Kultura

sirien
19.6.2016 14:00
Darths&droids
Autorská citace #21
15.7.2020 11:22 - Jezus
Tak jsem se sem skrze odkaz v Něco pro zasmání po dlooouhé době podíval. A naprosto souhlasím s posledním sirienovým komentářem. (A taky budu muset nejdřív dohant starší díly komiksu a taky jsem na poslední SW rezignoval).
Autorská citace #22
15.7.2020 11:48 - Naoki
From https://www.darthsanddroids.net/episodes/1865.html
Píše:
In most games, players often skip over "down time". Things like eating, sleeping, earning a living, weapon practice, maintaining gear, etc. are simply ignored or very briefly glossed over. Which is fine, since they're not particularly exciting things to roleplay or game out in any detail, so it helps to get to the interesting stuff faster.

Some games have specific "down time" rules, codifying what characters can achieve during "non-adventuring" time. For example, if there are four weeks between adventures, you might be able to say that your PC spent the time studying and gaining a level in a skill, or crafting a sword, or brewing a potion, or simply doing some manual labour and earning some money.

Experiment: Imagine a game where you roleplay the down time in detail, and then gloss over the exploration and combat and finding treasure parts
Autorská citace #23
25.8.2020 10:34 - Naoki
Dnes speciál pro Jersona: https://www.darthsanddroids.net/episodes/1882.html
Píše:
Never let the bogeyman of realism get in the way of a fun game.

Doubly so if it's the players who bring up the fact that something in the game world isn't "realistic".

This is a well-known law of gaming known as the "In a game that has mind-powered levitation and parrying of energy weapons, why are you complaining about conservation of angular momentum?!" Law.
Autorská citace #24
25.8.2020 10:58 - Aegnor
To je tuším už nedělní díl. :-) Ale jinak hezké. Mně se fakt líbil komentář k #1878.
Darths and Droids píše:
Planning is the most important part of any activity. It's where everyone gets a say so that you can come up with the worst possible plan of action. If you're sensible you can then not do that, and do something more likely to work instead, and then when things go pear-shaped you can take solace in the fact that it could have gone so much worse.

Or if you're like most gaming groups, you can just go with the worst plan, so that when you have to fall back to plan B, things will start to go better.
Autorská citace #25
25.8.2020 11:45 - Jerson
Naoki, proč pro mě? Do SW jsem realismus nikdy netahal :-)
Autorská citace #26
25.8.2020 11:49 - Aegnor
Protože ty poznámky nejsou o SW, ale obecně o RPG. A ty jsi tady největší (nebo aspoň nejvytrvalejší) hlas realismu v RPG.
Autorská citace #27
25.8.2020 11:55 - Jerson
Jo, to jsem taky slyšel, i když ve skutečnosti preferuju uvěřitelnost, zejména ve fantasy a Sci-fi :-)
Autorská citace #28
25.8.2020 12:15 - Jezus
Pokud používám magii/telekinezi cokoli, není problém si nerušit zábavu "neuvěřitelnými věcmi". Je ale přinejmenším divné, když se tak začnou chovat i věci, které ji nepoužívají...

Pokud se například vesmírná loď chová úplně v rozporu s očekáváním (a i před tím nastavenými "pravidly" daného světa díky "magii technologie"), aniž je to vysvětleno (nebo alespoň naznačeno), může to dost zničit imerzi.

Samozřejmě v žánru Space Opery snadno příjmu "rule of cool" a podobné věci dám maximálně po hře k dobru jako vtípek, ale je třeba rozlišovat mezi tím, když "používá telekinezi a proto si neláme hlavu se zachováním hybnosti" a "vůbec nic neřeš, protože magie"...
Autorská citace #29
25.8.2020 13:54 - Gurney
Zrovna Darths&Droids jsou hrozně hezký příklad, jak s realismem v rpg zacházet kontruktivně. Skrz celý ten seriál má Jim relativně často nějaké poznámky ohledně fyziky, ale vždycky svoje znalosti používá pozitivně, a snaží se zdůvodnit, proč ty už ve hře zavedené technologie a zákonitosti fungují. Přesný opak přístupu "testovací inženýr", kde je snaha vše rozbít a naopak najít důvod, proč něco fungovat nemůže a nebude.
Autorská citace #30
25.8.2020 13:59 - sirien
Jerson píše:
Do SW jsem realismus nikdy netahal

wo-wo-wow... KDOŽE to potřeboval vesmírné lodě a stihače ve SW přirovnávat ke vzducholodím a dvouplošníkům, aby se do toho zvládnul vcítit?
Autorská citace #31
25.8.2020 14:05 - Jezus
Gurney: Souhlas. Jim je v tomhle opravdu sympatický. A hledání důvodů "proč ano" obecně považuju za hezký přístup (a trochu i hráčský/PJský trénink :-)
Autorská citace #32
25.8.2020 14:13 - Gediman
Lucas sám se inspiroval WW2 a jejími bitvami námořních lodí a stíhaček. A v epizodě 3 se inspiroval možná ještě starším obdobím, protože tam na sebe lodě střílejí z broadside kanonů :)
Autorská citace #33
25.8.2020 15:00 - Jerson
sirien píše:
KDOŽE to potřeboval vesmírné lodě a stihače ve SW přirovnávat ke vzducholodím a dvouplošníkům, aby se do toho zvládnul vcítit?

Letadlovým (vzucho)lodím a druhoválečným letadlům :-) Jako model toho, jak se s nimi zachází a jak se pohybují na plátně.
To pořád nemá s realističností vůbec nic společného :-)
Autorská citace #34
27.8.2020 12:37 - Aegnor
Dnes další perla.
Darths and Droids #1884 píše:
There's always faking your own death as a way to convince people in certain other situations. Since this is such a cool thing to do, as a player your first reaction when faced with any tricky situation should be: "Will faking my own death provide any benefit to this situation?"

Try it. The answer will turn out to be "yes" surprisingly often.
Autorská citace #35
12.10.2020 10:57 - Aegnor
Darths and Droids #1903 píše:
The "good news, bad news" formula is a tried and true classic. Try working it into your games every now and then.

Good news: The room is full of treasure!
Bad news: It's also full of dragon.

Good news: Your arrow hits the dragon!
Bad news: It bounces off harmlessly.

Good news: The wizard blasts the dragon with a lightning bolt!
Bad news: Now the dragon is angry.
Autorská citace #36
14.10.2020 11:09 - Necromancer
Hmm... Star Wars RPG... Hmm...
Autorská citace #37
5.1.2021 17:10 - Aegnor
Darths and Droids #1940 píše:
Sometimes a group of heroes will be very reluctant to actually use a piece of equipment that you've given to them as part of the adventure. As if that handy ring of invisibility you gave them is going to corrupt their minds and turn them into servants of evil and allow an ancient necromancer to run roughshod over the civilised world or something. As we all know, that sort of stuff never happens...

So how can you encourage your players to use useful items rather than either—(a) assume they're too dangerous (artefacts and strange one-off items), or (b) save them for a rainy day (healing potions, spell scrolls)—then stuff them in a sack, and forget about them?

You need to provide tailored incentives to use such items. For simple items, this isn't too difficult. If they're hoarding healing potions, obviously you have to hurt them faster than they can heal by other means.

For weird artefacts that might very well kill them, you need to provide a stronger incentive. Here's how to do it scientifically: Determine the probability that the players think using the item will cause something calamitous, and then raise the stakes. For example, if they think using the MacGuffin of Doom 75% likely to cause a Total Party Kill, you then need to provide a situation which is 80% likely to kill them if they don't use it. Easy!

N.B. This may or may not be the thinking used by CERN scientists who decided using the Large Hadron Collider was worth the risk of destroying the universe. How many of them do you think are gamers??
Autorská citace #38
2.3.2021 09:11 - Aegnor
Darths & Droids 1963 píše:
You need to be very precise when acting as a GameMaster and describing the game situation. Players will just blithely assume they can do anything that you haven't expressly forbidden or indicated is impossible.

On the other hand, players, it's your job to blithely assume you can do anything that the GM hasn't expressly forbidden or indicated is impossible.

GM: The wall is 8 metres high, completely smooth, without any visible seams or protrusions, and coated with pork fat.
Player: I climb it.
GM: ... Um... how??
Player: You never said I couldn't climb it!

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.074513912200928 secREMOTE_IP: 44.192.95.161