Hudba a RPG

Potom, co jsem shlédnul tyto stránky a zjistil, že zde není žádný článek zabývající se problematikou hudby dodávající atmosféru, rozhodl jsem se, že se s vámi podělím o poznatky a zkušenosti, které jsem nasbíral během své praxe GM.
Napsal ondrapv

1. Kdy?

Pokud jsem někdy na internetu našel článek o hudbě v RPG hraní, většinou se jednalo pouze o vazby na systémy a světy s hororovým nádechem, osobně se domnívám, že hudba se dá použít při hraní jakéhokoli světa (byť sám nečastěji dělám GM ve WoD). Determinujícím faktorem je pouze, aby hudba, kterou konkrétně vyberete, seděla nejen vám, ale v první řadě hráčům, neboť je určena v především pro ně. Pokud je určitá situace okořeněna adekvátní hudbou, atmosféra neuvěřitelným způsobem zhoustne, což je plus nejen pro hráče, ale i pro GM. Z vlastní zkušenosti vím, že pokud danou situaci podbarvuje správná hudba, jsem schopen se vyhecovat k barvitějšímu vyprávění, podrobnějším a dramatičtějším popisům (pokud je to ku prospěchu situace).

2. Jak?

Do začátku bych rád dal několik rad, jak „to“ nedělat.
Za naprosto nevhodné považuji, vložit do přehrávače na začátku session vybrané CD (nebo nafrontovat balík mptrojek do winampu) a nechat ho hrát. Tím se dostaneme do situací kdy se například budou postavy ve svitu loučí potichu plížit jeskyní ve snaze nevzbudit pozornost, a do jejich snažení jim bude hrát majestátní metalový nášlap o rychlosti přes 130 bpm.
Dále, pokud si nějaké cd na session připravíme, měli bychom být obeznámeni s jeho obsahem nebo se nám stane, že sklouzneme do problému č.1, který dokáže rozmlátit jakkoli dobře nastolenou atmosféru, nehledě na to, že až budeme zuřivě přehazovat cd a hledat tu správnou hudbu pro danou situaci, zničíme atmosféru stejným způsobem, nehledě na to, že to prostě není košer vůči hráčům. Zjednodušeně řečeno, zvolit pro danou situaci správný charakter hudby je naprosto kruciální.
Pokud si vyberete nějakou skladbu, která se skládá z několika částí, a chtěli byste použít jen jednu, doporučuji v nějakém programu (nejlepší je asi Goldwave) ze skladby vystřihnout jen užitečné pasáže a udělat z nich zvláštní MP3 soubor.
Osobně problém správného okamžiku řeším tak, že si vezmu potencionální CD (lepší MP3 přehrávač, naprosto nevhodné jsou kazety nebo dokonce LP desky:-)), takové které jsem uznal za vhodné pro styl, ve kterém hrajeme a kus papíru. Postupně si pouštím jednotlivé stopy a na papír si pod jejich čísla zapisuji jaké pocity ve mně ta která skladba vyvolává, kde by se dala uplatnit nebo jen obrazy, které se mi při poslechu vybavují. Často mě touto cestou napadnou nové lokace a epizody použitelné v příběhu. Ke každé stopě stačí jedno až tři slova a často není třeba angažovat stopy všechny. Papír si pak ponechám v obalu a během hry není problém tu správnou skladbu najít, aniž bych musel přerušit tok děje, tím spíš, pokud má člověk k dispozici při hraní mp3 přehrávač nebo dokonce počítač, kde si může skladby roztřídit do složek.
Hlasitost by měla být „tak akorát“, rozhodně tišeji než hlasy vás a hráčů. Hráči by hudbu měli vnímat jen jako element na pozadí, a nikoli odezírat z vašich rtů.
Pokud jste určitou hudbu pro daný svět použili poprvé, nebo pokud začínáte s novou bandou, doporučuji zhřešit proti dogmatům hraní rpg a s hráči si o použití hudby po session promluvit. Zkuste se zeptat, jestli berou požití hudby jako přínos, jestli jim seděl výběr, jestli hudba prohloubila jejich herní prožitky nebo jestli ji berou jako rušivý element. Zeptejte se na konkrétní situace ze hry a na to, jak je „pod vlivem“ vámi vybrané hudby vnímali a konfrontujte odpovědi s tím, jak danou situaci podle vašich představ vnímat měli.

3.Co?

Nyní se dostáváme k tomu hlavnímu a sice k výběru konkrétní hudby, s tím že uvádím, jakou hudbu používám pro daný svět já Má doporučení konkrétní hudby jsou ryze subjektivní, tudíž je berte jen jako vodítko a řiďte se v první řadě tím co přijde vhodné vám. Uši každého z nás jsou naladěny na trochu jiné vlny a proto, to co jednomu může u jednoho vyvolat berserk, může druhého uspat. Univerzálním (a opravdu fungujícím) řešením mohou být filmové nebo herní soundtracky, neboť na nich naleznete širokou paletu nálad. Výhodou však může být, pokud hráči danou hudbu neznají (což může platit u veškeré herní hudby). Pokud například použijete soundtrack z Pána Prstenů, mohlo by se stát, že v jejich fantaziích bude každý elf vypadat jako Orlando Bloom. Pokud hráči hudbu znají (zvláště v případě soundtracků), může se vám stát, že se tím hra dostane někam úplně jinam.
Jak jsem se již zmínil na začátku, nejčastěji hrajeme ve světě World of Darkness, konkrétně ve hře za obyčejné smrtelníky. Tento svět je v první řadě o příběhu, atmosféře a napětí, což k použití hudby přímo vybízí. Pokud si přečtete kapitoly o storytellingu v daných knihách, většinou autoři doporučují některé z podžánrů heavy metalu. Sám jej nepoužívám, protože mi přijde zbytečně rychlý, ale osobně se domnívám, že použitelný by byl pomalejší gothic nebo doom metal. Osobně pro tento svět používám z metalu pouze Black Sabbath (nejčastěji první dvě alba) dále některé baladičtější skladby Apocalypticy. Nejlépe se mi osvědčila hudba Dead Can Dance (konkrétně alba Spleen and Ideal a Within a Realm of a Dying Sun). Hudba z těchto dvou alb mi vystačila i na šestihodinový session. Použít se také dají některé písně ze starých dob Pink Floyd, u mě vedou Set the Controls, Saucerful of Secrets a Atom Heart Mother. Skvělé fluidum mohou dodat některé freejazzové, minimalistické nebo avantgardní kapely, sám mám skvělé zkušenosti s AMM, podle mě navodí tíživější atmosféru, než jakýkoli metal (což mi bylo posléze potvrzeno i samotnými hráči).
Pro Dnd si nejčastěji vystačím se soundtracky z her Baldur’s Gate a Icewind Dale a musím říct, že fungují bezchybně, neboť obsahují širokou paletu různých motivů a navíc byly složeny pro stejné prostředí. V případě potřeby používám Blackmore’s Night nebo Rhapsody. Použít by se dala i keltská hudba (např. Enya). S používáním hudby v Cyberpunku moc zkušeností nemám, ale osobně bych doporučoval cokoli s přízviskem industrial a mezi prvními CD po kterých bych sáhl by byla všechna alba Jeffa Becka od roku cca 1995 (jsou namasterované tak, že znějí jako z jiného světa). Spousta doporučení k použití hudby se dá najít například v rozšiřujících knihách pro GURPS a nebyly opomenuty ani v knihách nové edice WoD. Pokud byste chtěli opravdu zabrousit do hloubky, vřele doporučuji portál www.allmusic.com , kde najdete nejen databázi snad veškeré hudby, kterou kdy tento svět poznal, ale i perfektní browser, kde se dá hledat podle žánrů, i podle nálady, kterou ta daná kapela navozuje.
Doufám že vám tento článek alespoň trochu rozšířil obzory a pokud byste měli nějaké připomínky, dotazy nebo se se mnou rádi podělili o vlastní zkušenosti, neváhejte napsat mi na ondrapv@centrum.cz .
Honzýk
Napsal ondrapv 12.11.2006
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 8 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.34813189506531 secREMOTE_IP: 54.227.157.163