Wizardi nedávno aktualizovali své Basic Rules na verzi 1.0. Přidali jednoduché, ale originální ilustrace, lehce upravili layout a spojili všechna pravidla do jednoho PDF (i když jsou stále rozdělena na část pro hráče a pro PJ).
A u této slavnostní, jubilejní akce podle mě nevyužili potenciál.
Když se ohlédnu čtyři roky zpátky k příležitosti
vydání Základních pravidel (tehdy jsem je překládal jako Dungeons & Dragons pro začátečníky), Wizardi je přirovnávali ke slavné
Rules Cyclopedia, což bylo souhrnné vydání Basic D&D) a trojici knižních příruček (tedy PHB+DMG+MM) pak k AD&D.
Jen připomínám, že ve své době bylo BD&D velmi populární, některé příručky (teď se dívám na tebe Red Boxe) dokonce populárnější než příručky AD&D, ačkoliv TSR v té době mnohem víc tlačilo na popularizaci AD&D. Původní marketingový plán byl, že mladší hráči začnou na jednoduchých BD&D a později přejdou na složitější AD&D. Paradoxně se ale stával přesný opak. Noví, neznalí hráči chtěli rovnou "kompletní, neosekaná pravida" a šahali hned po AD&D, zatímco protřelí harcovníci, zvyklí na rules-light pravidla OD&D, kde spoustu věcí řešili u stolu nepravidlově, sahali po BD&D, které je tolik neomezovalo jako AD&D a dalo se hrát mnohem volněji.
Myslím, že i dnes je dost skupin, které by raději začínali na Základních pravidlech. Ať už začátečníci, pro které jsou tisícistranná pravidla děsivá představa, stejně jako někteří harcovníci, kteří rádi hrají volnějším stylem. Doufal jsem, že u této jubilejní příležitosti dodají do Základních pravidel třeba nějaké krátké dobrodružství pro začátečníky, nějaký odlehčený, kratší Ztracený důl Fandelveru (stačilo by něco na dvě tři sezení, možná i one-shot). A na začátek něco jako Solo Adventure z Mentzerových Basic Rules (1983) alias Jarikovo dobrodružství z DrD PPZ (1991), ideálně takové, ve kterém si hráč svými rozhodnutími i vytvoří svou první postavu. (Mimochodem, ten postup tvorby postavy v DnD 5E se mi
fakt nelíbí. Pro děti-začátečníky je hodně neintuitivní a zasloužil by komplet přepsat.) Zkrátka něco, co by tvořilo zjednodušenou, ale ucelenou soustavu pravidel.
Přestože TSR ve své době tlačilo hlavně AD&D, BD&D bylo stále podporované v rámci své vlastní produkční řady. Škoda, že dnešní Základní pravidla taky nemají nějakou svou řadu krátkých, jednoduchých dobrodružství. Ale třeba se to změní. Letošní Černý pátek ukázal, že o novinky (Guild Master's Guide to Ravnica, Dragon Heist a Dungeon of the Mad Mage) nebyl takový zájem, jak se předpokládalo a jak bývalo zvykem u produktů dřívějších let. Zdá se, že pátá edice se dostává do bodu saturace, alespoň co se velkých dobrodružství týče (spousta skupin stále hraje nějaké starší a mnoho z nich mají v backlogu ještě několik dřívějších, co si chtějí zahrát). Wizardi asi budou muset brzy řešit, co má být náplní jejich produkčního katalogu. Sázejí na produkty z prostředí Magicu, ale tato sázka se zatím zdá více než nejistá. pár kratších dobrodružství pro Basic Rules by mohlo dodat páté edici šťávu. Osobně ale pochybuji, že to zabere.
Mimochodem,
Starter Set se jim fakt povedl, stále se velmi úspěšně prodává. Možná i díky ceně. Na Amazonu byl na Černý pátek v přepočtu asi za 250 Kč. Ale i v ČR, kde je kvůli dovozu dražší, se stále dobře prodává.
Ale zpět k Základním pravidlům a Jeskyním a drakům. Skaven původně chtěl, aby v JaD byly jen věci ze Základních pravidel. Postupně, hlavně kvůli hraničáři, se ale došlo k tomu, že JaD budou obsahovat všechny rasy a povolání, co
Příručka hráče. Ač jsem to zprvu bral za skvělou zprávu, zpětně toho lituji. Mytago si tím ukouslo větší krajíc, než dokázalo sníst. Kdyby se tehdy bývalo setrvalo u původního plánu, JaD už mohly vydány.
A co vy? Vystačili byste si jen se Základními pravidly? Znáte někoho, kdo hraje jen podle nich? Souhlasíte s tím, že jsou nováčkovsky přívětivější než PHB+DMG+MM?