Střípky

Autorská citace #1
23.2.2017 09:33 - Jerson
Takový skvělý článek, a žádná reakce k němu?
Autorská citace #2
23.2.2017 09:47 - Quentin
Já bych si to rád přečetl, ale 20k znaků je do práce trochu dlouhé a ... na doma vlastně taky.

Což je mimochodem hlavní důvod, proč nečtu články na d20. Nenašel by se nějaký dobrovolník, co by do komentářů přidával tl:dr?
Autorská citace #3
23.2.2017 10:33 - Aegnor
tl; dr: chceš-li mít víc času na řízení hry, nech hráče tvořit vedlejší postavy, organizace a místa. Když se tě hráč zeptá, jak vypadá hospoda kam vlezl/jestli je někde X/jestli má u sebe Y, řekni mu, že to záleží na něm. A pak hromada odkazů na další články na d20.

Jerson: je docela dlouhý a není tu až tak dlouho.
Autorská citace #4
23.2.2017 10:58 - Arten CZ
Moji hráči se dostali do stavu, že už neřeší, co mají jejich postavy po kapsách/v batohu a neptají se, jestli je v hospodě půllitr nebo židle. Ale je to pro ně maximum. Dále jít nechtějí. A nemám jim to za zlé, když jsem sám hráč, tak také raději řeším, než abych tvořil.

Pokud jde o skutečné pozadí, které se uplatní více sezení a zasahuje do minulosti postav, s tím si práci dají, ale pokud jde o jednorázové informace, a těch je valná většina, tak je jednodušší vzít co nejgeneričtější prvek, který všichni známe a tvořit není třeba nic.

Věta: "Vstoupili jste do rušného baru" je sama o sobě ve chvíli, kdy všichni vědí, jak prostředí vypadá, dostatečná a není třeba nic tvořit. Hráči vědí, proč do baru šli, vědí, co v něm očekávat a bar ožije sám od sebe, jakmile se v něm něco začne dít (ať už ze strany hráčů, nebo GM). A většina věcí je běžná, potom je spousta času zabývat se jen důležitými odchylkami.

Je pravdou, že většinou hrajeme hry, kde se akutně něco děje a tahounem hry je onen děj a nutnost ho řešit. Třeba kdybychom hráli hry více o vztazích, prokreslování charakterů, snech a touhách, tak by se hráči do tvorby zapojovali více. Jen jsem zatím nehrál dlouhodobě s nikým, kdo by tak chtěl hrát.
Autorská citace #5
23.2.2017 14:17 - sirien
Jerson: díky; reakce nejspíš nebyly, protože sem zas po nějaké době zbabral publikování a zveřejnil sem nedostupnej článek - Gurney to po mě opravil až někdy pozdějc večer.


Quentin: Kdybys místo studování počtu znaků četl, tak bys za tu dobu měl první jeden dva odstavce přečtený :p

Jinak TLDR pro Tebe je: je to o rozdělení pravomocí a o tom proč a jak předávat pravomoce na hráče s pár základními možnostmi jak to použít, takže nejspíš nic, co bys zrovna Ty neznal ;)


Arten: Tak rozhodně nemá smysl do hry tlačit něco, co hráči nechtějí. Já osobně doufám, že si ze Scénáristiky každej odnese to, co se mu hodí, určitě neplánuju lítat po internetech a řvát na lidi, že to hrajou blbě, protože to hrajou jinak, než sem napsal (a doufám, že to nebude dělat ani nikdo jiný) :)

Nicméně bez ohledu na to jestli to zrovna vám vyhovuje nebo ne, to, že máte akční hru kde se pořád děje něco co je nutnost řešit samo o sobě nic nevylučuje. Hráči můžou vstoupit klidně i do toho co se děje nebo co se řeší - hrál sem i hru kdy sme jako hráči začli tím, že sme si vytvořili problém co nám padal na hlavu (zápletku) a nechali sme GMovi, ať někde pocestě vymyslí, co to je vlastně zač na pozadí a o co vlastně jde.

I když to je něco, co sem si nechal na jeden z příštích dílů - tenhle díl Scénáristiky měl původně být až o něco pozdějc, ale zjistil sem, že tematicky tvoří základ na kterej jinde potřebuju navázat, tak sem ho musel "předsunout".


Na druhou stranu, když si to takhle napsal, tak je asi pravda, že pro hry co stojí víc na vztazích nebo charakterizacích jsou tyhle přístupy asi snazší, protože hráči mají v nižším tempu víc času si věci vymyslet a promyslet jak je vloží.
Autorská citace #6
23.2.2017 14:44 - Quentin
Sirien, Aegnor: Dík :)
Autorská citace #7
23.2.2017 17:03 - Boldrick
Když už vás Trollim na jiné diskuzi :-)
Tohle je jeden z důvodů proč sem zavítat.
Skvělý seriál!
Autorská citace #8
23.2.2017 17:45 - sirien
Boldrik: dík :) Můžu slíbit, že ještě nějakou dobu bude určitě pokračovat... zbejvá asi tak 8 článků co už mám rozmyšlenejch a nejspíš mě pocestě napadnou ještě další.
Autorská citace #9
24.2.2017 06:39 - Arten CZ
sirien: Já jsem jen napsal, aby bylo vidět, že někdo článek čte a zamýšlí se nad ním. Zatím z každého dílu scénáristiky jsem si něco odnesl a to platí i u tohoto, díky za ně.
Autorská citace #10
24.2.2017 15:50 - Pastýř příběhů
Rpg scenaristika je vyborny projekt, ktery mi uz hodne dal.

K samotnemu clanku. I kdyz osobne jsem fanda zapojovani hracu do tvorby pribehu, obavam se minimalne ve svem pripade o vyvazenost hry. Mam sest hracu, z nihz jsou ve hre dva velmi aktivni (tahouni deje) a dva az extreme pasivni. Uz takle mam problem vyvazovat spotlight. Ve chvili kdy dam hracum vetsi hriste, je pochopitelne, ze z nej zaberou nejvetsi cast aktivni hraci a nepomer spotlight se jeste zvysi.
Autorská citace #11
24.2.2017 16:02 - sirien
Pastýř: to je poměrně reálný problém, nicméně není neřešitelný.

Zaprvé to, že aktivní hráč uvede scénu, neznamená, že do ní ostatní nebudou zapojeni. V tu chvíli je relativně jedno, jestli scénu uvádíš Ty nebo hráč (z pohledu ostatních hráčů), až na to, že když jí uvádí hráč, tak máš naopak prostor navíc aby ses zamyslel jak do té scény ostatní přihrát nebo jakou scénu dát příště právě jim. Ostatně ono může fungovat i naopak když tu uzdu povolíš, takže pak třeba budou tvořit / navrhovat scény i pro ostatní postavy, nejen pro ty svoje.

To, že 2 hráči budou otevírat vlastní scény zároveň znamená, že nemusíš tolik přemýšlet o scénách pro tyhle dva hráče a o to víc můžeš připravovat scény pro ty hráče, co si scény sami moc neuvádí.


Jinak se spotlightem je ten problém, že teorie sice říká "vyvažovat", ale už neříká kam - když máš 2 pasivní hráče tak je možná dobré si ujasnit (pokud si to už neudělal) jestli skutečně stojí o tolik spotlightu nebo jestli jim nevyhovuje mít ho míň. To už je teda dost jiná problematika, ale tak ta souvislost tam určitě je.
Autorská citace #12
24.2.2017 18:03 - Jarik
Pozn.na úvod - článek jsem nečetl.

Reakce: Mně přišlo vždy dobré, dát neprůbojným hráčům významnější postavu ve scéně, kde hrají hráči za CP. (Ten méně důležitý je v následující scéně na odstřel. A ten důležitý jede dál)
Na otázku: Proč je ten král takovej tichej, a jen rozhoduje? A ten jeho šašek je takovej "chci být ve středu dění"... si odpovím sám: A proč ne? :D

A dosud nemám s tím špatnou zkušenost. Nejistí hráči postupně zkouší víc a víc přebírat tu moc. Čímž se dostávají do toho světla hvězd... a ti suveréni trochu zajedou, protože jejich slavné minutové postavy jsou na hřbitově,... :D

Toto bylo vše napsáno trochu nadneseně. Tak extrémně to nevedu, ale podstata tam snad je.
Autorská citace #13
27.2.2017 10:42 - MarkyParky
+1 za článek.
Autorská citace #14
28.2.2017 15:30 - Shako
Zajímavý postřeh. Vím, že to existuje, protože to používají lidi, s kterýma hraju.

Občas se mi to do hry vloudí. Ale nikdy na to účelově nemyslím, že to tak chci dělat. Tak nějak ze setrvačnosti, když ten příběh rozmýšlím, tak vidím i ty kulisy, tak to popisuju při jednom... a když ty kulisy nevidím tak podrobně a nebo spíš tak mlhavě, tak nemyslím na to, že bych to mohl nechat popsat někoho z hráčů.

K těm aktivní a neaktivním hráčům. Většinou se jich dá přímo zeptat: Hej, vidím, že si na sezení míň aktivní než hráč X/zbytek skupiny. Vyhovuje ti to tak nebo tě mám víc zapojit do hry? Zažil jsem část hráčů, která prostě řekne, že jsou s tím v pohodě a nepotřebují další prostor.
Autorská citace #15
28.2.2017 17:51 - Pastýř příběhů
Vseobecne mam pocit, ze pasivnejsi hraci vic inklinuji k striktnim pravidlum a pevne ruce GM. Asi jim to dava pocit jistoty.
Volne vedeni hry, spis oceni aktivnejsi hraci.

Nedavno jsem byl pozvan jako hrac, na jednu hru drd a protoze jsem zvykly dlouhodobe delat GM. Trpel jsem jak pes, svazany striktnimi pravidly pro povolani a svet.
Trpel taky jejich GM kdyz jsem se neudrzel a zacal ovlivnovat byt jen lehce jejich svet.

"Jestli ten znak znam? Ne, neznam. Ale jdi na konsky trh a ptej se po Jakubovi. Poznas ho hned. Je to velkej chlap s rysavym plnovousem, co ma na pravy ruce jen tri prsty. Jestli je ten znak nekoho zdejsiho, on to urcite bude vedet."

GM i hraci koukali jak puk. Tak jsem toho radeji nechal a stal se na zbytek hry pasivnim hracem.
Autorská citace #16
28.2.2017 18:12 - York
Pastýř příběhů píše:
"Jestli ten znak znam? Ne, neznam. Ale jdi na konsky trh a ptej se po Jakubovi. Poznas ho hned. Je to velkej chlap s rysavym plnovousem, co ma na pravy ruce jen tri prsty. Jestli je ten znak nekoho zdejsiho, on to urcite bude vedet."

GM i hraci koukali jak puk. Tak jsem toho radeji nechal a stal se na zbytek hry pasivnim hracem.



Není aktivní hráč jako aktivní hráč. Vnášet do hry vlastní prvky je jen jedna z možností. Aktivní můžeš být taky třeba skrze svou postavu tím, že jí sám určuješ cíle a agendu a plníš je bez toho, aby se muselo něco nejdřív stát.

Chci tím říct, že by byla chyba automaticky předpokládat, že GM, který nestojí o to, aby hráči měli tvůrčí pravomoc, nestojí o aktivní hráče. Může to tak být, ale nemusí.
Autorská citace #17
28.2.2017 18:45 - Pastýř příběhů
Ja vim. Ale byli to mi znami, ja byl jejich host a nechtel jsem jim kazit hru. Pochopil jsem ze oni to hraji svym zpusobem. Tak jsem se upozadil, abych odpozoroval jak hraji.
Jen me ten jejich zpusob hry pak hodne omezoval.
Autorská citace #18
4.3.2017 13:26 - Raptorxcz
Skvělý článek :) osobně se mi velmi líbí když hráči můžou mluvit za cizí postavu přímou řečí.
Autorská citace #19
9.3.2017 20:47 - Dukolm
No pěkně sepsané jen mi přišlo delší a četl jsme to nadvakrát.
Autorská citace #20
1.5.2017 17:34 - sirien
do poznámek jsem doplnil odkaz na Hráčův deník: A mezitím v karvanských slizových jamách, který předtím unikl mé pozornosti...
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.14424896240234 secREMOTE_IP: 54.198.104.234