Tipy a triky

Autorská citace #1
16.11.2022 23:10 - Log 1=0
Tohle mi popravdě moc nesedí.
Rozdělení na proceduru a situaci, to dává smysl.
Ale vůbec mi nesedí cíle. Resp. chápu, co tím Rob myslí, ale jak by mohla být hra pracovat s cíli stejně fundamentálně, jako v případě Struktury a Situace?

To jsou hry, kdy se na začátku řekne, co je cíl, a pak se jede z vody? Popravdě, to mi přijde spíše jako otázka příprava X improvizace, než "jiné zaměření" protože pak budu stejně improvizuovat Situace a Struktury.

Podobně mám problém z "explorační hrou". V té totiž musí být taky cíl, jen možná není daný předem, ale vznikl v prvních fázích hry. Když nevznikne, tak to bude nuda a chcípne to.

Takže spíše než triády v popisovaném vidím osu Struktura-Situace a pak přepíénač, jestli se cíl stanoví předem, nebo ne. Ale bude tam vždycky.
Autorská citace #2
16.11.2022 23:55 - LokiB
Log: no, to přeci nemusí být úplně z vody, ne? Já to chápu tak, že ten cíl je středobodem té hry. Když si řekneš "cílem dnešního hraní je, že má naše skupina sehnat X peněz na Y", ale není dáno nijak "jak" či "od koho", tak to celkem definuje tu hru. nebo je cíl "dostaňte během týdne bednu B z doupěte pašeráku do skladu šéfa (nebo do svého)", nebo "zabraňte vyhnání etnika E z města M, o které se snaží kazatel K".

Když budeš s tímhle vstupovat do hry, tak ti to celou hru bude dost jasně definovat, odpadne ti vešekeré "co chceme dělat", "proč to chceme dělat" a budete se soustředit jen na to "jak toho cíle dosáhnout". Což ale nemusí být předem připravený scénář. Může to být třeba i úplná GM improvizace, nebo společná improvizace, ale nemusí, může to být i plně připravené prostředí.

Aspoň tak to chápu.
Autorská citace #3
17.11.2022 00:40 - Log 1=0
Pak by se z toho ale stal "smíšený typ" i na míře abstrakce pro tohle dělení.
Autorská citace #4
17.11.2022 08:52 - Jerson
Já to nechápu asi vůbec, a hlavně když napsal, že Sandbox je kombinací Situace a Cíle, tak jsem se úplně ztratil. Navíc mi přijde, že to jak hrajeme v našich skupinách spadá do všech tří oblastí, ale zase některé části tomu odporují. Tak nevím.
Autorská citace #5
17.11.2022 10:49 - LokiB
Log: však tam píše "jen velmi málo her bude čistě jedním z těchto typů". Což je asi jasné. Při všech teoretických rozborech se naráží na to, že v reálu je jen zcela výjimečně něco plně vyhraněno (ať už jde o typy hráčů, typy her atd)

Jerson: Tu složky procedurální hry z Omegy nějak moc necítím. Ty ji tam vidíš kde?

Sandbox je v tomto podání dle mého chápání kombinací Situace a Cíle proto, že v něm máš danou situaci, definující hru (např. jste v městečku Reading jako zástupci paranormální organizace, o městě máte pár kusých informací, zbytek si musíte zjišťovat sami) a cíl, definující hru (jde vám o vyšetřování paranormálních jevů, vyberte si nějaký cíl této mise a ten zkuste splnit). Procedur v Sandboxu, tedy v takto podaném nastavení hry máš málo (žádný souvislý dopředu daný sled událostí vedoucí od A do B, které by hra měla následovat).

Ale že jo, já nejsem herní teoretik. Z nějakého důvodu mi tenhle text přijde z těch mně srozumitelnějších :)
Autorská citace #6
17.11.2022 12:50 - Log 1=0
Loki: To jasně, ale aby měla typologie smysl, tak musí typy existovat alespoň jako hrubé přiblížení, a to tu nevidím.
Autorská citace #7
17.11.2022 13:53 - Jerson
LokiB píše:
Tu složky procedurální hry z Omegy nějak moc necítím. Ty ji tam vidíš kde?

A131 chce, aby mu doktor Wood pomohl s rozvinutím jeho schopností. Na to potřebuje vf oscilátor. Ten musí sebrat v sanatoriu Fosterovi. Tedy musí se dostat do sanatoria, zjistit kde je zařízení s oscilátorem, dostat se k němu, odmontovat ho a utéct. Pak ho (klidně někdo jiný) musí dostat k Woodovi a ochránit ho, aby napřed poslal pryč mimozemskou mysl ze svého pacienta.

Tedy pro dosažení svého cíle musí spolu s kolegy provést řadu kroků - zde "procedur". Ale přitom je celá hra téměř jistě sandbox a nikoliv "výprava/quest" , protože tenhle cíl si určil hráč.
Autorská citace #8
17.11.2022 14:00 - sirien
Jerson: když se nebudeš snažit naroubovat Robovu definici sandboxu na nějaké současné chápání nebo cizí definice, ale vezmeš jí jako výchozí pojetí toho co to teda sandbox vlastně je (a neni), tak to je ve skutečnosti jedna z nejsmysluplnějších a nejpraktičtějších definic věci kterou sem kdy potkal.

Jinak to co popisuješ to co Rob myslí pod "procedurou" dost (úplně) míjí.

Log:
Píše:
jak by mohla být hra pracovat s cíli stejně fundamentálně, jako v případě Struktury a Situace?

Viz třeba Blades in the Dark. Nebo, pokud chceš nějakou žánrově non-leverage hru, tak třeba Střepy snů.
Autorská citace #9
17.11.2022 17:26 - Log 1=0
Hm, já jsem na BitD myslel, ale moc mi tam nesedí, resp. je možné, že tvoje příprava hry vypadá dost jinak, než jsem si ji představoval, ale viděl jsem tam víc procedur a lokací, než cíle.

Btw, ta odpověď Jersonovi mi evokuje Kanta a jeho stoupence.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.077746868133545 secREMOTE_IP: 54.224.52.210