Prostředí

York
19.10.2021 17:25
Kultury ve fantasy
Připravuju novej Dračákovej setting a přemýšlím, co sepsat o kulturách, aby se co nejlíp dostaly do hry a nebylo na to potřeba číst sáhodlouhý sourcebooky.
Autorská citace #1
19.10.2021 17:25 - York
Kulturama myslím kulturní background, ne rasy. Třeba lidský císařství vs městský státy s demokraticky volenym senátem vs divoký barbarský kmeny. Rasy se s tím samozřejmě můžou překrývat, ale můžu mít třeba jedny elfy ze nezávislých městských států a jiný z rozlehlý lesní říše, který se budou svým kulturním zázemím lišit.

• Rozděluju na „Co se může dostat do hry, když je postava někde na cestách“ a „Co se může dostat do hry, když se hraje v oblasti, kde je kultura dominantní.“

• Zatím to pojímám jako šablonu, podle který kultury tvořit, následně ji prakticky použiju. Je to zatím kostra z prvního branstormingu, budu to průběžně rozšiřovat o to, co mě dalšího napadne, nebo co nadhodíte v diskusi.
Autorská citace #2
19.10.2021 17:26 - York

Kultura na cestách

Náboženství a hodnoty

Píšu to do jednoho bodu, protože to bejvá propojený – desatero je například zakotvený v křesťanskym učení, ale je to v zásadě hodnotovej systém.

• Existence pekla, představa o posmrtném životě (kletby spojený s peklem používáme zcela běžně a bezmyšlenkovitě a těžko se toho zbavuje – pomoct může vědět, čím se to dá nahradit)

• Způsob pohřbívání (tohle může znít nedůležitě, ale mám zkušenost, že se to opravdu dostane do hry).

Vztah k provozování magie

• Je nějakej druh magie zakázanej nebo jinak perzekuovanej? Co praktikantům hrozí?


Fráze

• Kletby („U Ódina!“, „U všech bohů!“ „Táhni do ledovýho podsvětí!“, „U Vorochova vousu!“)

• Pozdrav nebo rozloučení („Voroch tě provázej!“). Jak se zdraví členové kultury mezi sebou?

Zvyklosti na cestách

• Je zvykem každýho pozdravit, pustit se s ním do řeči a povyměňovat si zprávy a novinky?

• Je zvykem cestovat se zbraněma nebo s ozbrojenym doprovodem? (To je možná spíš lokální než kulturní záležitost.)

• Je zvykem se každej den modlit? Jak často a jak modlitba vypadá?



Místní kultura

Magická tradice

• Který druhy magie jsou v daný kultuře běžný a který vzácný? (Elfové ze Zpívajícího hvozdu praktikujou výhradně druidskou magii).


Právo

Hlavně ve vztahu k postavám – čím se můžou provinit, co jim za to hrozí.

• Kdo má pravomoc postavy vsadit do žaláře a soudit?

• Jak přísný jsou tresty?

Architektura

Architektura se obvykle do hry dostane skrze popisy prostředí.

Zvyklosti vůči hostům a cizincům

• Je zvykem cizincům nabídnout jídlo, vodu a nocleh výměnou za novinky? Nebo spíš zabednit dveře a okna?
Autorská citace #3
19.10.2021 17:29 - York
Rezervuju si ještě jeden post, plánuju sem pak dát příklady konkrétních kultur. Přinejhorším ho smažu ;-)
Autorská citace #4
19.10.2021 20:08 - chrochta
Yorku, podívej se na stránky Siranie, je tam interaktivní mapa světa, a některý kultury jsou dost specifický a výrazný (země, kde se používají masky stejně automaticky, jako jakákoli jiná část oblečení; země, kde je v kultuře mimořádně silně ukotven vztah se zemřelými; země, kde jsou posedlí vzhledem a vládne "unisex" ženská móda....)
Autorská citace #5
20.10.2021 08:14 - Vaarsuvis
Reddit mi zrovna nabídl tento článek.
Autor v něm píše, že každá kultura může mít jiný názor na fungování světa a tím i jiný přístup k magii (metody sesílání, seznam kouzel, omezení). Například kultura A uctívá elementy, ze kterých se skládá svět, další zase uctívá předky ve hvězdách, jiná kultura je zase sekulární a aplikuje filozofii a přírodní vědy. To pak ústí k jiným kouzelnickým tradicím a rituálům, které ovlivňují kulturu země. Jako příklad uvádí kulturu nekromantů, kde většinu kouzel lze seslat pouze v noci, ale opravdu mocná kouzla lze seslat jenom jednou v roce během zimního slunovratu, který se tak stává významným náboženským svátkem.
Autorská citace #6
20.10.2021 21:02 - sirien
Podívej se na Naokiho článek o morálních pilířích tady na Kostce a vygoogli si Hoffstedeho web o kulturních dimenzích s jejich vysvětlením a srovnáním států (popř si přečti Kultury a organizace: software lidské mysli - pro cokoliv s kulturou to je naprosto elementární 101 záležitost)
Autorská citace #7
21.10.2021 00:17 - York
Díky za tipy a náměty, zkusím trochu víc přiblížit, jak jsem se k současnejm úvahám dostal a co tím sleduju.

Předchozí kampaň (před Trossem) jsme hráli v tomhle světě:



Hrálo se ve Vadoře, což je město na západním břehu toho vnitřního moře, na hranicích Divočiny. Hráči si vytvořili postavy ze všech koutů světa, tj. s různým kulturním backgroundem. Ten si ale do místa, kde se hrálo, přinášeli víceméně sami, bylo tam minimum NPCček z druhýho konce světa. Tj. pointa není ani tak jak vytvořit svět, ale co poskytnout hráčům, aby to následně dokázali dostat do hry. Proto v tom úvodu rozlišuju "kulturu na cestách" (tj. to, co se do hry dostávají hlavně hráči) vs "místní kulturu" (tj. kulturu oblasti, kde se hraje, kterou do hry dostává hlavně vypravěč).


Momentálně taky netvořim svět tak, že bych nejdřív nakreslil mapu a pak na ni něco umisťoval, vymýšlet budu jen poměrně malej, uzavřenej sandbox. Při hraní Trossu se ale ukázalo, že nedefinovaný postavy bez zázemí nejsou moc zajímavý, a naopak že postavy s trochou kulturního backgroundu můžou hru výrazně obohatit.

Při hře v jedný oblasti navíc vlastně není podstnej rozdíl, jestli svět má mapu nebo ne, postavy jsou "odněkud z daleka" a nic moc víc než kulturu s sebou nepřinášej.


Po zkušenosti z hraní Trossu chci kulturní background do hry dostat i jinak než skrze postavy (už proto, že ne všichni hráči to dělaj, i když ho k dispozici maj), takže v sandboxu pravděpodobně budou města nebo jiný druhy osídlení z většiny významnejch kultur známýho světa.


Podstatným kritériem je taky to "hráči to pak dokážou dostat do hry". Při vymýšlení konkrétních kultur nebudu nutně vyplňovat všechny body z toho mustru, stačí pár nejvýraznějších. Určitě po hráčích nebudu chtít, aby si před hrou nastudovali několik stran kulturního backgroundu, může to bejt maximálně pár bodů. Pro trpaslíky ze Železnejch hor například hráči vymysleli hodnotu "Práce je ctnost" a k ní frázi "Až do roztrhání těla", a to jim stačí na to, aby pak jejich postavy ve hře trávily noci prací v kovárně a vůbec využívali kdejakou příležitost, kde můžou ukázat, že se práce neštítí. Tohle bych přesně chtěl co nejvíc podpořit.



TLDR: Cílem není vytvořit zajímavej svět, ale stručně popsat několik kulturních backgroundů, ze kterejch si hráči budou moct vybírat při tvorbě postavy před hraním v sandboxu, a to pokud možno tak, aby se jim ty informace dobře dostávaly do hry skrze hraní postav.
Autorská citace #8
21.10.2021 00:25 - York
Vaarsuvis píše:
Autor v něm píše, že každá kultura může mít jiný názor na fungování světa a tím i jiný přístup k magii (metody sesílání, seznam kouzel, omezení). Například kultura A uctívá elementy, ze kterých se skládá svět, další zase uctívá předky ve hvězdách, jiná kultura je zase sekulární a aplikuje filozofii a přírodní vědy. To pak ústí k jiným kouzelnickým tradicím a rituálům, které ovlivňují kulturu země. Jako příklad uvádí kulturu nekromantů, kde většinu kouzel lze seslat pouze v noci, ale opravdu mocná kouzla lze seslat jenom jednou v roce během zimního slunovratu, který se tak stává významným náboženským svátkem.



Good point. Tohle asi dost závisí na systému, v DnD máš třeba vcelku daný, jaká magie existuje, pokud teda nechceš vymýšlet hromadu vlastních kouzel a schopností. Můžeš ale určitě říct, třeba že elfové ze Zpívajícího hvozdu praktikujou jen druidskou magii.

Souvisí s tím taky otevřenost k provozování magie nebo určitejch druhů magie. V Syranském císařství například může bejt zakázaný a tvrdě postihovaný provozování veškerý nekromancie, zatímco elfové z Temných říší ji provozujou běžně - což pak dá hráčům různý pozice ve chvíli, kdy se s nekromancií potkají ve hře.


edit: Při hraní Trossu se nám teď třeba docela často dostává do hry krédo jednoho z Quentinových bohů "Nenecháš černokněžníka žít!".

edit2: Obojí jsem přidal do mustru.
Autorská citace #9
21.10.2021 17:20 - Vaarsuvis
York:Mě právě ta věc se slunovratem připomnělo zpracování Asterionských kněží pro DrD 1.6. Kněží mohli provádět malou modlitbu a obřad a velkou modlitbu a obřad pro obnovu kouzel. Z toho by šlo vykrást pár zvyklostí. Příklad:
Bůh vody:
Krátkodobá modlitba: Když si oplách-
nou ruce (nejdříve 23 hodin po před-
chozí KM).

Krátkodobý obřad: Vypití nápoje ze spo-
lečné putující nádoby(nejdříve 23 hodin
po předchozím KO).

Dlouhodobá modlitba: Ranní koupel
v přírodní vodní ploše (nejdříve 2 měsí-
ce po předchozí DM).

Dlouhodobý obřad: Při velkém dešti,
povodni či jiné ukázce moci vody (nej-
dříve 4 měsíce po předchozím DO).
Autorská citace #10
21.10.2021 18:14 - LokiB
Vaarsuvis píše:
Ranní koupel v přírodní vodní ploše


Fakt tam bylo "v přírodní vodní ploše"? LOL, to psal asi nějakej geodet :D
Autorská citace #11
21.10.2021 18:52 - Vaarsuvis
LokiB píše:
Fakt tam bylo "v přírodní vodní ploše"?

Jo, bylo.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.15481901168823 secREMOTE_IP: 54.227.97.219