Pravidla

pipux
15.10.2009 13:57
Přidělování zkušeností
Jak jako DM přidělujete zkušenosti hráčům?
(bavme se v obecné rovině)

Z hraní zjištuji, že časté přidělování zk. má rušivých charakter.
Přidělování zk. za každou prkotinu na místě (rozptyluje to, zapomíná se na to).
Přidělování zk. za encounter (odvozování zk. z tabulek nestvůr není hra, ale matematika).

Když je přidělování záležitostí konce hry, je nepřesné. DM si nepamatuje všechny skutky všech hráčů a bude jednoduše nadržovat svým oblíbencům.

Nápad na efektivní řešení: DM si na poznámkovém bločku u jmen každého hráče bude dělat v průběhu hry pluska a mínuska, dle toho jak se jednotliví hráči projeví. Až bude rozdělovat zk., určí zkušenostní základ, který by měl dostat půrměrný hráč. Pluska a mínuska budou tuto sumičku zvyšovat/snižovat o cca 10%.

Jak byste problém řešili vy?
Autorská citace #41
20.10.2009 14:09 - Jerson
andtom píše:
Dle mého je odměňování za herectví čímkoliv (nejen XP, ale i kostkami navíc, žetony, atd.) kontroverzní věc

A jak by se tedy mělo odměňovat? Jak píše Sirien, odměna se dá dávat za různé věci a pokud jeden zdroj odměny nepřevažuje nad ostatními svou výhodností - třeba že by za hraní charakteru bylo sto XP a za občasný dobrý nápad pět XP - tak v tom nevidím problém. Navíc když ani ta získaná odměna není nijak zásadní pro hru, vliv má, ale i tento vliv se dá suplovat něčím jiným, tak nevidím problém.
Na druhou stranu to je Role-Playing Game, takže to herectví je tak či onak vyžadováno. Já zase moc nechápu představu, proč by měl hrát RPG člvoěk, který se nechce herecky projevovat, případně to dělá nerad.
Autorská citace #42
20.10.2009 15:25 - Gurney
Píše:
Na druhou stranu to je Role-Playing Game, takže to herectví je tak či onak vyžadováno. Já zase moc nechápu představu, proč by měl hrát RPG člvoěk, který se nechce herecky projevovat, případně to dělá nerad.


Teoreticky pravda, ale když je někdo ve hře nový tak je logicky "ušlápnutější" než ostatní a teprve se učí roleplayovat a nevím proč mu tím že dostane byť jen o pár expů míň než ostatní naznačovat že ještě není plnoprávným členem skupiny.
Autorská citace #43
20.10.2009 15:30 - Blaine
A hlavne co kdyz chce hrat RPG, protoze ho hraji jeho kamaradi a on se nechce nejak moc super projevovat, ale pritom se bude bavit? Neni cilem hrani RPG pobavit se? A pokud se vsichni bavi, rozhodne neni zadny duvod, proc bych rekl, ze neci zpusob hrani je spatny. A je fakt, ze znam takove lidi, kteri se hrozne pobavi, ale pritom jejich ucast na sezeni sestava z par vet a pak takticke hrani v souboji a oni si to pak budou pochvalovat jak si skvele zahrali.
Cela parta postupuje naraz. Aspon ja si myslim, ze by to tak melo byt.
Autorská citace #44
20.10.2009 16:01 - wlkeR
Tak zaprvé záleží na systému/stylu hry. Tam, kde maj XP minimální herní dopad si DM (nebo ti, co hodnotí) může dovolit být přísný, ale pokud na úrovni závisí život/smrt, měl(i) by se snažit, aby každý hráč měl možnost si svůj životně nezbytný příděl nějak vydělat.
Mě osobně je dost proti srdci odměňování RP zkušenostma, protože jsem nikdy nepobral, jak ze mě těch 1000xp za pobavení DM udělalo lepšího kouzelníka. Proto xp odměny dávám striktně za boje, skill challenge a quest-related záležitosti, zatímco dobrý herecký výkon nebo taktiku odměňuji možností pošťouchnout štěstěnu, když se, mrcha, zrovna někam zašila. Stížnosti jsou, ano, ale lepší nápad zatim taky nikdo nepředložil.
Autorská citace #45
20.10.2009 17:20 - Jerson
Gurney píše:
Teoreticky pravda, ale když je někdo ve hře nový tak je logicky "ušlápnutější" než ostatní a teprve se učí roleplayovat a nevím proč mu tím že dostane byť jen o pár expů míň než ostatní naznačovat že ještě není plnoprávným členem skupiny.


Proto tímto způsobem expy nerozdávám, hráč si je stejně dobře může naházet kostkou - když mu to padne.Blaine píše:


A hlavne co kdyz chce hrat RPG, protoze ho hraji jeho kamaradi a on se nechce nejak moc super projevovat, ale pritom se bude bavit? Neni cilem hrani RPG pobavit se?

A není to stejné jako u mnoha jiných her, u kterých je také cílem se pobavit, a přesto některé lidi nebaví? Dá se hrát hlavně proto, že je člověk s kamarády. Ale hrát jen proto a přesto že mě hra vlastně nebaví, to už mi přijde podivné.
Navíc i takový člověk se dá do hry zapojit jinak - může třeba vymýšlet plány. Popisovat technické / architektonické prvky, ve kterých se Vypravěč nevyzná. Nebo se baví samotnou hrou, když ji sleduje a pak nevidím problém v tom, že se moc nezapojuje a nezlepšuje se mu postava.
Na druhou stranu já třeba při hře vysloveně nechci lidi, kteří i po půl roce hraní dokážou popsat chování své postavy pouze stylem "dvacet na útok, zasáh' jsem?"

V levelových systémech má postup celé skupiny najednou smysl. V dovednostních systémech už ho moc nevidím, a pokud zlepšení postavy není podmínkou dobrého uplatnění ve hře, tak pro to nevidím důvod. A stejně tak nevidím problém, když je každý hráč odměněn za jiný přínos pro hru, a hráč, který má přínost ve všech směrech nejmenší má i nejmenší odměnu.
I když jen málokdy jsem se setkal s někým, kdo by byl kamarád ostatních a celou hru seděl jako pecka a projevoval se jen málo.

Navíc hodně dělá to, že nedávám odměnu sám, ale právě za pobavení ji dávají všichni - pak stačí jedna hláška za čas.
wlkeR píše:

tížnosti jsou, ano, ale lepší nápad zatim taky nikdo nepředložil.

Tobě si hráči na přidělování zkušeností tímhle způsobem stěžovali? Mně tedy nikdy - na dosahování úspěchů ano, ale na odměňování nikdy, nebo si to fakt nepamatuju.
Autorská citace #46
20.10.2009 22:34 - wlkeR
Největší šarvátky byly okolo skupinovosti zkušeností, ale tak moje banda vůbec nesnáší nový přístup. Těch stížností proti samotnýmu systému (aneb jak wlkeR dokazoval, že pravidla pro skok do výšky dávají celkem slušný smysl), jéje. Vidět tu nenávist powergamerů, že jejich pracně vydřené XP jdou na společný stack, a co hůř, když někdo nemůže na session stejně postoupí!!
...
Ale já mám zase daleko míň práce s tvorbou encounterů, nikdo není moc king ani moc pozadu, prostě zkušenostní komunismus a kdo si zaslouží něco extra, může si k hodu přičíst +1 za každej žeton, co si vysloužil a je ochoten obětovat (vykradeno u Jersona).
Autorská citace #47
20.10.2009 23:01 - pipux
Kýblohlav obecný (wlkeR) píše:
prostě zkušenostní komunismus

Taky dobré, když jim to dáváš na společné dřevo.
Kolektivní boosty, kolektivní tresty, kolektivní vina :) Musím někdy vyzkoušet.
Autorská citace #48
20.10.2009 23:28 - Jerson
To je ta orientace na XP. Ne že bych ji sám nezažil, ale je to dost dané i systémem. Ve hře, kde je třeba mít silnou postavu jdu po zkušenostech, ale když to třeba není, tak je klidně dám na společný účet.
Autorská citace #49
21.10.2009 07:48 - wlkeR
pipux: Jako bacha, připomínám, že tohle praktikuju jen u věcí, kde se blbě rozlišuje míra úsilí jednotlivce. Roleplaying, plánování a podobné odměňuju zvlášť a ne zkušenostma. Taky to vyžaduje systém, kde se XP nemění dle vrtochů postavy - třeba když ve DnD3 někdo naseká XP do kouzel a tak, aby pak někdo nebyl o lv níž než ostatní páč jim párkrát zachránil zadky skrz kouzlo s XP costem.
Autorská citace #50
21.10.2009 08:40 - Lotrando
wlkeR: popravdě tohle pravidlo s placením kouzel v xp mi nikdy moc nevonělo. vždycky to vyvolává víc problémů než užitku, systémově je to špatné řešení, ale chápu, že to tam je a hraje se podle toho. V takovém případě je třeba mít individuální přístup ke každému hráči.

Druhá věc je, jak to chce skupina. Jestli se jim líbí nějaký konkrétní způsob přidělování xp a vyžadují ho, klidně bych jim ho nechal. U nás to nebylo jiné, také se na plošné přidělování delší dobu zvykalo. Podstatou ale není to jak hodnotím, ale hlavně to, aby si mi moc nerozjely úrovně postav. Ne víc než o ten level (ve 4E je to dostatečný trest), protože pak přestávají fungovat důležité mechanismy a hra bude mít potíže (4E).
Autorská citace #51
21.10.2009 14:58 - wlkeR
Lotrando přesně, ono to možná občas jde proti "realitě" (neudělal toho tolik co my ale má stejný XP, jakto?) ale když chtějí účinnost, je udržování celý družiny na stejný úrovni nejlepším možným řešením.

Btw, docela mě překvapil v DMG2 článek o přidružení postav s rozdílnou úrovní, nějak nechápu, proč bych měl něco takovýho dělat. Zažil jsem hru, kde se do skupiny o průměrný úrovni 14 začleňovaly "natrvalo" postavy úrovně 3 (a tato praxe, pokud vím, stále zdárně pokračuje). Od tej doby je jakýkoli rozdíl v úrovních (mimo příšer, kdy prostě vemu encounter balíček tak jak je a věřim Wizardům, že mým hráčům poskytnou dobrý výprask) nemůžu ani cítit :/
Autorská citace #52
21.10.2009 15:40 - Lotrando
Oni Wizardi počítají taky se situací v RPGA, kde se ti na odpoledne sejdou lidi s postavami z různých akcí a ty to musíš nějak sjednotit pro jedno nebo dvě sezení. U nás jsou družiny asi častěji poskládané z lidí co se znají, nebo co se brzy známými stanou.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.076282978057861 secREMOTE_IP: 23.20.220.59