Star Wars: Saga Edition

- Elegantnější RPG pro civilizovanější časy -
Trvalo to třicet let od chvíle, kdy se Star Wars poprvé objevily v televizi a šest edic papírového RPG, než se herní zážitek přiblížil filmovému prožitku.
Napsal Alnag

Star Wars

Roleplaying Game

Saga Edition Core Rulebook

Designéři: Christopher Perkins, Owen K.C. Stephens, Rodney Thompson
Vývoj a redakce: Gary M. Sarli
Vydáno: červen 2007
ISBN 978-0-7869-4356-2
Na první pohled vás upoutá černá obálka, z níž vystupuje zlatem vyvedená podoba Darth Vadera a také pro RPG neobvyklý tvar - čtverec. Jeho nespornou výhodou je, že kniha díky tomu leží bez násilí na stole otevřená tak, jak ji necháte a nemá tendenci se zavírat. Knížka je také výrazně menší a lehčí, než je dnešní standard, ostatně nemá ani 290 stran, plus odečtěte asi 1/4 výšky. To je další plus bod, protože to zvyšuje její mobilitu. V batohu nebo tašce to ani nepoznáte a máte přitom kompletní pravidla.
Grafické podání knihy je vyvážené a spíše decentní, nevtíravé. Zároveň ale při pohledu z boku graficky jasně odlišuje jednu kapitolu od druhé a tak není problém s trochou praxe otevřít knížku právě tam, kde potřebujete. Papír by možná zasloužil poněkud vyšší gramáž, vzhledem k tomu, jak značně bývají základní pravidla jakéhokoliv RPG obvykle zatěžována listováním a podobně. Další výtku si zaslouží ilustrace, z nichž mnohé jsou převzaté ze starších edic SW RPG. Nicméně pokud je nevlastníte nebo tento fakt přehlédnete, jsou vkusné a dobře ladí i s fotografiemi.
V knize je ne zrovna šikovným způsobem vložena i mapa (určená k dobrodružství, které bylo posléze z knihy vyškrtnuto). Problém mapy spočívá v tom, že je vlepena do vazby, takže i když ji vyndáte, kniha se vám bude na místě jejího vložení spíše otvírat. Vzhledem k tomu, že existují i méně násilné způsoby vložení map, se nad tím dá jen s povzdechem zakroutit hlavou.
Při pohledu na uspořádání příručky se nemůžete splést a hned poznáte klasickou d20ku. Místo plýtvání místa na vatu se po rychlém úvodu vrháte vstříc vlastnostem, druhům, povoláním a všemu tomu, co patří k věci. Ostatně co se týče vaty - té se mnoho nedočkáte ani jinde. V rámci zeštíhlování šlo všechno skutečně nepotřebné pryč.
A slovem všechno se skutečně myslí všechno. I mechanická část knihy byla podrobena takové redukční dietě, že z toho až vám z toho půjde hlava kolem. Jsem si jist, že zkušenější GM dokáže s naprostým nováčkem udělat postavu, vysvětlit mu základy a začít hrát do hodiny, ale dost možná že i mnohem rychleji. Všechno se zdá být mnohem rychlejší, dramatičtější a jako z filmového plátna.
Základních povolání zbylo jen pět - Jedi, Šlechtic, Lump, Zvěd a Voják. Každé pokrývá široké spektrum různých podob a nelze předpokládat, že by dvě postavy daného povolání vypadaly nebo jednaly stejně. Svým způsobem se v těchto základních povoláních ukrývá víc variability, než v leckterých systémech povolání postrádajících. A každá nová úroveň lákavá, na každé si můžete vybírat nové schopnosti a nové směry, kterými se vaše postava vydá. Je to jako když pustíte dítě do obchodu s cukrátky. Až oči přecházejí.
Zato se zbytečným počítáním je konec. Žádné rozdělování dovednostních bodíků. Postava na vyšší úrovni se jednoduše zlepšuje ve všem, jen v něčem je dobrá už od začátku a stává se mistrem, jiné věci teprve pozná a nikdy v nich nebude profesionálem.
Samozřejmě, že velká část pravidel je věnována boji. Je tu například spousta bojových odborností a různých triků Síly, které v něm uplatníte. Ale to je v pořádku, Hvězdné války jsou o bojích. Výhodou je, že i boj byl zjednodušen a je de facto až na měřítko totožný pro lodě i pro postavy. Rychlé tempo dotváří i zrušení vícenásobných útoků, které zbytečně prodlužovaly akce jednoho hráče a ostatní museli trpělivě čekat. Pryč jsou i dlouhá čekání na dobití sil. Hrdinství nečeká, není důvod, proč by měli hráči.
Pravidla také hodně inklinují k týmové hře. Sólo akce se tu evidentně příliš nenosí, ve větší skupině se to lépe táhne. Spoustou věcí nepomůžete sobě, ale ostatním. To je jistě bonus pro ty GMy, kteří si musí vzít na uklidněnou pilulku ze sušených žab vždycky, když se skupina rozdělí, ale také pro hráče, kteří budou mít další možnost spolu interagovat i na rovině mechanické.
Pravidla také přináší pár drobných, ale zajímavých lahůdek podporujících ztvárnění role a sledování příběhu - zejména onu diskutovanou Destiny mechaniku. Tady si bohužel už musím povzdechnout. Pravidla vypadají výtečně, víte-li, jak je používat.
Bohužel, úplný nováček bude mít poměrně vážné problémy. Za prvé pro nedostatek inspirativní vaty, o němž jsem mluvil už dříve. Pokud nejste odkojeni na SW filmech, knihách nebo počítačových hrách, budete mít sice výtečná pravidla, ale jaksi bez možnosti je realizovat. Úvodní dobrodružství, které mělo vést i začínajícího GM úskalími hry, bylo pro nedostatek místa vyškrtnuto, tak doufejme, že ho uvidíme jako webové rozšíření. Obdobného problému se ostatně týká i druhá výtka, sekce pro GMy doznala značného pročesání; o solidních radách si můžete nechat zdát.
Stručně řečeno, pokud GM zná svět Star Wars a má už nějaké to RPG hraní za sebou, hra bude běžet svižně, byť hráči nebudou zkušení. Na nezkušenosti GMa to ale může velmi snadno shořet.
I přesto, že jsem se zaměřil spíše na nedostatky, je můj celkový dojem z knihy velmi dobrý. Pravidla jsou excelentní a konkurence má zase nad čím přemýšlet. Provedení publikace je až na pár škobrtnutí (překlepů apod.) velmi dobré. Pokud by podobně vypadaly i další tituly (D&D 4e například), bez váhání bych si je koupil. Pokud máte hráče, kteří rádi máchají světelnými meči a drobným pohybem ruky vrhají předměty z jedné strany místnosti na druhou, nemůžete udělat chybu, když si s nimi zahrajete Star Wars Saga Edition.
PS: Pohled na některé konkrétní mechaniky nabízí preview.
Komentář pod čarou: Jsem velmi zvědav jakým způsobem se budou vyvíjet doplňky pro tuto hru. Nejsem úplně přesvědčen, že klasické schéma tady bude tak dobře fungovat právě díky vysoké flexibilitě hry. Naopak víc vaty a informací v doplňcích by zřejmě bylo ideální. A samozřejmě figurky - ty fungují vždycky.
Napsal Alnag 29.06.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 121 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12704491615295 secREMOTE_IP: 44.220.251.236