Alnagův bloček: Proč mám rád RPGfórum.

Důvod, proč píši o RPGfóru právě nyní je, že alespoň v mém nazírání došlo k jistému zpřetrhání vazeb s minulostí, byť možná jen po technicko-vizuální stránce a větší integraci s portálem rpg.sk. Ke spojení těch dvou už došlo dávno, ale vždycky to vypadalo spíš jako sňatek z rozumu, kdy si každý jede v zásadě po svém a speciálně rpg.sk v tom svazku živoří. Nové technologie dávají naději, že by se tohle mohlo změnit, ale na druhou stranu se hranice projektů setřely natolik, že je těžko říci, kolik z rpg.sk vlastně vůbec zbylo, pomineme-li název a adresu s přesměrováním…

Ale zpět na začátek. Samozřejmě, že se ke mně donesla informace o chystané změně koncepce RPGfóra, zvlášť když mi přinejmenším dvakrát přistál ve schránce hromadný spam, vyhrožující vymazáním účtu pokud se člověk nepřihlásí nebo nemá dost příspěvků… atd. No nebudu zastírat, že jsem se krátce po spuštění podíval, co konkurence vyrobila. Připadalo by mi krajně nerozumné to neudělat. Můj první dojem?

Není to špatné. Nejsem sice obecně přítelem světlých skinů, ale tenhle je zároveň relativně decentní, a přitom poměrně vyvážený a má svoje určité kouzlo. Co mne v první chvíli trochu zarazilo je, že celý koncept vypadá dost podobně nové koncepci pro „Kostku“, na druhou stranu podobné rozložení je něco jako standard, tak budu doufat, že nešlo o průmyslovou špionáž. :-) Co vnímám trochu jako vadu je, že ten skin nenaznačuje (alespoň dle mého) žádnou spojitost s RPG. Stejně dobře by se vyjímal na stránkách nějaké intelektuálněji zaměřené cestovky. Možná je to ale záměr.

Pojďme se tedy raději podívat na jednotlivé části. RPGfórum hodně zeštíhlilo. Možná, že ta redukční dieta byla drsná až moc, zmizely zajímavé části jako odborné statě o RPG (byť to byl jen mirror), zmizely stránky o WoD (ano, byly neaktuální, ale lepší než drátem do oka) atd. Zůstala tak poměrně přehledná, ale na druhou stranu až mírně chudě působící obsahová struktura – Novinky, RPGfórum, Anotace RPG her, Články a Soutěže.

Novinky jsou vcelku standardní informace o tom, co se na stránkách děje. Přiznám se, že pár věcí mi tam přijde trochu zvláštních, třeba kalendář akcí vpravo, asi nedozná přílišného využití. Soudím, že zase tolik akcí se nekoná, aby tohle byla dobrá cesta upozorňování na ně, ale třeba se pletu. Třeba teď vypukne frenetická činnost, con bude stíhat con a jedna hra druhou. Osobě bych dal dosažitelněji (tedy výš) uživatelské menu. Zajímavěji také vypadá to hodnocení her a rovněž oceňuji poměrně produktivní využití tagů u článků…

Druhou položkou menu je RPGfórum, jinými slovy diskuse. Tady se toho od doby co si pamatuji a soudě toliko letmým pohledem zase tolik nezměnilo. Stále zde úporně bují ne-rpg část (zde spadající zejména pod Rozličný pokec), což je ale problém vícero fór (rpg.net má svojí Tangency a ENWorld má dokonce raději paralelní fórum Circus Maximus). Je to stejně tak možná spása a možná prokletí, když se RPG diskuse začnou stáčet stále víc k tématům souvisejícím okrajově nebo vůbec, ale děje se to...

Věc, která mne těší, jsou Anotace RPG her. Kdysi jsem prohlásil, že by se lépe vyjímaly na RPGpedii nebo ještě lépe na Wikipedii, ale nová funkcionalita – zejména možnost nenásilně přidávat vlastní, tagování, hodnocení a komentáře jim dodávají nový rozměr. Rozměr, který opodstatňuje jejich existenci jako součást komunitního webu. Anotací sice není mnoho, což poněkud snižuje jejich využitelnost, ale to je věc, která se dá s trochou činorodosti změnit. Jakkoliv je to pochopitelné využití vlastního potenciálu, tak mne trochu mrzí snaha za každou cenu stočit odkazy na sebe – to, že se nepředpokládá, že by diskuse ke hře mohla probíhat jinde než na RPGfóru lze ještě nějak přehlédnout. To, že u již anotovaných her dává přednost odkazům do vlastního hnízda před odkazem na skutečně aktuální překlady (tady narážím přinejmenším na AD&D 2e a D&D 3e, jejichž překlady přibývají i od té doby, co jsem naposledy před svým odchodem z RPG fóra aktualizoval tamní knihovnu překladů a podobě zkrátka přišel i překlad D&D 4e, který pro změnu není uveden vůbec) je už akceptovatelné méně. Na jednu stranu chápu, že odkazovat největší konkurenci není úplně příjemné, na druhou stranu tím IMO trpí hlavně pověst kvality anotací… což vzhledem k tomu, že je to podle mého stále největší deviza RPGfóra není úplně rozumná strategie.

Zajímavá volba je mít v hlavním menu Soutěže (a nemít tam třeba separé ony již zmiňované akce). Znamená to zřejmě, že soutěže jsou pro dvoustátí rpgfórum-rpg.sk nějakým způsobem důležité a skutečně tak tomu může být, ostatně najede tu i nesmělé i smělé pokusy o sepsání vlastního RPG po vzoru zahraničních předskokanů.

Záměrně jsem si rubriku Články nechal na závěr. Jsou v ní dvě věci, které mne teší. Jednak transformace některých článků z Drakkaru do podoby v které se dá snáze vyhledávat. Ale zejména druhá možnost si sami a beztrestně (nebo alespoň zdánlivě beztrestně, uvidíme s praxí) přidávat odkazy na svoje články, které visí jinde. Jednoduché zamyšlení mne dovedlo k této úvaze. Coby autor článku zřejmě chci, aby si můj článek přečetlo co nejvíce lidí. Pokud zavěsím svůj článek na RPGfórum, přečtou si jej lidé, co chodí tam. Pokud jej pověsím na řekněme d20.cz (kam jinam byste ho chtěli věšet, co?) a na RPGfórum si nahrajete odkaz na něj, hned jste velmi snadno zhruba zdvojnásobili množství svých čtenářů. Jsem si téměř jistý, že nebylo záměrem ponouknout lidi, aby psali hlavně pro jiné weby, nicméně přesto to považuji za vstřícné gesto a zvažuji, že této příležitosti využiji a možná by nebylo špatné, kdyby tak učinili ostatní autoři z Kostky. Zdá se mi to jako vhodná příležitost, jak znovu vybudovat některé spálené mosty a trochu zbořit ty slonovinové věže, které stojí, uzavřené ve své nádheře, ale přesto možná hnijící ve svém nitru.

Mám RPGfórum protože se přinejmenším dílem vrátilo ke své původní vizi, k poslání s nímž se transformovalo z CzechDnD na větší webový portál. Možná, že to, o čem jsem si myslel, že už je mrtvé, není tak mrtvé, jak se zdálo. Žel, jakkoliv mám rád RPGfórum, některé lidi na něm stále nemůžu vystát…
Napsal: Alnag
25.2.2009 23:38 - skew
Alnag píše:
Pokud bereš diskuse jako kolbiště, které zná vítěze a poražené (nebo poškozené), pak jsi skutečně "poškozený", ale trochu jinak, než sis myslel. :))

Rozhodně QFT. Kolbiště jsou zasatralá ! Jen dopředu, dozadu, žádné manévry a využívání předešlých stavů k postupu dál !

Mnohem víc přesnější a výstižnější je přirovnání k W40k:Dawn of War - je to zabírání strategických bodů, které pak člověk opevní a posílá z nich útoky dokud to soupeř nevzdá, nebo je to oba nepřestane bavit.

Akorát někdy lidi, místo aby se pořádně rozbili, posílají pozvolna svoje jednotky a pro zábavu sledují, jak se rubou, bez nějakého většího zájmu o vítězství. Většinou pak vznikne takovej menší kotel, kam člověk pošle svoje soldžry a jen tak pro zajímavost si zazoomuje, aby si tu bitku víc užil.
...
ehm
...
:)

EDIT: ale to co pode mnou cituje Jerson je náhodou pravda - kdyby alespoň samotná diskuse (bez ohledu na výsledek) nebyla vítězství, proč do ní vůbec lézt ?
(mno, a pak někdo ještě považuje za vítězství argumentovat a dokázat svou pravdu, viz. přirovnání s W40k)
26.2.2009 01:49 - sirien
Alek píše:
Hláška dne:
Sethi píše:
alnag měl nějakou dobrou pověst...?

No... popravdě, u mě určitě.

Jerson: Ok, tejden bez odpovědi Colombovi. To by neměl bejt problém, místo Colombo-spamování si budu hrát pocker na Facebooku (jediný k čemu je FB dobrej)
26.2.2009 02:06 - Alnag
A proč jen týden? Trolly je třeba nekrmit celoročně :)
26.2.2009 02:14 - sirien
Týden je dobrá lhůta pro experimentální pokus :)
A Colombo má k Fr... trollovi daleko, nemusíš na něj bej až tak zlej :)
26.2.2009 07:43 - Jerson
Skew píše:
kdyby alespoň samotná diskuse (bez ohledu na výsledek) nebyla vítězství, proč do ní vůbec lézt ?

Dobrá námitka. Jako protiargument uvádím, že je třeba, aby se dotyčný nesnažil zvítězit tím že porazí ostatní. Tedy pokud mají po nějakém čase debatování diskutujcí dojem, že celá debata byla pro ně ztrátou času, a jen jeden ji považuje za vítezství (případně své vítězství), je to podle mě špatně.

K tématu: Jak jsem o víkendu říkal Sirienovi, že se na RPG F rozjela debata o konfliktech ve hře a že když se spolu baví Erric, Bifi a Peekay směsí slovenštiny, češtiny a angličtiny s odkazy na hry které jsem nehrál, je to na hranici mého chápání. Sirien řekl, že číst takové texty je dobré cvičení, tak jsem se tedy začetl a po třech dnech se chytil. Ale musím tedy říct, že i z této hodně teoretické debaty jsem tentokrát dokázal vytěžit nějaké užitečné informace. Nicméně celkový strávěného času je u mě už ve prospěch D20.
26.2.2009 07:56 - Argonantus
Colombo, soudě k tvému delšímu projevu, máš zřejmě něco s játry.

Jinak to, že dějiny píší vítězové, tvrdil, tuším, Karel Marx, a ten měl k moudrosti zatraceně daleko.
Moudrost a cynická vychcanost není to samé.

Zombie, pokud jsem to pochopil, se podivil nad tím, jak, medle, může existovat tvůrčí tým bez Aquily, když tato se registrovala dávno po té, co tým vznikl.
Což Bouchiho kdovíproč naštvalo; ono je to ale možná tím, že Bouchi má dvacetkrát víc inside informations o věci, než kdokoli ze smrtelníků, včetně nemrtvé zombie. Řekl bych, že to bylo nedorozumění prosté.

Konec zpráv.
26.2.2009 08:16 - Malfin
A neřekl to tak náhodou Winston Churchill?
26.2.2009 09:10 - ShadoWWW
Podle wikipedie je autor neznámý.

EDIT: Tak skutečně to prohlásil Churchill. Doslova řekl: "History is written by the victors. "
26.2.2009 09:44 - Alek
Já měl taky zafixováno, že to řek Churchill, ale tak, že to zpochybnil Argo, znejistěl jsem. :-) Po zběžnym googlávání to ale řek pomalu každej druhej, jde jen o to chytit ten zdroj a z toho mi jako nejstarší vychází staří římané...a nejčerstvěji to zaznělo od Drymla a Colomba :-)
26.2.2009 09:50 - Colombo
tak mě do té wikipedie připište...
26.2.2009 10:53 - Bouchi
Argonantus píše:
Zombie, pokud jsem to pochopil, se podivil nad tím, jak, medle, může existovat tvůrčí tým bez Aquily, když tato se registrovala dávno po té, co tým vznikl.
Což Bouchiho kdovíproč naštvalo;

Trochu te opravim. Nenastvalo me to, spis udivilo a zmatlo, protoze:
- tvurci tym se daval dohromady v druhe polovine ledna (coz Zombie vi)
- Aquila se registrovala na RPGF 25. 1., cili rozhodne ne davno pote, co tym vznikl, ale naopak prave v dobe, kdy tym vznikl
26.2.2009 13:11 - Argonantus
Bouchi:
Aha - to, že se se Zombií znáte, a že to Zombie o týmu ví, je zrovna jedna z těch informací, co nám okolojdoucím utekla. Tím se konečně vysvětluje, proč je to záhada...

Stran těch vítězů; fakt nevím, kdo to řekl první, ale celý život mne tenhle kvák nesmírně nasírá. Komunisti ho prostě milovali.
Obvykle nám tím ve škole vysvětlovali, proč není třeba zkoumat třeba otázky odsunu Němců. A spoustu podobných divností.
26.2.2009 13:29 - andtom
Argonantus píše:
Obvykle nám tím ve škole vysvětlovali, proč není třeba zkoumat třeba otázky odsunu Němců. A spoustu podobných divností.

Za socializmu na nějaké škole argumentovali, že něco politicky nepohodlného nevysvětlí, myšlenkou: dějiny píšou vítězové? To už mohli rovnou tu nepohodlnou věc osvětlit, vyjde to politicky nastejno.
26.2.2009 13:48 - Bouchi
Argonantus píše:
Aha - to, že se se Zombií znáte, a že to Zombie o týmu ví, je zrovna jedna z těch informací, co nám okolojdoucím utekla.
Pockej, tim jsi to jeste vic zamotal. Protoze kdyby byl Zombie "nahodny prichozi", tak kde by vzal (mylnou) informaci, ze tym vznikl davno predtim, nez se Aquila registrovala na RPGF? AFAIK jedine, z ceho by se dalo neco vyvozovat, byl muj post na RPGF 31. 12., ve kterem jsem psal, ze vytipovavam lidi pro vyvojovy tym (coz je tedy faze predchazejici vlastnimu vytvoreni tymu).
Proste ten jeho post nedokazu desifrovat, at se na nej divam z kterehokoli uhlu pohledu.
26.2.2009 16:05 - Argonantus
Bouchi:

Už jsem pochopil, že to nechápu, a uznal to. Vzdávám se; nevím. Neznám Zombii, nevím, co ví Zombie, co si myslí, že ví, co víš, že ví, co si myslíš, že ví, co si myslí Aquila, ani jak je starý dědeček, což bude zřejmě závěrečná klíčová otázka.

Andtom:
Přesně tak. Na každý pád se mi závěry z tohoto moudra nikdy moc nelíbily:
- historie je zfalšovaná, protože ji píšou vítězové (takže ve skutečnosti to bylo jinak a nám se ublížilo)
- na podrobnosti netřeba hledět, protože jsme vítězové, a píšeme historii. Ti poražení ať drží hubu.

Zkrátka, univerzální vysvětlení, omluva, cokoli se zrovna hodí.
Asi jako "když se kácí les, tak lítají třísky", případně "svoboda je poznaná nutnost."

Moje zkušenost je, že bude následovat nějaká lumpárna.
26.2.2009 17:12 - skew
Argonanuts píše:
Asi jako "když se kácí les, tak lítají třísky", případně "svoboda je poznaná nutnost."
Jo, nebo ještě "Účel světí prostředky".
Připadá mi to, jako blbá tvrzení s blbou vlastností být často pravdivá, což je dělá jenom blbější.
EDIT: to "často pravdivá" se vztahovalo spíš jen na původní "Historii píšou vítězové".

Píše:
Zkrátka, univerzální vysvětlení, omluva, cokoli se zrovna hodí.
A zdaleka ne tak zábavná jako "I did it for teh lulz !" :), protože se většinou očekává, že to lidi budou brát vážně, nebo dokonce to považovat za dostatečné ospravedlnění. No, naštěstí už je to tak staré, že lidi to většinou nežerou (alespoň mám takocvej pocit).
26.2.2009 17:29 - sirien
Jerson: Si du tu jejich frenzy diskusi přečíst když o ní tak básníš.
Průběžné poznámky:
  • kdybych nebyl už pár let zvyklej číst Bifiho slovensko-anglo-technické attack of wall of text, přestal jsem číst na první stránce s chutí ho ukamenovat.
  • Erric si s Bifim nezadá, ale aspoň píše jen jednim jazykem místo tří.
  • V průběhu čtení mám neustále dojem, že jde o těžkou teoretickou masturbaci, řeší se tam spousta již jinde vyřešených věcí, propírají se tam už proprané problémy. V mnoha bodech kde si autoři (převážně Bifi a PK) stěžují na rozpor mezi in-game estetikou a touhou vyhrát bych jim připomněl že gameismus je právoplatný herní styl a pro někoho je in-game estetika až na druhém nebo třetím místě a jim nepřísluší za to nikoho odsuzovat, a potom bych je s chutí odkázal na tři pravidla The Window aby zjistili, že složitě řeší již jednoduše vyřešené.(čímž neříkám že znění Window je řešením které hledají, ale poukazuji na to že pointa řešení už byla jednoduše vyjádřena před mnoha lety. Jenom asi ne v těch hrách které tak rádi citují (PTA a Sorcerer - někdy si je musim přečíst pořádně))
  • Když čtu co všechno Bifi se svojí skupinkou řeší a jak, tak jsem vděčnej za to že hraju s myšlenkovejma fandama White wolfí RP školy, braindamage nebraindamage...
  • Bifiho: Opäť, v zásade súhlasím. Lenže je tak trochu srdce celé debaty. Několik málo myšlenek které by šlo vyjádřit poměrně dost stručně uprostřed, a děsivej maelström textovýho tornáda okolo.
  • Jerson dostává důtku za zbytečný wall of text, ale dostává pochvalu za to že je ten dlooouuuhej post aspoň skutečně o něčem a ještě navíc čitelně
  • S příchodem Jersona, sosáčka a Piety na třetí stránce se diskuse stala prozměnu i čitelnou, bohužel pro většinu lidí řekl bych že to je o dvě a půl stránky později, než byli ochotni snést...
  • Sosáček by si měl možná znovu přečíst FATE aby zjistil, že popis taktiky v boji tam je spíš fundament než color
  • Markus stále miluje červenou barvičku na oznámení kdejakýho MOD nesmyslu kterej by stačilo napsat prostě jen kurzívou, jestli vůbec nějak jinak


Celkově má ta diskuse i světlé body a některé myšlenky tam stojí za zaznamenání, ale bohové - proč to je na pěti stránkách s postama o dýlce víc jak jedný obrazovky?


Píše:
BIFI: To je to, čo sa obvykle nazýva príbeh či vo Forge terminológii explorácia.

PK: 2) co sa deje v mediu, ktore sa snazi hra emulovat

PK: Pre mna osobne je napriklad dost podstatne dozvediet sa, ze niekto tie moje tapety hraniciace s non-sequiturmi aj cita

QF... vlastně ani nevim proč. Prostě mě to dostalo, tak sem se chtěl podělit.

Píše:
Jinak to, že dějiny píší vítězové, tvrdil, tuším, Karel Marx, a ten měl k moudrosti zatraceně daleko.

Mám dojem že to řekl už některý z Římských císařů.
Nicméně s Marxem souhlasim, ale za tenhle výrok ses dostal na Elesharův black list lidí, kteří pomlouvají jeho oblíbeného Velkého Humanistu Marxe Který Myslel Vše Dobře A Je Jen Dezinterpretován.
26.2.2009 18:59 - Sosáček
Ty si fakt dokazes predstavit taktickou hru ve Fate? Jako ne hru kde je taktika jednim z prvku (tj. hrajes taktika, mas dovednost taktika, popisujes skvely plan) ale kde je fakt jednou ze zakladnich veci (jako v shadowrunu, treba)?

A co jsem videl par her typu "hej, predelame WoD do Fate aby to nebylo od whitewo... teda aby tam nebyly ty nevyvazeny celerity" a "hej, predelame exalted do fate" a "hej, predelame shadowrun do Fate", a ani v jednom pripade se to te puvodni hre ani nepodobalo.

Proto bych nerekl ze ta diskuse byla teoreticka mastrubace, pac se tam presne resil ten rozdil mezi Fate a Shadowrunem, a proc je rozdil mezi "hrajeme fate, dobrej plan, mas +1" a planovanim a taktizovanim v SR.
26.2.2009 19:20 - sirien
Chjo. Tohle nemá v tomhle tématu smysl.

přesunul sem to sem
26.2.2009 19:32 - Sosáček
To ne, no. Tak naivni abych zkousel diskutovat o rozdilech mezi systemama kdyz kolem beha velka trojka alnag andtom argonantus kteri kazdej mesic prijdou s novou metaforou jak lidi co hraji vic systemu jsou fetaci, oslici, promiskuitni a maji AIDS a janevimco jeste fakt nejsem ;) Hura do vedlejsi diskuse.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13676905632019 secREMOTE_IP: 3.141.47.163