[Recenze] Ashen Stars

Jak to dopadne, když se jeden z předních světových RPG designerů rozhodně zkřížit investigativní RPG systém s žánrem space opery? Překvapivě ještě lépe, než byste čekali!

Ashen Stars

Napsal Robin D. Laws

Vydal Pelgrane Press, 2011

Vydání hry financovala komunita fanoušků

Robin D. Laws v našich krajích rozhodně není neznámý. Ačkoliv jeho tvorba u nás nepatří k bestsellerům, Alnag se svými překlady desítek jeho článků a blogů napříč lety postaral o to, aby minimálně naše internetová RPG komunita jeho jméno znala a uznávala jej jako výraznou a vlivnou osobnost. Více se o něm můžete dočíst zde: [Osobnost] Robin D. Laws: Netradiční inovátor.

V Ashen Stars se Robin pokusil vytvořit na pohled ne zcela obvyklou kombinaci moderní detektivky (systému GUMSHOE) a space opery. Tato kombinace není nutně konfliktní, nicméně od pohledu si tyto žánry nejsou ani nijak zvlášť blízké. Space opera a SF jsou v mysli mnoha lidí spojeny především s akcí, zatímco vyšetřování (a systém GUMSHOE k němu vytvořený, u nás známý především ze hry The Esiterrorists) je spíše klidné a intelektuální. Jaký je výsledek?

Kniha v pevných deskách má takřka 300 stran formátu A4, nicméně asi 30 stran tvoří dodatky a přehledy a 20 dalších je krátký ukázkový příběh. Tištěna je kvalitně a na křídovém papíře. Vnitřní layout je "klidný", laděný do bílé a modré, bez zvláště výrazných prvků.

Zpočátku na mě kniha působila nevýrazně, po chvíli mi ale její provedení začalo ladit k žánru i prostředí hry. Celkově je příjemná na čtení a hlavně je velmi přehledná. Barevné obrázky jsou hezké a dobře nakreslené. Nejsou zcela realistické, nicméně zdá se mi, že to je záměr (který se docela vydařil).

Není to sice ta nejlepší grafika a provedení, které jsem kdy u RPG viděl, celkově je nicméně kniha na velmi vysoké úrovni a určitě patří k tomu lepšímu, co máte možnost potkat.

O čem to je

V Ashen Stars jsou postavy "lasery", Licencovanými, Autonomními, Zónovými... Vykonavateli. Dobře, v češtině to nefunguje. Postavy jsou prostě soukromými federálními agenty pracující pod záštitou frančízové, avšak vládní policejní agentury v okrajovém prostoru galaxie zvaném "Bleed". Jsou k dispozici pro kohokoliv, kdo má dost peněz, aby mohl jejich služby dovolit (planetární vláda, megakorporace...) To neznamená, že by postavy byly prostými legálními žoldáky! Skutečně jsou policií vynucující zákon, jen je tato státní služba prostě organizována komerčním modelem.

Toto uspořádání věcí vzniklo z čiré nutnosti jako nejlepší ze všech špatných řešení, poté, co Combine ("Federace") prošel dlouhou, brutální a zničující válkou. Tato válka skončila za pár vteřin dvanáct a vítězství v ní bylo dosaženo zdroji vyškrabanými ze dna těch posledních rezerv. Většina planet byla na hraně či za hranou humanitární katastrofy, instituce se hroutily, ozbrojené síly byly prakticky zničeny. Jak jinak by šlo zajistit udržení (či spíše obnovení?) alespoň nějaké kontroly a vlády zákona nad odlehlou částí vesmírného prostoru?

Teď je nejspíš ta správná chvíle udělat krok zpět a podívat se na svět Ashen Stars z širší perspektivy:

Z rámečku Ashen Stars:

Prostředí Ashen Stars je navrženo tak, aby připomínalo současné provedení klasické space opery. Jinými slovy, vypadá jako restart něčeho staršího.

Dnešní televizní seriály bývají často remaky klasických věcí ze 60., 70. a 80. let. Materiál, z něhož čerpají, obvykle ohýbají jedním ze dvou směrů: buď apelují na nostalgii a odkazují ke starým klišé pobaveně mrkajícím, přesto láskyplným způsobem, nebo přijmou provokativní revizionistický přístup k původnímu materiálu a učiní jej drsnějším, tvrdším a dospělejším. Ashen Stars jdou tou druhou cestou.

O jejich poválečné stylizaci přemýšlejte jako o novém, chmurnějším pojetí původního díla, které ospravedlňuje jeho temnější ladění. Dřívější Ashen Stars, které nikdy neexistovaly, by oproti tomu byly plnější naděje a při pohledu zpět možná trochu přehnané. Přesto ale tato temná verze oživuje v srdcích diváků pocity náklonosti, kterou pociťovali k jejímu optimistickému předchůdci.

Ashen Stars jsou záměrně vytvořeny tak, aby svým vlastním vnitřně konzistentním prostředím nastřelovaly tradiční kultovní science fiction seriály. Nic není přesně takové, jaké znáte, ale je snadné najít v nich odraz toho, co máte někde jinde rádi (a dostylizovat si to tak, jak byste to rádi viděli). Combine působí jako Federace ze Star Treku (nebo Aliance z Firefly?), cestování posádky planetami Bleedu připomíná cestování postav z Firefly (nebo Farscape?), organizace Laserů je možná trochu podobná Rangerům z Babylonu 5 (nebo ne?). I mimozemské rasy jsou takové - vágně, avšak nápaditě stylizované, jedinečné a přitom navržené tak, abyste si v nich našli tu, která je podobná vaší oblíbené (Balla jsou originální tak, jak jsou napsaní... ale máte-li rádi Vulkánce, najdete je v nich. Stejně jako Romulany, nebo Babylonské Minbari či Farscape Delviany...)

Setting Ashen Stars je mistrovské dílo. Pokud máte skutečně rádi nějaké science fiction, pak budete mít rádi prostředí Ashen Stars. Pokud máte vztah k nějaké SF rase, nejspíše si ji tam najdete také (a pokud ne, můžete si ji snadno dotvořit). Totéž platí i o mnohém dalším - disruptory nejsou tak úplně fasery či lasery, ale vlastně k nim nemají daleko. Popis (fluff) vesmírných soubojů (zbraní, obran atd.) je tak trochu tam i onde, ale je tak vágní, že v něm hned spatříte to, co v něm spatřit chcete.

Ashen Stars jsou laděné temně. Utopistická společnost, kterou se sedmi rasám podařilo vybudovat, byla rozvrácena ve válce s tajemnými Mohilary. Combine byl téměř zničen. Všichni (dospělí) si pamatují alespoň krátkou dobu ohromné prosperity, ale všichni jsou zasaženi nedávnou válkou. Světy Bleedu jsou rozvrácené mezi idelisty snící o obnově původní žité utopie a pragmatiky volající po krocích okamžité nápravy i za cenu změny směru a společenské vize. Vesmír stále stojí na hraně chaosu, do něhož se málem zřítil. A toto balancování na hraně dalo za vznik laserům.

Hlavním tématem Ashen Stars je spor mezi altruismem a sobectvím, pomocí druhým a vlastními zájmy. Vymáhání zákona na zakázku staví postavy před dilemata a volby mezi tím, co chtějí samy a tím, co by v ideálním vesmíru (který si dost možná stále pamatují) dělat měly.

Nicméně stejně, jako je setting sám bez ohledu na povrchní celistvost ve skutečnosti chimérou stvořenou ze SF klišé, je i jeho základní ladění rámcem, který je snadné překročit:

Z rámečku Ashen Stars:

Prostředí zároveň vychází vstříc klasickým klišé, což vám dovoluje snadno přejít k odlehčenějším variantám, pokud to vaší skupině vyhovuje více. Temné prvky zůstanou, ale jen aby poskytly kontrast a zdůraznily ironickou hravost hrdinského konání Laserů.

Možná zistíte, že vaši hráči, stejně, jako ti moji, k takovému stylu intuitivně inklinují sami. Následovat je není zradou na hře, ale správná kolaborativní reakce.

A jak v prostředí takové space opery funguje ona detektivka? Excelentně. Už v průběhu čtení pravidel mi došlo, že "detektivní" prvky jsou ve skutečnosti častým základním elementem sci-fi (a pokud by vám nestačily náznaky, ukázkový příběh - či příběhy z rozšíření Dead Rock Seven - vám to ukáží velmi přímo). Všechny sci-fi seriály (některé více, jiné méně, přesto ale nakonec všechny, které si vybavuji) obsahují prvek objevování a zjišťování, příběhovou osnovu, ve které postavy dorazí k nové planetě, aby narazily na problém, který musí odhalit, posbírat jeho stopy a pochopit je, aby mohly svou situaci vyřešit. Ashen Stars na tomto vztahu a vzoru staví ve svém základu. Vyšetřování i běžných zločinů se ve sci-fi může snadno setkat s odhalováním tajemného a prozkoumáváním neznámého. Zkřížení detektivky a spece opery, které se mi zpočátku zdálo zvláštní, ve skutečnosti není nezvyklou kombinací, ale přirozenou synergií.

GUMSHOE system

Pravidla Ashen Stars jsou velmi jednoduchá a v podstatě jde o čistý GUMSHOE systém s pár vychytávkami, které jej ale spíše rozvíjejí, než že by jej měnily.

GUMSHOE je systém, který byl vytvořen se záměrem změnit náhled na hraní detektivních příběhů v RPG a vytvořit základ (nejen systémový, ale i rámcový) pro hraní investigativních her. Efektivně se tak skládá ze dvou částí: z mechanik pro vyšetřování (pátrání atp.) a z obecných mechanik. Obě části systému jsou čistě dovednostní a hráči mezi jednotlivé dovednosti prostě rozdělí určitý počet bodů (počet bodů pro vyšetřovací dovednosti se odvozuje od počtu hráčů tak, aby skupina zvládla pokrýt všechny potřebné dovednosti).

Vyšetřovací dovednosti fungují především v binárním módu "mám/nemám". Pokud máte, automaticky uspějete: najdete důležitou stopu, pokud nějaká taková okolo vás existuje.

Spálení bodíku vyšetřovací dovednosti vám pak umožní najít nějakou méně významnou / zapadlou / velmi složitou stopu. Tyto bonusové stopy nikdy nejsou k vyřešení příběhu nutné, ale mohou pomoci nebo otevřít nějakou vedlejší linii či zkratku, odhalit něco navíc, doplnit kontext atp. Někdy se stane, že zaplacení bodíku vám dodá stopu, která pak "odemkne" další podobné dílči stopy vázané k jiným vyšetřovacím dovednostem, které už ale můžete získat i bezplatně. Druhá možnost, za kterou můžete vyšetřovací dovednost propálit, je získání automatického úspěchu v nějaké své aktivní vyšetřovatelské snaze (např. můžete spálit bodík "Impersonate" a tím se za někoho úspěšně vydávat atp.)

Systém vyšetřovacích dovedností založený na filozofii, že zajímavé není stopu hledat (a případně nenajít), ale získat ji a pak se porvat s jejím významem dává vyšetřování v GUMSHOE plynulost a dynamiku a zajistí, že se vaše hra nezasekne na typických problémech detektivních her (více o hraní detektivních her viz můj nedávný článek Detektivky v RPG)

Zbytek systému je v podstatě tradiční jednoduchý skill-based s jedinou "zvláštností". Hází se 1d6 proti cílové hodnotě (obvykle mezi 3 a 9), nicméně dovednosti vám nedávají automatický bonus k hodu - namísto toho jejich hodnocení funguje jako zásoba bodíků, za které si můžete bonus koupit. Podstata je v tom, že GUMSHOE v základu uvažuje, že jsou postavy velmi kompetentní, takže věci které jsou pro většinu lidí (velmi) náročné se pro ně pohybují v rozsahu náročnosti zhruba 3-5. Náročnost 6 a víc je tak vyhrazena pro úkoly, které vyžadují vysoké nasazení od někoho s extrémně dobrým tréninkem (a trochu štěstí k tomu), nicméně ani vysoce kompetentní postava není schopna takových věcí provádět příliš mnoho - bodíky tak reprezentují hranice dané únavou, pozorností, vyčerpáním, přepjetím atp. (a, samozřejmě, fungují i jako nástroj dramatického rozdělení prostoru pro jednotlivé postavy). Spálené bodíky obecných dovedností se (narozdíl od vyšetřovacích) v průběhu jednoho příběhu průběžně doplňují, takže se ale zase nemusíte bát, že by vás systém omezil příliš.

Nad tímto GUMSHOE základem pak Ashen Stars staví několik dalších mechanik pro specifické účely, ty ale v podstatě jen rozvíjí tento základ. Už při tvorbě postavy se setkáte se speciální body (fakticky "penězi") na nákup vybavení (vesmírné lodi, zbraní, kybernetických vylepšení...), které fungují podobně, jako body na nákup vyšetřovacích dovedností (jejich počet je daný počtem hráčů). Ashen Stars mají vlastní systém boje vesmírných lodí, jehož popis by zabral příliš místa, takže se omezím na konstatování, že je až překvapivé, jak elegantní a bohatý (a přitom jednoduchý a žánrově velmi stylový) systém lze vytvořit s minimem použitých nástrojů. Za zmíňku stojí i systém Reputace postav, která (kromě zjevného odrazu jejich profesionální slávy) slouží i jako "penalizace" za porušení žánrových principů i jako "odměna" za jejich dodržení a podporu.

Ashen Stars GUMSHOE je velmi jednoduchý a intuitivní systém, který lze vysvětlit v pár minutách, ale který je přitom velmi silným nástrojem pro samotné hraní. A co je nejlepší - pokud vám GUMSHOE nevyhovuje, tak Robin natvrdo říká, že si z něj můžete vzít jen tu část s vyšetřovacími schopnostmi a zbytek nahradit jakýmkoliv jiným systémem, který máte radši.

Sekce pro Game Moderatora

Sekce pro Game Moderatora (aneb jak se zbavit "Mastera" a zachovat zkratku) je u hry jako jsou Ashen Stars (nebo vůbec cokoliv využívající GUMSHOE) velmi důležitou částí knihy a Ashen Stars touto zkouškou prochází s čistým štítem.

Ashen Stars neobsahují základní vysvětlení věci (hned z kraje je uvedeno, že kniha u hráčů a zejména GM předpokládá základní znalost RPG), ale GM přesto dostane vše, co ke hře potřebuje: napříč knihou jsou rámečky plné dodatečných vysvětlení jak samotných previdel, tak - čehož si velmi cením - i záměru, který za těmito pravidly stojí. Ashen Stars vám tak dodají obsáhlý popis toho, jak nakládat se stopami, které stopy dávat automaticky ("core clues") a které jako bonusové (za platbu bodíků), jak stavět svůj příběh tak, aby ste se na něj mohli plně připravit a přitom to nebyl ani trochu railroad, jak svůj příběh vůbec celkově stavět a jak v něm nakládat s různými scénami, jak podávat prostředí, jak zacházet s hráčskými postavami během hry, jak si zjednodušit práci s NPC a mnohé další.

Hra navíc obsahuje několik nástrojů na podporu herního dramatu i žánru a stylizace, které jsou zabudovány do samotného prostředí. "Ashen stars effect" je věc která postihuje celý Bleed - náhlé skvrny na hvězdách, které vytváří různá podivná záření, která si mohou pohrávat s high-tech systémy (v minulé epizodě jste seskenovali loď a získali bio-data o celé její posádce, ale teď sotva tušíte, kolik členů ta posádka má? Proklatý ashen stars effect...), mezihvězdné cestování využívá zvláštní koridory mezi hvězdami, které se ale průběžně mění a které navíc byly ve válce poničeny super-silnými zbraněmi (minule jste tu trasu letěli týden a teď jen dvacet hodin? Holt když už si dáváte bacha a nevymetete každý masonový šrapnel pocestě, tak se létá o dost snáz) atp. Vetknutí těchto věcí přímo do hloubky settingu (dané věci jsou součástí historie, vědeckého zkoumání a dokonce i vojenské taktiky) dává GM pohodlné prostředí pro simulaci tradičních SF klišé, které ale při hře nebije do očí.

Na závěr je uveden jeden krátký scénář, který vše uvedené demonstruje v praxi. Musím říct, že z ukázkových scénářů v základních příručkách je tenhle snad nejlepší, jaký jsem kdy viděl. Je cítit, že není psaný z nutnosti, ale z upřímné snahy napsat hratelný příběh, takže nejenže demonstruje v praxi rady zmíněné v knize dříve, ale dokonce by si ho člověk i rád zahrál.

Další možnosti!

Ashen Stars jsou hra s jasným zaměřením - hrajete Lasery a hrajete v Bleedu. Z pravidel ale září, že tato omezení jsou spíše arbitrální a jsou tam jen aby hra dodržovala jednotnou stylizaci a obsah a aby se také do té tří set stránkové knihy vešla. V jednom rámečku Robin sám přiznává, že lze hrát i jiná témata, jen si pár věcí bude nutno upravit.

Systém určený pro boj vesmírných lodí by mohl jít snadno upravit pro duely na světelné meče (útoky by mohly být třeba "nátlak", "Síla", "finesy" a "pohyb"...), systém Reputace a příjimání obchodních nabídek by šel snadno použít i pro prostředí zločinu a podsvětí (a hrát tak Firefly - pár vyšetřovacích schopností by se muselo proházet za nějaké více zločinecké, ale to by neměl být problém), malý posun hodnot u lodí by umožnil hrát posádku nějaké velké lodi ve stylu Star Treku či Babylonu 5. Horizonty možností GUMSHOE, které Ashen Stars naznačují, leží skutečně daleko.

Některé věci v Ashen Stars naopak nejsou, i když Robin naznačuje, že jednou možná budou. Jde především o vesmírné bitvy, které nejsou v poměru 1:1 - Ashen Stars pro ně sice mají řešení, ale to je od pohledu provizorní (i když funkční). Pro Ashen Stars to až tak moc nevadí (Kirk ani Picard nemívali příliš posil za zády a dokonce i ve Star Wars se obvykle bojovalo 1:1), nicméně možnosti mimo základní stylizaci tím jsou samozřejmě omezené (i když mě samotného napadá hned několik možností, jak to vyřešit, pravidla samotná žádné ani nenaznačují). Totéž se vším všudy v bleděmodrém platí i pro práci s vedlejšími NPC na straně postav (Ashen Stars prostě neobsahují pravidla pro skupiny minionů nebo velení). Osobně doufám, že se obojího (i pár dalších, ale už mnohem detailnějších a méně důležitých věcí) brzy - nebo alespoň jednou - dočkáme.

Shrnutí

GUMSHOE systém vznikl jako experimentální pokus konečně (jednou provždy) prorazit stěnu která hráčům RPG bránila hrát zábavné detektivní příběhy. Jeho první iterace - The Esoterrorists - tak byla psána spíše jako experimentální hra stylizačně simulující různé moderní detektivní seriály (Kriminálka: Město, Námořní vyšetřovací služba atp.) a i když co do svého záměru rozhodně uspěla na výbornou a prokázala, že GUMSHOE a jeho principy jsou skutečně tím, po čem mnozí toužili, tak jejich dodatečný feeling (mystičtí teroristé a jejich protivníci) působil trochu uměle - jako ústupek ve snaze nalákat i hráče, kteří by jinak o detektivní hru neměli zájem.

Ashen Stars jsou hra, kterou její autor očividně napsat chtěl, na níž se těšil a kterou si sám užívá. Ze sebeironických i trochu jízlivých poznámek na mnoha stránkách je cítit, že to je hra psaná s láskou k žánru. Je to ta verze GUMSHOE, která byla příliš cená, než aby byla vyplýtvána na úvodní pokus a tak musela pár let počkat, než se systém ověří a obrousí, aby výsledek skutečně stál za to. A co se mě týče, tak rozhodně stojí.

Hodnocení

A na závěr opět pár odhadnutých číslíček pro vás, kteří je máte rádi. Základ rozdělení je převzat z hráčské typologie samotného autora Ashen Stars

Tato hra není určena pro nováčky v tom smyslu, že neobsahuje žádný úvod do RPG. Pokud ji ale někdo kdo už RPG zná chce nováčkům ukázat, pak v tom nebude problém - prostředí je snadné na pojetí a systém je jednoduchý na vysvětlení i použití. NA / 80%
Gamisté budou s touto hrou spokojeni - pravidla GUMSHOE jsou napsána tak, aby skutečně fungovala jako mediátor mezi hráči, GM a příběhem. Očekává se, že budou používána a hra na to spoléhá. Ashen Stars navíc obsahují různé vychytávky na zlepšování postav, s nimiž si můžete zablbnout. 80%
Taktici a silový hráči si zde přijdou na své. Detektivka je o chytrosti a přechytračení a Ashen Stars jsou o vysoce kompetentních hrdinech řešících problémy, s nimiž si jiní neporadí. 85%
Metodičtí hráči a immersionisté nejspíš u GUMSHOE budou mrmlat nad tím, že systém je stavěný na pálení zdrojů, které jsou spíše dramatické než fikční. Hra to pro ně ale vyváží excelentním prostředím a prokleslenou stylizací (a když bude nejhůř, vždy do ní lze importovat vlastní systém - Ashen Stars rozhodně nejsou jen o GUMSHOE). 70%
Vypravěči a dramatisté se nad Ashen Stars nejspíše rozplynou nadšením. 95%
A konečně odreagovávači a společenští hráči na Ashen Stars ocení jejich jednoduchý, nenáročný systém a žánrovou volnost, na druhou stranu jim ale Ashen Stars nejspíše nenabídnou moc akce a budou očekávat jejich průběžné aktivní zapojení. 80%

Dead Rock Seven

A ještě malá poznámka: hned s Ashen Stars vyšel i Dead Rock Seven, což je jejich sourcebook (adventure book) obsahující 4 různé Ashen Stars scénáře. Kromě zjevného obsahu je DR7 výbornou ukázkou toho, jak přesně Robin myslel ten doporučený způsob přípravy, jak jej aplikovat na různé typy příběhů a jejich stylizace dále prohlubuje tu, které je vepsaná přímo do Ashen Stars. Recenzi Dead Rock Seven naleznete zde.

Článek vložil sirien | CC Attribution 11.03.2015