Volná diskuze

Sparkle
12.5.2014 18:03
Hraní RPG s malými dětmi
Máte zkušenosti s hraním RPG s malými dětmi (cca do 12 let?) Podělte se o zážitky a dojmy.
Autorská citace #1
12.5.2014 18:16 - Sparkle
Začala jsem hrát regulérní RPG kampaň se synkem (6 let). Hrajem Fate s rozšířením Freeport. Já GMuju, on má postavu. Zároveň se k tomu motá skoro tříletý bráška, který si taky vyprosil postavu, hraju za ni víceméně já. Manžel si taky udělal jednu postavu a když má čas, přidá se, jinak za jeho postavu hraju já.

Prcek je odkojený fantasy, hrajeme společně na kompu věci jako Dragon Age nebo Might and Magic, takže chce hrát heroickou fantasy. Miluje rytíře a draky.

Zajímavý střípky z hraní:

Ze začátku se prckovi nelíbilo, že ve Fate jsou tak nízká čísla. Předtím v těch hrách na kompu měl sílu třeba 65 a teď má najednou 3, to mu přišlo nějak uncool. Ale už si na to asi začíná zvykat.

Pravidla chápe. Nezatěžuju ho akcí Create advantage, stejně chce furt útočit.

Z hitpointů na čtverečky se přeorientovat mu trvalo asi 3 sezení, teďka už po hitpointech ani nefňukne.

Nechtěl mít na začátku žádnou vlastnost na nule.

Nesnáší, když hodí celkově nulu nebo mínusový hod.

Chce hrát bojová dobrodružství, ideálně dungeon crawl.

Nejvíc ho baví, když vytisknu z netu slepou mapu dungeonu a on může taky vymejšlet, co v těch jednotlivých místnostech je. Jeho dungeon má zajímavou ekologii, vedle sebe tam bydlí elementáli, démoni, nemrtví a všecko možný.

Když děláme dungeon crawl, hodně se zapojuje do tvorby dobrodružství. Když se snažím vymyslet něco sofistikovanějšího, je vidět, že se ještě nezvládá spolupodílet a naopak jede stylem "GMe bav mě", ale baví ho to taky.

Když dostane consequence, začne brečet. Předtím brečel i když dostal stress, na to už si začíná zvykat. Vyřadit mu postavu jsem si ještě netroufla. Když jde v boji do tuhýho, a prcek začíná nabírat, začnou enemíci útočit do jeho souputníků. Chudák manželova postava.

Nesnese ubližování jeho postavě, ale když padne do bezvědomí postavas jeho brášky, netrápí ho to.

Jeho postava se chová silně lawful good způsobem. (to ho za pár let přejde, je mi to jasný :) )

Co chce mít za schopnosti své postavy: rytíř v plátovém brnění, meč co umí vrhat elektrickou kouli, 100 léčivých lahviček, schopnost vyvolat zlatého draka. Snažím se mu to všecko nějak dát, v rámci pravidel.

Už se dokázal smířit s tím, že fakt má jen 3 FP za sezení a ne nekonečno.

(až mu bude 18, a jeho spoluhráči objeví tuhle debatu, tak mě zabije.)
Autorská citace #2
12.5.2014 18:17 - Vojtěch
Pár her s bráchou a ségrou v tomto věku.

Ségra musela mít vlka... snežného a za tímto účelem musela být druid. Jinak největší zábava byla s magickými houbami, působícími samovolné světélkování a nekontrolovatelnou levitaci, nebo batoh/klíště. Zvlášť dobrá inspirace byl gamebook O Norikovi (hráno jako skupinka s otcem).
Autorská citace #3
12.5.2014 18:19 - sirien
Osobně se hraní s dětmi aktivně vyhybám... ostatně jako jakékoliv jiné interakci s dětmi. Nicméně ze zájmu o věc sbírám dlouhodobě cizí historky a zážitky (obvykle na conech, něco jsem potkal i na internatu) a obecně...

...děti nesnáší ztrátu kontroly a děti mají tendenci považovat svůj záměr za dosažený v okamžiku, kdy jej popíší. Je dobré na to pamatovat při volbě pravidel, užití kostkových mechanik a vůbec celkové stavbě hry.

...podle všech co experimentovali, děti nemají žádný problém s násilím a brutalitou, zejména ne na lidech (...a bytostech které si umí "zlidštit" (elfové, skřetí...)zvířata atp. nesou těžko).
Dospělí hráči mají problém s násilím ve hře s dětmi a zejména s dětmi co nemají problém s násilím. Manželky také mívají problém s násilím ve hře s dětmi (podobně tchýně nebo třídní učitelky atp.)
Je vhodné, aby se explicitněji popisované násilí dělo vhodným osobám (tj. postavy které mají děti oblíbené moc ne-e, záporáky je možné sekat, čtvrtit, topit, pálit... a jako fakt sem potkal lidi co se s tím vůbec nemazlí, z prstu si to necucám)

...děti nemají problém vnímat zašpiněnou bílou a zesvětlenou černou - mají ale problém s šedou. Ambivalentní příběhy a postavy se pokud vím nikomu neosvědčily. Postava co dělá něco špatného může mít kladnou stránku a klaďák může být takový trochu zlobivý, to je cajk... ale postava jednající "špatně" na základě následků morálně dilematické volby ne-e.

Děti nemají problém se složitým příběhem, pokud je tento jasně strukturovaný. Tj. k mému velkému překvapení prý nepotřebují lineární pohádku a zvládnou i nějaké ty slušnější intriky a podrazy, jen se to musí dodávat v přehledném balení.

Děti kupodivu nemají problém ani se složitými mechanikami, pokud se jim dodávají pomalu a ne že se jim hodí na hlavu všechny naráz (vlastně by mě to nemělo tak překvapovat... sám jsem v osmi letech hltal DrD...), ale někdo si mi kdysi stěžoval že když pak děti umí těch mechanik hodně tak neberou ohled na to že nové dítě ty mechaniky neumí.


...nicméně jak píšu, všechno z druhé ruky.
Autorská citace #4
12.5.2014 18:29 - sirien
Sparkle: koukám, že Ty tu výchovu příští geek generace bereš fakt vážně :D

Sparkle píše:
Chce hrát bojová dobrodružství, ideálně dungeon crawl.

jak moc myslíš že zrovna za tohle může hraní Dragon Age a podobných? Zní mi to trochu jako něco co odkoukal z diabla tak chce i v PnP dělat to co už zná odjinud...

Sparkle píše:
Jeho postava se chová silně lawful good způsobem. (to ho za pár let přejde, je mi to jasný :) )

THATS INTERESTING. Víc lawful nebo víc good?
A troufla by sis pro mě zkusit udělat experiment a hodit mu tam scénu ve které by se musel rozhodnout, jestli je víc lawful nebo good?

Sparkle píše:
schopnost vyvolat zlatého draka.

Prosím podporuj vkus příští generace a dodávej draky ve více estetických barvách :)
Autorská citace #5
12.5.2014 19:13 - Vojtěch
Modrá je dobrá...

BTW :D

Asi by stálo za to porovnat nakolik se těch pár let promítlo na vývoji z obdobného stavu.
Autorská citace #6
12.5.2014 19:33 - Sparkle
sirien píše:
jak moc myslíš že zrovna za tohle může hraní Dragon Age a podobných? Zní mi to trochu jako něco co odkoukal z diabla tak chce i v PnP dělat to co už zná odjinud...


Asi to má vliv, nicméně on vidí i to jak s manželem hrajeme "dospělácký" rpg kde se moc nebojuje, a různý mírumilovný hry. Ale má nejradši dungeon crawl. To asi patří k věku. Možná za pár měsíců už se dungeon crawlu nabaží. Zatím furt kydlíme potvory a je to dost na jedno brdo.

sirien píše:
THATS INTERESTING. Víc lawful nebo víc good?


Tak nějak oboje. Srandy typu "zabíjení orčích dětí, ano či ne" na něho z výzkumných důvodů fakt zkoušet nebudu :D
Autorská citace #7
12.5.2014 19:48 - Quentin
Jestli to nebude tim, že je dungeoncrawl awesome :D My střídáme různé druhy dobrodružství (dungeoncrawl, hexcrawl, urbancrawl/intriky, detektivku...) a u holek jsou dungeony bezkonkurenčně nejúspěšnějsí.

Dungeony jsou přehledné, jasné, akční, mysteriózní, taktické, nikdy se v nich hra nezasekne, je tam na každém kroku nějaká volba a dobrodružství a na konci reward. Jsou prostě noob friendly.

Neříkám, že jsou dungy to nejlepší na rpg. Jen jsou prostě easy na hraní i vedení, a proto se hodí začátečníkům i dětem.
Autorská citace #8
12.5.2014 19:54 - Alnag
Sparkle píše:
Nesnáší, když hodí celkově nulu nebo mínusový hod.


To nemám rád dodnes. :) Podle mne je to jeden z takových "drobných nešvarů", že je sice všechno matematicky úplně v pohodě, ale emocionálně... prostě mínus nemá nikdo rád.
Autorská citace #9
12.5.2014 20:06 - Vojtěch
Což by se nechalo pohodlně odstranit, kdyby se střední hodnota posunula z 0 na +4 a tedy by si člověk hodil něco mezi 0 a +8, ale pak by to zase byl větší opruz počítat, že? :)
Autorská citace #10
12.5.2014 21:40 - Wild West
Jda okolo, ježto jsem taky hrával s malými dětmi (teď už nějak vyrostly, nebo co)

- hodně se mi osvědčil familiár kouzeůníka, hraničářův pes nebo nějaké podobná zjednodušená postava; to dítě dokáže zahrát, baví ho to, a pochytá těch několik málo vlastností, schopností a úkolů.

Jinak ale, po zkušenostech s dětmi, které jsou zvyklé na vyprávění všeho druhu a hráli jsme s nimi častěji, je veliké překvapení střet s dětmi, které se v podobných světech nepohybují.

Mohou být nominálně i starší (9 let a tak), ale ve skutečnosti mají nesmírný problém při vnímání jakéhokoli vyprávění, zejména delšího nebo komplexnějšího (což je v RPG prakticky běžné). Mají tendenci vnímat příběh jako oddělené scénky. Situace, kdy jsou vyzváni k popisu nějaké situace ve hře, prostě si něco vymyslet, vnímají jako traumatizující.

Píše:
Pravidla chápe.

Kluci míbají tendenci víc zkoumat pravidla, holky to tak nebere a raději se vezou. Zajímají je zase vztahy mezi postavami. Normálka.

Akce vyhovuje všem. Pokud se občas něco nezmlátí, tak jsou děti nespokojené.
A snesou i docela drsné hororové scény, překvapivě. Spíš je rozhodí když tak nějak jejich strana nemá šanci.

Píše:
Nejvíc ho baví, když vytisknu z netu slepou mapu dungeonu a on může taky vymejšlet, co v těch jednotlivých místnostech je.

Větší dítě se občas ukáže být víc dungeonmasterem, než hráčem. Ale je to jasná menšina případů. Tak někde kolem 12 let.

Píše:

Jeho dungeon má zajímavou ekologii, vedle sebe tam bydlí elementáli, démoni, nemrtví a všecko možný.


U nás bydlelo v jedné fázi přátelské deinotherium.

Píše:
Když dostane consequence, začne brečet.

Jo, už jsem dítě jednou rozhodil tragickou smrtí NPC. ne zcela plánovaně.

Píše:
Snažím se mu to všecko nějak dát, v rámci pravidel.


A to já ne; dungeonmaster ve mně obvykle vítězí nad rodičem. Pokud se to nevejde rozumně do příběhu, a nejsou ochotni kvůli snu něco vytrpět, mají smůlu.

Píše:
(až mu bude 18, a jeho spoluhráči objeví tuhle debatu, tak mě zabije.)


V tom smyslu bych tě mohl hladce předběhnout; dospělých je většina dětí, se kterými jsme kdy hrál. takže dám když tak vědět.
Autorská citace #11
12.5.2014 21:44 - Colombo
Píše:
Situace, kdy jsou vyzváni k popisu nějaké situace ve hře, prostě si něco vymyslet, vnímají jako traumatizující.


Nejenom děti. Žel i někteří "dospělí" hráči.
Autorská citace #12
13.5.2014 06:58 - Naoki
Co začínám vstupovat do dětského světa (jako učitel) tak jedna rada co mi dali v rámci tréninku je, že děti maji rádi hry s jasným začátkem a koncem. Čili z toho mi vyplývá že ten dungeon crawl je nejpřitažlivější (jednoznačně jasný konec - vyčištění).
Že hraje lawful good postavu mi nepřekvapuje. Děti vnímají svět dost černobílé (nevím jestli dané vývojem nebo kulturou, kde většina filmů, knížek a seriálů pro děti opravdu hraje na tutu notu) a nikdo nechce být "ten zlý". Jak ale správně předpovídáš, časem z toho vyroste :-)
Co se popisů týče prý potřebujou mít fakt pocit že to "už znaj". Takže možná bude pro ně mnohem snažší chtít popis úspěšného útoku (a pokud bude tápat tak mu říct ať veme inspiraci z nějakého filmu/hry) a na základě tohoto postupně budovat jejich jistotu v popisování.
Autorská citace #13
13.5.2014 07:17 - noir
Mě teda jakožto otci dvou dětí přijde, že existuje spousta věcí řádově zajímavějších a lepší než je hraní rpg her ať už na počítači anebo u stolu. Párkrát jsem to zkusil, nebylo to úplně marné, ale stejně mi přijde, že na žebříčku toho, co bych s nima rád dělal, je to až někde úplně dole.
Autorská citace #14
13.5.2014 08:35 - Wild West
Píše:
existuje spousta věcí řádově zajímavějších a lepší než je hraní rpg her


Když na to tak zpětně vzpomínám, tak mne moc zajímavějších věcí nenapadá.
Computer jsem ovšem s dětmi nezkoušel, tam nevím.
Autorská citace #15
13.5.2014 11:23 - Sparkle
No u nás právě prcek chce hrát radši stolní RPG než hry na kompu nebo deskovky. O co nějak vůbec nejeví zájem jsou kartičky (Pokémoni, Magic). Ale na RPG se chytnul ihned.
Autorská citace #16
13.5.2014 11:27 - noir
Mě prostě jen připadá, že existuje mnohem víc věcí, které dětem v tomhle věku prospějí víc a že času je tak málo, že zaplácnout do pokusy o RPG, je prostě škoda.
Taky mi přijde, že víc si ho člověk užije až když je starší a ty dětské zážitky ten zážitek mohou třeba i pokazit... Ale je to jen můj pohled, rozhodně bych to nikomu nevyčítal, ani to nekritizuje, jen popisuju vlastní úhel pohledu.
Autorská citace #17
13.5.2014 11:32 - York
noir píše:
Mě prostě jen připadá, že existuje mnohem víc věcí, které dětem v tomhle věku prospějí víc


Co podle tebe dítěti prospěje víc, než výborný trénink důležitých sociálních dovedností?
Autorská citace #18
13.5.2014 11:43 - Wild West
Napadá mne stejná otázka, jako Yorka.
Je plno pěkných věcí, co lze s dětmi provozovat, ale nějak netuším žádnou, která by byla přesvědčivě lepší nebo užitečnější pro jejich duchovní růst.

Ono to zní možná fanaticky a zvláštně od někoho, kdo hraje RPG už opravdu málokdy, ale až mi jednou někde před tím světleným tunelem prolétne hlavou to podstatné ze života, hraní RPG s dětmi, zejména vlastními, tam nejspíš bude.
Jen netuším, která epizoda.
Autorská citace #19
13.5.2014 11:46 - Alnag
A to nemluvím o tom, že existovala studie, která dokazovala, že hraní RPG (ale tím se myslely hlavně komplexní systémy typu DnD) rozvíjí matematické schopnosti dětí. Jiné věci byly spíš neprůkazné. Taky by mne ale zajímalo, co je o tolik lepší, než RPG?
Autorská citace #20
13.5.2014 12:28 - noir
Asi na to tady není úplně prostor, tak to berte jako brutální zjednodušení. Přijde mi, že už se tady vbourávám do fantazie svých dětí, raději je nechám vytvářet si vlastní fikční světy, než abych jim podsouval své fantazie, o nichž ji ani sám nejsem tak úplně jistý jejich smyslem, kvalitou, povahou... A současně bych raději, aby děti byly nejdřív propojené s reálným světem a znaly ho, než abych je zasazoval do podivné fikce.
Z tohohle hlediska je pro mě přijatelnější malování, hudební nástroj, čtení si, hraní s panenkama, procházka v přírodě, návštěva hospody, jízda autobusem kamkoliv, nechat děti, ať si samy hrají a hledají zábavu, dělání úkolů, kopání do míče, vyrábění z keramiky, plavání, návštěva babička, uklízení, rvačka, čmárání křídou na chodník, mazlení se, hraní si s kočkou, dojení kozy, čištění ptačích hnízd... Cokoliv.
Upozorňuju, že mám holky, kdybych měl kluka/y, asi bych to cítil jinak.
Prosil bych Siriena, aby to vydržel a a k tomuhle postu se nevyjadřoval, jeho názor mě nezajímá.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.076523065567017 secREMOTE_IP: 44.201.97.0