Tipy a triky

vojtisek2
25.1.2021 19:01
Hádanky a hlavolamy
Zde pište různé tipy na hádanky a hlavolamy do stolních RPGček, nebo vaše zkušenosti s nimi ve hře.
Autorská citace #42
7.2.2021 20:58 - Flaxik
Já se v tom úplně ztratil. Jakože do moderního pojetí DnD hádanky řešené metaherně nepatří? Anebo, že naopak patří? Fakt mám z tý diskuse výše poněkud chaotický dojem.
Autorská citace #43
7.2.2021 21:08 - LokiB
Flaxik: to se nediv, názory nejsou jednotné :)
můj pocit je, že moderní je více zapojovat herní mechaniky (s ideou, že když jsou herní mechaniky dobré, tak to ošéfují ke spokojenosti hráčů a hry). a stejně tak můj pocit je (založený na osobních zkušenostech od roku 1991), že dříve v DND bylo zcela běžné (imho většinové), že se DM snažil dávat logické hádanky, rébusy k řešení hráčům, nikoli postavám.

A opět můj pocit je, že v tomto má vliv i ochota/neochota trávit hodně času "neherní a možná i neproduktivní" činností. byli jsme schopni a ochotni strávit půl hracího dne (hráli jsme třeba celou sobotu od 9 do 21) řešením rébusu. dneska si jdeme zahrát online na 4 hodiny ... a chuť přitom ještě řešit logické hádanky moc není. Ale třeba je řešíme "mimo hru". S hádankou skončí jedna seance, během 14 dnů máme dost času na to, kdo chce, aby si to vyřešil, a na další seanci už to jen odehrajeme.
Autorská citace #44
7.2.2021 21:10 - York
Flaxik: Původně v DnD moc mechanik nebylo, byly tam jen vlastnosti v rozsahu 3-18 a nebylo vůbec řečeno, jak se používají. Jedinej explicitně napsanej efekt byl, že když jsi měl hlavní vlastnost svýho povolání nad určitou hodnotu, měl jsi bonus k expům. V pravidlech taky nebyly prakticky žádný texty o tom, jak se to vlastně hraje, šířilo se to osobním zasvěcováním na conech a pokud si někdo koupil pravidla a snažil se to naučit čistě z nich, bylo dost o náhodě, jakym stylem to bude hrát. Nedá se tudíž říct, že by byl jedinej styl hraní oDnD, kterýho by se všichni drželi, ale zcela určitě nebylo zdaleka tak mechanicky robustní jako dnešní pravidla.

Postupem času se tahle hodně volná pravidla měnila směrem k detailnějším, víc házecím. Prvním velkým krokem tímhle směrem bylo ADnD 2nd edition, kde přibyly tabulky u vlastností s tím, co různý stupně znamenaj (bonus ke zranění, počet kouzel, šance přežít ressurection a takový věci) a přibyly proficiencies, což je v zásadě předchůdce dnešních dovedností. Vrcholem tohohle trendu byla třetí edice, která sjednotila to, co bylo v ADnD 2e, přidala featy, prestige classy a spoustu dalších mechanických věcí. Při hraní třetí edice už rozhodně dává smysl na luštění hádanky spíš házet.


Flaxik píše:
Jakože do moderního pojetí DnD hádanky řešené metaherně nepatří?


To je trochu jiná otázka. Z hlediska filosofie pravidel spíš nepatří. V pravidlech jsou mechaniky, který řešení hádanek pokrývají a dává tudíž smysl je použít. Jenže DnD nejsou jen pravidla, ale celá zmíněná historie, takže je celkem běžný, že někdo hádanky odehrává podobně, jako se to dělalo v úplně starejch edicích. Je to na hráčích.
Autorská citace #45
7.2.2021 21:31 - LokiB
Abych přidal jeden hlavolam z poslední doby:

Jste v dolech, skrz které by měla vést cesta do Hradu, kam se chcete dostat. Nakouknete do chodby, která tím směrem asi nejspíš jde, a vidíte, že chodba má co chvíli křižovatku s odbočkami vlevo i vpravo. A pořád, až kam lampa dosvítí.
Naštěstí máte z dřívějšího pátrání určitou nápovědu, kterou někde zanechal kdosi, kdo tu cestu nejspíše znal. Nápověda je viz obrázek.



York píše:
Původně v DnD moc mechanik nebylo, byly tam jen vlastnosti v rozsahu 3-18 a nebylo vůbec řečeno, jak se používají.


Jen doplním, že třeba v Rules Cyclopedia oDnD je popsané použití Inteligence ... pouze na určení počtu jazyků, které postava zná, a jestli v nich umí jen mluvit, nebo i číst či psát. Nic jiného k ní uvedené není. U Wisdom je jen, že dává bonusy k některým Saving Throws.
Autorská citace #46
7.2.2021 21:35 - Flaxik
York píše:
To je trochu jiná otázka. Z hlediska filosofie pravidel spíš nepatří. V pravidlech jsou mechaniky, který řešení hádanek pokrývají a dává tudíž smysl je použít.


No to mi právě není dvakrát jasné, protože tím pádem třeba hádanky v Hrobce anihilace (abych vzal nějaký ofiko modul) by nedávaly moc smysl (Skládačkové dveře, Hieroglyfická podlaha). Podle tohohle mechanismu by si teda postava hodila na INT a GM by jí sdělil "Je ti jasné, že se to musí poskládat v tomhle pořadí". Mě přijde, že se tím okrádají hráči o zážitek :-)
Autorská citace #47
7.2.2021 21:40 - LokiB
Flaxik: jedna námitka proti tvému tvrzení je o tom, že ne všichni hráči o tento zážitek stojí. a vlastně se neví, kolik jich o něj stojí, kolika je to jedno a kolik to přímo otravuje.
druhá námitka je, že u dveří stojí postava a ne hráč, a stejně tak jako těžký kámen neodvaluje hráč ale postava pomocí svých vlastností a schopností, tak se může zdát logické, aby to platilo stejně pro logické hádanky, pakliže na to hra má vhodné mechaniky.

Ano, není pak třeba hádanku přesně kreslit a připravovat. Což je také pro některé GM bonus, protože udělat zajímavou hádanku, která má i logické odůvodnění, i řešení ... není snadné.
Autorská citace #48
7.2.2021 21:43 - York
Flaxik píše:
No to mi právě není dvakrát jasné, protože tím pádem třeba hádanky v Hrobce anihilace (abych vzal nějaký ofiko modul) by nedávaly moc smysl


Pokud se rozhodneš hrát modul, kde jsou hádanky určený pro hráče, tak samozřejmě nedává smysl na ně házet. Leda by tvoji hráči hádanky nesnášeli a chtěli jste si to zahrát bez nich.
Autorská citace #49
7.2.2021 21:46 - Šaman
Flaxik: Je to stejné, jako říct, že na dveřích je zámek a dát hráči zloděje hlavolam - "když dostaneš tenhle kroužek pryč z té osičky, tak se dveře otevřou".
Někdo to bude brát jako zajímavé zpestření, někdo jako prudu.


- Bude to podzemí plné nepřátel!
~ Musíme si vzít silného válečníka.

- Bude plné pastí a překážek!
~ Musíme si vzít zručného lupiče.

- A budou tam hádanky.
~ Potřebujeme hráče, kterého hádanky baví.
Autorská citace #50
7.2.2021 21:48 - Gergon
Tak já bych to do nich netlačil, jen zkusím použít nějaký jednoduchý hlavolam a když hráče baví, tak ho tam někdy v budoucnu přidám znovu, třeba složitější, pokud je nebaví, mohou tu situaci klidně vyřešit jinak a já vím že do budoucna tam hlavolamy dávat nebudu.
Jinak pro mě různé hlavolamy do rpg patří, asi zvyk z různých her jako baldurs gate a podobně. a přijde mi i zajímavější luštit nějakou skládačku s 5 kostičkama každá jiné barvy, ke které je někde vodítko, ale taky se na to dá přijít hlavou, než si hodit na pátrání a najít pod stolem klíč k truhle. ale to už je subjektivní pohled, který nemusí každému sedět to chápu. a taky je pravda že moji hráči jsou odchovaní mnoha tábory a stovkami her všeho druhu, takže pro ně zrovna jsou různé hlavolamy na zpestření sezení bonus co mají rádi. ale pochybuji že by se chovali nepříjemně, nebo protivně kdyby se jim něco nelíbilo. jak tu prostě občas zaznívá v různých situacích co dělají hráči. je mi až líto jejich PJů.
Autorská citace #51
7.2.2021 23:03 - Jerson
LokiB píše:
Abych přidal jeden hlavolam z poslední doby:

Netuším ani co bych měl v tom hlavolamu řešit, natož abych věděl jak to řešit.
Autorská citace #52
7.2.2021 23:12 - LokiB
Jerson: inu, tak by sis mohl hodit na inteligenci své postavy ;)

jen raději dodám, než to někdo použije proti mně, že nejsem autorem toho hlavolamu, řešil jsem ho jako hráč :)
Autorská citace #53
7.2.2021 23:42 - Flaxik
Tak tyhle hlavolamy znám třeba z geocachingu a většinou se jim říkalo: "hádej na co myslím" A ne, nebylo to míněno jako pochvala :-)
Autorská citace #54
7.2.2021 23:52 - Jerson
Loki, já doufal, že třeba ještě jednou vysvětlíš, o co má jít.

pozor, spoiler na Omegu
Btw. určitý typ hlavolamu jsem použil pri naší poslední hře - msm cizí organismus, který umí vydávat zvuky, a musím se domluvit s postavami hráčů, aby mě nezabili. Bohužel ty zvuky byly docela hrozivé, kromě dvou, ty byly chvíli veselé a pak otravné.

A hráči po celou dobu neměli tušení, že mají zkoušet luštit význam těch zvuků, napadlo je to až po pěti hodinách hry, a následně se snažili pomocí otázek zjistit, co s nimi zkouší komunikovat.

konec spoileru

Musím tenhle hlavolam vyzkoušet na více skupinách, rád bych zjistil na větším vzorku, jak bude fungovat.
Autorská citace #55
8.2.2021 00:03 - Aegnor
Jerson: tipuju, že čísla na kraji ukazují, kolik čtverečků v daném řádku/sloupci obsahuje cestu, cílem je spojit vchod a východ.
Autorská citace #56
8.2.2021 00:32 - LokiB
Jerson: Aegnor má pravdu.
Jen dodám, že my jsme k tomu žádné další informace neměli. Součástí řešení bylo i to, vymyslet, o co jde.

Imho evidentní zadání bylo: "najít cestu" z čtverečku, u kterého jsou kladívka (podle nás to byl symbol dolu), do čtverečku, u kterého je věž (podle nás to byl symbol hradu).
podle všeho, co čtvereček, to křižovatka. Cílem je tedy určit, na kterých křižovatkách zatočit na kterou stranu. Pakliže se zatočí nesprávně (tedy jinak, než předepisuje řešení), asi se stane něco nehezkého (tedy nejde jen tak kašlat na všechno a jít "nejkratší cestou")

Spoiler 1: podle nás černé čárky naznačují "dopředu známé sekce cesty, kterými je nutné projít"

Spoiler 2: podle nás čísla u sloupců a řádků určují, kolik "kousků cesty" se nachází v daném sloupci / řádku

Tímto bys měl tedy za sebou jeden "hod na inteligenci" (pochopení, o co v daném situaci jde) a mohl by ses pustit do luštění, nebo do dalšího hodu :)
Autorská citace #57
8.2.2021 01:23 - Nachtrose
LokiB: nikdo jste nikdy nelustil malovane krizovky? Mozna se pletu, ale ta na mne z toho obrazku primo krici.
Na druhou stranu, neni to asi uplne typ hadanky, co se da resit pri hre u stolu, jelikoz umeji byt pomerne casove narocne. Pokud by jste to teda nechteli resit zaroven s pruzkumem.
Autorská citace #58
8.2.2021 01:38 - LokiB
Nachtrose: ted nevim, z ceho jsi to usoudil. My to vyresili :)
Autorská citace #59
8.2.2021 09:44 - Tarfill
LokiB píše:
jeden hlavolam z poslední doby:

Tyo, tohle je přesně ten typ hlavolamu, u kterýho bych rovnou řekl, že si jdu udělat pauzu a nechal bych to na spoluhráče. Ačkoliv bych se na svého vypravěče nezlobil, tak tohle bych řešit rozhodně nechtěl...
Autorská citace #60
8.2.2021 09:55 - Aegnor
Jako, mezi sezeníma bych si to milerád zkusil, ale na sezení bych tomu čas spíš věnovat nechtěl.
Autorská citace #61
8.2.2021 10:03 - Jerson
Aegnor píše:
tipuju, že čísla na kraji ukazují, kolik čtverečků v daném řádku/sloupci obsahuje cestu, cílem je spojit vchod a východ.

Čísel jsem si předtím nevšiml, a teď když o nich vím, tak už to nevypadá jako částečně nakreslená mapa, ale jako matematický rébus, který ve funkčním světě nedává smysl - nikdo by si takovým způsobem "poznámky" nedělal - a spolehlivě by mě to otrávilo.

Jakým způsobem může někdo uvažovat, že by si jako "nápovědu" zakreslil tohle? A proč bych neměl předpokládat, že v téhle nápovědě neudělal chybu, ať omylem, nebo proto, aby si pojistil, že když by mu ten plánek někdo ukradl, tak na to doplatí?

Tohle je přesně ten typ hádanek, který ze hry trčí jak rezavý hřebík z oka a vede řadu hráčů k přesvědčení, že hlavolamy v RPG jsou hovadina.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.1727991104126 secREMOTE_IP: 3.236.212.116