Sirienův blogček: K čemu tolik RPG

Přemýšleli jste někdy nad tím, proč je tolik RPGček? Systémů, settingů... a vůbec všeho? Proč lidi baví stále vydávat další a další?

Jistě, může to být kvůli tomu, aby se pořádně napakovali a hezky na tom vydělali. Jenomže je tu pár věcí, které ukazují na to, že tenhle důvod bude platit jen pro několik málo případů - existuje totiž spousta RPGček, které byly napsané a ucelené do kompletní podoby (obrázky, grafika...), aniž by za ně jejich autoři něco chtěli (FATE, JAGS...)

Jeden z důvodů, které mě napadají, je ten, že by mohlo jít o reflexi nějakého pokroku v herním stylu a v náhledu na systém a jeho roli ve hře. I zde můžu nalézt argumenty, které to popírají. Spousta nově vydaných RPGček je ve skutečnosti jen klonem nějakého jiného, případně jakousi eklektikou mezi jinými. Dokonce bych si dovolil tvrdit, že takových bude většina. Za druhé si dovolím poukázat na skutečnost, že spousta RPGček nejenže nereflektuje vývoj, ale už v době svého vydání velice silně pokulhávají a používají principy poměrně dlouho přežité (DrD+), případně se snaží současnou pozici doklonovat nějakým novým způsobem, který ve skutečnosti není nijak objevný a výsledek je spíše rozpačitý (Hrdinové fantasy).

Zde ale můžu najít uspokojivější vysvětlení - jak poznamenal Alnag v sousedním blogu, kreativní myšlení je divergentní, rozbíhavé, proplétá se jako divoký potok v horách, nepadá přímo dolů a rovně jako Niagara. Proto, aby se mohli ukázat lidé, kteří vymyslí něco nového, zajímavého, objevného, je potřeba lidí, kteří vytvoří něco co až tak moc nové, zajímavé nebo objevné není, a to ze dvou důvodů - první je ten, že čím více podnětů člověk dostává, tím větší je jeho možnost se inspirovat. Druhý je ten, že aby mohl někdo přijít s něčím objevným, je nutné mu dát prostor pro experimentování, zkoušení, pro omyl a slepou uličku.

Druhý argument s RPGčky, která se vydávají zpátky, případně klopýtají na místě, by se dal zase zdůvodnit ignorancí tvůrců, kteří si myslí, že mají patent na rozum, a proto tvoří, aniž by se rozhlédli okolo, jestli to co vymýšlí už náhodou nebylo vymyšleno, nedejbože překonáno. Případně nikoliv ignorancí, ale prostou neznalostí, se kterou se snaží dotvořit něco, co jim chybí, protože nevědí, že to už je vytvořené.

Přesto tohle nemůže být podle mě důvodem k tomu, aby vznikalo tolik publikací, které vnikají, tolik systémů, tolik settingů. Co je tedy hybným motivem k takové tvůrčí činnosti?

Osobně se domnívám, že to je kreativita sama, jako taková, spolu se zvědavostí a touhou dotknout se něčeho nového. Stejně jako jsou RPG sama o sobě hrami na kreativitě založenými, můžeme najít touhu po kreativitě i v jejich vzniku - nakonec to je docela přirozené a dává to smysl.

Když jsem se ptal různých lidí, proč si kupují (nebo stahují) tolik RPGček, když stejně hrají jen jedno a otevřeně tvrdí, že hrát jiné ani netouží, tak mi mnoho z nich odpovědělo, že "si jen chtějí přečíst, jestli tam nenajdou nějakou inspiraci, něco zajímavého do hry, settingu nebo nějakou mechaniku, kterou by mohli použít sami ve své hře".

Existuje člověk, říká si Pieta, který je proslavený tím, že má doma sbírku RPGček tak rozsáhlou, že není v časoprostorových a fyzických možnostech, aby si je všechny zahrál. Přesto si stále kupuje další, čte je, recenzuje... protože ho prostě zajímá, co se tam dočte nového.

Myslím, že to je nekonečné hledání konce vesmíru. Ty tam jsou časy, kdy by se někdo rozplýval nad tradičními fantasy světy - jistě, mohou být dobře udělané, ale není to už něco, před čím byste takříkajíc "padli na hubu". Nahradily je jiné fantasy světy, takové, které se vydaly až na hranici šílenosti, vyšponovaly fantazii do extrému, aby překonaly stereotyp. Nakonec porovnejte Dragonlance, bezpochyby stylové a dobře udělané, ale přesto jen vcelku tradiční fantasy, se světem jako je Planescape, který místy nutí k představě nepředstavitelného v rámci paradoxů (nekonečná pláň, nad níž se tyčí nekonečná hora, na jejímž konci je město levitující v prstenci kolem jejího vrcholu...). Neříkám, že je Planescape lepší než Dragonlance, říkám, že je poněkud dál, co se týče nápadů, které jej stvořily.

A ani Planescape už není vrcholem kreativity, přišly další světy, které se obracely k dalším tématům, aby je prozkoumaly, zmuchlaly a zahodily, protože za nimi našly další, ještě neprozkoumaná. Tak se z hororu stal personální horor WoD, tak se SF světy přehouply ve Space opery, začaly vznikat mixy, které jen kombinovaly už známé věci, aby se na jejich základě vztyčilo něco nového.

Pointa toho všeho je, že není nutné hrát hru, kterou si koupíte, a naopak to, že něco nebudete hrát, není důvod si to nekoupit. Ty veletucty her jsou vytvořené kvůli tomu, abyste si je přečetli, prozkoumali, ocenili... a inspirovali se v nich. Tak, jako to dělají tisíce dalších, protože, kdyby se měly prodávat jen ty hry, které někdo hraje, myslím, že by spousta nakladatelství už dávno zkrachovala.

Obrázek
Napsal: sirien
8.3.2009 10:33 - Sosáček
Píše:
pak se spíš dohodni nejprve s nimi, protože pokud nejsi fakt geek jako někteří, pak změna pravidel nestojí za to přestat hrát s kamarády

Tojo, hrat neco co te nebavi a kazit tim vsem zabavu je mnohem lepsi, sirien za tim stoji. Kdyby sis nasel jinou skupinu ktera hraje jak se ti libi, byl by sirien proti.

To jsou zas kydy, smarja tukane premejslej nez neco reknes.
8.3.2009 11:31 - Fritzs
Uzivatel: Bych byl nakloněn věřit tomu, že to v tomhle případě to tukan tak nemyslí. Z toho, co Dajrin psal jsem, pochopil, že zkusil DrD+ a nešlo to, tak přešel na D&D 3,5E a fungovalo to a teď se rozhoduje jesi přejde na D&D 4E (jak asi plánuje jeho PJ), nebo na něco úplně jiného. Jelikož jsem všechny zmiňované hry hrál, tak dovolím si předpokládat, že Dajrin přechodem na 4E nic nezkazí, takže vlastně nemá důvod "trhat partu".
8.3.2009 11:49 - Sosáček
Fritzs: jo. Ale takovy nenapadny poznamky jako "jen geek by zmenil skupinu kdyz se mu ta hra nelibi" mi lezou na nervy, chapes. To je jak, kdybys nesel na film kterej se ti nelibi, hruza, takova geekovina. A jeste si vedle stezuje na nenapadne protlacovani nazoru spolu s fakty, heh.

...

Darjine, na tom jestli chces menit jen hru (a nejak prekecat spoluhrace) nebo skupinu fakt zalezi. Delat neco co te nebavi je (dle meho nazoru) nesmysl, pac zijes jenom jednou a tak.

Jinak, pokud se ti na dnd3 libilo to k cemu je urceno (boje) tak se ti pravdepodobne bude libi dnd4, tedy to k cemu je urceno (boje). Ale kolega nize (na ktereho nadavam vyse ;) ) ma pravdu v tom, ze neexistuji jen fantasy hry, a je to jako s filmy -- existuji hry ktere jsou jak sesty smysl nebo sedm, existuji hry ktere jsou jak terminator, existuji hry ktere jsou jak interview s upirem, existuji hry ktere jsou jak startrek, existuji hry ktere jsou jak xmani, a vubec. Existuji aji hry se kterymi se da hrat vic tech moznosti ktere jsem popsal, tak jako se u dnd muzes rozhodnout jestli to bude vic jak barbar conan nebo pan prstenu.

(to jen upresnuju co kolega nize myslel zanrem a tak)
8.3.2009 13:27 - sirien
Sos: Děsně by mě zajímalo, odkud jsi vzal předpoklad že "když nezměníš pravidla, budeš kazit hru protože Tě to nebude bavit". Zvlášť když Dajrin píše že ho naopak současná hra baví.

A mimochodem, měl by sis dohledat význam slova "geek", protože pokud Tě uráží, pak trpíš těžkým nedostatkem vzdělání. Mimo jiné taky: Píše:
Note: Unlike the word "nerd," which is always pejorative, "geek" often carries a positive connotation when used by one of the group.
8.3.2009 13:29 - Sosáček
One of the group, jo? :)

(to fakt psal? tak sorry.)
8.3.2009 13:59 - sirien
To sem nepsal, to je část jedné z vygooglených definic slova "geek".
A ano, patřím mezi geeky schopné změnit skupinu jen aby si zahráli jinou hru. Na druhou stranu ale i naopak klidně hraju systém co mi úplně nesedí, protože chci hrát s těma lidma se kterýma hraju (což se mi už dlouho nestalo, obvykle hrajem podle něčeho rozumnýho, ale to je tim že kolem mě sou obvykle další geeci nebo půl-geeci...)
8.3.2009 16:03 - Fritzs
sirien: 9 lidí z 10 by považovali toto použití slova geek za pejorativní, ale budiž...
8.3.2009 16:23 - Sosáček
Fritzsi bud tak hodny a nezastavej se mne. Jednak to zvladnu sam, a druhak nechci aby si me lidi s tebou spojovali.
8.3.2009 17:18 - Fritzs
Uzivatel: jesi je ti milejší aby si tě spojovali třeba... s Alnagošem, bodiž.
8.3.2009 18:06 - Sosáček
Jsi moderator rpgfora, cos cekal, krevety?
8.3.2009 18:08 - Jerson
Sám jsem zvědav, s čím Darjin přijde. Protože jestli vytáhl před spoluhráči, že taky existují jiné žánry než fantasy, může to být ještě hodně zajímavé.
8.3.2009 19:59 - Fritzs
Uzivatel: Tys tam byl tuším taky moderátor, takže...

Jerson: Řekl bych, že budou chtít zůstat u fantasy. Lidi se bojí zkusit jiný žánr, protože si nejsou jistí jestli by to zvládli a většinou jsou sami celkem fantazáci, takže proč měnit.
8.3.2009 20:14 - Jerson
Nebudu předjímat. Párkrát jsem s překvapením zjistil, že někteří jsou fantasáci jen proto, že je nenapadlo (a nikdo jim to neřekl), že by mohli hrát i cokoliv jiného.
8.3.2009 21:03 - Dajrin
Nejdřív odpovím na sirienovy otázky.
1. No, na rozdíl od mého PJ bych chtěl najít pravidla, které vyhovují hlavně mě, abych věděl o jaké pravidla se mám zajímat. Také rád tvořím světy ve kterých by mohl v budoucnu někdo hrát. Proto bych si chtěl ujasnit v jakých pravidlech budou a samozřejmě pro svoje světy chci jen to nejlepší. Pokud by se mi podařilo přesvědčit ostatní tak by to bylo skvělé ale není to hlavní o co mi jde.
2. Tak v téhle otázce mám jasno. Poprvé jsem narazil na pravidla před 4 roky, ale už 4 roky předtím jsem začal o rpg přemýšlet. Tvořil jsem světy, nehratelné rpg hry a podobné věci. Vždy jsem měl spojeno rpg s fantasy středověkem a jen těžce si dokážu představit něco jiného natož abych to hrál. Jenom se nemůžu rozhodnout mezi epickým nebo přízemním fantasy, asi kompromis.
3. Chtěl bych aby pravidla byla co nejlepší v mém oblíbeném žánru. O ostatní žánry mám minimální zájem.
4. Bohužel moje znalosti angličtiny jsou nedostatečné na čtení příruček. V dalších letech to mám v plánu z měnit, ale nejspíš ještě 2-4 roků si budu muset vystačit s přeloženými rpg.

Jak bych si představoval ideální pravidla. Chtěl bych aby mě pravidla neomezovala, ale naopak mi dávala co nejvíce možností. Například drd+ mi skvěle vysvětlilo co takový zloděj může všechno dělat. Od té doby mi zloděj v dnd připadá strašně nudný a trochu omezovaný. Také mě nikdy moc nebavil boj na blízko, protože mi to přišlo jen o házení kostkou a ubírání životů. Kdyby někdo udělal boj, kde hodně můžu využít dobré nápady, tak by mě skoro určitě boj bavil. U drd+ jsem se smířil, že to je nemožné a u dnd jsem to ani nezkoušel a zvolil dosti nebojové povolání. Možná je chyba, že jsem to ani nezkusil.

A co si slibují od přechodu na jiná pravidla? Aby se co nejvíce přiblížila mé představě ideálních pravidel.

Jestli jsem s tím co jsem do teď znal spokojený? Spíše ano, ale mám pocit že by to mohlo být lepší.
8.3.2009 21:08 - Sidalir
a já jenom "stručně" dodám

Všichni kteří reagovali na Dajrina jako mého hráče :)
Po špatných zkušenostech z DrD+ jsem měl nutnou potřebu přejít na jiná pravidla. 1.po ruce byla pravidla DnD 3.5 v pdf formátu, jenž mi dlouho "ležela" na počítači, a která mne hodně zaujala (překlad zde jsem našel až později) . Společně s mým bratrem Dajrinem jsem sestavil skupinku kamarádů (jednak zkušených hráčů ale také nováčků)a ujal jsem se role DM. Ze začátku jsme měli určité problémy:
1.celá moje skupinka kromě mě umí příšerně anglicky (já anglicky umím podprůměrně ale oproti nim...)
2.bez papírových příruček se špatně hraje
3.všichni jsme si museli zvyknout na jiná pravidla

Po nějaké době (vytvoření jednoduchých přehledů pro hráče, nalezení zdejšího překladu a zažití nových mechanik) se hra stala mnohem zábavnější. A tehdy jsem se začal zajímat o "lepší" 4.edici. Po přečtení té tuny přízpěvků tady a potom luštění anglické příručky jsem měl docela rozporuplné pocity.
Naše skupinka jsou dobrodruhové ale zatím ne nějací "nadřazení hrdinové". Pohybují se v obyčejném zapadákově a řeší jednoduší problémy.
tzn. ad Sirien 2.hrajeme a BAVÍ nás přízemější fantasy
4. zde je problém s tou angličtinou (u 4.ed bych počkal a mooožná také trochu pomohl)
Další velice důležitý problém je finanční nákladnost. S naší současnou finanční situací si NEMŮŽEME a nechceme pořídit více příruček (z jiných edic) s tím, že si lepší systém(např.3,5 nebo 4.) vybereme a horší necháme ležet na polici. To nelze.

p.s. mám docela solidně propracovaný svět a rád bych ho zachoval
8.3.2009 21:24 - Argonantus
Sidalir:

Vydržte, hrajte, a kašlete na příručky, zvláště na ty lepší.
(co byste asi ode mne čekali jiného, že...?)
8.3.2009 21:50 - Fritzs
Dajrin: Sidalir: FATE je přeložené do češtiny a je zadarmo, IMO je to hodně dobrý systém, tak bych ti ho doporučil aspoň na přečtení. K dispozici zde.
8.3.2009 22:04 - Alnag
Dajrin: Tedy... vezmu to od konce. Hrál jsem zloděje v D&D 3.5e několik let a určitě bych neřekl, že je to "dost nebojové povolání". Ve skutečnosti to může být docela řezník, ale to je otázka přístupu.

Píšeš, že tě nebaví boj nablízko, protože je to jen házení kostkou a ubírání životů. V tomhle je asi 4. edice D&D krok někam jinam, protože tam má každé povolání různé manévry a je to mnohem víc takticky propracované.

V daném žánru neexistují "nejlepší pravidla", jenom pro tebe subjektivně zábavná a nezábavná. To je rozdíl. Mně osobně se zdá, že 4. edice D&D jakkoliv je zajímavější, tak je zajímavější i díky tomu, že některé věci nastavuje dopředu více méně napevno, takže se může zdát víc omezující.

Sidalir: Chápu tvoje rozporuplné pocity. Zatímco ve 4. edici jsou postavy v podstatě od začátku "nadřazení hrdinové" ve 3e se to dá hrát mnohem víc při zemi (alespoň zpočátku). Ne, že by to ve 4e nešlo nějak udělat, ale chce to hodně úprav...

Překlad 4. edice také probíhá, takže nějakou představu si lze udělat i bez kupování.

V téhle diskusi, se jeden člověk ptá na to, zda má přejít ze 3. edice D&D na 4. edici D&D. To také může být zajímavý zdroj informací.
8.3.2009 22:51 - Lotrando
Dajrin píše:
Kdyby někdo udělal boj, kde hodně můžu využít dobré nápady, tak by mě skoro určitě boj bavil


pokud jde o taktické souboje, asi budeš hledat těžko něco lepšího než DnD 4E. pozor, je v tom i záludnost, protože se těm soubojům těžko vyhneš. jde ale velmi dobře udělat kompromis, dva menší nebo jeden větší souboj za sezení a kolem toho cokoliv vás baví. nezbavíte se však figurkovosti - potřebujete nějakou síť a něco na místo figurek.

pokud jde o konkurenční systémy, tak každý je dobrý na něco, ale málokterý je použitelný na delší kampaň. jestli vás baví hrát od nízkých levelů, postupně sbírat věhlas, spojence, úrovně i vybavení, jednoduše hrát kampaň, opět těžko něco lepšího než 4E najdete. Pokud vám seděla 3E, asi neuděláte chybu, protože nová edice je vychytanější a je zábavná a to dlouhodobě.

jaká to má úskalí? vždycky je potřeba si vybrat a je dobrý aby jste se na tom dohodli všichni. předejdete pozdějším potížím.

naše historie byla strašně dlouho DrD, pak průzkum bojem (diskuze o různých systémech) a přechod na DnD 3,5E. to jsme hráli asi rok a vyšla nová edice. napřed to bylo těžké, ostatní přesvědčit, protože málokdo chce odcházet od rozdělané práce (rozehrané postavy), nakonec jsme to nějak rozlouskli a musím říct, že dneska hrajem víc a častěji, momentálně třetí skupina. částěčně to připisuju pravidlům.


zmínili jste problematickou finanční situaci. k tomu snad jen tolik, že potřebujete mít po ruce základní sadu příruček. na půl roku (a i víc, ale známe se:)) máte vystaráno. samotná pravidla by vám měla vystačit na rok hraní hravě. tím myslím, než si projdete jeden class od levelu 1 do levelu 30, samozřejmě můžete hrát pak něco jiného, nebo jinak to samé. Ten rok je tak minimální délka kampaně
9.3.2009 06:34 - Fritzs
Lotrando píše:
pokud jde o konkurenční systémy, tak každý je dobrý na něco, ale málokterý je použitelný na delší kampaň.


Bych řekl, že většina z nich je použitelná na delší kampaň. Pokud teda máš na mysli fantasy RPGčka...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

sirien

Pokud mě chcete kontaktovat napřímo:
Mail/hangouts: sirien.neiris@gmail.comDiscord: sirien#2387Tel./Signal IM: +420 723 414 539* Jabber: sirien@jabber.org* ICQ: 208980071(nejsem a nebudu na FB)
* jen z počítačevíce
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.090300798416138 secREMOTE_IP: 52.15.59.163