Už jsem za ní neplatil clo, což je výhoda hned ze dvou důvodů. Jednak vás to vyjde levněji. Daleko důležitější je ale skutečnost, že vám zásilka dorazí mnohem dříve. Balíček totiž nenabere zdržení na celnici, a co si budeme povídat, není úplně neobvyklé, aby proclení trvalo déle než cesta přes oceán. V případě AV2 se vyznamenal i Amazon, který balíček poslal už v 16. 8. tedy v neděli, dva dny před oficiálním datem vydání.
První co na příručce zaujme je její štíhlost. Všimnul jsem si toho už u Arcane Powers, příručky nám prostě hubnou. Už jsem měl na jazyku několik neslušných slov, ale pak mi to nedalo a začal jsem počítat. Zkuste to se mnou. Původní AV2 má 223 stran, z toho posledních 24 stran tvoří příloha se seznamem všech předmětů. AV2 má stran jen 159, rejstřík jich tvoří 21. To je rozdíl cca 60 stránek, takže o co jsme přišli? Prvních 30 stran AV tvoří obecné popisy materiálů na brnění, nových zbraní, vozidel, povozů a obsednutelných zvířat a v neposlední řadě alchymie. To je 30 stran rozdíl, které asi definitivně chybí. Příručka nám tedy skutečně zeštíhlela, naštěstí odtučňovací kúra nebyla tak účinná, jak se na první pohled zdálo. Co lze naopak pochválit je použitý papír, který se vrací k tomu lepšímu co Wizardi předvedli. Po celkem tragickém Monster Manual 2 je to už druhá příručka, která vychází na solidním médiu, buďme za to rádi.
Knížka je, stejně jako ostatní příručky nové edice, typograficky čistá a přehledná. Neobsahuje prázdná místa, jak tomu bylo u první power příručky – Martial Powers. Potenciálně bílá místa zabírají sloupečky s doprovodným textem uvozující historii vybraných předmětů, nebo náměty pro jejich použití ve hře. Tu a tam se objeví i nějaká zápletka. Tento způsob doprovázení někdy suchopárného výčtu pravidlových parametrů jsme měli možnost vidět už v Divine powers, kde byl hráči přijat s nadšením. Doprovodného textu je opravdu dost a skutečně nejde o vatu či výplň, spíše naopak. Na leckterém sloupečku můžete založit epizodu vaší kampaně, nebo jej pohotově využít k improvizaci.
Pomalu se dostávám k samotnému obsahu, kterým jsou prostě a jednoduše magické předměty. DnD je hra, kde teprve správně vybavený dobrodruh je úplným člověkem. Nebo elfem, trpaslíkem, gnómem …. Zde se patří zdůraznit, že systém pro používání předmětů je v nové edici o mnoho lepší než dříve a do jisté míry řeší mnohé bolístky předchozích pravidel. Už nepotřebujete žebřiňák na tři sety alternativního vybavení podle druhu nepřátel. Inflace předmětů se zdá být také pod kontrolou a některé jednodušší kousky využije i epický mág. Neměli byste však nabýt klamného přesvědčení, že to snad půjde bez magických předmětů úplně. Proč vlastně?
V Adventurer`s Vault 2 najdou vše potřebné především ta povolání, která přišla s příručkami vydanými od loňského podzimu. Dobrodruzi z PHB 2, povolání ze settingových příruček, ti všichni by měli zpozornět. V magických obchodech ve vašich městech dostali „zboží“. Zkrátka samozřejmě nepřijdou ani ostatní, zacílení je však jasné. Vyrovnává se tak tím poněkud dluh, který vznikl ve vybavení dotčených povolání, takže teď už si budou zas chvíli všichni rovnocenní. Tento způsob doplňování obsahu se může zdát poněkud nákladný. On tedy ve svém důsledku nákladný je. AV2 stojí na Amazonu 19.77 babek po slevě za předobjednávku.
Ti z vás, kdo mají postavy popsané v některé z dřívějších příruček nevěste hlavu. I vy potřebujete AV2, protože kromě starých dobrých předmětů tu jsou zcela nové. Je libo magické tetování? Nebo snad bojiště ukryté v kapse či magická munice do vašich luků i kuší? A co teprve sety magického vybavení? Dobrá, tak ještě vybavení vašich doupat? Pojďme se na to podívat z blízka.
Kromě již známých typů vybavení, jako jsou zbraně, zbroje, magické hůlky a hole, žezla a svaté symboly, přináší AV2 nový výběr totemů a magických knih (tomes), již zmíněné munice a čehosi, co je v originále zatříděno pod kategorií „immurements“ a co pro nedostatek fantasie nazvu kapesním bojištěm. Prostě vytáhnete z kapsy kámen, plácnete s ním o zem a namísto lesa stojíte na balvanu topícím se ve žhavé lávě. Trošku Wizardy podezřívám z toho, že si připravují prostor pro prodej dalších pomůcek v podobě odpovídajících Dungeon Tiles. Kdo neví, o co jde, tak vězte, že je to povětšinou tematicky založená sada destiček, ze které poskládáte bojiště pro vaše miniatury. Nakolik je můj odhad správný ukážou příští měsíce.
Munice byla součástí ukázky publikované na Wizardím webu a v související diskuzi jsem vyjádřil jistou skepsi nad zavádění duplicitních pravidel pro jednu a tu samou mechaniku. V tomto případě verzi alchymistických výrobků pro použití se střelnou zbraní. Původní úprava nebyla příliš atraktivní, protože jediným rozdílem oproti normálnímu použití alchymistického výrobku byl zvýšený dostřel odvozený z dostřelu zbraně. Mělo to určitou logiku, ale moc se to nepoužívalo. Nová úprava je o něco velkorysejší. Vezměte očarovaný šíp a k útoku přičtěte jeho vylepšení. Pokud střílíte očarovanou zbraní, její bonus nepočítejte. Můžete ale uplatnit proficiency. Magická střela má navíc nějaký efekt, dokáže například zasáhnout nepřítele skrytého za překážkou, pokud můžete zasáhnout přilehlý čtverec. Nová pravidla tak neřeší použití alchymistických výrobků jako munice, namísto toho přivádějí do hry celou sadu nových efektů.
Další novinkou jsou tetování, která měla premiéru už loni na podzim. Některá tetování jsou tak součástí Character builderu už víc než půl roku a AV2 přidává další. Osobně se mi myšlenka tetování líbí. V každém okamžiku můžete mít jen jedno. Pokud se vám nelíbí, můžete jej nechat odčarovat a najít si jiné. Potřebovat budete nejspíš tetovací salón, ale způsobů jak tetování získat je povícero. Doprovodné sloupečky vám budou jistě dobrou inspirací. Zajímavé je, že i tetování dostupná na nízké úrovni jsou velmi užitečná, řekl bych až silná. Považte například „Demonskin Tattoo“, při použití akčního bodu dostanete navíc resistenci dle výběru do konce střetnutí. Nevýhodou ovšem je, že ne každý nutně ocení váš výběr. Démoní kůže může na někoho působit jako červená na býka.
Nakonec se zmíním o novém prvku, kterým jsou sady magického vybavení. Fungují jednoduše. Když máte více než jeden předmět z dané sady, dostáváte další benefit v podobě nějaké výhody. Může to být bonus k dovednosti, situační bonus, nebo resistenci. Když máte předmětů z dané sady víc, většinou čtyři, dostáváte navíc další výhodu. Kromě toho předměty fungují, jak je obvyklé. Některé jsou dokonce z dřívějších příruček, ty ale nutně nemusí v sadě fungovat. Vytvoření vazby totiž není automatické, předměty musí být spolu provázány. Sady v AV2 najdete rozdělené podle úrovně na hrdinské, bohatýrské a epické. Zvláštní místo pak mají sady skupinové, které své benefity dávají družině.
Pokud se právě rozhodujete, zda novou příručku pořídit, čekáte možná nějakou radu. Dle mého názoru je AV2 vhodným doplňkem družin hrajících podle PHB 2 a pozdějších příruček. Postavy vytvořené podle základních pravidel mají dostatečný výběr v prvním díle. Je tu však několik lákadel a ty mohou rozhodnout. Magickou munice a očarovaný terén asi oželíte. Postavy čerpající svou moc z přízně bohů může zaujmout nová nabídka svatých symbolů. Swordmagové, bardi a Tvůrci si také přijdou na své. Pro mě jsou jasnou volbou tetování, která dokáží ozvláštnit každou postavu. Samotné sety vybavení nedokážu v tuhle chvíli zhodnotit. Jejich využití je patrně silně závislé na stylu, kterým hrajete svou kampaň.