytvoření formálních pravidel, mantinelů, aby se mohli hráči i GM něčeho chytit.

Všechno tohle znáš, všechno tohle víš. Ale, uvědomuješ si to?
27.2.2009 18:19 - sirien
Fritzs: ROFL. Promiň. Jenom... jsem mezi těma lidma jeden z mála co má náladu nebo trpělivost na to chodit na fóra pravidelně a trávit čas u debat jako je tahle.
Jako, nic Ti nebrání to zkusit, ale garantuju Ti že třeba Honza o Tebe nezavadí pohledem, protože považuje všechny české RPG stránky za ztrátu svého času. A představa toho, jak SEB sbírá trpělivost na diskusi s Tebou mě taky docela skládá. Zmínil bych asi Alnaga, ale představa jak Alnag zrovna Tobě něco vysvětluje mi přijde také úsměvná.
27.2.2009 18:25 - sirien
Ad PK a SR: Teda, to že považuju PKho za něco co mi je dobrý tak k otření bot je věc jedna, ale zase každému co jeho jest - teď sem prošel nové posty v SR sekci RPG F a nějak sem si nevšim že by tam PK psal něco co by mi vyloženě rvalo nervy, popravdě dokonce docela dost souhlasím s jeho vyjádřením ohledně toho, pro koho je SR zajímavý a koho může oslovit.
27.2.2009 18:33 - skew
sirien píše:
Fritzs: Window sem se Ti snažil vysvětlit, ale bylo to jako snažit se v tenise porazit tréninkovou stěnu, tak sem radši přestal plejtvat časem a dal sem svou snahu do něčeho užitečnějšího.
Jen pro pořádek, ta zevrubná snaha má kořeny někde v minulosti, nebo v tomhle threadu ? Tady jsem ji nenašel a taky by mě docela zajímalo, co je na Window tak tajemného (again, nečetl jsem ho, nemůžu říct).
27.2.2009 19:33 - sirien
V minulosti. Na jarní Slezině, konkrétně, bavili jsme se o tom před chatkou, co se pamatuju.
Nicméně na The Window nic "tajemného" není. Doporučuju přečti si ho, někde na non.d20 je i recenze s linkem ke stažení. Je to docela krátký.
Podstata věci není ani tak v tom co přesně autor popisuje za mechaniky a jak přesně ten "systém" funguje, jako spíš v tom co autor zamýšlí a jak si hru představuje.
Není to tam explicitně vypsáno, ale není to tam ani nijak zašifrované, stačí přemýšlet nad tím co tam napsal místo toho to jen tupě přečíst, toť vše.
27.2.2009 23:07 - Alnag
Uživatel (27/2/16:54): Nevšimli. Ale i kdyby, tak co jako? RPGfórum si směr svého ubírání vybralo... může se mi nelíbit, ale všechny páky na to ho změnit jsem dávno vyčerpal a nemyslím si, že by někdo z nás tady měl nějaké lepší. Nezbývá tedy, než s tím žít.

skew (27/2/17:41): Omlouvám se, ale psaní na RPGfóru se vyhýbám. Každopádně hrát dvě (nebo tři souběžně) podle mého není střídání systémů. Ale když se podívám na RPGfórum, tak co se tam protočilo za "systém měsíce" tak to bylo dobře deset. A typický případ (na který jsem narážel v tom citovaném postu) je FATE. Živě si vzpomínám, že když bylo FATE in, tak se na něj nikdo nesměl křivě podívat, pak přestalo být, tak se najednou začalo potvrzovat, to co jsem si drze dovolil naznačit hned z kraje a teď se do něj AFAIK občas přímo kope. (Samozřejmě jen vybraní jedinci, ale o těch jsem konec konců mluvil.) Celé je to tak komické, až je to tragické. Ten systém je pořád stejný. Ti lidé v něm odehráli dobré, zábavné hry.

Kdybych měl pokračovat v příměru s dálnicí, tak ona občas dálnice může být jako tankodrom. Občas se na dálnici převrátí kamion s nebezpečným nákladem a objížďka vede přes okresky. Znát systém jen po té stránce, která tě zajímá znamená nevědět, co si počít v situaci, která může nastat... lze odehrát v D&D 4e dobrou detektivku? Tak aby ji hra aktivně podporovala? Zkusil jsem to a můžu říct, že když si to dobře načrtnete tak ano. Ale z voleje bych se do toho nepouštěl. To není znalost, kterou uděláš hraním akčních her v D&D 4e ale může se hodit, to vědět když budeš chtít do hry zakomponovat pronásledování vraha a hráči si ten záměr vyloží jinak než ty (méně akčně, víc detektivně).

sirien píše:
Zmínil bych asi Alnaga, ale představa jak Alnag zrovna Tobě něco vysvětluje mi přijde také úsměvná.


Naopak, já Fritzovi něco vysvětluji pořád, jen je to jako nabírat vodu cedníkem. Co naberete, to vyteče zase ven...
28.2.2009 00:56 - sirien
Píše:
Naopak, já Fritzovi něco vysvětluji pořád, jen je to jako nabírat vodu cedníkem. Co naberete, to vyteče zase ven...

Aha, to je možná důvod proč jsem to minul.

Náhlá obliba in systému a jeho následné odvržení je na RPG F docela častá věc. A jak jsem byl kamenován, když jsem Markusovi vyčetl, že každá jeho recenze je nechutně amerikanistická a působí spíš jako reklama - vše je perfektní, super, nové a revoluční, úchvatné. Slabé stránky žádné. Kdykoliv M objeví něco nového tak je to prostě ideální - než objeví něco jiného. Jako nic proti když ho to baví, jeho věc, ale to že se podle toho pak říděj lidi co do věci neviděj, Markuse a jeho přístup neznaj ale považují ho za autoritu je trochu smutné.

Krásně to bylo vidět na MlwM. Markusova recenze furt někde visí, dlouho to bylo úžasné, hlavně si pochvaloval revoluční střihy scén a neustálé sledování "premisy". Když jsem prohlásil že to tak super není a že to co si na tom chválí je spíš nanic, byly z toho flamey.
A když sem ho to viděl hrát na Slezině před rokem, tak sem nevěřil vlastním očím, protože to najednou, po čase, hrál úplně jinak - ty perfektní střihy a postupné střídání hráčů vyškrtl, hrál to víceméně jako standardní RPGčko až na to že jednotlivé scény stylizoval do jedné z těch tří které MlwM definuje. Popravdě se mi ta hra docela líbila.

Ale abych M nekřivdil tak není sám, znám víc lidí co když něco nového objeví tak propadnou nekritickému nadšení a malé posedlosti, aby pak objevili něco jiného než se nasytí. Jenom jsem spíš opačný typ - radši věci příjimám skepticky a ty co projdou sítem si nechávám na dýl.
Třeba zmíněný FATE je už roky jeden z mých nejoblíbenějších systémů.
28.2.2009 11:28 - Lotrando
Tak jen koukám, jak debata z rpgf pokračuje tady, zatímco v místě svého původu už dost vymřela.
28.2.2009 11:33 - Sethi
chlapci prostě nechtěli, aby se lidé, co nenavštěvují rpgf, cítili ochuzeni =)
28.2.2009 11:54 - skew
Alnag píše:
Omlouvám se, ale psaní na RPGfóru se vyhýbám.
Tvůj boj, chtěl jsem jen odkázat, případně pokud by ta diskuse někoho zajímala, že se může podívat (jo, a co bych to nepřiznal, potěšilo by mě kdyby se případně i vyjádřil).

Lotrando píše:
Tak jen koukám, jak debata z rpgf pokračuje tady, zatímco v místě svého původu už dost vymřela.
Jak jsem řekl výše, pokud tě zaujala, tak se klidně vyjádři (tam i tady).
28.2.2009 11:56 - Fritzs
Alnag: Teda já si nedělám záznamy, kdo měl kdy rád kerý systém... nicméně si myslím, že moje chutě se nijak výrazně nemění (vzhledem k jejich šíři není moc co měnit).

Sirien: Jak psal Colombo, FATE mu napomohlo na něco o hledně RPG přijít, což je velmi fajn, ale já to nepovažuji za skrytou systémovou kvalitu (konkrétně bych spíš řekl, že je to ideová kvalita, což je IMO něco jiného), na kterou by někdo mohl přijít až po odehrání n hodin právě v zmiňovaném systému.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10382390022278 secREMOTE_IP: 18.119.116.43