Volná diskuze

Necromancer
5.5.2021 16:47
Vesnice Wearlings - zpětná vazba
Ahoj,
Někdy na podzim minulého roku jsem si tady našel skupinku hráčů a začal jsem s nimi hrát moje první vlastní 5e dobrodružství. Pravda je, že jsem hlavně ze začátku hodně vařil z vody, ale pak jsem z toho vykouzlil něco komplexnějšího. Jen jsem teda herní mapy dělal s nástroji v Roll20...

Teď se kampaň blíží ke konci a já měl trochu blbý pocit, že jsem nedokázal svým hráčům zajistit ani mapu kreje. A tak jsem jako lajk koukl na Inkarnate a něco sbastlil. Výsledek máte (doufám) přiložený kousek níže.

Samotnou kampaň nemám ještě nijak pojmenovanou, tak jsem jednoduše použil název vesnice, která slouží jako základna postavám.



Rád bych poprosil o jakoukoli zpětnou vazbu, kterou mi můžete nabídnout. Je to můj první projek a používal jsem jen free verzi stránky.
Jedná se o v celku jednoduchou kampaň pro postavy na 1.-3. úrovni. Pokud by byl zájem o nějaké podrobnosti či popis lokací, rád později přidám.
Autorská citace #21
5.5.2021 21:17 - Corny
Až na to, že řeky i potoky tečou úplně v pohodě rovně. Protože ony netečou tak, jak si usmyslí, ale podle toho, jaká je krajina. A pokud jsou na to podmínky, tak poteče prostě rovně. Například jen u nás je spousta potoků, které mají na svém vyšším toku poměrně rovný rok. Nebo na Moravě, která je docela placatá, teče nejeden přirozený tok docela rovně.
Autorská citace #22
6.5.2021 08:36 - Jerson
Corny, a na jakou řeku na Moravě bych se měl podívat pro ukázku takového rovného toku?
Autorská citace #23
6.5.2021 08:47 - LokiB
Cony: řeky netečou rovně. to je důsledek přirozených přírodních procesů
https://www.youtube.com/watch?v=KIE6bc2RsH0

Jasně, můžeme se točit na pojmu "docela rovně". Ale obecně i když dáš do naprosté roviny řeku, tak si postupně začne tvořit meandry.

Druhá věc je, že na MAPCE se to nakreslit zjednodušeně jako rovné nakreslit dá :)
Autorská citace #24
6.5.2021 09:13 - Jerson
Děkuji za video hezky ilustrující mou myšlenku. :-)

Na mapě se sice řeka dá nakreslit rovně, ale působí to nepřirozeně, a spíše dojmeme, že jde o uměle vytvořený plavení kanál, u kterého naopak dává skvělý smysl, aby byl úplně rovný a stabilní. Takže pokud na mapě - byť schematické - někdo nakreslí rovnou řeku, může uživatele naopak velmi dobře zmást - což byl i důvod mé poznámky.
Autorská citace #25
6.5.2021 09:36 - LokiB
primární Cornyho omyl je v tom, že řeka teče podle toho, jaká je krajina. naopak řeka je nejzásadnějším zdrojem toho, jaká krajina je. řeka si krajinu vytváří a mění. a to tak, že neustále, i když z pohledu lidského života většinou pomalu :)

Mně to na té mapce tolik nevadí, ale aspoň troška zákrut by byla fajn :)
Autorská citace #26
6.5.2021 09:37 - Corny
LokiB: S Jersonem se o tom bavit nebudu, protože je to boj s větrným mlýnem. Každopádně moje pointa byla v tom, že řeka prostě teče, jak jí říká prostředí. Neteče klikatě jen proto, že je to řeka. Tj. pokud víme prdlajs o tom, Kde teče, tak nemůžeme prostě říct "Tohle je blbost, takhle téct nemůže". Pokud víme houby o tom, jestli není uměle navedená do koryta, jestli tam třeba nejsou dva skalnatější svahy přirozeně tvořící rovné koryto (jak se děje na celé řadě horních toků potoků na Šumavě, které se tvoří na hranicích dvou svahů a tak mají relativně rovný tok - přičemž samozřejmě předpokládám, že se bavíme o "relativní rovině", je zcela jasné, že žádná řeka není rovná podle pravítka; ostatně ona ta řeka na mapě také není absolutně rovná), jaká je tam půda atd.

Docela nesouhlasím s tím, že bych se se vztahem krajiny a řeky mýlil. Řeka si "vytváří krajinu", ale ne tak, jak to myslím já, protože potok uprostřed šumavských hor si tam asi najednou nepřikouzlí do cesty pískovec nebo příhodné členění krajiny. Taky každý potok není miliony let starý. Vím, jak to myslíš, ale taky to není úplně pravda.

Takže klidně můžeme přijít a říct "rovná řeka na mě nepůsobí přirozeně, protože v přírodě se řeky zpravidla klikatí". Ale říct "Řeky prostě rovně netečou, máš to blbě" je docela krátkozraké.
Jinak nechci říct, že je video blbost, protože má defacto pravdu, ale zvolená výroková logika ... no řekněme, že má své mezery.
Autorská citace #27
6.5.2021 10:06 - Jerson
Z přednášky o ekologii krajiny či co to bylo si pamatuju malo, ale to že donutit vodu téct rovně je velmi obtížné a z dlouhodobého hlediska prakticky nemožné, to se mi do paměti vrylo. I betonová koryta jsou v tomto směru jen "dočasným" řešením, byť delším než lidský život.

Takže mě docela mrzí že můj postoj označuješ jako boj s větrnými mlýny, když tvrdíš věci zcela v rozporu s tím, co o řekách říkají lidé mnohem více znalí věci. "Máš to blbě" jsem nikde nenapsal.
Autorská citace #28
6.5.2021 10:38 - Necromancer
https://drive.google.com/drive/folders/12BB215fItbMXL3DIhgY9R74gzYOuaiUJ

OK, takhle je to lepší?
Autorská citace #29
6.5.2021 10:52 - shari
Zkus ten soubor nastavit tak, aby k němu měl přístup "každý, kdo má odkaz".
A pak si ten odkaz v editačním okně označ a klikni na tlačítko "URL".
Autorská citace #31
6.5.2021 11:48 - Jezus
Pomohlo - kliknu a vidím :-)

A líbí se mi to mnohem víc, než předchozí verze. Možná bych ještě zmenšil tu směrovou růžici, ale ničemu nezavazí, tak to není tak podstatný.
Autorská citace #32
6.5.2021 11:56 - Jerson
Jako orientační plánek už dobré :-)
Autorská citace #33
6.5.2021 12:25 - Pan Bača
LokiB píše:
proč jsi zvolil část názvů česky a část pseudoanglicky?


Taky se přidávám s dotazem. Působí to, jako kdybys část zapomněl přeložit
Autorská citace #34
6.5.2021 13:07 - Šaman
Není to mapa, je to plánek, jen s hezkými ikonami. Osobně bych na tom realističnost řeky neřešil, zvlášť v podhůří, ale nešť.

Ohledně názvů mi to přijde v pohodě. Vlastní jména se nepřekládají.

V PP máme také Mrtvé močály, ale Gondor a Minas Tirith. Nikoliv Kamenné město a Věž slunce. Předpokládám, že v jiných jazycích (dejme tomu v trpacličtině*) budou Mrtvé močály přeložené, protože je to spíš popis, než geografický název. Zatímco Gondor a Minas Tirith se překládat nebudou.

* U elfů to platit nemusí, protože většinou byli u toho když se lidská sídla zakladala a mohli jim říkat po svém. A navíc jazyk numenorců z elfštiny vycházel.
Autorská citace #35
6.5.2021 14:40 - Necromancer
Šaman píše:
Gondor a Minas Tirith. Nikoliv Kamenné město a Věž slunce.

Jako asi to vypadá nevděčně, protože ty mě vlastně obhajuješ, ale Minas Tirith je Strážní věž. Vež zapadajícího slunce to bylo, když se město ještě jmenovalo Minas Anor. A navíc tyhle názvy nevycházejí z Angličtiny, ale ze Sindarštiny, takže na česko-anglický překlad to nemá vliv.
Autorská citace #36
6.5.2021 14:53 - Šaman
Jasně, že nevycházejí z angličtiny. Ale - ta mapa přece není překlad? Pokud by byl, pak je (věčná) otázka, co překládat a co ponechat.

Ale pokud je to tvoje vesnice, pak je použití anglického (cizího) názvu autorský záměr. Tedy to samé, jako když anglicky píšící autor vytvoří některé názvy v sindarštině (ačkoliv zná i význam a mohl by je bez problémů přeložit).

Nerad bych ale rozjel delší offtopic diskuzi na tohle téma - navíc myslím, že taková už tu někde existuje. Ohledně překladů geografických jmen. Jenže si z ní pamatuju jen že Sirien nemá rád Letohrad a Svítící tvrz. :D
Autorská citace #37
6.5.2021 14:58 - LokiB
Šaman píše:
Ohledně názvů mi to přijde v pohodě. Vlastní jména se nepřekládají.


Dračí kopec není název? Název té citadely také není název? Hmm, pak mám asi hokej v tom, co jsou názvy a co ne :)
Autorská citace #38
6.5.2021 15:16 - Šaman
LokiB píše:
Dračí kopec není název? Název té citadely také není název? Hmm, pak mám asi hokej v tom, co jsou názvy a co ne :)

To je právě ta překladatelská otázka, zvlášť ve fantastice. Mrtvé močály jsou také název, stejně jako Citadela bolesti. Ale když se nepřeloží, ztratí tu údernost. Není to jen označení místa na mapě, nasou i nějaký význam.

Zatímco anglický název vesnice může být autorský záměr pro navození atmosféry a na významu toho slova nemusí záležet.

Ale i v reálu strašně záleží na zvyklostech a nejspíš i náhodě, který tvar se ujme jako hlavní: Velká jezera, ale Grand Canyon. Na české wiki je to pod těmito hesly.
Autorská citace #39
6.5.2021 15:34 - Necromancer
Ona ta vesnice se jmenuje dost nahouby, to mi došlo. :-(
Popravdě tohle je jedna ta z věcí, které jsem musel vymyslet za pochodu(a dodnes toho lituju). Jen mi bylo blbý to během hry měnit.

Dwarvenholt byl zase inspirovaný Argynvostholtem, protože jsme nevěděl, jak tu baštu trpaslíků pojmenovat.
Autorská citace #40
6.5.2021 16:03 - Jezus
Tak třeba Dwarvenholt mi tak moc nevadí. Si říkám, že je to odvozené z třeba trpasličtiny :-)

Jinak já s názvy taky bojuju, ale snažím se o české. Když si uděláš krátkou přípravu, tak se to dá. Byť jsem taky skončil u Panenského jezera (dodnes toho lituji :-) ), Hradiště (ono se to nezdá, ale když je jediné v širokém okolí, tak nepotřebuje upřesňující název), Bouřného vrchu, Vraního vrchu, Wyverního zubu (dříve vrchu, ale došlo mi, že vrchů je tam nějak moc) a Poříčí.

Jo a taky jsem nechal jednu vesnici pojmenovat hráče (a dodnes toho lituji :-D ). I když Aglakar se docela ujalo, stejně mi to v tom okolním místopisu kdoví proč nesedí :-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.070982217788696 secREMOTE_IP: 3.140.198.43