Téma hororu, a gotického hororu obzvlášť, je výjimečná výzva pro Pána hry, protože sezení kolem stolu s přáteli není ve své podstatě vůbec děsivé. U hororu, více než při jakémkoli jiném typu hraní RPG, je potřeba aby hráči reagovali v souladu se žánrem hry. A je to na vás, zodpovědných hráčích, vytvářet s Pánem hry společnou hru.
Je snadné dělat si legraci ze snahy Pana hry vytvořit atmosféru - prohodíte vtípek a nálada je pryč. Je to přirozená věc k uvolnění atmosféry. Jestliže ale právě takhle reagujete, možná ve skutečnosti nechcete hrát gotický horor a kazíte zábavu všem okolo. Pokud tyto situace u stolu vytváří někdo jiný, slušně jej upozorněte, aby s tím přestal, protože se nemůžete plně ponořit do atmosféry hry.
Může být těžké přijmout pocit strachu, protože to není “cool” ani hrdinské. Na druhou stranu, pokud se nikdy nebudete bát svého nepřítele, ani jeho porážka vám nepřinese tolik zadostiučinění. Pokuste se s Pánem hry setkat v polovině cesty a dovolíte si pocítit trochu strachu, vylepšíte tím hru všem a na konci se budete cítit mnohem více jako hrdina (nebo mnohem tragičtěji).
To neznamená, že vaše postava je nebo by měla být zbabělcem. Znamená to pouze, že její odvaha není absolutní. Odvaha není nepřítomnost strachu, ale akce strachu navzdory. Takže se bojte a buďte zoufalí, aby jste mohli být udatní. Neustupujte z vytyčených cílů, ale nevysmívejte se ani strachu, který vaše postava pociťuje.
Gotický horor ze všeho nejvíc miluje tragické konce. Všechny horory jsou o protagonistech, čelících trestu za jejich osobní či společenské hříchy, a v gotickém hororou to platí obzvlášť. Výjimkou jsou nevinní, jejichž role v hororu je vytrpět hrozivé věci, aby na nich byla ukázána síla nepřítele a hloubka jeho zkaženosti.
Můžete dokonce ztratit kontrolu nad svou postavou. Záleží na prostředí, zda se vaše postavy mohou stát monstry jako je upír či vlkodlak, které bude nadále ovládat Pán hry. Vaše postavy mohou také zemřít strašlivou smrtí. To může být v tradičních hrách pro hráče nepříjemné. Ale gotický horor si říká o jiný přístup. Přijměte temné následky i s možností, že budete muset začít s novými postavami. To se může stát kořením, obohacujícím guláš gotického hororu. I samo toto přirovnání je přiměřeně děsivé.
Mezi jednotlivými hrami, zkuste o svých postavách přemýšlet jako spisovatel, s nadhledem. Zkuste vymyslet alespoň jeden tragický konec, který se hodí do současného příběhu, a který je vhodný pro vyznění vašeho hrdiny a prodiskutujte jej s Pánem hry. Ten tak získá vhled do vašich postav a jejich příběhů, které může použít pro další směřování kampaně.
Potřebujete pomoci s vymyšlením tragického konce? Vyberte si z následující tabulky, nebo si hoďte 1k12. Jen mě nechte zopakovat: vždycky se domluvte se svým Pánem hry.
Prostředkem tragédie v gotickém hororu jsou vášně hrdinů a záporáků. Tyto vášně pohání hrdiny k větším ctnostem. Vaše postavy v gotickém hororu jsou zřídka lhostejné či netečné. Pohání je láska, nenávist, radost, strach, dokonce i chladná sebekontrola: proč mít drama, když můžete mít melodrama? Ukažte je tak intenzivně, jak jen můžete, aniž by jste tím způsobili nepříjemnosti ostatním hráčům. Pokud potřebujete pomoci s vášní, která pohání váš charakter, podívejte se na Sedm smrtelných hříchů. Nikdy si ale nevybírejte Lenost, a Chtíč si vezměte pouze v případě, že je s tím srozuměna celá skupina. Ani hraní gotického hororu vás nezbavuje povinností, které máte k ostatním hráčům.
Přemýšlejte o svém Ideálu, o svém Poutu a svém Nedostatku jako o třech možnostech, skrze které můžete hledět na každou situaci. Nepotřebujete zajišťovat ochranu a bezpečí vašich postav, ty byly ztraceny ve chvíli, kdy začala vaše kampaň. Riskujte všechno, protože víte, že vše může stejně skončit tragicky.
Může to znamenat, že se vzdáte určité kontroly nad akcemi vaší postavy. Hrdinové v gotickém hororu mohou být klamáni, zastrašováni a přesvědčováni nehráčskými postavami, i bez zjevného použití magie. Buďte připraveni na situace, kdy výsledek hodu na Charismu bude využit proti vaším postavám, i když to nechcete. Tyto možnosti mohou být hráčům zvláště nepříjemné, proto by s celou skupinou měla být tato možnost probrána.
Pokud vaše postava není zcela nevinná, měli byste mít tajemství, které si musíte chránit. Možná jej potřebujete utajit před všemi ostatními, možná jen před svými společníky na cestách. Pamatujte si, že jste již přijali svůj tragický konec, tak si užijte možnou proměnu v trosku, když bude vaše tajemství odhaleno, a výzvu v podobě omezení, které chránění tohoto tajemství přináší.
Potřebuje poradit s vymyšlením temného tajemství? Vyberte si z tabulky níže, nebo si na ni můžete hodit 1k12. Promluvte si se svým Pánem hry a ujistěte se, že vaše tajemství přestavuje důležitý prvek ve vašem herním prostředí.
Pokud s tím bude váš Pán hry souhlasit, i nevinnost může mít svůj mechanický dopad. Tato volba nestojí odbornost, nemůže být získána v průběhu hraní a určitě může být ztracena. Nese si sebou také nějaké nevýhody.
V prostředí gotického hororu chce svět zničit čistotu zkorumpováním nevinných. A ztracená nevinnost již nemůže být získána zpět. Ujasněte si s vaším Pánem hry, jaké akce mohou Nevinnost ukončit. Pokud zde není reálné nebezpečí ztracení Nevinnosti, nemá význam se snažit ji udržet.
Jak jsem naznačil, v hororové fikci jsou někdy praví nevinní. Nejznámější formou je Poslední dívka ve vyvražďujících filmech, ale v hrách na hrdiny to může být jakákoli postava. Gotický horor zahrnuje upřímnou víru jako zbraň a štít proti věcem, které se ukrývají v temnotách, a proto se pro tuto roli nejlépe hodí kněží a paladini. Ti, kteří používají magii, mohou svou nevinnost ztratit již s prvními kouzly, ale tento princip nemusí platit ve vaší hře - proto se, jako vždy, nejdříve poraďte s Pánem hry.
Než se rozhodnete, že chcete hrát nevinného, měli by jste prodiskutovat tuto záležitost se zbytkem družiny. Mít ve skupině více jak jednu takovouto postavu jí ubírá na smyslu a na vážnosti. Není zde žádná záruka, že jako nevinný budete chráněni proti nějakému typu zranění kromě pokušení. Stále se můžete stát cílem nožů, tesáků či divoké magie, stejně jako kdokoli jiný. Vaše role ve skupině a v příběhu bude inspirovat ostatní postavy k odvaze a nepřímo jim připomínat, co je stály jejich vady. Nevinný je srdce celé skupiny, její hlas morálky a měl by se vždy přiklonit k pomoci potřebným, bez ohledu na nebezpečí nebo cenu. Všechny postavy gotického hororu trpí kvůli své vášni - u Nevinného je je touto vášní dobročinnost.
Gotický horor je vzrušující, romantický žánr, s dlouhou tradicí jako inspirace a stejně tak i jako téma hraní her na hrdiny. Je snadné porušit pravidla tohoto žánru, ale pokud to budete dělat, hra nebude tak zábavná. Podpořte tedy raději náladu a společnou atmosféru sdílené fikce, ať už svým jednáním u stolu či představováním vaší postavy a umožněte lepší herní zážitek pro všechny.
Existuje nepřeberné množství materiálů, které vám mohou ukázat pravidla žánru gotického hororu. Jako minimum vám může posloužit následující: