Pravidla

Autorská citace #1
25.4.2014 07:48 - ShadoWWW
článek píše:
očekáváme, že nestvůry zůstanou ve hře platné mnohem déle než v předchozích edicích

To je dáno tím, že postavám rostou hodnoty (bonusy) mnohem pomaleji než v předchozích edicích a i kouzelné předměty jsou jen nepovinnou součástí hry. Takže nestvůry jsou platnými soupeři mnohem delší dobu. Postavám roste počet útoků za kolo, ale stačí přidat několik nestvůr a tato výhoda se srovná (proto ta poznámka o větším množství).
Autorská citace #2
25.4.2014 07:56 - Element_Lead
ShadoWWW píše:
To je dáno tím, že postavám rostou hodnoty (bonusy) mnohem pomaleji než v předchozích edicích a i kouzelné předměty jsou jen nepovinnou součástí hry.


Teda to se mi libi, 4ky se mi libily hrozne ze zacatku, kdy postavy nejsou zadni chudaci, ale jak jim rostou lvly a zacinaji mit hrozne moc poweru, tak se mi to zacina trosku vymykat z ruky. Stejne tak "bezne" magicke itemy jsem nemel nikdy moc v lasce. Postupne jsme presli na postup 13th age, ale i tak mi prislo, ze jsme jich mivali zbytecne hodne. Takze tohle pro me vypada lakave. (Je to asi prvni vec u Nextu, co me oslovila, ale dlouho jsem to nesledoval, takze nevim presne kam se to pohlo - urcite se zmenilo hodne veci).
Autorská citace #3
25.4.2014 08:23 - ShadoWWW
Yashamaru píše:
dlouho jsem to nesledoval, takze nevim presne kam se to pohlo

Onehdá jsem psal shrnutí na RPG F.
Autorská citace #4
25.4.2014 08:32 - Element_Lead
ShadoWWW píše:
Onehdá jsem psal shrnutí na RPG F.
Precteno, vypada to docela pekne. Predpokladam, ze to playtestujes(te)? Jestli jo, jak se vam v tom hralo? Hlavne ve srovnani se 4rkou.
Autorská citace #5
25.4.2014 10:12 - ShadoWWW
Se 4kou je to v mnoha ohledech jiné. Pár postřehů, co si teď vzpomenu:

- Tvorba postavy papírovou metodou je mnohem rychlejší.
- Hráči bojovníka vadilo, že na první úrovni má méně očividných taktických voleb než v 4E. Hráči barbara se ale hrálo toto povolání lépe než v 4E.
- Hráčům magických povolání vyhovolala větší univerzálnost kouzel než v 4E a že rituály jsou přímou součástí kouzel. V 4E hráči moc rituály nevyužívali, v Nextu je využití snadnější a tudíš častější.
- Hráči 4E zprvu nechápou význam minulostí. Jsou zvyklí se opírat zejména o své povolání. Next má jinou filozofii - na prvních dvou úrovních se postava opírá zejména o svou minulost a rasu, jejíchž význam s přibývající úrovní ubývá ve prospěch povolání.
- V některých skupinách se osvědčilo začínat na 3. úrovni - v těch, které nemají zájem o "vesnická" dobrodružství. Obecně je ale Next mnohem méně heroičtější. Pro hrdinské světy bych asi raději volil 4E nebo 13th Age, které jsou na to stavěné hned od začátku.
- Všichni uvítali mnohem rychleji odsýpající souboje. Nestvůry mají mnohem méně životů než v 4E. Souboje se dají velmi dobře hrát jak na herním plánu, tak bez něj. Bez něj se ale hráči musí mnohem víc spoléhat na popis DM a on musí scénu popisovat podrobněji. Což je občas zajímavější než při hraní na plánu, protože hráči se postupně naučí využívat různých drobností popisu v boji. (Naberou do dlaně prach na zaprášené cestě a chrstnou ho protivníkovi do obličeje; strčí do protivníka tak, aby spadl do rygólu se splašky apod.). Na herním plánu ale zase snadněji využívají explicitních voleb, co jim pravidla nabízí. Obecně se mi osvědčilo hrát méně důležité souboje bez plánu a důležité souboje s herním plánem.
- Líbí se mi "stříbrný standard". Tedy mižší ceny věcí a obecně menší inflace peněz.
- Každý tvor může v boji ve svém tahu dělat jen akci a pohyb. Akce podpovídá 4E standardní akci (většinou útok) a pohyb pohybové akci. Vše ostatní (přezbrojení, otvírání dveří, vytažení flakónu apod.) se děje většinou bez akce. To taky přispívá k rychlejšímu boji.
- Některým hráčům vadí, že si nemohou svou postavu piplat odbornostmi už na 1. úrovni. K tomu pomohlo neoficiální pravidlo, že za -2 u jedné, nebo -1 u dvou hodnot vlastností si mohou vzít jednu odbornost už na 1. úrovni.
- Co se týče publikovaných dobrodružství, jako DM mi vyhovuje víc, že nejsou tak sktriktně strukturované na encoutnery.
- Líbí se mi taky snadná upravitelnost jednotlivých nestvůr z bestiáře. Díky malým rozsahům čísel se také snadněji vytváří vlastní cizí postavy i nestvůry.
Autorská citace #6
25.4.2014 11:09 - ShadoWWW
Přijďte dnes ve 20:00 položit svůj dotaz autorům D&D Next na Twitchový kanál. Dotazy se budou pokládat přes chat online (musíte se zaregistrovat na Twitchi) a odpovědi budou přenášeny živě na kameru.

EDIT: Přítomni budou Mike Mearls (šéf R&D D&D píšící články Legendy a znalost), Rodney Thompson (vývojář píšící články Otázky a odpovědi) a Chris Perkins (dříve profi DM, dnes má funkci něco jako "hlavní tvůrce světů" či tak nějak).
Autorská citace #7
25.4.2014 23:58 - ShadoWWW
Autorská citace #8
26.4.2014 10:15 - Element_Lead
Rodney omladnul o 10 let :)
Autorská citace #9
26.4.2014 15:02 - Element_Lead
ShadoWWW píše:
Se 4kou je to v mnoha ohledech jiné.
Hodne velky rozdil vidim teda jeste u leceni. Jestli to chapu dobre, tak uz postavy nemaji spoustu healing surges tzn. prakticky nonstop full hp po kazdem souboji a kazdy den, ale jen jakoby 1 za level?

Taky se jim hit dice obnovuje 2x pomaleji oproti 4kam. Tohle muselo byt hrozne poznat na hre ne?
Autorská citace #10
26.4.2014 15:08 - Element_Lead
Kdyz to procitam, tak navic ani nikde nevidim second wind. Takze u leceni se opet spolehame pouze na kouzla a lahvicky?
Autorská citace #11
26.4.2014 18:53 - ShadoWWW
"Healing surges" byly nahrazeny "Hit dice", což je pojem z 3.5 a starších edic, ale funguje jinak. Jsou to prostě "Kostky životů". Za každou úroveň má postava jednu kostku a typ kostky je podle povolání. Když si postava krátce odpočine, může utratit libovolný počet dostupných Kostek životů a obnovit si hozené životy. Největší rozdíl je v tom, že krátký odpočinek trvá 1 hodinu, takže je takticky náročnější odpočívat. Když si postava odpočine důkladně, obnoví si všechny životy a polovinu maximálního počtu Kostek životů.

"Second wind" (Druhý dech) je nyní zvláštní schopnost bojovníka (nemá ho každý), a funguje jinak. Bojovník získá 1k6 + jeho úroveň bojovníka dočasných životů, a pokud je do 5 minut nespotřebuje, samy zmizí. Tuto schopnost si navíc obnovuje až po krátkém či důkladném odpočinku, takže často ne pro každý boj.

Takže ano, životy se obnovují hůř než v 4E. Ale léčivá kouzla jsou dostupnější než v 4E. Navíc díky tomu, že po každém důkladném odpočinku se postavě obnoví všechny životy, tak to není tak drsné jako v old-schoolu. Ale je to drsnější než v 4E.
Autorská citace #12
26.4.2014 19:00 - ShadoWWW
Ještě k tomu obnovování životů: Pro drsnější styly světů autoři připouštějí i to, že by se postavě obnovila jen polovina max. počtu životů po důkladném odpočinku. A pro extra zastánce old-schoolu funguje i obnovení jen 2 životů při důkladném odpočinku, ale to je imho už moc hard-core.

Naopak pro zastánce 4E autoři připouští, že snížení krátkého odpočinku na 10 minut funguje také a dává to víc feeling 4E.

Zvyknout si na defaultní jednohodinový krátký odpočinek byl docela nezvyk, ale zpětně to hodnotím jako dobrý krok. Hlavně z taktických důvodů. Když postavy někoho honí nebo před někým utíkají, tak zastavit se na 10 minut není problém, ale zastavit se na hodinu může být už docela problém. Stejně tak v podzemí - když se postavy zastaví na 10 minut, je často hodně diskutabilní, jestli je v těch 10 minutách někdo překvapí. Když se zastaví na hodinu, tak je nejspíš někdo překvapí, pokud se potuluje v blízkém okolí.
Autorská citace #13
26.4.2014 19:17 - Element_Lead
Líbí :)
Autorská citace #14
15.4.2021 14:40 - Kostii
Zdarec, chci se zeptat, zda jako tulák, mohu v D&D obecně použít v combatu dvě dýky najednou? ..jen, aby to bylo dle pravidel v cajku. Díky za ohlas.
Autorská citace #16
15.4.2021 16:40 - Jezus
jj, jak píše RoVan.

V zásadě tou druhou útočíš za bonusovku (kterou teda tulák docela využívá k jiným věcem) a nepřičítáš k jejímu zranění bonus za vlastnost (pokud není záporný) - tedy tvé zranění bude jen k4.

Na druhé straně tulák největší škody napáchá skrze zákeřný útok. Ten sice může použít jen jednou za svůj tah - tedy nikdy podruhé při úspěšném zásahu oběma dýkami! - ale občas svým prvním útokem hlavní rukou mine. A protože mívá jen jeden útok, občas to propadne. Záložní útok druhou dýkou (i bez bonusu ke zranění za obratnost) se tak pořád občas vyplatí, protože přidá právě ty "zákeřné kostky", které by v případě, že minul hlavní útok propadli.

A taky to vypadá cool, co si budeme nalhávat :-)

Btw, kdybys schtěl přičítet obratnost ke zranění způsobované skrze bonusový útok druhou rukou, musel bys dualclassovat do bojovníka nebo hraničáře, kteří mají pro boj se dvěma zbraněmi na první úrovni bojový styl. (Zatím bych to nedělal, ale pokud zjistíš, že tě to se dvěma dýkami baví a z tvého tuláka bude růst bojovější postava, můžeš to časem přidat - stačí ta jedna úroveň a ta je zrovna u bojovníka celkově taková šikovná (kvůli Druhému dechu ;-) ).

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.054759979248047 secREMOTE_IP: 3.236.112.101