měsíc sem, měsíc tam...
v případě, že má jít o konspiraci v otevřené hře není věc nijak zvlášť velký problém - hráči o ní vědí, mohou ji i znát, ale hrají tak, jako by ji postavy neznaly. Vzásadě o tom pak platí odlehčenější verse všeho co se týká uzavřené hry.
V případě, že chceš dát hráčům pravomoce nad hrou v uzavřenější hře, je situace zajímavější.
Budu ignorovat pravomoce typu možnost říct si, co mám u sebe nebo co je v místnosti a tak, protože ty mají co do konspirací relativně minimální vliv.
Zajímavé se to celé stává v okamžiku, kdy chceš konspirovat, ale zároveň nechat hráčům narativní možnosti nebo pravomoce nad NPC.
V takovém případě musíš začít tím, že čím větší mají hráči pravomoce, tím více musí být Tvoje konspirace schematická a nikoliv konkrétní.
Příklad konkrétní konspirace: A chce zabít B protože mu před osmnácti měsíci udělal tohle což vedlo k tomuhle a protože tahle shoda náhod tak se A rozešel se svojí holkou.
Příklad schematické konspirace: A chce zabít B, protože mu někdy v minulosti (cca rok a půl) něco udělal (udělal zhruba tohle (to a to)), což vedlo k tomu (možná protože něco dalšího (to a to)) že A ztratil holku (rozešel se s ní).
U schematické konspirace je pevně dané to, co je psáno na první úrovni, věci v závorkách jsou pak konkrétnější návrhy (!) toho co se stalo - s každou další závorkou více upřesňující, ale zároveň by věci v každé další závorce měly být méně podstatné pro strukturu příběhu. Pokud hráči do dané domény nezasáhnou, pak se nic neděje a ve chvíli, kdy na to přijde, jakoby závorky zmizely. Pokud ale hráči změní nějakou závorkovanou skutečnost (přítelkyně A zemřela), pak prostě závorky upravíš a jedeš dál podle konspiračního schématu.
Samozřejmě je to víc a víc o improvizaci - ty závorky by tam ve skutečnosti ani být nemusely a konkrétní fakta by mohla zůstat čistě na hráčích, ale je to taková usnadňující pomůcka pro případ, že si hráči danou část konspirace nedotvoří sami a už je načase jí vybalit.
Vzhledem k vývoji příběhu to chce myslet trochu dopředu - což by neměl být problém, s většími pravomocemi hráčů by se ST měly trochu uvolnit ruce aby měl čas na další věci. Takže pokud hráči např. udělají něco, kvůli čemu se přestává zdát z logiky pravděpodobné, že by A chtěl zabít B, můžeš do toho přihodit postavu C, například kamaráda A, který chce zabít B ale obratně vše nastrkává tak, aby to pak A slíznul.
V případě že mají hráči pravomoce nad hrou není konspirace nikdy pevně určená ze začátku a v průběhu hry ji lze změnit.
Na první pohled může jít o podvod na hráčích, ale jen na první pohled. Otázka totiž je - o co v takové hře jde? O rozluštění puzzle ve stylu compové adventury s více možnostmi? Nebo o to zahrát si konspirativní zamotaný příběh, který ale dává nakonec smysl?
V prvním případě mi nepřijde, že by do konceptu hry ty pravomoce navíc moc seděly, naopak mi to přijde jako hra která si o minimum dodatečných pravomocí přímo říká. V druhém případě zase není až tak podstatné, jestli to nakonec opravdu bude nebo nebude A, kdo za vraždou stojí, podstatné je, aby za vraždou stál někdo skrytý, ke kterému se postavy budou dostávat skrze zapletenou síť různých nastrčených cílů a tak podobně. Změna reálií v pozadí je tudíž ku prospěchu všech.
Čím více pravomocí hráčům dáš, tím více musíš nechat konspiraci schematickou, abys do ní mohl případně dozapojit další a další prvky případně změnit ty, co se objeví nově.
Technicky vzato (ale to by asi chtělo dost zkušené hráče) můžeš skončit u FATE s fate pointy na nejvyšším levelu a hrát nepřipravenou konspiraci, kdy budeš vhazovat do hry bangy a pak jen poskládávat hráčské nápady do nějaké šílené sítě (ze zkušenosti si dovolím tvrdit, že to bude dost vpohodě co do plynulosti hry, ale budeš si muset dávat hodně pozor, aby to nakonec vyústilo v něco logicky celistvého)
Teoreticky lze vše odimprovizovat, prakticky jsme jen lidé, proto si s hráči vždycky dohodni možnost říct: hele, tohle prosím ne, to by mi udělalo bordel který bych látal čtyři hodiny, zkus něco jiného... - ale zároveň zkus tuhle možnost používat co nejméně, nejlépe vůbec (hráče to bude víc bavit a Ty potom budeš vypadat jako větší machr :) )
Další věc - využívej hráčské náměty. Nic hráče nepotěší tolik, jako když se nějaký jeho předpoklad nebo něco co naznačí že by chtěl aby nějak bylo skutečně odehraje tak, jak říkal - až na nějaký dílčí detail (aby si nemohl říct, že byl TAK chytrý :) - ne, vážně, vyzkoušel jsem si, že je v tomhle směru lepší dát hráčům skoro to co chtěli než přesně to co chtěli. Když např. hráč ke konci hry řekne: To je divné, nejspíš za to nemůže A, ale C, protože tohle a tohle - tak mu skutečně dopřej to, že za to může C, ale trochu změň důvod proč to dělá - přidá to tomu trochu větší nádech tajemnosti a tak)
Moje osobní zkušenost je taková, že žádný ST nevymyslí tak šílené konspirace jako hráči, kteří se snaží rozlousknout konspirace snadné. Kdysi jsem telloval jednu hru nakonec tím způsobem, že jsem nadhodil nějakou konspiraci, aniž bych tušil, co z ní bude, a když si hráči lámali hlavy tak jsem je teatrálně ignoroval jako že jsou úplně vedle, ale ve skutečnosti jsem je velmi dobře poslouchal a sem tam jsem si dělal v hlavě poznámky: tohle ne, jo, to je dobrý, tohle se mi nehodí, tohle jo, ale trochu jinak, tohle jo... a z jejich vlastních doměnek jsem si seskládal konspirace, které a) byly složitější, než bych měl čas sám vymyslet, b) dávaly smysl, protože všechny nejkritičtější body už vychytali sami hráči, když se o nich bavili. A jakou měli radost, když se jim jejich temné předpovědi vyplnili... když jsem jim později přiznal, jak to dělám, tak pokývali hlavami a řekli že to je vpohodě... a v budoucnu si z toho při hře dělali legraci, nicméně klidně si konspirovali svoje/moje konspirace dál :) )
Gurney píše:
když mám šlechtičnu která skrytě dělá všechno proto aby odstranila nenáviděného krále tak se mi hra začne komplikovat ve chvíli kdy mi hráč řekne že ona ho miluje tak strašně že by za něj krk dala
tohle je přesně to co píšu.
konkrétní konspirace: Někdo (Šlechtična) dělá cokoliv, jen aby odstranila nenáviděného krále. Hráč Ti řekne že ho miluje a konspirace je v tahu.
schematická konspirace: Šlechtična dělá kroky (cokoliv co může) ke svržení krále (protože ho nenávidí). Hráč Ti řekne, že ona krále miluje. Ok - druhou závorku změníš na "protože ho miluje a ví, že se ho její bratr chystá zabít" a před "svržení" doplníš závorku "nenásilnému" (případně zaměníš "svržení" za "odstoupení") - jeho včasným svržením se mu tudíž snaží zachránit život.
Druhá varianta je, že změníš první závorku a prohlásíš, že konspirátor je sestra oné šlechtičny, která se svými spolukonspirátory vystupuje jejím jménem a tváří se jako ona, aby to kdyžtak neslízla.
A třetí varianta je, že Šlechtična krále miluje - no co, zbytek platí. Třeba se s ní odmítnul vyspat a prohlásil, že je kráva... spousta důvodů proč zabít z lásky a říká se, že hranice lásky a nenávisti je dost tenká...
Gurney píše:
ve chvíli kdy mi začnou hráči vrtat do samotného Yueha a určí si že jeho žena zemřela před lety při banální nehodě se mi začne hroutit celá logika příběhu, pokud jim to nedovolím a řeknu že tohle není možné, tak jim vlastně říkám "prověřte si Yueha, mám s ním vymyšlený nějaký poděl".
a) nezemřela, byla unesena, ale nahráli to tak aby to vypadalo že zemřela a mohli jí vklidu vytáhnout ve vhodnou chvíli
b) skutečně zemřela, ale mají její sestru, za kterou by ona kdysi dala život (ta zápletka s Yuehem by vzásadě v tomhle případě mohla fungovat dost stejně)
c) když Ti to rozboří totálně, tak se nic neděje. Schéma by mělo být: někdo (Yueh) kdo je velice blízký Atreidům je zradí. Technicky vzato je mohl zradit Gurney (v otrockých jamách byl pan někdo, hustej týpek, gangsta n1, ale oni ho vytáhli ven a on po letech zjistil že je jen Atreidskej poskok a už vůbec neni ten king kterýho se ostatní bojej... vzásadě by to šlo, ostatně Paul sám říká "otec rozumněl lásce, ale nechápal nenávist", lidský myšlení je často divný. Určitě by šlo vymyslet i něco lepšího)
To mi připomíná: Neboj se prohlásit: platí, ale kapku si mi to pobořil, dáme si pauzu na kafe abych si moh ten příběh zase seskládat zpátky, ok? Já tohle sem tam dělám a docela to funguje bez problémů.