Tipy a triky

Autorská citace #1
31.7.2017 17:02 - sirien
...a tímto dílem se uzavírá jedna velmi důležitá kapitola Scénáristiky; Právě Tempo a Gradace byly tím nejvzdálenějším a "závěrečným" tématem v momentě, kdy jsem Scénáristiku začal psát.

Takže... v podstatě jsem na konci a mám splněno :D

I když samozřejmě pocestě jsem nabral ještě několik dalších nápadů a mám rozmyšlených ještě asi pět dalších dílů, které určitě chci napsat a pocestě se možná objeví nějaké další, tak tímhle dílem se tak nějak uzavírá celé "intro" věci, které jsem zamýšlel jako mého malého průvodce vedením her pro začátečníky. Upřímně doufám, že jsem v něm pokryl všechno důležité (a pokud ne, tak dejte vědět, přihodím to na seznam dalších dílů)
Autorská citace #2
31.7.2017 18:10 - Aegnor
Takže, pokud člověk rozumí těmto šestnácti článkům a umí je využít, tak se dá říct, že má za sebou bakaláře ve vedení RPG her? Cokoliv dalšího už je nástavbové Mgr. studium? :-)
Autorská citace #3
31.7.2017 22:47 - sirien
Tak nějak. Ale víš co - přečíst si skripta a rozumět jim jsou dvě různé věci a slyšel sem, že zkoušející je pěknej čokl.

Hm. Přemejšlim, jestli pak budu mít i nějaký ty doktorandy... :D
Autorská citace #4
31.7.2017 23:40 - Aegnor
sirien píše:
Ale víš co - přečíst si skripta a rozumět jim jsou dvě různé věci

Proto jsem tam napsal to "a umí je využít" :-)
Autorská citace #5
1.8.2017 11:22 - LokiB
ad "a k twistům zmíněným v osmém díle, jejichž příchod do hry tempo obvykle nárazově zrychlí." ... s tímhle mám trochu jinou zkušenost. ingame se tempo často zrychlit může ... ale obecně to tempo hraní často brutálně zpomalí, protože hráči nejsou schopni na ten twist reagovat, potřebují se zamyslet, věci znovu společně probrat atd.
taky je kolem toho často debata ooc atd.

Jasně, můžu to řídit tím způsobem, že ten čas hráčům nedám a budu se snažit scénu s twistem odehrávat v reálném čase, resp. něčem, co se tomu blíží ... ale ten tlak je někdy hráčům nepříjemný.
jo, jsou hráči, co s tím nemají problém ... prostě to moc neřeší (na úrovni hráče) a jednají za postavu rychle, nelpí na tom, že zvolený postup musí být nejlepší, nebo dokonce ani dobrý ... prostě "jako by byli ve hře". hodně hráčů však takhle nehraje.

suma sumárum, mně většinou twisty, oproti jiným gradacím hry, tempo většinou dost snížily.
Autorská citace #6
1.8.2017 15:29 - sirien
LokiB píše:
ale obecně to tempo hraní často brutálně zpomalí, protože hráči nejsou schopni na ten twist reagovat

Zajímavý postřeh.

Přiznám se, že zrovna twisty jsou oblast, kterou mám hodně odzkoušenou ze svých her a z her co vedli lidi se kterýma normálně hraju nebo sem hrál, ale sesbíraných zkušeností plošně k nim zas tolik nemám.

Moje zkušenost je odlišná, ale jak si to teď napsal tak mi to co píšeš docela dává smysl. Tak od pohledu bych si tipnul že se to bude lámat na tom, jak twist zapadne do hry; já obvykle stavim twisty tak, aby jejich objev způsobil v podstatě šokové odhalení - tj. aby dopady toho twistu byly zjevné okamžitě z jeho přímé podstaty plus je zasazuju tak, aby ideálně ihned vyeskalovaly situaci do dalšího dění, ke kterému se hned přejde. Pokud twist ale postavíš míň obvious stylem - tj. tak, aby bylo zřejmé, že jsou věci značně přeskládané, ale není úplně zřejmé jak, tak to může u stolu působit opačně - tj. tak jak píšeš.

Technicky sem měl pár podobných twistů v některých GUMSHOE a jiných detektivnějších scénářích, mě tak napadá, ale z nějakého důvodu (hráči?) mi to pokaždý prošlo, takže s tímhle zpomalením bohužel postrádám osobní zkušenost.
Autorská citace #7
1.8.2017 18:40 - LokiB
sirien: jo, bude to hodně závislé na hráčích. je to tak, že někteří (třeba co jsem poznal tebe při oneshot hrách a sám s tím také nemám problém) si řeknou celkem rychle "oooookej, takže teda tak tak tak a tak", reagují obratem a pomáhají tu hru "rozjet".
v dlouhodobých hrách, kde jsou některé vazby, podklady, stanoviska atd budované dlouhodobě, může být tak reakce trochu složitější než na oneshotu ... přeci jen, aby si člověk prošel v hlavě, jak mu tam ten twist zapadá, co vlastně znamená, a co dalšího ovlivňuje ... to chvíli zabere
+ připočti klasický scénář fází pro podobná zjištění:
popření, hněv a agrese, smlouvání, deprese, smíření
a někdo si tím prostě projde komplet a nestačí třeba ani dvě sezení, aby se zas plně funkčně zapojil

a teď nemyslím jen twistu ve smyslu "ha, tvůj nejlepší přítel je nejhorší padouch". ono třeba takové ohrané "já jsem tvůj otec" se vstřebává trochu déle než "a poklad je ve skutečnosti celou dobu u vás doma, a zloduši to vědí a zatímco vy jste se tu probírali podzemím, oni míří k vám domů" :)
Autorská citace #8
9.8.2017 19:01 - Pastýř
Gratuluji k završení série.Zbývá jen vše sebrat dohromady a vložit jako dodatek ke všem hrám do GM příruček.
Článek je super. Subjektivně bych ho v užitečnosti řadil na druhé místo, hned za díl o popisování.
A výjimečně mi není nic z článku nejasné.
Autorská citace #9
10.8.2017 00:03 - sirien
Vpohodě, zatim to má jen 262.7 normostran. I s nějakejma těma tagama teda, bez anotací a názvů a s příkladama k jedničce a dvojce (které budou dělat takovejch 20-40, tak od oka co tak koukám na mezisoučty). To by hodilo tak... by voko 160 wordovskejch stran, což by při rozumné sazbě do A4 formátu hodilo takovejch... možná 100? 120?

To sem zvědavej, jak bys to do všech těch DM příruček narval :D
Autorská citace #10
11.8.2017 10:41 - Demonica
Mě se celá série moc líbila.

To už bys to mohl vydat knižně, v kožené vazbě, ať se to vyjímá v knihovně :D
Autorská citace #11
11.8.2017 21:25 - sirien
No doufám, že se ještě líbit bude :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.058065176010132 secREMOTE_IP: 18.97.14.84