Katovna pravidel - Tvorba postavy

Kdyby každé pravidlo ze všech RPG systémů vážilo jeden kilogram, pak by se s klidem dalo říct, že pravidel existují tuny nebo spíš desítky tun. Kolik z nich je ale skutečně dobrých?
Napsal Vannax

Katovna pravidel


Kdyby každé pravidlo ze všech RPG systémů vážilo jeden kilogram, pak by se s klidem dalo říct, že pravidel existují tuny nebo spíš desítky tun. Kolik z nich je ale skutečně dobrých?

Rozhodl jsem se zavést rubriku Katovna pravidel, a to proto, že se mi občas honí hlavou úvahy o tom, proč jedno pravidlo funguje tak, jak funguje a jestli by to nešlo jinak. U jiného pravidla si zase říkám, jestli ho vůbec někdo někdy použil a u dalšího mě napadá, proč se zrovna tohle nepoužívá v daleko větší míře. Protože valná většina RPG chtě nechtě vychází z prapůvodní DnD, budu používat právě pravidla z (A)DnD (hlavně ale proto, že jiná pravidla až tak moc neznám :)). Neznamená to ale, že se Katovna musí omezovat jen na DnD. Vždyť nedokonalých RPG je přesně tolik, kolik jich nakladatelství vydala.
To, co do Katovny píšu, jsou jen prosté úvahy, náměty k zamyšlení a především k diskuzi. Nechť heslo Katovny zní: Flamů se nebojíme!

Čas od času přidám rozbor dalších pravidel. Každopádně přispívat může ovšem i kdokoli další, kdo narazí na zajímavé pravidlo z jakéhokoli systému, které chce zdrbnout, doplnit, vychválit nebo jakkoli okomentovat.
A je tu první topik:

Tvorba postavy

Když vezmu v úvahu tvorbu postavy pro fantasy svět na bázi pravidel DnD, první, co mě bude zajímat, budou vždycky vlastnosti: Fyzické vlastnosti – Síla, Obratnost a Odolnost a nazvěme to Duševními vlastnostmi – Moudrost, Charisma a Inteligence. Tahle šestice definuje jakoukoli postavu, kterou se rozhodnete hrát. Nabízí se ale několik otázek.

Zamyšlení první: Dostačuje šest vlastností k charakteristice postavy? Když se podívám i na jiné herní systémy, pracuje se šesti vlastnostmi velká řada z nich, zbytek charakteristiky se dohání různými systémy dovedností, odborností, sekundárních schopností, nadání apod. Jsou ale i herní systémy, které využívají třeba 8 nebo 10 základních vlastností. Je pro hru lepší charakterizovat postavu více než šesti vlastnostmi?
Pro příkladu uvedu soubor více vlastností, které by mohly charakterizovat postavu: Síla, Odolnost, Obratnost, Inteligence, Charisma, Odvaha, Vůle, Koordinace, Výdrž, Osud, ….

Zamyšlení druhé: Vycházím tentokrát z toho, že šest vlastností plně dostačuje k hraní jakékoli postavy. Stojí ovšem za úvahu, jestli je dobré mít pro každý typ postavy (rozuměj: třídu alias povolání) definovány všechny vlastnosti stejné. Například bojovník má definováno naprosto stejných šest vlastností, jako třeba bard. Bojovník by ale spíše mohl mít definovaných více fyzických vlastností a u barda by to mohlo být opačně.
Umím si představit, že bojovník třeba místo moudrosti bude mít definovanou výdrž. A není tím myšlen ekvivalent Odolnosti. Jedná se o fyzickou výdrž v souboji, tedy kolik soubojových kol je schopen ustát, než bude fyzicky vyčerpán.
Naproti tomu bard by mohl mít místo Odolnosti definovanou třeba Popularitu. Vždyť právě popularita je to, co bardům „otvírá cestu“ k zapšklým vesničanům, na dvory vladařů a podobně. Popularita by tak i dávala základní šance pro zjišťování informací nebo třeba vyjednávání. Díky takhle diferencovaným postavám se potom trochu sníží nutnost dohánět charakteristiku už zmíněnými dovednostmi a odbornostmi.
Koneckonců proč by měl mít kouzelník definovanou Sílu? K čemu jí při kouzlení potřebuje? Postava, která je celý život pohlcena studiem magie, se přeci nemá chuť přímo angažovat v soubojích. Kouzelník může mít místo síly definovanou třeba vlastnost Znalosti, ze které se bude určovat počet naučených kouzel. Počet naučených kouzel by se potom nemusel nepříliš logicky odvozovat z hodnoty Inteligence.
Druid, který se často pohybuje osamocen v přírodě a snaží se o souznění s okolní květenou a zvířenou, nepotřebuje mít definovanou Obratnost a třeba ani Inteligenci. Spíše využije Empatii – míra jeho empatie může být i zdrojem a výchozím parametrem pro jeho umění sesílat kouzla. A tak by se dalo pokračovat asi u všech typů postav.

Zamyšlení třetí: Aniž si to člověk při hraní příliš uvědomuje, je tvorba postavy také do značné míry omezená výběrem rasy. Hráči jsou vesměs odkázaní na výběr dostatečně humanoidních postav a to ještě jen některých. Výběr bývá většinou jen z těch postav, které jaksi „nevadí lidem“. Je to dáno především Tolkienovským pohledem na fantasy a dalším a dalším kopírováním stejného modelu dalšími záplavami autorů fantasy literatury a braku.
Co ale brání tomu, abychom si vytvořili hráčskou postavu orka, který je vyslán na válečnou výpravu, bánší, která nenachází klidu, dokud není odčiněn důvod úmrtí postavy, ze které vzešla, nebo co třeba si zahrát postavu lamie. Vždyť kde je psáno, že dobrodružné výpravy jsou jenom ty, které hrajeme jako „klaďasové“? Stejně zajímavá může být i výprava několika orků se zlobrem v týle.
Napsal Vannax 05.04.2008
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 25 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.35749197006226 secREMOTE_IP: 54.163.42.154