RPG odborně

sirien
19.4.2023 15:35
Autorská citace #21
17.1.2024 15:21 - LokiB
Přít se o tom, jestli budou dopady, případně jaké dopady to budou, není mým cílem. Celkem v poklidu sleduju a jsem stále optimista, co se týče dopadu na moje hraní (a není to proto, že bych si jen sobecky a posměšně mnul ruce, že se mě to vlastně netýká).

Jen bych si rád stanovil, v souvislosti s původním článekem i tvým upřesněním, co je vlastně případně ve hře.

Ztráta silného brand leadingu ... tedy obecně, obava z poklesu přílivu nových zájemců / hráčů / kupců. Je to tak?

Ztráta tržní příležitosti ... tedy obecně, obava z poklesu profitability tvorby pro RPG hobby a tedy i logický důsledek v poklesu množství, kvality a rozmanitosti dostupných nových produktů, které by byly na trhu

Ztráta sdílené identity ... tady nějak nevím. Část je toho na feelingové úrovni (snížení potěšení ze hry), část asi stejná jako u předchozích bodů, tedy dopad na zájem nových hráčů a profitabilitu byznysu.

Vtipné je, že z těch tří věcí, které uvádíš jako "všichni známe" jsem za těch 3x let hraní slyšel a četl o Tomb of Horrors (legendy jsem k tomu neslyšel, jen ten feeling). I'll attack the gazebo a Hlava Vecnova mi nic nerika (teda Hand of Vecna znam, ale tuhle urban legend ne).
To jen pro ilustraci, že v rámci i takhle úzkého hobby, i lidi, co se tím hobby zabývají přes 30 let, vlastně nemusí vůbec znát "to co všichni víme" podle určité skupiny vnitřních geeků/nerdů.

Každopádně ta obava lidí, kteří mají/chtějí mít RPG jako byznys, že mohou za určitých podmínek po hezkém boomu přijít hubenější leta, zcela chápu. Konec konců, známe to i z jiných odvětví, třeba šachy zažily za posledních 10 let ohromný boom, živí se tím dneska kde kdo a největší streameři si streamováním vydělají o dost víc než vlastními profi-šachy.
Autorská citace #22
17.1.2024 15:35 - sirien
Jerson: nespojuju nic, na tom že sem použil slovo "prostor" (a ne "příležitost" atp.) nemá smysl slovíčkařit - co sem napsal platí tak jako tak, DnD nikomu nebere ani příležitost - stejně, jako jí nikomu nebral ani dračák.

To že hry který máš radši neuspěly nebo neuspěly tak moc prostě neni vina DnD (nebo u nás DrD), ale prostě toho, že nebyly dost dobrý / oblíbený / jiný / zajímavý / podporovaný / cokoliv. A je dobrý si to proste přiznat a přetat fabulovat nějaký vysněný důvody o tom jak něco jen stojí v cestě jejich rozmachu. Pokud DnD / DrD zmizí, tak to těmhle hrám nijak nepomůže - popravdě spíš naopak, vzhledem k tomu že tyto hry těžej z poolu hráčů který DnD / DrD k RPG přivedlo.

A btw. hry který jmenuješ - DnD/JaD jedou na DnD značce, Hlídka je pohrobek DrD a ten zbytek fakt nijak zvlášť úspěšný nejsou - a ZZ, natož Svitky, a "kdeco dalšího" jsou jeden malej štěk vedle druhýho - hezký je mít, ale jsou to všechnbo indie rim produkty bez naděje na maisntreamovej úspěch a tak úspěšný jak sou mohly být kdykoliv dřív - ve zlaté éře 1.6, v době plusek i vedle dvojek. Žádnej z nich se nemůže měřit ani se Shadowrunem - kterej tu zvládnul uspět vedle DrD.


CoC resp. Mythos je silnej brand - ale nemá silnou herní spojitost. Že to uspělo jednotliě v Japonsku je hezký, ale lokálně uspělo kdeco - DnD a Vampire jsou jediný co si vybudovaly RPG fandom přesahující brand globálně (a zejména v USA, kerý se jako jediný počítá i jako lokálka - ...teoreticky USA a VB, teda, ale už i to je diskutabilní).


Tvoje představa o tom že "ty divný týpci co si hrajou na pána prstenů" je pro lidi nějak horší než "ty divný týpci co si hrajou na Indiana Jonese s náckama" je nesmyslná, ale roky snahy ukazují, že zcela nevyvratitelná, takže to tu jen vypíchnu a víc do toho zabředávat nebudu :)
Autorská citace #23
17.1.2024 15:46 - LokiB
sirien: tak nějak implicitně vezměme do úvahy, že i na poli RPG různé hry uspěly i proto, že umožnily naplnit dost odlišné A PŘESTO MOHUTNÉ segmenty.
DND/DrD - fantasy
Shadowrun - cyberpunk
Vampire - upíři a jejich klany
CoC - obyčejní lidé v hororu proti prastarým božstvům

Tyhle čtyři za mě nejsou zaměnitelný a uspěly (ve své době minimálně) proto, že ten svůj žánry a feeling z něho dávaly výrazně lépe, než by tomu bylo v kterémkoli z těch ostatních systémů (i když by to i v nich technicky šlo).

Takže i nyní se DnD a jeho vzrůst a pád dotkne primárně té části "fantasy RPG her". Což je velikánský kus koláče, ale není to koláč celý. Máš naprostou pravdu, že ten synergický efekt tam je a například k Omeze se určitě taky dostane část lidí, kteří si čli "zahrát DND" a bylo možné je zkonvertovat, ale bez DND by se o RPG třeba ani vůbec nedozvěděli. Ten dopad tam je ... ale je menší v tom, že sice ubudou nový hráči, stačí ale spíše zůstanou, i když produkce DND materiálu klesne nebo se zastaví.
A ne, většina DND hráčů kvůli tomu na Omegu nepřejde.

To v DND fantasy segmentu může být jinak, protože tam hlad po prduktech bude ... kdyby DND "oslabilo" (či padlo), tak tam vakuum vznikne a "nějak se zaplní". Případně teda i přidje odliv i stávajících hráčů, což zabolí byznys.
Autorská citace #24
17.1.2024 15:51 - York
LokiB píše:
Vtipné je, že z těch tří věcí, které uvádíš jako "všichni známe" jsem za těch 3x let hraní slyšel a četl o Tomb of Horrors (legendy jsem k tomu neslyšel, jen ten feeling).


Musíš to převést do lokálního kontextu. U nás to není Tomb of Horrors, ale Bílej hrad. Samozřejmě s tím rozdílem, že DnD je živý pořád (a vycházej reedice starejch dobrodružství pro pátou edici), zatímco DrD před časem umřelo a nový generace hráčů ho už neznaj.
Autorská citace #25
17.1.2024 16:06 - sirien
Loki: Taky existuje hodně hráčů, kteří chtějí hrát RPG, bez ohledu na žánr - hráči jiných her (deskovky, PC...) co to chtějí zkusit, hromady lidí co se nechaj natáhnout od kamarádů a na co přesně se nechávají natáhnout je až tak netrápí. Takoví pak budou hodně podléhat síťovému efektu velkých her. Kolik jich je a jaká by tudíž byla jejich dynamika netušim (ale tipuju že vzhledem k efektům přizvávání kamarádů aby bylo s kym hrát jich nebude vůbec málo).

Každopádně pokud by DnD padlo, tak to co ho nahradí bude prostě něco-jako-DnD, ke kterému původní DnDčkaři hromadně zkonvergují: třiapůlku nahradil Pathfinder, čtyřku třináctka.

Jinak ten pád DnD by se mohl přelít i do jiných žánrů - typicky ta Free league nebo Paizo jedou i scífka, ale produkty k 5e jim vydělávají nemalé peníze a poskytujou určitou tržní jistotu, která pak umožňuje víc experimentovat s jinými non-DnD tituly.
Autorská citace #26
17.1.2024 16:26 - LokiB
York: nemusím. Ilustroval jsem tím, že to, co se pokládá za "všichni znají" může ve skutečnosti pokrývat výraznou menšinu lidí, kteří se v tom oboru pohybují.

Kdybych tvrdil "všichni šachisti znají průběh druhé partie zápasu Spasskij - Fischer z roku 1972 ze zápasu o titul mistra světa, protože je to snad nejslavnější partie v oboru" (a kolem mě ji moji všichni šachisti znají), tak bych měl taky bias jak kráva. A (přijde mi) je to na podobném ranku "známosti", jako uvedené příklady.

Protože mám kolem sebe většinu mých spoluhráčů, kteří RPG hrají desítky let ale komunita většinu z nich nikdy vůbec nezajímala, ale třeba nečetli OOTS a podobné "must have" (v mých očích) věci ... tak můj dojem je, že určitá "spojenost" hráčů RPG platí tak na úrovni lidí tady na kostce, ale ne moc šířeji, i když se to nemusí zdát.
Stranger Things jsem třeba neviděl ani jeden díl ... a většina jiných za nebude znát Viva la Dirt League :)

sirien píše:
Jinak ten pád DnD by se mohl přelít i do jiných žánrů

Je to možné, opravdu do té byznys části nevidím a nerozporuju to.
Autorská citace #27
17.1.2024 17:26 - sirien
Loki: pracuješ s mylným předpokladem, že když je řeč o věcech co tmelí komunitu, tak to musí být věci, co pojí každého s každým - což ale není to, jak to funguje. Jak co do toho, že někteří jednotlivci mají větší komunitní dopad, tak co do toho, že ne všichni musí znát všechno, přesto bude existovat pool věcí, který ty lidi spojuje. Tys možná neviděl Stranger Things ani si nesledoval Critťáky atd. - ale nic to nemění na tom, že to jsou nějaké společné referenční body současné RPG kultury.

A jinak ano, ztrátou podobných věcí ztratíš komunitní huby jako je Kostka. A návazně k tomu to, co z nich vychází - od tvorby po komunitní akce. Samozřejmě, nejsou to zdaleka jediná tvůrčí nebo organizační místa okolo - ale jsou významná a mají "čistý přínos" - tzn. minimáílně část toho co tu vzniká nebo se organizuje by jinak nevznikla nebo se neuspořádala, což je ta ztráta, která by potenciálně mohla nastat. (Samozřjemě je opět hodně do diskuse jak moc by se úpadek DnD projevil na už etablovaných komunitních hubech - osobně bych byl spíš skeptickej a nechává mě to dost klidnym.)
Autorská citace #28
17.1.2024 17:43 - York
Je fakt, že postupem času ve mě stále víc sílí pocit, že si se spoustou hráčů RPGček vlastně nemám moc co říct. Hrajeme natolik jiný hry, že kromě sociálního aspektu jsou naše herní zkušenosti jen velmi málo přenosný a nemáme vlastně vůbec chuť a důvod chtít si spolu zahrát. Přestože nehraju pátou edici DnD, je pořád natolik blízko, že tam ještě styčný body jsou, a navíc k tomu mám co říct díky tomu, že jsem hrával ADnD a různý PC hry s DnD enginem. Díky architektuře Diskodu se navíc s hráčema jinejch her a herních stylů ani nebudu potkávat - nemám například důvod číst server pro DrD II nebo nějakou PbtA hru, protože tam nenajdu spoluhráče a materiály použitelný do mejch her a ani se tam nedozvím nic pro mě zajímavýho a užitečnýho.
Autorská citace #29
17.1.2024 23:10 - LokiB
sirien: hmm, asi bych tě jindy požádal o zmínku zdrojů, ze kterých vychází tvé přesvědčení, že tomu je skutečně tak, že takové referenční body opravdu vábec existují a jaké je jejich síla či dosah. Ale je asi zbytečné s v tom hrabat, zůstaňme tedy u toho, že máš pravdu, protože máš pravdu, protože to tvrdíš :)
Autorská citace #30
17.1.2024 23:41 - sirien
Loki: tak mohl bych ti někde vyhrabat studie o síťových efektech a opinion makerech atd., ale to je spíš kontext diskuse než její merit a samozřejmě to co píšu výše je do značné míry nějaký můj názor na věc a tvůj názor se může klidně lišit.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.0850830078125 secREMOTE_IP: 3.238.71.155