Pravidla

sirien
22.1.2018 02:23
Objasnění jedné ze základních komponenet nejgeniálnějšího a nejkomplexnějšího magického systému se kterým jsem se kdy setkal. Paradigmata jsou důvod, proč je hra MtA tak pestrá, důvod, proč lze v MtA čarovat všemi představitelnými způsoby.
Autorská citace #1
22.1.2018 02:23 - sirien
Ok... původní verze tohodle článku byla publikovaná před téměř deseti lety, 12.09.2008.

Protože Mage jsou stále má velmi oblíbená hra a protože původní článek byl poněkud neuspořádaný a místy ne ideální, rozhodl jsem se jej upravit. Což skončilo jeho kompletním přepsáním :D

První stránka dává úvod do celé hry, popisy Sfér, Paradoxu, Paradigmat a Quintessence.

Druhá stránka se věnuje výhradně paradigmatům a jejich popisům. Hodně jsem ji upravil a rozšířil, i když tady kostra zůstala v zásadě stejná. K sedmi mystickým Tradicím jsem připsal i pět Technomagických.

Třetí stránka je věnovaná praktické stránce věci - sestavování a tvorbě kouzel a jejich házení na kostkách.

A konečně čtvrtá stránka obsahuje nějaké poznámky k hraní, stylizaci a herním tématům.


Tento článek není čistý Mage the Ascension, vůbec to není ani zdaleka čistý Awakening a už vůbec ne M20. Je to od Ascension odvozený mix toho, jak jsem si Mage za roky hraní uzpůsobil pro sebe - převážně stará magie, se spíše novou kosmologií a novoedičním důrazem na větší přízemnost a civilnost věcí. Celé to je převedené do 4WoD pravidel. Anyway, pro ukázkovky, one-shoty a rychlá vysvětlení by to snad mělo fungovat pro všechny.


...jo... původní diskusi k původnímu článku jsem oddělil sem
Autorská citace #2
22.1.2018 09:03 - LokiB
ha, na to jsem dříve nenarazil, tak to jsem rád, že si můžu udělat nějakou přesnější představu.

Trochu mě při čtení ruší ty opakové odkazy ve stylu "tohle ve hře provést nejde (ehm ehm, až tedy na, ... no nic)".
je to takové pomrkávání "znalí lidé vědí", což člověku, který systém nezná, trochu bere chuť :)
možná je to někde dále v článku upřesněno či přímo adresováno, ale zatím jsem se k tomu neprokousal.
Autorská citace #3
22.1.2018 09:46 - Naoki
Typickým příkladem Akashic Brotherhood by mohli být bendeři z Avatara, ne? :-)

Jinak když jsme hráli ten Oneshot na Dálavě tak si nevzpomínám že bys nám dával postih na hod za využití imporvizační magii v magickém souboji. Tos to nechtěl komplikovat nebo za tím byl jiný důvod?
Autorská citace #4
22.1.2018 10:45 - kin
Jé super. Moje nejoblíbenější verze toho jak hrát mage dostala udpate! :)
Autorská citace #5
22.1.2018 11:51 - Log 1=0
Dojem před přečtením:
"Prima, celkem mě zajímá, jak to vlastně funguje."
Dojem po přečtení:
"Hm, asi bych si to musel zahrát."

Jinak takhle od stolu se mi víc líbí ta nová verze. Jsem holt víc gamista.
Autorská citace #6
22.1.2018 16:48 - sirien
Loki: no... neni to tam. Ono to je těžký, protože něco zničit ve smyslu totálního zániku teoreticky možné je, hned několika různými způsoby. Problém je, že většina z nich je navázaná na nějaké řádově složitější (často kosmologické) koncepty té hry a v tom článku prostě není moc prostor na to, abych popisoval dvoustrannou pyramidu času (což je koncept, který umožňuje hráčům a především ST fungovat rozumně se sférou Času) natož abych řešil edition-specific koncepty typu Propasti. To pomrkávání je v podstatě trochu jiná forma sdělení typu "toto je výrazné zjednodušení, pro jednoduchost to nebudeme řešit, ale nebuďte případně zmatení, pokud se to ve hře objeví".


Naoki: Avatar benders sou divný. K Akashikům seděj hlavně tou východní stylizací celého Avatara, ale ten koncept těch elementů je Akashikům spíš cizí - Akashici sou dost abstraktní tradice která se v originále opírá o sféru Mysli (každá Tradice má přiřazenou nějakou "svojí" Sféru - což je koncept, kterej sem osobně nikdy nijak moc nehrál) a hmota je pro ně spíš jakýmsi "vedlejším produktem" vesmíru, často vnímaná spíš jako nějaká forma iluze nebo zdánlivosti, zatímco pro Avatar bendery je centrálním konceptem.

Kolem avatar benderů by se teoreticky dala spíš postavit nová východně laděná tradice. Což by mohlo bejt v celku zajímavý, zvlášť v kontrastu k těm Akashikům.

Naoki píše:
Jinak když jsme hráli ten Oneshot na Dálavě tak si nevzpomínám že bys nám dával postih na hod za využití imporvizační magii v magickém souboji.

Já rutiny (a "formule") nějak extra moc neřešim obecně a na one-shotech je často ignoruju úplně. Jsou součástí té hry a toho settingu, ale spíš jako samostatný prvek, který ho nějak dokresluje, než že by byly nějak klíčové pro tu hru nebo systém magie, který používá. Tj. v nějaké kronice nebo při hře s hráčema co Mage znají bych to možná nějak řešil, ale jinak se nenamáhám.

Ve skutečnosti to na one-shotech pro Mage nováčky považuju za kontraproduktivní koncept. Zvlášť s hráčema zvyklejma na spell-listový systémy (DrD, DnD, GURPS...) mám už tak dost problémů s tím hráče přimět aby si zvykli na koncept improvizace a tvorby kouzel za pochodu a mám zkušenost, že při delší hře se často stane, že se hráči někde v půlce začnou zasekávat na kouzlech, která už někde použili a začnou fungovat v kontraproduktivní logice "tohle (co sem už jednou vymyslel) je to, co umim, takže teď to je můj spell-list a co s ním budu dělat", místo toho, aby dál používali logiku "je jedno co sem už seslal, co zrovna teď seslat potřebuju". Kdybych dal hráčům co si ještě nezvykli na impro magii do ruky ještě rutiny nebo formule, tak to bude ještě horší - základem té hry je ta improvizace, všechno co je postavené nad ní má smysl řešit až když pojmeš tu improvizaci, což hráčům zpravidla chvíli trvá.

Ostatně si vem, jak dlouho trvá vůbec postavit postavu mága s paradigmatem - teď si ještě představ že bych měl říct něco jako "a teď si všichni ještě vymyslete X nějakejch rutin".

Log 1=0 píše:
Jinak takhle od stolu se mi víc líbí ta nová verze. Jsem holt víc gamista.

Jako Awakening? Ono to je složitější, než by se z článku zdálo. Ten systém kouzlení je trochu jinej, ale ještě relativně vpohodě.

Teda, až na ten Paradox, ten je v Awakening fakt o ničem - zejm. protože se tam dá ve velkym "soakovat" (pohlit jako bashing zranění aniž by se projevil) nebo zaplácávat manou, což ho obojí činní hrozně bezzubym a vzduchem pak začne lítat naprosto nechutný množství fireballů. V Awk totiž paradox neni odvozenej od síly kouzla, ale od síly mága (gnoses, ~arete, prostě mágský supernatural power attribute) a počtu paradoxních kouzel, které ve scéně seslal. Tzn. takovej mág s gnosis 2 někam jebne fireball a hodí si 1 kostku paradoxu. Když takhle sešle 5 fireballů, tak se dostaneš na nějakejch 1+2+3+4+5... řekněme 3x paradox 1, 1x paradox 2. A všechen zbytek prostě zmizí pryč. A ok ta stupnice je trochu užší (tzn. ty hodnoty znamenají o něco víc), ale tohle prostě neni nijak moc herně zajímavý, zvlášť když si vezmeš že tohle de zaplácat tim že prostě kus toho paradoxu ani nenecháš aktivovat a místo toho si vezmeš trochu pomlacujícího zranění.

To co je na Awakening blbě je spíš jeho fluff a celkové ladění, kde White Wolfu brutálně ujela ruka. Celej lore té knížky je hrozně nestylovej a ve své podstatě dost v kontradikci k ostatním nWoD věcem (např. obsahuje výraznej metaplot atp.), Awk mytologie magie je tak třpytivá, že je z toho člověku blbě, celej ten koncept Higher worlds a Watchtowers je trochu moc hard-fantasy místo urban-fantasy atd. Autoři to pak ve velkym záplatovali a napravovali v rozšiřujících sourceboocích kterejma se jako červená nit line "hej to v té základní knížce jako nemusí bejt canon, tady máte alternativu!", ale damage has been already done.

Na druhou stranu neznám skoro nikoho, kdo by hrál v původní Ascension kosmologii (která je dost Mystical-StarGate s těma vrstvenejma umbrama...) - prakticky všichni koho znám hrajou v kosmologii odvozená od konceptu Fallen World z Awakening.

Ono obě ty edice mají nějaké svoje super-cool věci a nějaké totální shity když to řeknu narovinu a zábavné je, že tyto si jsou zrcadlové - kde je Ascension cool je Awakening zpravidla shitovej a naopak. Ideální herní kombinaci dostaneš, když zkřížíš ty cool věci z obou (na což byly mimochodem celé velké komunitní projekty, např. Mage: Ascension Nova) - což zase ale vyžaduje abys znal obě edice.

Jestli pak ve výsledku používáš nebo nepoužíváš formule nebo protěžuješ nebo neprotěžuješ rutiny atp. je už věc dost druhotná.
Autorská citace #7
23.1.2018 06:57 - Naoki
Faktem je že přečtením těch tradic včetně příkladů mě napadlo hned několik zajimavých konceptů, tak se těším na příští příležitost si zahrát mágy :-)
Autorská citace #8
7.6.2018 19:14 - Seb
fajn fajn článek
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.22995591163635 secREMOTE_IP: 54.221.147.93