Alnagův bloček: Proč mám rád RPGfórum.

Důvod, proč píši o RPGfóru právě nyní je, že alespoň v mém nazírání došlo k jistému zpřetrhání vazeb s minulostí, byť možná jen po technicko-vizuální stránce a větší integraci s portálem rpg.sk. Ke spojení těch dvou už došlo dávno, ale vždycky to vypadalo spíš jako sňatek z rozumu, kdy si každý jede v zásadě po svém a speciálně rpg.sk v tom svazku živoří. Nové technologie dávají naději, že by se tohle mohlo změnit, ale na druhou stranu se hranice projektů setřely natolik, že je těžko říci, kolik z rpg.sk vlastně vůbec zbylo, pomineme-li název a adresu s přesměrováním…

Ale zpět na začátek. Samozřejmě, že se ke mně donesla informace o chystané změně koncepce RPGfóra, zvlášť když mi přinejmenším dvakrát přistál ve schránce hromadný spam, vyhrožující vymazáním účtu pokud se člověk nepřihlásí nebo nemá dost příspěvků… atd. No nebudu zastírat, že jsem se krátce po spuštění podíval, co konkurence vyrobila. Připadalo by mi krajně nerozumné to neudělat. Můj první dojem?

Není to špatné. Nejsem sice obecně přítelem světlých skinů, ale tenhle je zároveň relativně decentní, a přitom poměrně vyvážený a má svoje určité kouzlo. Co mne v první chvíli trochu zarazilo je, že celý koncept vypadá dost podobně nové koncepci pro „Kostku“, na druhou stranu podobné rozložení je něco jako standard, tak budu doufat, že nešlo o průmyslovou špionáž. :-) Co vnímám trochu jako vadu je, že ten skin nenaznačuje (alespoň dle mého) žádnou spojitost s RPG. Stejně dobře by se vyjímal na stránkách nějaké intelektuálněji zaměřené cestovky. Možná je to ale záměr.

Pojďme se tedy raději podívat na jednotlivé části. RPGfórum hodně zeštíhlilo. Možná, že ta redukční dieta byla drsná až moc, zmizely zajímavé části jako odborné statě o RPG (byť to byl jen mirror), zmizely stránky o WoD (ano, byly neaktuální, ale lepší než drátem do oka) atd. Zůstala tak poměrně přehledná, ale na druhou stranu až mírně chudě působící obsahová struktura – Novinky, RPGfórum, Anotace RPG her, Články a Soutěže.

Novinky jsou vcelku standardní informace o tom, co se na stránkách děje. Přiznám se, že pár věcí mi tam přijde trochu zvláštních, třeba kalendář akcí vpravo, asi nedozná přílišného využití. Soudím, že zase tolik akcí se nekoná, aby tohle byla dobrá cesta upozorňování na ně, ale třeba se pletu. Třeba teď vypukne frenetická činnost, con bude stíhat con a jedna hra druhou. Osobě bych dal dosažitelněji (tedy výš) uživatelské menu. Zajímavěji také vypadá to hodnocení her a rovněž oceňuji poměrně produktivní využití tagů u článků…

Druhou položkou menu je RPGfórum, jinými slovy diskuse. Tady se toho od doby co si pamatuji a soudě toliko letmým pohledem zase tolik nezměnilo. Stále zde úporně bují ne-rpg část (zde spadající zejména pod Rozličný pokec), což je ale problém vícero fór (rpg.net má svojí Tangency a ENWorld má dokonce raději paralelní fórum Circus Maximus). Je to stejně tak možná spása a možná prokletí, když se RPG diskuse začnou stáčet stále víc k tématům souvisejícím okrajově nebo vůbec, ale děje se to...

Věc, která mne těší, jsou Anotace RPG her. Kdysi jsem prohlásil, že by se lépe vyjímaly na RPGpedii nebo ještě lépe na Wikipedii, ale nová funkcionalita – zejména možnost nenásilně přidávat vlastní, tagování, hodnocení a komentáře jim dodávají nový rozměr. Rozměr, který opodstatňuje jejich existenci jako součást komunitního webu. Anotací sice není mnoho, což poněkud snižuje jejich využitelnost, ale to je věc, která se dá s trochou činorodosti změnit. Jakkoliv je to pochopitelné využití vlastního potenciálu, tak mne trochu mrzí snaha za každou cenu stočit odkazy na sebe – to, že se nepředpokládá, že by diskuse ke hře mohla probíhat jinde než na RPGfóru lze ještě nějak přehlédnout. To, že u již anotovaných her dává přednost odkazům do vlastního hnízda před odkazem na skutečně aktuální překlady (tady narážím přinejmenším na AD&D 2e a D&D 3e, jejichž překlady přibývají i od té doby, co jsem naposledy před svým odchodem z RPG fóra aktualizoval tamní knihovnu překladů a podobě zkrátka přišel i překlad D&D 4e, který pro změnu není uveden vůbec) je už akceptovatelné méně. Na jednu stranu chápu, že odkazovat největší konkurenci není úplně příjemné, na druhou stranu tím IMO trpí hlavně pověst kvality anotací… což vzhledem k tomu, že je to podle mého stále největší deviza RPGfóra není úplně rozumná strategie.

Zajímavá volba je mít v hlavním menu Soutěže (a nemít tam třeba separé ony již zmiňované akce). Znamená to zřejmě, že soutěže jsou pro dvoustátí rpgfórum-rpg.sk nějakým způsobem důležité a skutečně tak tomu může být, ostatně najede tu i nesmělé i smělé pokusy o sepsání vlastního RPG po vzoru zahraničních předskokanů.

Záměrně jsem si rubriku Články nechal na závěr. Jsou v ní dvě věci, které mne teší. Jednak transformace některých článků z Drakkaru do podoby v které se dá snáze vyhledávat. Ale zejména druhá možnost si sami a beztrestně (nebo alespoň zdánlivě beztrestně, uvidíme s praxí) přidávat odkazy na svoje články, které visí jinde. Jednoduché zamyšlení mne dovedlo k této úvaze. Coby autor článku zřejmě chci, aby si můj článek přečetlo co nejvíce lidí. Pokud zavěsím svůj článek na RPGfórum, přečtou si jej lidé, co chodí tam. Pokud jej pověsím na řekněme d20.cz (kam jinam byste ho chtěli věšet, co?) a na RPGfórum si nahrajete odkaz na něj, hned jste velmi snadno zhruba zdvojnásobili množství svých čtenářů. Jsem si téměř jistý, že nebylo záměrem ponouknout lidi, aby psali hlavně pro jiné weby, nicméně přesto to považuji za vstřícné gesto a zvažuji, že této příležitosti využiji a možná by nebylo špatné, kdyby tak učinili ostatní autoři z Kostky. Zdá se mi to jako vhodná příležitost, jak znovu vybudovat některé spálené mosty a trochu zbořit ty slonovinové věže, které stojí, uzavřené ve své nádheře, ale přesto možná hnijící ve svém nitru.

Mám RPGfórum protože se přinejmenším dílem vrátilo ke své původní vizi, k poslání s nímž se transformovalo z CzechDnD na větší webový portál. Možná, že to, o čem jsem si myslel, že už je mrtvé, není tak mrtvé, jak se zdálo. Žel, jakkoliv mám rád RPGfórum, některé lidi na něm stále nemůžu vystát…
Napsal: Alnag
28.2.2009 12:59 - Sosáček
tukan: ten joke s MLwM byl v tom, ze markus tam ty strihy a brutalni scenovani doplnil sam. autor te hry rekl, ze tam nikdy nic takoveho nemelo byt.

jasne ze markus nechodil kolem a nerikal "hej, jak jsem celou dobu neco tvrdil tak to bylo blbe" ale kdo z vas neco takoveho dela? vsichni svoje chyby a zmeny nazoru schovavate.
28.2.2009 13:28 - sirien
Fritzs: h-h. Pokud se dobře pamatuju tak jsi zastáncem myšlenkového pro-indie proudu "myšlenka vyjádřená v mechanice". Ale whatever.

Uživatel: No, tak třeba já sem se několikrát otevřeně přihlásil k tomu že něco co jsem si myslel bylo špatně. Dokonce sem to nějak házel i do blogčku.

skew: Udělal sem Ti tam puntík do hlasování. Sem nevěděl kam přesně, protože sem tam neměl variantu "zkouším nové systémy a mám mezi nimi několik málo oblíbených" ale nějak sem to odhad.
Psaní sorry, zařek sem se že dokud bude u vedení RPG F Temný M tak se na tom webu ode mě neobjeví jediná konstruktivní věc k RPG tématu a hodlám to dodržet.
(to že to PK považuje za zajímavé téma je ok, je na fóru sotva rok (hm. na to že tam je stova rok ho tam je nějak moc...), nicméně to že to tak označil i M je vtipný - ten thread už je asi pátý otevření tohodle tématu za dobu co pamatuju)

Alnag: Chjo. Dostal sem třikrát ban, jsem nežádoucí osoba, píšou se o mě sedmnáctistránkové diskuse aniž bych hnul prstem... ale stejně nemám Tvojí popularitu. Co bych jako musel udělat, aby se po mě začaly pojmenovávat diskusní obraty a tak?
28.2.2009 13:44 - Fritzs
sirien: Někde jsem tvrdil, že myšlenka v RPG musá být nutně vyjádřená mechanikou? Nicméně ano, pro "skryté kvality systémů" je relevantní pouze myšlenka vyjádřená mechanikou.

sirien píše:
jsem nežádoucí osoba


Ano, jsi, v okamžiku, kdy jsi tam nalezel se sockpuppetem, tak jsi měl z principu dostat permanentní ban.

EDIT: Což je čistě můj názor, získaný zkušeností z různých zahraničních fór, kde jsou přesně takové pravidla.
28.2.2009 13:48 - Alnag
Uzivatel píše:
ale kdo z vas neco takoveho dela? vsichni svoje chyby a zmeny nazoru schovavate.


Je pravda, že přiznat změnu názoru, vyžaduje poměrně vyspělou osobnost, ale zase bych to tak negeneralizoval. Myslím, že víc než jednou byli různí lidé tady i tam schopní přiznat svůj omyl.

Fritzs: Od začátku jsem tušil, že tu s námi hraješ hru dokažte, že vám dokážu, že mne nedokážete přesvědčit. Pokud se ti nabídne cokoliv, tak řekneš, že už jsi to věděl, že se to dá vytušit z pravidel a tak dále. Doufám, že znáš příhodu o Kolumbově vejci, protože ta se na to dobře pasuje.

sirien: Není to kvantitě, ale o kvalitě... :)
28.2.2009 13:56 - skew
Bylo to silnější než já :) :
Píše:
Co bych jako musel udělat, aby se po mě začaly pojmenovávat diskusní obraty a tak?

Do a barrel roll !

Jinak Peekovu délku registrace bych do toho netahal (btw, je to 04 únor 2007 12:11), imho věc každého jak moc se zapojí, fuk jestli totální zelenáč nebo RPG grand-master-veterán.
28.2.2009 14:08 - sirien
Fritzs: Vždycky se suprově bavim když zrovna ty mluvíš o banech :P

skew: S tiim PKem sem nenarážel ani tak na jeho zapojení, který mi je ukradený, jako spíš na to jak k němu M přistupuje. Ale to je docela dost jedno, bylo to spíš takové myšlenkové pozastavení nad něčím co mě momentálně chvilkově zaujalo.
28.2.2009 14:16 - Colombo
Alnag: já se píšu s C a O
28.2.2009 14:41 - Fritzs
Alnag: Zatím jste mi nabídli pouhé dvě věci. To je IMHO dost málo na to aby jsi z toho mohl vyvozovat takovéto závěry.
28.2.2009 15:00 - Alnag
Fritzs: Nabídl jsem ti jednu věc zkušebně, protože jsem tušil, že budeš tvrdit to, s čím jsi také přišel. Jenom blázni opakují stejnou věc s očekáváním různého výsledku. Nevím, proč by ti měl nabízet nějakou další, když jsi tu první odmítl. Podle mého to není hodné dalšího zřetele. Jiná věc by byla, kdybys řekl, ano, to je jedna věc, ale to je trochu málo na zobecňování, jaké jsou další...

Když jsi tak dobrý a dokážeš to všechno v těch systémech vyčíst, aniž bys je hrál, tak si to tam vyčti. A nebo, pokud to tam vyčíst neumíš, jenom se tak kasáš, si zůstaň v nevědomosti...
28.2.2009 15:03 - andtom
Fritzs píše:
Nicméně ano, pro "skryté kvality systémů" je relevantní pouze myšlenka vyjádřená mechanikou.

Nedivím se, že Ti toho pak spoustu uniká.
28.2.2009 15:03 - Sosáček
Alnag: o tom nemluvim. mluvim o tom, ze i clovek co zmeni nazor to casto nerozhlasuje kolem.
28.2.2009 15:15 - andtom
Uzivatel #1513 píše:
ten joke s MLwM byl v tom, ze markus tam ty strihy a brutalni scenovani doplnil sam. autor te hry rekl, ze tam nikdy nic takoveho nemelo byt.

Nechápu, proč z toho měl trauma. Udělal si tu tu hru takovou, jak potřeboval. Aaaa, už vím, vlastně podle té doktríny, kterou myslím vyznává, je ta hra nefunkční, měl ji zahodit a hledat funkční klon MLwM se střihy nebo brutálním scénováním nebo si to sám napsat - pak je to joke, chápu.
Ať má každý rád přístup k hrám jaký chce, žijme blaze veldle sebe, ale zakázat si úpravy hry je někdy dost omezující.
28.2.2009 15:17 - Alnag
andtom: Samozřejmě. Hru musíš hrát tak, jak je napsaná. Pokud sis jí náhodou upravil a ono to fungovalo, je to špatně, protože tak nebyla napsaná. Zkazil jsi designérský záměr a měl by ses jít hanbit do kouta. :)
28.2.2009 15:23 - andtom
ALnag: Tajně doufám, že mi někdo jednou vysvětlí paradox, že na jedné straně napsat hru je povolené a obdivované a na druhé straně upravit si stávající hru (tuning) je zakázané. Přitom upravit si hru je v určitém smyslu jen hodně-hodně zmenšenou verzí napsání nové hry. Tomu prostě nerozumím.
28.2.2009 15:26 - Fritzs
Alnag píše:
Nevím, proč by ti měl nabízet nějakou další, když jsi tu první odmítl.


Takže vlastně jde o víru, na kterou jsem já nepřistoupil... a já si myslel, že diskutujeme. Dokonce jsem ti poskytl svoje argumenty na podporu svého tvrzení a ty jsi se je nijijak neobtěžoval vyvracet, takže jsem to považoval za vyřešené.

BTW: Předopkládáš tedy, že oba názory na "tvoji nabídku" jsou stejně pravdivé, nebo ne, tvůj poslední post je v tomto dost nejasný?

andtom: "hypotetické skyté kvality RPG jajko celku" =/= "hypotetické skyté kvality jerho systému". Už je ti to jasnější...?
28.2.2009 15:33 - andtom
Alnag: Formálně se úprava hry v tom ideovém proudu dá obejít takto:
Vezmu si hru, která se mi líbí a provedu úpravy, které se mi hodí. Celé to nazvu novým názvem, zamlžím původní hru - formálně se tím vyvážu z designerského záměru původní hry a ještě budu slavný jako nový tvůrce. A ten chytrolín, co vymyslel zákaz úprav v duchu designerského záměru, může být také spokojený - nové hry jeho myšlenkového proudu utěšeně přibývají. No není to fikaný model kvantitativního růstu?
28.2.2009 15:39 - Alnag
Fritzs píše:
Takže vlastně jde o víru, na kterou jsem já nepřistoupil...


Přesně tak. Jde o víru, že jsi schopný naslouchat i argumentům druhé strany. :))
28.2.2009 15:44 - andtom
Fritzs: Mně je jasné, že nejde jen o mechaniky, nevím jak Tobě.
28.2.2009 15:47 - Sosáček
to nejak souvisi s virou ze fritzs je schopny rozumnym zpusobem premyslet nebo fungovat v lidske spolecnosti?

v tom pripade jsem asi bezverec,

andtom: ne, slo o to ze ta vec ze ktere se vsichni mohli zblaznit (napriklad delali kampane ze "to neni rpg" na diskusnim foru nejakeho trucprojektu) byl omyl ;)

jinak rozdil mezi tim kdy nekdo neco spatne pochopi a kdy nekdo neco upravi asi chapes, ne?
28.2.2009 15:54 - andtom
Uzivatel #1513: Jasně, chápu, že to prodával za autorský záměr, že si tím naběhl.

Přátelé, kašlat na autorské záměry, jenom blokují kreativní využití dobrých myšlenek, které autor nahodí.
Autor je nadhazovač, ale na pálce stojí jako pálkař konkrétní hráč (hráči). Ať už má nadhazovač jakýkoliv záměr, kam má letět míček, tak o krásné homeruny se stará pálkař.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10821008682251 secREMOTE_IP: 18.118.24.128