Katovna pravidel - Pády a dopady

Ve světle diskuze, kterou tady zahájil Alef0, mi to nedalo a další díl Katovny jsem se rozhodl věnovat kontroverznímu tématu pádů, dopadů a zranění, která z toho plynou, v pravidlech D&D.
Napsal Vannax
Protože se již léta diskutuje (nejen tady) o realističnosti pravidel pro padající hrdiny v D&D, pokusím se tady shrnout všechna pravidla a zmínky, které se k tomu vztahují.


PADÁNÍ (základní verze pravidel)
Základní pravidla k pádům řeší Příručka dějmistra (Dungeon Master Guide, DMG) a popisuje je zhruba tímto způsobem:
„Padající postava utrpí při dopadu 1k6 bodů zranění za každých 10 stop pádu až do maximálního zranění 20k6, které se pro účel hry považuje za smrtící rychlost. Tato metoda je jednoduchá a pro hraní poskytuje veškerou potřebnou realističnost.“

A dále uvádí, že
„…hloubka pádu není jediným určujícím faktorem vážnosti zranění. Dalšími faktory mohou být pružnost těla a povrchu na který dopadá, úhel dopadu, nárazové vlny v těle, prosté štěstí, apod.“

A dovětek:
„Jde tedy jen o to provést popsaný hod kostkou a příliš se nestarat o to, jak hodně to odpovídá vědeckému pojetí.“

Evidentně se tedy jedná se o značně zjednodušené pravidlo a není tedy divu, že se k němu spousta hráčů vyjadřuje negativně. Na druhou stranu tito nespokojení hráči mají možnost využít rozšířených pravidel, která již pády a účinky pádů popisují celkem věřně. (Podrobnosti najdete v příručkách Dungeoneer´s Survival Guide /DSG/ a Wilderness Survival Guide /WSG/).


PADÁNÍ (rozšířená verze pravidel)
WSG již v pravidlech rozlišuje mezi tím, zda postava padá volným pádem nebo uklouzla a řítí se ze svahu. Pravidla pro pády jsou ve WSG popsány asi takto:

„Zranění postavy se zvyšuje tempem 1k6 bodů zranění kumulativně za každých 10 stop pádu.“ A k tomu uvádí přehlednou tabulku, ze které se dá jednotlivé zranění rychle zjistit:

Hloubka pádu Kumulované zranění Přírůstek za dalších 10 stop Zranění celkem
10 stop 1d6 --- ---
11-20 stop 1d6 2d6 3d6
21-30 stop 3d6 3d6 6d6
31-40 stop 6d6 4d6 10d6
41-50 stop 10d6 5d6 15d6
51+ stop maximální zranění --- 20d6


Uvedná čísla se navíc vztahují jak na volný pád, tak i na řícení se ze hodně strmého svahu. Postava při volném pádu letí rychlostí 1000 stop za kolo a když se řítí z prudkého svahu, má rychlost 600 až 800 stop/kolo.
DSG to dále rozšiřuje o pád ve vodopádu, kdy maximální zranění je „pouhých“ 10k6.

DOPAD (rozšířená verze pravidel)
V DSG dále najdete rozšíření o různé typy povrchu na který se dopadá. Typy povrchu mohou mít také značný vliv na následek pádu. Vliv povrchu naznačím jen obecně, podrobnosti se dají dohledat ve zmíněné příručce.

Tvrdý povrch – dvojnásobek zranění
Špičaté hroty – 1k6 bodů zranění navíc za každých šest hrotů
Měkký povrch – pouze poloviční zranění (písek, bahno, měkký jíl apod.)
Velmi měkký povrch – záchranný hod a v případě neúspěchu polovina obvyklého zranění (třeba připravené peřiny, kupa sena apod. – i když je to značně neobvyklé)

Pravidla ve zmíněných dvou rozšířeních dále řeší ještě:
- Zranění při řícení se z mírnějšího svahu
- Možnost zachytit se při pádu nebo řícení
- Šance na pád při šplhání terénem
- Typy povrchu pro šplhání
- Klouzání ze svahu




ZÁVĚR
Základní verze pravidel je určená pro hráče a dějmistry, kteří se zaměřují spíše na RP a sledování děje hry. Komu toto zjednodušený základ nestačí nebo nevyhovuje, pro toho je určena rozšířená verze pravidel je vhodná pro ty, kdo mají v oblibě hru typu „simulace reality“ nebo pro hráče, kteří ke hře rádi využívají všechna dostupná pravidla.
Zásadním problémem a zároveň kamenem úrazu pravidel o padání je to, že do zrevidovaného vydání Příručky dějmistra nebyla zahrnuta rozšířená pravidla ani odkaz na doplňující příručky, ve kterých se nacházejí.
Rozhodně se však nedá říct, že toto pravidlo D&D o pádech si nějak významně odporuje s fyzikálními zákony našeho světa.
Napsal Vannax 01.05.2008
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 33 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.42938899993896 secREMOTE_IP: 3.80.85.76