Se 4kou je to v mnoha ohledech jiné. Pár postřehů, co si teď vzpomenu:
- Tvorba postavy papírovou metodou je mnohem rychlejší.
- Hráči bojovníka vadilo, že na první úrovni má méně očividných taktických voleb než v 4E. Hráči barbara se ale hrálo toto povolání lépe než v 4E.
- Hráčům magických povolání vyhovolala větší univerzálnost kouzel než v 4E a že rituály jsou přímou součástí kouzel. V 4E hráči moc rituály nevyužívali, v Nextu je využití snadnější a tudíš častější.
- Hráči 4E zprvu nechápou význam minulostí. Jsou zvyklí se opírat zejména o své povolání. Next má jinou filozofii - na prvních dvou úrovních se postava opírá zejména o svou minulost a rasu, jejíchž význam s přibývající úrovní ubývá ve prospěch povolání.
- V některých skupinách se osvědčilo začínat na 3. úrovni - v těch, které nemají zájem o "vesnická" dobrodružství. Obecně je ale Next mnohem méně heroičtější. Pro hrdinské světy bych asi raději volil 4E nebo 13th Age, které jsou na to stavěné hned od začátku.
- Všichni uvítali mnohem rychleji odsýpající souboje. Nestvůry mají mnohem méně životů než v 4E. Souboje se dají velmi dobře hrát jak na herním plánu, tak bez něj. Bez něj se ale hráči musí mnohem víc spoléhat na popis DM a on musí scénu popisovat podrobněji. Což je občas zajímavější než při hraní na plánu, protože hráči se postupně naučí využívat různých drobností popisu v boji. (Naberou do dlaně prach na zaprášené cestě a chrstnou ho protivníkovi do obličeje; strčí do protivníka tak, aby spadl do rygólu se splašky apod.). Na herním plánu ale zase snadněji využívají explicitních voleb, co jim pravidla nabízí. Obecně se mi osvědčilo hrát méně důležité souboje bez plánu a důležité souboje s herním plánem.
- Líbí se mi "stříbrný standard". Tedy mižší ceny věcí a obecně menší inflace peněz.
- Každý tvor může v boji ve svém tahu dělat jen akci a pohyb. Akce podpovídá 4E standardní akci (většinou útok) a pohyb pohybové akci. Vše ostatní (přezbrojení, otvírání dveří, vytažení flakónu apod.) se děje většinou bez akce. To taky přispívá k rychlejšímu boji.
- Některým hráčům vadí, že si nemohou svou postavu piplat odbornostmi už na 1. úrovni. K tomu pomohlo neoficiální pravidlo, že za -2 u jedné, nebo -1 u dvou hodnot vlastností si mohou vzít jednu odbornost už na 1. úrovni.
- Co se týče publikovaných dobrodružství, jako DM mi vyhovuje víc, že nejsou tak sktriktně strukturované na encoutnery.
- Líbí se mi taky snadná upravitelnost jednotlivých nestvůr z bestiáře. Díky malým rozsahům čísel se také snadněji vytváří vlastní cizí postavy i nestvůry.