Prestižní povolání (návrat prestiže)

Doplňující příručky, nové kampaně, webovské stránky, internetové časopisy... o třetí edici D&D existuje tolik zdrojů informací. A jednu věc mají společnou: nová prestižní povolání.
Napsal Alnag
Doplňující příručky, nové kampaně, webovské stránky, internetové časopisy... o třetí edici D&D existuje tolik zdrojů informací. A jednu věc mají společnou: nová prestižní povolání. Pamatujte si ještě ten pocit, kdy jste se poprvé podívali do svého výtisku DMG a uviděli všechna ta nová povolání. Tanečník stínů, trpasličí obránce, temný rytíř... vypadaly jak ze škatulky. Musí být tak těžké vystopovat Tanečníky stínů a přinutit je, aby vás nechali vstoupit mezi ně a poznat jejich tajemství.
Tak co se proboha stalo? Kdy přestala prestižní povolání vypadat jako hráčský sen a stala se z nich standardní část postupu po úrovních? Kdy přestaly být prestižní? Odpověď na to je bohužel zřejmá, Wizardi a jim podobní chtějí vydělávat peníze a prestižní povolání vypadala jako dobrý způsob jak je vydělat. A naneštěstí to i funguje. S komercí se ale dá bojovat. A na následujících řádcích se vás pokusíme obrátit tím správným směrem, aby jste vrátili prestižním povoláním jejich prestiž a ztracenou čest.
Každé prestižní povolání vyžaduje individuální přístup, takže když na nějaké dojde, zvažte jako DM toto:
Zapadá prestižní povolání do mého světa?
Například prestižní povolání kněze, které mu umožňuje bránit Tkanivo (Weave) je skvělé pro Forgotten Realms, ale hodí se také někam jinam? Ne bez výrazného předělání. Pokud máte pocit, že se prestižní povolání do vašeho světa nehodí, máte jako DM právo a dokonce i povinost ho do něj nezahrnout.
Chcete, aby toto prestižní povolání ve vaše světě bylo?
Pokud koncept odpovídá, je na čase se rozhodnout, zda takové prestižní povolání ve svém světě chcete. Možná, že ve hře nechcete pirátské prestižní povolání a nebo je slizopán na vás trošku moc úchylný. To je naprosto vpořádku, je to vaše hra, takže platí vaše pravidla. Případně můžete být toho názoru, že je prestižní povolání příliš mocné. Zcela se ztotožňuji s každým DMem, který nedovolí Mystického šejdíře (Arcane Trickstera), nebo ho povolí jen s nějakými úpravami. Klíčem je nepovolit prestižní povolání, které z jakéhokoliv důvodů ve světě nechcete, takže budou povolena a integrována jen povolání, které bez problémů zapadnou. Hráči poznají, když něco jen tak přidáte a to může narušit realističnost světa.
Mělo by prestižní povolání vyžadovat trénink od nějaké skupiny nebo stačí jen splnit předpoklady?
Nyní, když jste si vybrali, jaká povolání zahrnete, musíte se rozhodnout, jak je začlenit. Vyžaduje prestižní povolání zvláštní tréninky. V 99,9% případů zní odpověď - ano, ano, ANO! Existuje sice pár povolání, které se dají považovat za přirozenou součást vývoje postavy, například Duelant, ale i to je na DMovi. Povolání je více prestižní, pokud musíte vyhledat elitní řád a vstoupit do něho, než třikrát denně naprázdno švihnout rapírem a je to.
Jakého typu skupiny by mělo být prestižní povolání součástí?
Existují tři typy přístupů. První (a nejsnazší) je vytvořit řád. Říkejme mu gilda, cech, klub, bratrstvo nebo jak chcete. Všichni členové jednoho nebo víc prestižních povolání jsou členové tohoto řádu. Chcete být Tanečník stínů? Vstupte do Stinné ligy. Chcete být arcimág? Máte jen jedinou šanci, Akademie mosazných vížek právě přijímá žáky, kterým umožní dosáhnout nejvyšších tajemství Umění. Do jedné skupiny může zapadnout i více povolání. Možná, že Duelanti, Zloději-akrobati, Tanečníci stínů a Mystičtí šejdíři jsou všichni členové legendárního Řádu pohotové čepele. Skupiny jako jsou tyto musí zapadat do světa, stejně jako prestižní povolání.
Možná, že jednotlivé skupiny významně vyznávají nějaké bohy nebo jsou výsledkem jakési kulturní anomálie. Například lidé, kteří strávili celý svůj život v koňském hřebetu jsou ideální zakladatelé skupiny, která bude trénovat Kavalíry nebo jiné specialisty na boj v sedle.
Další možností je vytvořit prestižní povolání pod přímou vojenskou kontrolou. To funguje obzvlášť u vojenských povolání jako je Odstřelovač nebo Kouzlomeč. Podobně jako fungují nevojenské skupiny může být jedno nebo více prestižných povolání vyučováno vojenskými silami. Základní rozdíl mezi nezávislými a vojenskými skupinami je ten že vojenské vštípí svým členům více ovládání a jsou více pod kontrolou. Například 8. kumpanie Rokinsteinské královské armády je tvořena Trpasličími obránci. Na oplátku za důkladný a obtížný trénink musí trpaslíci, kteří vstoupí do kumpanie odsloužit každý rok dva měsíce aktivní služby.
Poslední možností je typický putující mistr. Možná, že jediná osoba, která dnes zná tajemství Cesty luku je legendární lukostřelec Billy Ostroočko. Nikdo neví, kde se nachází, ale aby jste mohli získat úrovně Zasvěcence řádu luku, musíte tuto těžko polapitelnou osobu vystopovat, získat si její respekt a být jí vytrénováni. Pokud se vám nějaká prestižka příliš nehodí do skupinového prostředí (Dračí učedník, například) je tohle možná lepší cesta. Klíčem k její prestiži je,, že najít mistra může být těžší a nebezpečnější, než samotný výcvik.
Jak předat tyto informace hráčům?
Nyní, když jste se rozhodli, která prestižní povolání budou těmi vyvolenými, je na čase učinit poslední krok. Předat toto vědění hráčům. Existuje několik možností v závislosti na stylu hraní (a úrovni vaší lenosti). Můžete všechno sepsat a rozdat to svým hráčům stylem, získáte X úrovní toho a můžete vstoupit do tamtoho. Můžete se také rozhodnout, neříct hráčům nic mimo hru a všechna prestižní povolání představit ve hře. Úspěšné Získávání informací může odhalit, že Tanečníci čepelí trénují v Lese pěti sloupů nebo že řád Temných rytířů se ukrývá na hemisféře temtnoty, mezi sférou stínů a propastí.
Závěrem poslední příklad - Mistr vědění (Loremaster). No vypadá to, že s tímhle povoláním nebudou problémy, aby zapadlo do nějakého typického herního prostředí a asi nehrozí ani žádné závažné problémy s rovnováhou. Vypadá to jako vcelku pohodové povolání. Když jsme se dostali až sem, zdá se rozumné, aby měli nějakou organizaci, kde by dostávali svoje síly. Mají rádi informace, takže se nabízí knihovna... Možná, že Mistři vědění založili obrovskou knihovnu, podobnou té, která v minulosti existovala v Alexandrii a jejich centrum cechu je umístěno hluboko pod Knihovnou, obklopené magicky chráněnými regály s knihami a neproniknutelnými zdmi.
Knihovna byla založena mocným mágem asi před třemi staletími, protože chtěl uchovat světové vědění pro dalí pokolení, takže vybudoval knihovnu a založil řád Mistrů vědění. Jejich mystické síly jim umožňují bránit knihovnu a zároveň mají k ruce všemožné znalosti světa jako pojistku. Stále píší knihy a traktáty o podivných tématech, aby rozšířili světové vědění. Aby jste vstoupili do Řádu, musíte jednak splnit předpoklady a prokázat znalosti o nějaké speciální záležitosti a světě obecně. Tyto informace se postavy mohou dozvědět od putujícího Mistra Vědění, který se vypravil do dalekého města na východě, aby odtamtud přinesl svatou knihu jejich víry a přidal ji k nezměrnému vědění knihovny.
Napsal Alnag 03.12.2005
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 10 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13078188896179 secREMOTE_IP: 52.207.218.95