Devalvace magických zbraní

Je libo magický meč +4? Ano, máme zde 5 skladem a jestli chcete +5, tak si musíte počkat na další týdne, to nám zas dovezou ... to víte, "pluspětky" poslední dobou letí.
Napsal Alnag
Bylo nebylo, za sedmero horami a sedmero řekami, a taky za kanálem, zvaným Anglický, panoval kdysi dávno král. Jenže jeho panování nebylo úplně bez chybek, okolní vládci si brousili zuby na to, co bylo jeho, on si zase brousil zuby na ně. Naštěstí měl k ruce partu kouzelníků známou jako M.E.R.L.I.N. s.r.o. I řekl čarodějům z MERLINu, navalte sem ňáký ty magický zbroje a meče, páč potřebuju přefiknout jednu babu a pokosit ňáký ty enemáky. I dostalo se mu z výrobního závodu U Jezera komplexního řešení (s kódovým názvem EXCALIBUR) pro jeho armádu, běžní vojáci remcali nad plus jedničkovými meči a brněními, jízda se opájela plus trojkovými plátovkami a plus pětkovými meči, no a sám král oblékl doposud nevídané, ultra-epic brnění +20 a popadnul meč z Epic Level Handbook III. (Vyjde zřejmě kolem roku 2009 u WotC, počkejte a uvidíte). Vyrazili do boje a slavně zvítězili... no a potom to má ještě nějaký zákruty, ale nakonec nechal Artuš celý tohle slavný komplexní řešení EXCALIBUR utopit v jezeře.
Tak takhle nějak by asi vypadalo podání příběhu legendární zbraně neméně legendárního krále, kdybyste ho aplikovali v klasickém D&D. Jeden můj kamarád dokonce rozvinul teorii o podzemní továrně (řízené mozkomory), kde jsou čarodějové přikovaní do želez a vyrábějí magické zbraně a další srandičky, které se pak distribuují v řetězci magických obchodů. Kde se tolik magických zbraní bere? Kdo a proč je vyrábí? Kam se ztratilo kouzlo vlastnictví Excaliburu? To jsou otázky, nad kterými bych se rád zamyslel.

1. Kde nejsou ZK...

Už několikrát jsem měl to štěstí hrát kouzla sesílající povolání a vždy jsem vážně uvažoval nad tím, zda se zaměřit na výrobu magických předmětů. Vždy jsem to ale vzdal, jakožto dobrodruh máte lepší věci na práci, než něco vyrábět. Nemáte na to čas a bere vám to i schopnosti, které pro přežití potřebujete daleko výrazněji. Navíc, z peněz, co při dobrodružství získáte, si magtické předměty pohodlně obstaráte i kdybyste měli platit několikanásobně vyšší cenu, než je běžná. Možná, že několik vyrábějících čarodějů-dobrodruhů po světě běhá, ale řekl bych, že ne moc dlouho, protože je brzy dostane někdo, kdo se místo na výrobu mag. předmětů specializoval na fireball 100x za sebou snadno a rychle. Zavrhněme tudíž teorii, že výrobcem magických předmětů je čaroděj/dobrodruh.
Druhá možnost je, že jde o usedlého čaroděje. Čaroděje, který je rád v relativním bezpečí své laboratoře, vyrábí, vyrábí a čeká, až se objeví dobrodruzi s pytlem zlata, který pak smění za nějakou tretku, kterou vyrobil jen tak mimochodem. Je to možné, ale nepravděpodobné. Není totiž vůbec jasné, kde takový čaroděj získává zkušenosti. Copak se prodávají v lahvičkách? A kdo je do těch lahviček plní? Bez zkušeností se při výrobě magických předmětů těžko obejdete. Jediný způsob, jak získávat zkušenosti ve velkém, je věnovat se povolání dobrodruha; můžeme tudíž směle zamítnout i tuto možnost.
Třetí alternativa (ne, to ještě není ta s mozkomorskou továrnou) - čaroděj epických úrovní, který má expů na rozdávání a pomocí přání si každý den vaří hrnek kávy, se baví jejich výrobou. Jistě, to je taky možnost. Čas má, XPky také, nebezpečí mu hrozí zřejmě pramalé, tak co chybí? Motivace. Motivace vyrábět ve velkém meče +1, kterými jsou (tak od sedmé úrovně postav) zásobovány hlídky městské stráže v každém městě velmi houfně. Pokud můžeme od epického čaroděje čekat vůbec něco, pak je to výroba jednoho mocného artefaktu a ne manufaktura.
Poslední možnost, která mne napadá, je, že za výrobou magických zbraní pro mírně a středně pokročilé je něco jiného, než by se zdálo. Možná, že váš meč +1 má zabudovanou ještě funkci collect data from character sheet and send to url http://www.dragonslair.com. Takže meč zahoďte nebo si nainstalujte antimagické pole, to by mělo tyhle spywary spolehlivě vyrušit. A nebo změňte operační systém (ech, teda herní systém), jak vám na fóru rád poradí každý druhý...

2. Řešení pro D&D

Existuje několik možností, co s tím dělat.
1) Nedělat nic. Někomu (většině) je to prostě jedno. Hrajete, hra je zábavná, nic víc nepotřebujete a takovéhle marginálie vás netrápí. Moc vám to přeju. Ať to vydrží.
2) Zavedete přenositelnost ZK. Dejme tomu, že ZK je životní síla vázaná v srdci. Pokud srdce pozřete, přenese se na vás životní síla jiného tvora. Potom je zřejmě jasné, že čarodějové zápecníci kupují srdce tvorů zabitých dobrodruhy a zpět jim prodávají zbraně na lov ještě větších potvor s více ZK. Ano, z toho kouká dobře prosperující ekonomika. Na menší problém narazíte v případě devalvace ZK/potvoru. spojené se vzrůstající úrovní družiny, ale to se dá vyřešit fixním přidělením hodnot ZK za potvoru dle alternativních pravidel z Unearthed Arcana. Hezké na tomto řešení je i to, že víra, že pojedením části nepřítele na vás přejde jeho síla, byla poměrně rozšířená i tady na Zemi.
3) Třetí řešení mi ale připadá vůbec nejlepší. Nelze ho bohužel aplikovat na světy typu Forgotten Realms, které jsou magií prolezlé, ale všude jinde by to mělo jít. Zrušte takové výstřelky, jako jsou magické obchody, udělejte velký skok mezi mistrovskou, ale v zásadě obyčejnou čepelí a magickou čepelí. To neznamená, že bude nutné rušit hned magické zbraně s bonusem +1 až +3, naopak. Dejte magickým nestvůrám redukci zranění běžnou zbraní. Pak uvidíte, že magické zbraně bestie krájí s přesností chirurgického skalpelu, zatímco běžné zbraně je sotva nahlodají. Ale aby se něco opravdu změnilo, magické zbraně musí být vzácné. Družina jako celek by měla dlouho usilovat o získání alespoň jedné a být za ni náležitě vděčná. V boji pak všemožně podporovat svého šampiona a po čase se možná dočká i nějaké té další. Jenom tak nebude z Excaliburu obyčejná plus pětka, ale magický meč se vším všudy.
Napsal Alnag 01.12.2005
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 296 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.14212203025818 secREMOTE_IP: 3.231.219.178