Prostředí

sirien
27.8.2023 20:00
Autorská citace #1
27.8.2023 20:00 - Čindi
Opět krásný a zajímavý článek. Díky
Autorská citace #2
28.8.2023 06:36 - Jerson
Hezké shrnutí.
Jen těm knihám na počátku měřeného času nějak nevěřím, zato mi už tam chybí pálené hliněné destičky.
Na druhou stranu po 6000 letech najdou archeologové mnohem spíše pálené hliněné destičky než cokoliv, co bychom dnes označili jako "knihu", tak je to možná survival bias.
Autorská citace #3
28.8.2023 06:51 - Chyba
Jerson:
Sirien v článku píše:
Takové peníze byly přímo vázané na úrodu uloženou do sýpky a měly podobu pálených tabulek, vyřezaných kostí popř

Jinak používali jste někdy něco takového? Já v mém okolí zažil spíš lidi, co jakoukoli manipulaci s penězi mimo nákup prodej nesnášely. Takže jsem nějakou výměnu, úschovu, kapacitu na přenos jako PJ pustil z hlavy.
Autorská citace #4
28.8.2023 07:20 - Jerson
Vzhledem k tomu, že jsem fantasy hrál jako Vypravěč i hráč vždycky s technologiemi raného novověku a produkcí knih jak v 19. století, tak hliněné tabulky nedávaly smysl.
Peníze posledních 20 let prakticky neřešíme, jen když to má být herně zajímavé, třeba když chci ukázat, že samopal Thompson stojí jako polovina levného auta.
Autorská citace #5
28.8.2023 13:41 - sirien
Jerson: psal sem knihy, myslel sem tim spíš papyrový svitky atp. - i s pálenejma destičkama sem to doplnil. Ale ono mohly fungovat i voskový tabule atp. Ten výpis možností je především ilustrativní/inspirační pro RPGčka, nikoliv nutně historickej, zaprvé protože dohledání historických metod záznamu, zejména co do nějakého uceleného výčtu, je problematický (survivor bias, problém rozeznání účelu artefaktů atp. - víme že k tomu v nějakých časo-místech sloužily ty pálený destičky a pár dalších metod - o dalších se to dohadujeme, pak máme artefakty u kterých neznáme účel a které mohly sloužit k tomuhle - nebo taky k něčemu úplně jinýmu...), zadruhé protože ty skutečně použité metody byly skoro určitě do nějaké míry arbitrární/náhodná volba z hromady metod, které v dané době existovaly a pro daný účel fungovat mohly. Tzn. jakou podobu záznamů udržuje náčelník gnollího kmene plundrujícího knížectví nebo jakou podobu používal kmen Wra'gro z nařízení hadího boha Iš't'chá do jehož chrámu uprostřed džungle postavy vstoupily? V obou případech prakticky cokoliv.


Chyba: tady bych rozlišoval několik věcí.

Zaprvé jak (ne)řešíš otázku zacházení s penězma při hře a jak to je popsané v herním světě. Pokud nechceš věci řešit vůbec, tak to samozřejmě můžeš odmávnout a vždycky když by na to mělo dojít to nějak přejít a říct "nějak se to stalo a ty prachy máte". A asi to je funkční. Ale taky můžeš říct, že ve světě fungují nějaké bankovní instituce a postavy "na pozadí hry" využívají jejich služeb, což vysvětluje, proč se tímhle nemusí zatěžovat.

Druhá věc je jak moc něco řešíš průběžně jako problém (z hlediska rizik, naložení postav, nápadnosti atd.) a jak moc něco vytáhneš jako stylizační problém jednorázově (Tenhle poklad se skládá z nějakejch věcí a je objemnej a jeho přeprava je problém a musíte řešit nějaká dilemata a dělat rozhodnutí... protože to je součást tohodle dobrodružství/zápletky/situace).


Čindi: dík :)
Autorská citace #6
28.8.2023 15:44 - Šaman
Pěkný článek :)
Takže když máme v každém velkém městě pobočku Trpabanky, tak to není zas tak úplně mimo.
Autorská citace #7
28.8.2023 16:19 - sirien
Well - to je ten zábavný moment, kdy pokud do toho začneš šťourat, tak můžeš objevit věci co si nečekal (a možná nechtěl) :) Například pokud má jedna banka pobočky všude, tak to bude fakt hodně bohatá a vlivná mocnost v pozadí vašeho světa, dost možná schopná rozhodovat o nástupnictví králů a výsledcích válek. Historicky věrnější (evropskému středověku) by bylo mít víc různých bank (různé trpasličí klany, pokud toužíš po tom že banky musej vést trpaslíci - což je teda IMO dost druhismus), které umožňují vzájemné transakce - z pohledu hráčů co to nechtějí řešit / postav co si to řeší "na pozadí" se nic nezmění, ale ta moc a vliv ve světě se tím razantně rozmělní - a vzájemně vykrátí.
Autorská citace #8
2.10.2023 08:01 - roggie
Skoro nic mě nepřekvapilo, ale je super to mít takhle pěkně shrnuté. Očividně by se to chtělo zamyslet nad drahokamy jako Spell komponenty v 5e. Možná by neměly být tak drahé.. nebo naopak měly protože se pro kouzla konzistentně a hromadně využívají?

Jinak byl tu někdy nějaký článek jak počítat peníze bez úmorného počítání mincí? Já teď počítám v Majlantech (vpodstatě úrovně bohatství). Ne vždy ale mnohem častěji mají díky tomu hrají peníze rolím. Každopádně bych to rád s něčím porovnal.
Autorská citace #9
2.10.2023 15:48 - sirien
Článek o tom jak počítat peníze mezi hráči / v rovině pravidel je plánovaný volně navazující druhý díl k tomuhle, coming soon(ish).

Jak moc sesilatelé ovlivní cenu drahokamů je dané v podstatě jen počtem sesilatelů - a hlavně těch kteří sesílají kouzla která ty drahokamy užívají (popř dělají výzkum ve kterém s nimi pracuji a testují jejich možnosti) plus samozřejmě tím jestli je drahokam pro dané kouzlo spotřební surovinou. Běžný počet sesilatelů v tuctovém pseudostředověkém světě nejspíš vliv mit nebude, ale ve více magickém světě to může být jinak - popř pokud má třeba armáda sesilatele jako aspoň trochu běžnou sílu a nějaká vojensky vhodná kouzla vyžadují drahokamy, tak to může zvednout jejich ceny v době války nebo zbrojení. (A v časech míru to může být naopak lákavá pokladnice k rozebrání zkorumpovanými veliteli.)
Autorská citace #10
3.10.2023 14:03 - roggie
Tak na příští článek se tedy těším!
Autorská citace #11
3.10.2023 16:32 - Haplo
Roggie: Můžeš se podívat jak je to řešené v Burning Wheel, ve zkratce je bohatství další vlastnost/schopnost která se ověřuje když je bohatství v hledáčku nebo určuje co si postava může dovolit (například jak kvalitní ubytovaní a pohostinství za své bohatství běžně dostane). Ale to možná předbíháme Siriena a jeho navazující článek.
Autorská citace #12
5.1.2025 15:39 - sirien
Od Naokiho, co se vymlouvá že to sem z mobilu nemůže poslat.

Collections: Coinage and the Tyranny of Fantasy ‘Gold’

Článek (blog) specificky o historii a vývoji mincí (s větší historickou hloubkou a detailem než mám já; pár pro RPG zajímavějších/inspirativnějších detailů sem do článku už zapracoval) a o vztahu k reálným cenám a užívání.


Dost se soustředí na ceny a hodnotu mincí, což je něco co já ve svém článku (záměrně) spíš ignoroval, ale stojí za vypíchnutí (TLDR):

- dobrý (ne průměrný, ale ani závratně velký) plat v 1. století byl cca 1 denár/drachma
- většina dospělých neměla pravidelnou v mincích placenou práci
- 1 denár/drachma in RPG terms = 1 stříbrňák
- reálná hodnota nejde moc přepočítat na koruny (eura, dolary), protože dobová ekonomika (produktivita, vzájemné poměry cen věcí...) byla příliš odlišná
- 1 denár/drachma měly hodnotu cca týdne jídla pro rodinu.

Tzn. ekvivalent stříbrňáku by byla klidně pětitisícovka (dvouset eurovka) (v době Říma by jídlo tvořilo víc jak polovinu životních nákladů) nebo i víc (jako jídlo pro celou rodinu spíš 2x tolik, protože to dneska reprezentuje 2 příjmy). Což říká hodně k historické smysluplnosti používání zlaťáků.

Stejný trend pak pokračuje i dál do středověku (ani rytíři nejsou placení v librách, jednotky liber koupí celou zbroj atp.)

Samozřejmě, jak píšu ve svém článku, hodnota kovů není vůbec absolutní, nicméně zase pokud se platí zlaťáky běžně, tak co to říká o hodnotě zlata (nebo, samozřejmě, o velikosti těch mincí).

Co do world-buildingové inspirace to taky říká hodně o tom jaké byly rozdíly mezi socio-ekonomickými třídami


Další zajímavá úvaha tam je že i někdo kdo je schopný zaplatit v mincích (místní šlechtic) bude preferovat alternativu - často v podobě výbavy jako jsou zbraně, zbroje nebo koně. Pro něj je to "levnější", pro dobrodruhy to je stejně to co by si koupili a navíc pokud "přeplatí" tak tím vzniká i nějaký závazek plynoucí z daru ohledně např. budoucí pomoci, ale zároveň i status pro postavy co se můžou chlubit a ohánět darem od mocnáře (což, well, může být správně zrádné, jak jsem psal tady). Samozřejmě největší terno je udat vám půdu v mocnářově panství.
Autorská citace #13
5.1.2025 19:17 - captain66
Tak A Collection of Unmitigated Pedantry je obecne blog, co se fakt vyplati sledovat a cist.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.07734489440918 secREMOTE_IP: 18.97.9.172