Sirienův blogček: K čemu tolik RPG

Přemýšleli jste někdy nad tím, proč je tolik RPGček? Systémů, settingů... a vůbec všeho? Proč lidi baví stále vydávat další a další?

Jistě, může to být kvůli tomu, aby se pořádně napakovali a hezky na tom vydělali. Jenomže je tu pár věcí, které ukazují na to, že tenhle důvod bude platit jen pro několik málo případů - existuje totiž spousta RPGček, které byly napsané a ucelené do kompletní podoby (obrázky, grafika...), aniž by za ně jejich autoři něco chtěli (FATE, JAGS...)

Jeden z důvodů, které mě napadají, je ten, že by mohlo jít o reflexi nějakého pokroku v herním stylu a v náhledu na systém a jeho roli ve hře. I zde můžu nalézt argumenty, které to popírají. Spousta nově vydaných RPGček je ve skutečnosti jen klonem nějakého jiného, případně jakousi eklektikou mezi jinými. Dokonce bych si dovolil tvrdit, že takových bude většina. Za druhé si dovolím poukázat na skutečnost, že spousta RPGček nejenže nereflektuje vývoj, ale už v době svého vydání velice silně pokulhávají a používají principy poměrně dlouho přežité (DrD+), případně se snaží současnou pozici doklonovat nějakým novým způsobem, který ve skutečnosti není nijak objevný a výsledek je spíše rozpačitý (Hrdinové fantasy).

Zde ale můžu najít uspokojivější vysvětlení - jak poznamenal Alnag v sousedním blogu, kreativní myšlení je divergentní, rozbíhavé, proplétá se jako divoký potok v horách, nepadá přímo dolů a rovně jako Niagara. Proto, aby se mohli ukázat lidé, kteří vymyslí něco nového, zajímavého, objevného, je potřeba lidí, kteří vytvoří něco co až tak moc nové, zajímavé nebo objevné není, a to ze dvou důvodů - první je ten, že čím více podnětů člověk dostává, tím větší je jeho možnost se inspirovat. Druhý je ten, že aby mohl někdo přijít s něčím objevným, je nutné mu dát prostor pro experimentování, zkoušení, pro omyl a slepou uličku.

Druhý argument s RPGčky, která se vydávají zpátky, případně klopýtají na místě, by se dal zase zdůvodnit ignorancí tvůrců, kteří si myslí, že mají patent na rozum, a proto tvoří, aniž by se rozhlédli okolo, jestli to co vymýšlí už náhodou nebylo vymyšleno, nedejbože překonáno. Případně nikoliv ignorancí, ale prostou neznalostí, se kterou se snaží dotvořit něco, co jim chybí, protože nevědí, že to už je vytvořené.

Přesto tohle nemůže být podle mě důvodem k tomu, aby vznikalo tolik publikací, které vnikají, tolik systémů, tolik settingů. Co je tedy hybným motivem k takové tvůrčí činnosti?

Osobně se domnívám, že to je kreativita sama, jako taková, spolu se zvědavostí a touhou dotknout se něčeho nového. Stejně jako jsou RPG sama o sobě hrami na kreativitě založenými, můžeme najít touhu po kreativitě i v jejich vzniku - nakonec to je docela přirozené a dává to smysl.

Když jsem se ptal různých lidí, proč si kupují (nebo stahují) tolik RPGček, když stejně hrají jen jedno a otevřeně tvrdí, že hrát jiné ani netouží, tak mi mnoho z nich odpovědělo, že "si jen chtějí přečíst, jestli tam nenajdou nějakou inspiraci, něco zajímavého do hry, settingu nebo nějakou mechaniku, kterou by mohli použít sami ve své hře".

Existuje člověk, říká si Pieta, který je proslavený tím, že má doma sbírku RPGček tak rozsáhlou, že není v časoprostorových a fyzických možnostech, aby si je všechny zahrál. Přesto si stále kupuje další, čte je, recenzuje... protože ho prostě zajímá, co se tam dočte nového.

Myslím, že to je nekonečné hledání konce vesmíru. Ty tam jsou časy, kdy by se někdo rozplýval nad tradičními fantasy světy - jistě, mohou být dobře udělané, ale není to už něco, před čím byste takříkajíc "padli na hubu". Nahradily je jiné fantasy světy, takové, které se vydaly až na hranici šílenosti, vyšponovaly fantazii do extrému, aby překonaly stereotyp. Nakonec porovnejte Dragonlance, bezpochyby stylové a dobře udělané, ale přesto jen vcelku tradiční fantasy, se světem jako je Planescape, který místy nutí k představě nepředstavitelného v rámci paradoxů (nekonečná pláň, nad níž se tyčí nekonečná hora, na jejímž konci je město levitující v prstenci kolem jejího vrcholu...). Neříkám, že je Planescape lepší než Dragonlance, říkám, že je poněkud dál, co se týče nápadů, které jej stvořily.

A ani Planescape už není vrcholem kreativity, přišly další světy, které se obracely k dalším tématům, aby je prozkoumaly, zmuchlaly a zahodily, protože za nimi našly další, ještě neprozkoumaná. Tak se z hororu stal personální horor WoD, tak se SF světy přehouply ve Space opery, začaly vznikat mixy, které jen kombinovaly už známé věci, aby se na jejich základě vztyčilo něco nového.

Pointa toho všeho je, že není nutné hrát hru, kterou si koupíte, a naopak to, že něco nebudete hrát, není důvod si to nekoupit. Ty veletucty her jsou vytvořené kvůli tomu, abyste si je přečetli, prozkoumali, ocenili... a inspirovali se v nich. Tak, jako to dělají tisíce dalších, protože, kdyby se měly prodávat jen ty hry, které někdo hraje, myslím, že by spousta nakladatelství už dávno zkrachovala.

Obrázek
Napsal: sirien
9.3.2009 13:54 - sirien
Z toho co jste psali, a zvláště z odpovědí na 4 a 2, mám dojem že bych doporučil:
  1. DnD 4e
  2. DnD 3,5e (zůstat)
  3. Fritzsem zmíněný FATE. Pravidla mají 80 stran v čs překladu, takže můžete projít sami


Ohledně tištěných příruček - prostě vemte čs PDFko a vytiskněte si ho v práci, případně v copy generali s vazbou (vyjde to asi stejně jako orig pravidla, neni to tak hezký, ale je to fyzický a v čs)

Samozřejmě se jako první nabízí otázka, jestli máte takový problémy s DnD 3,5e, aby vám to stálo za konvertování do nového sytstému, protože to bez ohledu na nový systém nebude úplně easy a "beze ztrát".

Fritzs píše:
Uzivatel: Tys tam byl tuším taky moderátor, takže...

Hm. To já s Alnagem taky, a co jako?
9.3.2009 14:57 - Zombie
Jerson: k 5.3.2009 15:33: (pozdě, ale přece :o) )
Pokus se odpoutat od toho, že jsi zkušený hráč a vypravěč, který má věrohodné a realistické fungování herního světa pod kůží a vžij se do kůže hráče a vypravěče, který má najednou věrohodně rozhodovat pouze na základě svých subjektivních pocitů...
Z mých osobních zkušeností i těch odposlechnutých vím, že ona "čísílka" v těchto situacích hrají velkou roli. Také hraji nějaký ten pátek ;)

Hry, které hrajeme, jsou čirou fikcí, iluzí. Jde o to ji nějak hodnověrně podat. Ať je to "jsi silný o fous víc, než ten druhý", případně "Tvoje síla je 11/0" - a hráč "dračáku" hned ví, že jeho postava je srovnatelná s průměrným člověkem a tedy si podle podmínek může/nemůže vyskakovat na své okolí, případně jak může interagovat.
Slovní popis je dost ošemetný a pokud mi zodpovíš na následující otázku jinak, než v duchu "to záleží na okolnostech", budu tě považovat za guru RPG:
"Nejsilnější z hobitů zápasí v páce s nejslabším z barbarů"
"Kdo zvítězí?"
(oba mají stejné podmínky, i stejnou taktiku a nejedná se o napevno stanovené dějové rozhodnutí)
9.3.2009 17:39 - Sidalir
Lotrando píše:
nezbavíte se však figurkovosti - potřebujete nějakou síť a něco na místo figurek.

Vyřešeno. Doma jsem před měsícem našel čtverečkovanou mazací tabuli A3 s lihovkami a používáme figurky z Mage Knightů.
9.3.2009 18:50 - sirien
9.3.2009 17:39 - Sidalir Ha, těžká závist.
9.3.2009 18:54 - Lotrando
Sidalir: to je fajn, já to psal aby jste měli uceleny obraz. pokud ale dneska pouzivate figurky, vubec bych se nerozmyslel a vlitnul do 4E. malinko to sice zaskripe na zacatku, ale bohate se to pozdeji vrati.

gl
9.3.2009 19:45 - Alnag
Souhlas s Lotrandem. Pro figurkově laděnou hru je DnD 4e myslím to pravé... (a možná ta jedna tabule nebude stačit :)) Jenom tedy nevím, vzhledem k tomu, co píše zase bratr.
9.3.2009 21:34 - sirien
Bude. Místo se načrtne fixama, místo figurek se použijí magnety.
9.3.2009 22:24 - Dajrin
No, myslíte že bude stačit, když je na té naší mazací tabuli čtverečková sít 33*47? A úplnou náhodou do ní pasují figurky z člověče nezlob se, kterých máme doma hodně (50-70). Ještě jsme zjistili, že se na ně dobře lihovkou zaznamená kam se postavy dívají. Také se dá psát na druhou stranu desky, která je prázdná. Teprve dnes jsem si uvědomil velký potenciál téhle pomůcky. Myslíte, že to bude na DnD 4e stačit?
No takže to vypadá na DnD 4e. Ještě musíme minimalizovat ztráty. Například co máme dělat z hráčem, který hraje a chce hrát barda?

Omluvte mou zvědavost, ale je opravdu různorodost pravidel tak velká?
Existují pravidla, které by například podporovaly hru ve dvouch(PJ a hráč) nebo podobných malých skupinkách? Existují pravidla zaměřující se na jedno povolání například zloděje a zlodějský svět? Taková pravidla bych sice nechtěl ale čistě ze zvědavosti by mě zajímalo jestli taková pravidla existují.
9.3.2009 22:51 - sirien
existují pravidla jen pro hraní upírů, mágů nebo vlkodlaků v současnosti (hry World of Darkness). Pravidla jen pro ničím nenarušené vyprávění příběhu (Baron Manchaussen). Pravidla pro konkrétní příběh, ve kterém je stále stejný námět a typ protagonistů (Mountain witch). Existují pravidla pro hraní ve kterémkoliv představitelném světě (FATE) a pravidla vázaná na jeden zcela specifický detailně popsaný setting (Shadowrun). Pravidla popisující svět z pohledu co nejlepší simulace reality onoho světa (GURPS) a pravidla naopak sledující čistě příběhovou linii hry (Brzy bude snad k dispozici SEBem u nás potichu vyvíjená Nemesis, vypadá velmi slibně). Pravidla která sledují tradiční rozdělení rolí (DnD) a pravidla která naopak distribuují pravomoce nad hrou co nejvíce do rukou všech hráčů (CPH).

A další hromada kategorií. A ke každé jsem uváděl jen jeden příklad z mnoha. Některé hry by patřily do více kategorií. A každá tahle kategorie má docela zajímavé následky na to, jak hra probíhá a vypadá.

(jo, ta deska bude myslim na DnD 4e víc než bohatě stačit)
10.3.2009 07:43 - Lotrando
Dajrin: bard vyjde 17. března v PHB2, někde se tu vyskytne odkaz na pdf. takže tohle máte taky vyřešený. btw, bard je teď o dost lepší :)
10.3.2009 08:28 - Corvus
Dajrin píše:
Ještě jsme zjistili, že se na ně dobře lihovkou zaznamená kam se postavy dívají.

toto je zbytocne, pravidla DnD nerozlisuju kde sa postava pozera.
10.3.2009 08:52 - Fritzs
Corvus: Aler pro taktickej boj je to zajímavé house rule. Přidá to na komplexnosti soubojů a není zase tak náročné to neustále ověřovat.
10.3.2009 09:02 - Lotrando
Fritzs: pro taktickej boj je to nesmysl, máš spoustu jiných věcí n apráci. Navíc, perception je free akce a vidíš vše okolo, teprve na zjištění neviditelných protivníků je to minor akce. Taky mám pocit, že tohle se zrušilu už v trojce.
10.3.2009 09:26 - Corvus
v 3e to uz nebolo. az v Arcane Unearthed vysiel rule na pridanie facingu:
ale podla mna je to len dalsia zbytocna vrstva zlozitosti.
10.3.2009 10:34 - Jerson
Zombie píše:
Pokus se odpoutat od toho, že jsi zkušený hráč a vypravěč, který má věrohodné a realistické fungování herního světa pod kůží a vžij se do kůže hráče a vypravěče, který má najednou věrohodně rozhodovat pouze na základě svých subjektivních pocitů...

Už několikrát jsem viděl, že takové rozhodnutí dokážou udělat lidé i v případě, že neslyšeli o převodu slovního popisu na čísla. Problémy to způsobuje jen tehdy, když část hráčů čísla zná a chce na ně všechno převádět.

Píše:
Slovní popis je dost ošemetný a pokud mi zodpovíš na následující otázku jinak, než v duchu "to záleží na okolnostech", budu tě považovat za guru RPG:
"Nejsilnější z hobitů zápasí v páce s nejslabším z barbarů"
"Kdo zvítězí?"
(oba mají stejné podmínky, i stejnou taktiku a nejedná se o napevno stanovené dějové rozhodnutí)

Když už bych musel rozhodnout jen na základě popisu síly, tak hobit. Nicméně je to nevhodný příklad, protože používáš ke slovnímu popisu dvě soustavy, u nichž není jasný vztah. V RPG se naproti tomu používají sjednocené slovní popisy. "Velmi silný, docela slabý". A je jedno, zda první bude člověk a druhé býk. Rozhodovací mechanismus se dá udělat i bez porovnávání čísel.
10.3.2009 11:12 - Fritzs
Jerson píše:
Slovní popis je dost ošemetný a pokud mi zodpovíš na následující otázku jinak, než v duchu "to záleží na okolnostech", budu tě považovat za guru RPG:
"Nejsilnější z hobitů zápasí v páce s nejslabším z barbarů"
"Kdo zvítězí?"
(oba mají stejné podmínky, i stejnou taktiku a nejedná se o napevno stanovené dějové rozhodnutí)


Musíme se na to podívat z logiky settingu. Hobiti jsou malí a díky tomu se dá předpokládat, že jsou i slabší než průměrný člověk, zatímco barbar je díky tvrdým podmínkám v nichž žije (a protože ho nakreslil Boris Valejo) zase silnější než průměrný člověk, nicméně v obou případech nelze říct o kolik, takže tudy cesta nevede. Proto je nutné zohlednmit, co je cílem, když někdo přilepil postavě vlastnost "nejsilnější z hobitů", respektive "nejslabší z barbarů", Dovolím si předpokládat, že pod heslem "nejsilnější z hobitů" je skrytý polonahý, osvalený hobit jak od již zmiňovaného Valeja, kdežto pod "nejslabším barbarem" je skryt kdysi mocný, nyní však již starý, slabý, nemocný a zlomený barbarský exbojovník, kterému již nebývá mnoho času. Takže je možné tvrdit, že nejsilnější hobit, je nejsilnější hobit prostě proto aby byl silný a dával ostatním bez větších komplikací přes držku a byl u toho cool, zatímco nejslabší barbar je slabý právě proto, že je snadné mu přes onu držku dát.

tl,dr: Vyhrál by hobit anžto je nejsilnější !hobití! bojovní a je děsně cool, kdežto barbar je nejslabší a navíc barbar a je díky tomu uncool
10.3.2009 12:49 - Ebon Hand
Vyhraje hobit, protože v pohledu našeho světa, by to byl určitě hobit z Vlkova, z vesnice která sousedí s Vlkodlačím lesem a to jsou největší tvrďáci mezi malým lidem.
10.3.2009 13:15 - Jerson
Asi nás tu bude více s titulem GURU RPG :-) Jsem zvědav, co na to Zombie.

Pozn: Fritzsi, odstavec co cituješ jsem nepsal já, psal(a) Zombie.
11.3.2009 18:58 - boubaque
Zombie píše:
pokud mi zodpovíš na následující otázku jinak, než v duchu "to záleží na okolnostech", budu tě považovat za guru RPG:
"Nejsilnější z hobitů zápasí v páce s nejslabším z barbarů"
"Kdo zvítězí?"
(oba mají stejné podmínky, i stejnou taktiku a nejedná se o napevno stanovené dějové rozhodnutí)

To, co požaduješ, není odpověď na otázku, ale parametr. Proeože v našem světě hobiti a barbaři (minimálně v jako nějaká rasa) nejsou, pak je potřeba nějak předem rozhodnout, co to znamená "hobit" a co "barbar", co to znamená "nejsilnější hobit" a co to znamená "nejslabší barbar". Čísla k tomu můžou být dobrá pomůcka, ale zdaleka ne nutná. Takže pokud na tvou otázku odpovím, pak daný svět nepopisuju, ale určuju, proto "parametr".
11.3.2009 21:17 - Alnag
Fritzs píše:
Hobiti jsou malí a díky tomu se dá předpokládat, že jsou i slabší než průměrný člověk...


Už jsi někdy zápasil třeba se šimpanzem... Jsou sice malí, ale divil by ses jací kulturisté to jsou. Velikost je důležitá, ale jen do určité míry...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

sirien

Pokud mě chcete kontaktovat napřímo:
Mail/hangouts: sirien.neiris@gmail.comDiscord: sirien#2387Tel./Signal IM: +420 723 414 539* Jabber: sirien@jabber.org* ICQ: 208980071(nejsem a nebudu na FB)
* jen z počítačevíce
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.096307992935181 secREMOTE_IP: 3.142.53.68