Alnagův bloček: Proč mám rád RPGfórum.

Důvod, proč píši o RPGfóru právě nyní je, že alespoň v mém nazírání došlo k jistému zpřetrhání vazeb s minulostí, byť možná jen po technicko-vizuální stránce a větší integraci s portálem rpg.sk. Ke spojení těch dvou už došlo dávno, ale vždycky to vypadalo spíš jako sňatek z rozumu, kdy si každý jede v zásadě po svém a speciálně rpg.sk v tom svazku živoří. Nové technologie dávají naději, že by se tohle mohlo změnit, ale na druhou stranu se hranice projektů setřely natolik, že je těžko říci, kolik z rpg.sk vlastně vůbec zbylo, pomineme-li název a adresu s přesměrováním…

Ale zpět na začátek. Samozřejmě, že se ke mně donesla informace o chystané změně koncepce RPGfóra, zvlášť když mi přinejmenším dvakrát přistál ve schránce hromadný spam, vyhrožující vymazáním účtu pokud se člověk nepřihlásí nebo nemá dost příspěvků… atd. No nebudu zastírat, že jsem se krátce po spuštění podíval, co konkurence vyrobila. Připadalo by mi krajně nerozumné to neudělat. Můj první dojem?

Není to špatné. Nejsem sice obecně přítelem světlých skinů, ale tenhle je zároveň relativně decentní, a přitom poměrně vyvážený a má svoje určité kouzlo. Co mne v první chvíli trochu zarazilo je, že celý koncept vypadá dost podobně nové koncepci pro „Kostku“, na druhou stranu podobné rozložení je něco jako standard, tak budu doufat, že nešlo o průmyslovou špionáž. :-) Co vnímám trochu jako vadu je, že ten skin nenaznačuje (alespoň dle mého) žádnou spojitost s RPG. Stejně dobře by se vyjímal na stránkách nějaké intelektuálněji zaměřené cestovky. Možná je to ale záměr.

Pojďme se tedy raději podívat na jednotlivé části. RPGfórum hodně zeštíhlilo. Možná, že ta redukční dieta byla drsná až moc, zmizely zajímavé části jako odborné statě o RPG (byť to byl jen mirror), zmizely stránky o WoD (ano, byly neaktuální, ale lepší než drátem do oka) atd. Zůstala tak poměrně přehledná, ale na druhou stranu až mírně chudě působící obsahová struktura – Novinky, RPGfórum, Anotace RPG her, Články a Soutěže.

Novinky jsou vcelku standardní informace o tom, co se na stránkách děje. Přiznám se, že pár věcí mi tam přijde trochu zvláštních, třeba kalendář akcí vpravo, asi nedozná přílišného využití. Soudím, že zase tolik akcí se nekoná, aby tohle byla dobrá cesta upozorňování na ně, ale třeba se pletu. Třeba teď vypukne frenetická činnost, con bude stíhat con a jedna hra druhou. Osobě bych dal dosažitelněji (tedy výš) uživatelské menu. Zajímavěji také vypadá to hodnocení her a rovněž oceňuji poměrně produktivní využití tagů u článků…

Druhou položkou menu je RPGfórum, jinými slovy diskuse. Tady se toho od doby co si pamatuji a soudě toliko letmým pohledem zase tolik nezměnilo. Stále zde úporně bují ne-rpg část (zde spadající zejména pod Rozličný pokec), což je ale problém vícero fór (rpg.net má svojí Tangency a ENWorld má dokonce raději paralelní fórum Circus Maximus). Je to stejně tak možná spása a možná prokletí, když se RPG diskuse začnou stáčet stále víc k tématům souvisejícím okrajově nebo vůbec, ale děje se to...

Věc, která mne těší, jsou Anotace RPG her. Kdysi jsem prohlásil, že by se lépe vyjímaly na RPGpedii nebo ještě lépe na Wikipedii, ale nová funkcionalita – zejména možnost nenásilně přidávat vlastní, tagování, hodnocení a komentáře jim dodávají nový rozměr. Rozměr, který opodstatňuje jejich existenci jako součást komunitního webu. Anotací sice není mnoho, což poněkud snižuje jejich využitelnost, ale to je věc, která se dá s trochou činorodosti změnit. Jakkoliv je to pochopitelné využití vlastního potenciálu, tak mne trochu mrzí snaha za každou cenu stočit odkazy na sebe – to, že se nepředpokládá, že by diskuse ke hře mohla probíhat jinde než na RPGfóru lze ještě nějak přehlédnout. To, že u již anotovaných her dává přednost odkazům do vlastního hnízda před odkazem na skutečně aktuální překlady (tady narážím přinejmenším na AD&D 2e a D&D 3e, jejichž překlady přibývají i od té doby, co jsem naposledy před svým odchodem z RPG fóra aktualizoval tamní knihovnu překladů a podobě zkrátka přišel i překlad D&D 4e, který pro změnu není uveden vůbec) je už akceptovatelné méně. Na jednu stranu chápu, že odkazovat největší konkurenci není úplně příjemné, na druhou stranu tím IMO trpí hlavně pověst kvality anotací… což vzhledem k tomu, že je to podle mého stále největší deviza RPGfóra není úplně rozumná strategie.

Zajímavá volba je mít v hlavním menu Soutěže (a nemít tam třeba separé ony již zmiňované akce). Znamená to zřejmě, že soutěže jsou pro dvoustátí rpgfórum-rpg.sk nějakým způsobem důležité a skutečně tak tomu může být, ostatně najede tu i nesmělé i smělé pokusy o sepsání vlastního RPG po vzoru zahraničních předskokanů.

Záměrně jsem si rubriku Články nechal na závěr. Jsou v ní dvě věci, které mne teší. Jednak transformace některých článků z Drakkaru do podoby v které se dá snáze vyhledávat. Ale zejména druhá možnost si sami a beztrestně (nebo alespoň zdánlivě beztrestně, uvidíme s praxí) přidávat odkazy na svoje články, které visí jinde. Jednoduché zamyšlení mne dovedlo k této úvaze. Coby autor článku zřejmě chci, aby si můj článek přečetlo co nejvíce lidí. Pokud zavěsím svůj článek na RPGfórum, přečtou si jej lidé, co chodí tam. Pokud jej pověsím na řekněme d20.cz (kam jinam byste ho chtěli věšet, co?) a na RPGfórum si nahrajete odkaz na něj, hned jste velmi snadno zhruba zdvojnásobili množství svých čtenářů. Jsem si téměř jistý, že nebylo záměrem ponouknout lidi, aby psali hlavně pro jiné weby, nicméně přesto to považuji za vstřícné gesto a zvažuji, že této příležitosti využiji a možná by nebylo špatné, kdyby tak učinili ostatní autoři z Kostky. Zdá se mi to jako vhodná příležitost, jak znovu vybudovat některé spálené mosty a trochu zbořit ty slonovinové věže, které stojí, uzavřené ve své nádheře, ale přesto možná hnijící ve svém nitru.

Mám RPGfórum protože se přinejmenším dílem vrátilo ke své původní vizi, k poslání s nímž se transformovalo z CzechDnD na větší webový portál. Možná, že to, o čem jsem si myslel, že už je mrtvé, není tak mrtvé, jak se zdálo. Žel, jakkoliv mám rád RPGfórum, některé lidi na něm stále nemůžu vystát…
Napsal: Alnag
28.2.2009 16:01 - Alnag
Uzivatel píše:
andtom: ne, slo o to ze ta vec ze ktere se vsichni mohli zblaznit (napriklad delali kampane ze "to neni rpg" na diskusnim foru nejakeho trucprojektu) byl omyl ;)


Fakt? 8-)) Kde? :))
A teď vážně. Myslím, že je dobré si otevřeně říct, že MlwM byla hodně i symbolická záležitost.

To co nazýváš kampaní bych si dovolil označit za legitimní produkt metodické skepse. Pokud není možno se zamýšlet nad tím, jestli něco "je nebo není RPG" (aniž by za to byl člověk pranýřován) tak se obávám, že žijeme ve světě postaveném na dogmatech a slepé víře.

Nejsem si zcela jistý, co přesně byl ohledně MlwM omyl, mne ta hra přišla vždycky jako formalizované psychodrama s orientací na nácvik vytržení se ze závadného vztahu, ale pokud bylo autorským záměrem, aby se to hrálo víc normálně jako RPGčko a Markus to interpretoval jinak, potom to myslím podporuje jiné mé tvrzení, že hra je hlavně o tom, jak si ji lidé reprodukují a ne o tom, jak ji designér zamýšlel (a to i při nejlepší vůli hrát ji tak, jak ji designér zamýšlel...).

Klidně ale přiznám, že jsem při svých úvahách vycházel i z interpretací hry, kterou tam psal Markus a že se to určitě dá hrát velmi RPG způsobem a co já vím se to tak třeba i hrát má. Zároveň si ale myslím, že to neznamená, že neexistuje trend her, které se z kategorie RPG vydělují (třeba demonstrovaný i špatnou interpretací MlwM).

To je alnagismus co? (nebo jak těm mým výplodům říkáte...)
28.2.2009 16:10 - sirien
andtom: jde o to že když napíšeš novou hru, je (c) Tvoje. Zatimco upravenim cizí hry si řikáš o přepadení některou z jednotek ninjů za tímto účelem najímanými designery a designerskými studii. Proslýchá se že WW a SJG mají takovéhle jednotky nastálo tři a WotC jich má dokonce pět. V případě potřeby samozřejmě donajímají freelancery.

Píše:
já si myslel, že diskutujeme.

a já si už asi deset stránek myslel, že jen tak spamujeme... ale možná sem narozdíl od Tebe myslel trochu moc z nadhledu, takříkajíc...
28.2.2009 16:24 - andtom
Sirien: Jj, a správný designeři a studia mají 24/24 7/7 hot-line, kde zodpovídají dotazy a vyjasňují, jaký byl jejich autorský záměr.
Také jsem slyšel, že existují občasné akce "bonzni heretickou skupinu". To je o tom, že se za odměnu nahlásí zaručené informace o jiné skupině, kde se odchýlili od autorského záměru. Nejlépe s časem jejich příštího hraní, ať tam může vletět zásahovka ninjů.
28.2.2009 16:44 - sirien
Píše:
Také jsem slyšel, že existují občasné akce "bonzni heretickou skupinu". To je o tom, že se za odměnu nahlásí zaručené informace o jiné skupině, kde se odchýlili od autorského záměru. Nejlépe s časem jejich příštího hraní, ať tam může vletět zásahovka ninjů.

Náhodou, já sem za třetí takovýhle bonznutí od nich dostal pravidla nově vyšlý hry s věnovánim a podpisama autorů.
28.2.2009 16:48 - Jerson
Uzivatel píše:
jasne ze markus nechodil kolem a nerikal "hej, jak jsem celou dobu neco tvrdil tak to bylo blbe" ale kdo z vas neco takoveho dela? vsichni svoje chyby a zmeny nazoru schovavate.

A divíš se? Změna názoru je mnohými lidmi považována za slabost a chybu, protože ukazuje, že se dotyčný mýlil, a všichni kteří v té době tvrdili opak to dotyčnému teď rádi omlátí o frňák ... kdo by chtěl být ten špatný, který chybuje, uzná chybu a ještě si za to nechá vynadat, nebo musí poslouchat řeči "já ti to říkal už tenkrát".
Taky mi trvá dva roky než veřejně přiznám chybu / změnu názoru - rok mi zabere přebrání argumentů a změna názoru a další rok veřejné přiznání.

Ale teď už klidně přiznám, že mé názory "dobrá hra musí být o nejrealističtější" stejně jako "člověk nemůže hrát schopnosti, které neovládá jako hráč" byly nesmyslné.

Fritzsi, nemám konkrétní nároky na to, v čem přesně mám objevit nové prvky v RPG. Druhá věc je, že těmi novými prvky nemyslím nějaké úžasné prozření, ale postupné zkoušení a vylepšování, takže se nedá říct, že by se kvalita zážitku ze hry skokově změnila. Kromě toho jsou herní sezení lepší a slabší, různě se střídají, a někdy vyzkoušení nového prvku nebo přístupu k pravidlům je zpočátku spíše špatné, ale pak vede ke zlepšení hry.

Každopádně pokud bereš pouze zlepšení vycházející z mechanik, tak je mi líto, ale tuto kategorii lze vyčerpat poměrně rychle. Kdybys řekl "lepší využití mechanik", bylo by to něco úplně jiného.
28.2.2009 17:12 - sirien
No, popravdě je to hezkej dojem, ale skutečnost je opačná.
Ano, s chutí si teď kopnu do toho že to co M řikal byla debilita a že já sem mu to řikal už tenkrát a i když tak úplně nechci, přiznávám že se při tom trochu škodolibě usměju.
Na druhou stranu, kdyby M řek: No, teď myslim že sem to předtim pochopil blbě, spíš to je nějak takhle... - tak bych si tak nějak neměl moc do čeho rejpat.

Pokud někdo takhle obrátí a nic neřekne, tak to vypadá že se za to dobře stydí a do toho se rejpe snadno. Když někdo otevřeně přizná změnu názoru, tak na to nejde dost dobře udělat nic moc jinýho než kejvnout nebo pokrčit ramenama, rejpe se do toho dost špatně.
28.2.2009 21:28 - Fritzs
Alnag píše:
Přesně tak. Jde o víru, že jsi schopný naslouchat i argumentům druhé strany. :))


A ty jsi toho jako schopný...? Od kdy...? Asi od doby, co poslouchat argumenty druhé strany zamená automaticky je přijmout za své a kát se za svou herezi a zlý špatný názor.
28.2.2009 22:33 - Alnag
Fritzs píše:
A ty jsi toho jako schopný...?


Budu to brát jako výjimečně upřímné přiznání, že toho schopný nejsi a nadále již nebudu mrhat tvým časem a ostatně ani svým. :)
1.3.2009 03:36 - pipux
Diskutujete o formě (argumenty, názory, chyby)? A smím se zeptat, jaký je obsah? :)

K formě: uznávat chyby je hezké tam, kde po vás nechtějí 7 let kajícnického odříkání v exilu, na chlebu a vodě v pustině :)

Přemýšlel jsem o metaforickém vyjádření argumentů. To se ale stalo složitějším, než jsem čekal :)

Socha osobnosti, která se rozrůstá do více tvarů. Tvary bují a mění se, čímž přetvářejí celou osobnost (hledejme vlastnosti: integrita, sebezahleděnost, vnímavost, a jiné). Starší tvary tuhnou, socha rotuje v prostoru. Závaží o různých hmotnostech (argumenty a jejich ráznost) padají. Některá sochu minou. Některá jsou cíleně vrženy na určitou část sochy. Některá sochu ani neškrábnou. Jiná utrhnou pořádný kus sochy ... aby mohl narůst jinak.
Některé tvary jsou hnusné, je třeba je rozbít. Jiné jsou krásné, byla by jich škoda.

Uměním argumentovat k dokonalosti bude vědět, kde má vlastní socha změnknout, kde ztvrdnout :) . A teď jestli to jde, upravit sochu uměle ...
1.3.2009 07:18 - Fritzs
Alnag: Tak promiň, že slepě nenásleduji názory takových RPG veličin jako jsi ty a tvoji kamarádi...

pipux: Obsah nikoho už několik desetiletí nezajímá, dinosaure!
1.3.2009 12:33 - skew
Alnag píše:
Zkazil jsi designérský záměr a měl by ses jít hanbit do kouta. :)

1) Za "zakazil jsi" dosaď "nedodržel jsi".
2) Za "měl by ses jít hanbit" dej "a neměl by jsi chválit kvality původní hry, protože s úpravami hraješ v podstatě jinou hru".

Tohle mi přijde logičtější, ačkoliv jsem v podstatě změnil znění celé té věty. Přesto bych se ani nedivil, kdyby byly na netu flamy dvou frakcí, kdy jedna tvrdí to moje a druhá ji chápe podle toho tvého (a přirozeně se proto nesnáší).

EDIT:
Alnag, sirien, Fritzs:
Vy proti sobě snad něco máte ?
1.3.2009 12:52 - Fritzs
skew:

Asi to tak bude,
je to cejtit všude.
1.3.2009 12:57 - Colombo
Fritzi: my neoblíbení musíme držet spolu:)
1.3.2009 13:45 - Lotrando
fritsz: jsi primitiv
1.3.2009 13:56 - sirien
Píše:
K formě: uznávat chyby je hezké tam, kde po vás nechtějí 7 let kajícnického odříkání v exilu, na chlebu a vodě v pustině :)

Ehm... přeháníš jako češtináři když mluvěj o K.H. Borovskym. Jak chudák trpěl v exilu, bez přátel a rodiny... ve skutečnosti měl exil v lázních, což bylo vzhledem k jeho zdraví dost dobrý, měl tam vlastní dům, služebnou a rentu vyššího státního úředníka a každej večer trávil v hospodě na kartách, případně sem tam napsal domů nějakou posměšnou glosu.

Mě se v mym exilu docela dost líbí, abych řek pravdu - popravdě se mi v exilu líbí víc než v bývalé domovině, což asi není ideální exil, pokud mě má dovést k nějaké "nápravě", když o tom tak přemýšlím :)

Píše:
pipux: Obsah nikoho už několik desetiletí nezajímá, dinosaure!

Ok, to o Tobě víme už dlouho, ale prosím mluv za sebe, já se spíš hlásim k tomu že mě takřka nezajímá forma (za což mě lidi nemaj občas rádi, ale prostě mě zajímá co dotyčný říká obsahově, JAK to říká mi je ukradený, pokud má to co sděluje hlavu a patu).

skew: S Alnagem sem vpohodě, na Fritzse bohužel nic nemám. Resp. nic co by mi prošlo jako legální ;)
1.3.2009 13:57 - Sethi
1.3.2009 13:59 - pipux
Fritzs píše:
Obsah nikoho už několik desetiletí nezajímá

Jestli argumentuješ, měl bys vědět proč. Měl by sis být vědom stanovisek, která v diskuzi kolují ... a toho, čeho chceš v konkrétním případě dosáhnout (obsah jako hrom).

Jestli argumentuješ z pocitu pro argument, stává se z tebe vzteklý pes, který šteká na kolemjdoucí.

skew píše:
Přesto bych se ani nedivil, kdyby byly na netu flamy dvou frakcí, kdy jedna tvrdí to moje a druhá ji chápe podle toho tvého (a přirozeně se proto nesnáší).

Pokud se můžeme bavit o právu duševního vlastnictví, pak je na původním autorovi, aby si určil, jestli chce nechat své dílo odrůst do derivací.
1.3.2009 14:00 - sirien
Sethi: No, neni to tak hrozný jako s fyzikou v anime, nicméně máš pravdu, chudinky koťátka...
1.3.2009 14:07 - pipux
sirien píše:
Mě se v mym exilu docela dost líbí, abych řek pravdu - popravdě se mi v exilu líbí víc než v bývalé domovině, což asi není ideální exil, pokud mě má dovést k nějaké "nápravě", když o tom tak přemýšlím :)

Myslíš tu věc s tvým banem na RPGfóru? Nevím kolik toho je pravda (a jak se to stalo); pouze je jisté, že jsem slyšel něco o argumentaci, která se neodehrála (že prý se jim nechtělo argumentovat nazpět, tak ti dali ban).

Exil může znamenat i vysvobození z vězení. Jak byl ten citát .... "není žádným měřítkem zdraví být přizpůsobený na podmínky nemocné společnosti" :)
1.3.2009 14:10 - Fritzs
Sethi: Spíš every time you disagree, you are troll.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.080084085464478 secREMOTE_IP: 3.145.158.106