[Recenze] Dungeons & Dragons 5e

Duch starých TSR edic je zpět v moderním provedení!
Článek vložil ShadoWWW | ShadoWWW

Dungeons & Dragons je jedním z pilířů geekoismu, něco jako Star Trek. Být fanouškem Star Treku znamená být trekkie, a s hráči D&D je to podobné. Bohužel přečíst a naučit se pravidla může odrazovat nové hráče. Nová edice se rozhodla tomu učinit přítrž a udělala obrovský krok ke zjednodušení nejen tvorby postavy, ale celé hry. Základ je pořád stejný – na zranění si házíte různorodými kostkami, ale na vše ostatní si v podstatě vystačíte s dvacetistěnnou kostkou (dále k20), k jejímuž hodu přičtete určité opravy a snažíte se dohodit nebo přehodit cílové číslo. Mnohé složité opravy ale byly nahrazeny systémem výhody/nevýhody.

Tento systém vypočítává úspěch či neúspěch mnohem jednodušeji. Například místo aby měli elfové rasový bonus k záchranným hodům proti zmámení (řečeno prostou řečí: aby byli odolnější vůči magii), mají k nim výhodu. Když má hráč výhodu nebo nevýhodu, tak místo aby připočítával k hodu k20 další opravy, hodí si dvěma k20 a použije buď vyšší, nebo nižší hod (podle toho, jestli má výhodu, nebo nevýhodu): tj. méně matematiky, méně složitosti, více času na hraní.

Nová edice má v sobě nově zabudovanou knihovnu zázemí (backgrounds), která podněcuje hráče, aby pro své postavy vymysleli minulost a osobnostní rysy místo min-maxování statistik. Výběrem zázemí – jako je např. voják, lidový hrdina nebo uličník – vytvoříte zajímavější postavu pro hraní role hrdiny (role-playing) a navíc můžete získat bonusové vybavení, jazyky a zdatnosti. Jinými slovy, v rámci zázemí se zamýšlíte, kým je vaše postava jako osobnost (volíte její osobnostní rysy, ideály, pouta a vady) a lépe můžete vymezit její fikční silné a slabé stránky, které současně mají přímý vliv na herní mechanismy. Zázemí si můžete buď vybrat z předpřipravených, nebo si vymyslet z gruntu zcela vlastní.

Se zázemím je spjatý mechanismus Inspirace, který je podobný Hrdinným bodům (Hero Points) z Pathfindera. Pokud se Pánovi jeskyně líbí vaše hraní podle zázemí a vidí, že se chováte podle vytyčené osobnosti postavy, může vám udělit Inspiraci. Inspirace se dá utratit za jednorázovou výhodu k hodu. To opět podněcuje rozvoj zajímavých postav a vytváří prostor pro příběhové akce tím, že je odměňuje.

Podobně jako zázemí funguje na vyšších úrovních frakce. Postava v herním světě je nejen součástí své nejbližší družiny (skupiny) dobrodruhů, ale pracuje pro blaho většího celku – frakce. Frakcí může být zlodějský cech, organizace bojující proti silám zla nebo spolek obchodníků. Postava může využívat její služby (informační i jiné), získávat od ní různé důležité předměty (i kouzelné) a frakce na oplátku může postavě zadávat různé úkoly a požadovat protislužby. Čím víc toho postava pro frakci udělá, tím vyšší má v rámci dané frakce hodnost a tím víc toho může po frakci žádat. Frakce ale současně toho více od postavy očekává.

Kouzelné předměty doznaly také velkých změn. Již nejsou součástí matematického jádra hry. Fungují jako výjimečné odměny, které postavy mohou najít na zvlášť nebezpečných místech. Na běžné obchody s kouzelnými předměty zapomeňte. Celkově se systém kouzelných předmětů posunul k modelu původních TSR edic, jak ho známe například z BECMI (verze, kterou se inspirovalo původní Dračí doupě).

Pokud vám nic z výše uvedených odstavců nedává smysl, asi jste ještě nikdy nehráli Dungeons & Dragons, nebo možná jste nikdy nehráli žádnou stolní hru na hrdiny. Pro vás se dá podstata páté edice shrnout takto: "Pokud jste si někdy chtěli zahrát D&D, ale působilo na vás příliš zmateně či rozpačitě, nebo jste o něm ještě nikdy neslyšeli, nyní je ideální čas to zkusit." Nejen že je tato nová edice mnohem jednodušší než předchozí verze, ale na oficiálních stránkách D&D jsou dostupné základní pravidla ke stažení zcela zdarma. Pro úplné začátečníky je ale nejlepší začít Začátečnickou krabicí (Starter Setem) spolu se Základními pravidly. Dobrou zprávou taky je, že se pravidla překládají do češtiny. Už jsou přeložená Základní pravidla i Začátečnická krabice, takže úplným nováčkům nic nebrání zkusit si zahrát tajemné Dungeons & Dragons. Stačí jen vejít a pozdvihnout meč. Koně se už vzpínají a slunce vychází. Dobrodružství čeká!

Článek vložil ShadoWWW | ShadoWWW 26.05.2015
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 3 příspěvky.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.17967319488525 secREMOTE_IP: 54.145.94.234