Cenda: NPC povolání dělej podle šablon k nim určených. Jsou v DMG. Určitě je nevytvářej jako normální hráčské postavy. To vede k velmi neblahým koncům (zažito na vlastní kůži jako hráč, bylo to otřesné, nudné, mizerné).
Zda to bude normal, elita nebo solo je snadné - za normálních okolností, když jí vytvoříš, je to normal. Pokud přihodíš nějaký template, tak je (většinou je to u nich napsáno) to rázem elita. Co zvýšíš, přidáš, upravíš je u toho template napsané.
Pokud z ní chceš solo potvoro, použij pravidla pro update na solo potvoru (nejsnažší řešení - znásob životy, přidej záchranu +5). Pokud chceš být víc cool, přidej jí po vzoru nových (rozuměj po revizi třeba v MM3) solo potvor speciální akci - inspiruj se u draků, ale mají to i jiné solo potvory - většinou je to, že když mají natural 10+ na inic., tak mají buď nějaký základní útok, nebo shazují automaticky nějaké stavy, a to za free akci). Pak přihoď "multiakci", tj. schopnost, která za standard action umožní třeba 3x basic útok nebo tak něco. Pěkná inspirace je třeba v dobrodružství Blades of the Stygian Masque (219 číslo Dungeonu).
Ohledně designu NPC a vůbec potvor obecně - musíš si uvědomit, že jediné, na čem záleží, je to, jakou potvoru nebo válečníka chceš mít. Pak si najdi vzorovou potvoru, klidně od ní obšlehni čísla obran, útoků. Nebo podle průměru družiny. Totéž životy. Boje na epicu a kolem 30 levelu zvláště jsou jiné. BUďto je to propadák, nebo nezapomenutelný figt. Pokud chceš to druhé, neváhej být invenční, inspiruj se jinde, používej nefér věci (potvora, která je nezranitelná, dokud postavy neudělají XY; potvora, která má obrovský resist, pokud nemáš to a to; potvora, která při zásahu ubírá i death save; potvora, jejíž kondici nebo ongoing zranění nelze shodit normální záchranou, ale tzv. hard saves = hodem 16+; potvora, na kterou nebude účinkovat běžný trik družiny, ať už je jakýkoli - ale dej si práci vymyslet, proč).
Co se Zkušeností týče, přiřadíš Zk podle toho, jestli to bude normal postava (to bude jen kanonen futr), nebo elita či dokonce solo. Mně se osvědčilo, že pokud jsem skládal družinu NPC postav, se kterými se mohli hráči střetnout, dělal jsem je vždy jako elity. Solo to bude v případě, když chceš, aby NPC přežila/mohla uprchnout/odejít a postavit se jim znovu později ve finále. Veď se citem.
Souboj, kde ti válečník umře ve 2 kole, protože jsi na něco zapomněl, je trapný souboj. Zvlášť, pokud sis s tím dal hromadu práce. A pokud to není tvým záměrem.
BTW: Ještě mne napadlo - moc pěkný příklad NPC postav (byť jen na cca. 13 levelu), jsou Gravelstoke Family v Monster Vault - Monsters of Nentir Vale.
Co se kouzelného vybavení týče - nedávej toho hromadu. Uvědom si, že obrany mají NPC a potvory vůbec stavěné jinak, než hráči. Už to mají v sobě započítané. Občas jsou však potvory či NPC, které mají nějakou zvoáštní věc (většinou artefakt). V takovém případě má taková potvora nějaké malé číslené zvýhodnění a/nebo další a/nebo posílený stávající útok).
Nedávej potvoře či válečníkovi víc jak 1 takovou věc/zbraň/cokoli. Jinak ti to opět rozháže čísla. Pokud to tedy nemá být finální, ultra boss. Pak si s tím nelam hlavu :)
Jo a k životům - radši dej víc životů, než hromadu léčení potvory. To hráče nebaví, prodlužuje souboj. Pokud má mít shcopnost léčení, umožni to 1x (přece jen - není to hydra ani troll). Běžný trik je - pokud je NPC bloodied, vyléčí si XY - většinou tak 1/4 maxima - a jede se dál. Pokud máš v družině clerika, který má možnost zakázat potvoře léčení, je to super - hráč má možnost použít svou schopnost, ale fajn, abys s tím počítal :)
Omlouvám se za trochu chaotičnost mého postu. Mám toho moc :)