D&D a reálný svět

Jedna z nejzajímavějších věcí na D&D třetí edici je její relativní realističnost. Můžete vzít hodnoty reálného světa, vložit je do systému a výsledky, které vám vypadnou, docela věrně odpovídají tomu, co by se v reálném světě stalo.
Napsal Alnag
Obsah článku:
Řada lidí si řekne, že to je dost odvážné tvrzení. Nemusíte být nijak zvlášt zainteresovanými hráči, abyste věděli, že D&D je často láno pro nedostatek realističnosti. Takových lamentací je celá řada (týkají se životů, naložení, zranění z pádu, příležitostných útoků, atd). Některé z těchto tvrzení jsou tak zakořeněné, že tvrdit opak je považováno skoro za kacířství.
Pojďme se teď podívat na pár pravidel a vyzkoušet, jak je na tom D&D a náš svět. Ale ještě než začneme, připomeňme si, že D&D je hra. Její systémy jsou abstraktní a zjednodušené, aby se uchovala její zábavnost. Takže ano, jsou tu kompromisy, není to učebnice fyziky. A ani není bez chyb. Ale i tak je to prostě velmi dobrá hra.

Vyrážení dveří

Vyrážení dveří znamená v D&D ověření Síly. Takže první věc, které musíme rozumět, je rozložení hodnot vlastností v obecné populaci. Podle DMG jsou cizí postavy v D&D tvořeny podle dvou sad: elitní sady a průměrné sady. Elitní sada se užívá pro výjimečné jedince. A průměrná sada je... no, pro průměr.
Elitní sada: 15, 14, 13, 12, 10, 8
Průměrná sada: 13, 12, 11, 10, 9, 8
S použitím point-buy systému je elitní sada získána pomocí 25 bodů a průměrná pomocí 15 bodů. Elitní sada je v podstatě statisticky typický výsledek házení 4k6, kdy se nejnižší nepočítá, zatímco průměrná sada je statisticky typickým výsledkem hodů 3k6.
Z DMG se přímo nedozvíme, jak běžné jsou elitní postavy, ale dá se vcelku bezpečně předpokládat, že jsou vzácné. Řekněme, že jich je v populaci tak 5%. Co to tedy znamená? To znamená, že většina lidí, které potkáte, bude se štěstím mít bonus +1 v jakékoliv jejich vlastnosti. Většina z nich bude mít jednoduše desítky a jedenáctky.
Takže, když víme tuhle základní věc, pojďme vyrážet dveře...
Vyrazit jednoduché dřevěné dveře - jako dveře, které jsou mezi jednotlivými místnosti v typickém domě - je TO 13. To znamená, že průměrná osoba (s opravou Síly +0) uspěje ve vyražení dveří asi ve 40% případů. Jinými slovy - jeden dva kopance a prakticky kdokoliv projde skrz.
A to odpovídá běžné životní zkušenosti: vnitřní dveře nic nevydrží.
Tak pojďme na něco odolnějšího. Například dobře vyrobené vstupní dveře se zamčenými zámky. To bude TO 18 v D&D (za "dobré dřevěné dveře"). Ty je mnohem těžší vyrazit. Průměrná osoba bude mít šanci jen 10% na první pokus. A typicky si to žádá pět až šest solidních kopů, aby se dostala dovnitř.
Opět: To vcelku odpovídá životní zkušenosti. Vstupní dveře jsou odolné, ale nejsou nezdolné a násilné vniknutí dosvědčují tisíce vloupaček každý rok.
Ale jakmile vezmete silný dřevený trám a použijete jej jako závoru zapuštěnou do solidní železné konstruce (Rozlomení TO 25) je pro průměrnou osobnu nemožné jednoduše dveře vyrazit ramenem.
A opět to potvrzuje životní zkušenost. Přerazit patnáct centimetrů široký trám by bylo nemožné pro kohokoliv s výjimkou těch nejsilnějších.
Vyrážení dveří je jednoduchý příklad, ale ukazuje nám, že i v drobných detailech je systém v souladu s reálnou zkušeností.
Je také zajímavé se podívat na různé magické efekty a převést je do termínů reálného světa. Například hold portal přidává +5 k TO vyražení dveří. Takže toto kouzlo je v podstatě ekvivalentem bezpečnostního zámku na dveřích. Kouzlo arcane lock pak přidává dokonce +10 k vyražení dveří, to je asi jako když si necháte vybetonovat zárubně a pořídíte bezpečnostní dveře se sérií bezpečnostních rozvorů.
Takže když za sebou prchající nekromant magicky zpevní dveře, jaké to je, když se proti nim válečník vrhne ramenem? Teď už to víte.
< Vyrážení dveří >
Naložení
Zdroj: Justin Alexander - The Alexandrian (volně přeloženo a upraveno)
Napsal Alnag 26.04.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 74 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.16638493537903 secREMOTE_IP: 54.161.91.76