Kultura

ShadoWWW
5.10.2017 14:48
Dostal jsem žádost, abych přeložil videa o Xanatharovi, protože ne všichni zájemci zvládají angličtinu. Jako první zde proto dávám překlad nového videa s černokněžníkovým patronem Nebešťan. V nejbližší době sem hodím i překlady ostatních videí (minulých a postupně i budoucích).
Autorská citace #1
5.10.2017 14:59 - ShadoWWW
Dostal jsem žádost, abych přeložil videa o Xanatharovi, protože ne všichni zájemci zvládají angličtinu. Jako první zde proto dávám překlad nového videa s černokněžníkovým patronem Nebešťan. V nejbližší době sem hodím i překlady ostatních videí (minulých a postupně i budoucích).

Černokněžník - (patron) Nebešťan
video

Todd Kenreck: Černokněžníkův (patron) Nebešťan je skvělým příkladem toho, že černokněžníci nemusí mít nutně nebezpečného, nebo dokonce zlého patrona. O tomto novém oboru pro černokněžníky a o tom, co se tím mění, jsem mluvil s Mikem Mearlsem.

Mike Mearls: Kleriky jsme v kosmologii Dungeons & Dragons ustanovili tak, že jsou svázáni s božskými bytostmi, bohy nebo pojmy, které jsou prodchnuty božstvím. Může to být tedy něco jako například Stříbrný plamen v Eberronu. Nebešťan je ale spíše nebeská bytost, než bytost, která by byla sama o sobě božská.

Může to být tedy něco jako anděl, Kirin, jednorožec nebo něco jiného, co je mocná bytost s dobrým přesvědčením. Ale nemusí to být nutně bůh. A to je ten rozdíl pro černokněžníka. Černokněžníci uzavírají pakty s konkrétními jedinci, kteří s nimi sdílí svou moc, zatímco klerici získávají moc, kterou jim uděluje božstvo.

A u Nebešťanů také stále předpokládáme, že je to nějaký druh tvora s dobrým přesvědčením, protože je to samozřejmě nebešťan. Černokněžník s patronem Nebešťan je tedy v porovnání s ostatními černokněžníky něco jako léčitel. Získává uzdrav zranění, což je jedno z jeho kouzel první úrovně šité na míru. Jedna z jeho prvních schopností povolání mu umožňuje léčit. Pracuje také se zářivou energií.

Takže, samozřejmě, můžete hrát zlého černokněžníka s patronem Nebešťan, pokud chcete. Není nic, co by vám zabránilo, abyste to udělali. Ale hra jako taková předpokládá, že s tímto paktem máte buď dobré přesvědčení, nebo že zacházíte se zářivou energií a léčením. Je to tedy něco jako u klerika, kde když uvažujete o božském sesilateli kouzel, předpokládáte, že jeho kouzla budou svázaná s doménou, tedy že portfolio boha ovlivňuje magii jeho stoupence, přesně jak je to u povolání klerika.

Patron Nebešťan je hlavně o zářivé energii. V porovnání s klerickou schopností ovládat magii je to méně uhlazené ovládání. Kosmologicky je pakt v podstatě způsob, jak se dostat k magii brutální silou. A to je také způsob, jak nahlížíme na černokněžníka obecně, že černokněžníkův pakt je fakticky hackem systému magie, než že by šlo o nějaký uznávaný či zamýšlený způsob, jakým lidé používají kouzla. Podle mého názoru to je důvod, proč se černokněžník do D&D dostal později. V D&D vesmíru nějaký čas trvalo, než lidé přišli na to, jak používat magii tímto způsobem, na rozdíl od tradičnějších pozic kouzel založených na způsobech použití magie.

Takže jo, Nebešťana si můžete představit jako, řekněme, kovatla (viz překlad Bestiáře, nestvůra inspirovaná aztéckým Quetzalcoatlem, pozn. překl.) který může mít ve světě agenty. Kovatl má tedy pakty s těmito agenty, kteří vyráží do světa a pracují pro něj. Takže existují tvorové nebeského stylu s dobrým přesvědčením, kteří nejsou bohové. Protože, jak víte, jedna z věcí, která se mi líbí na černokněžnících a studiu paktů, je, že to může být víc osobní. Kovatl může mít touhu ochránit určitou osobu, určitou rodinu či město, zatímco bohové jsou v Dungeons & Dragons víc vzdálení.

Myslím, že nápad že patron je osobnější, je něco, čeho se PJ může s chutí zhostit, nebo co může hráče skutečně ponořit do hry. Může to být někdo, s kým vedete bezprostřednější rozhovory, než když mluvíte přímo ke Gondovi či Thorovi nebo něco takového. Ti jsou mnohem vzdálenější, abstraktnější.

Takže jsme to tvořili s představou někoho, kdo chce hrát hrdinštějšího černokněžníka. Černokněžníkům jsou tradičně ve hře přisuzovány zlověstné sklony. Podíváte-li se do Příručky hráče, počáteční patroni jsou buď věci, které jsou tradičně velmi zlé, jako Běs či Prastarý, nebo něco, co je poměrně nebezpečně. Možná to není zlé, ale ne nutně přátelské, jako Pán víl.

Takže jsme to chtěli trochu vyvážit a říct: "Být černokněžník z vás ve své podstatě nedělá padoucha ani temnou a zlověstnou osobu." Nebeské bytosti mohou také vytvářet pakty, pochopitelně nebeské pakty. Takže je to tak trochu vyvážení vypravěčských možností. Líbí se mi také nápad zavést do hry nového léčitele. V podstatě můžete hrát černokněžníka jako léčitele. Pokud nechcete hrát klerika, můžete hrát postavu s velmi odlišným sesílacím tempem, která přesto může skupině u stolu dodávat hodně léčení.

Todd Kenreck: Černokněžníkův patron Nebešťan je v Xanatharově průvodci vším. Tuto knihu si můžete koupit na dndbeyond.com a za předobjednávku získat také nějaké bonusy. Jsem Todd Kenreck. Díky, že nás sledujete.
Autorská citace #2
5.10.2017 15:03 - sirien
nice.

(btw. každá diskuse kterou zařadíš do kategorie místo toho aby "spadla" do kultury a každá diskuse, které dáš rovnou na začátek tagy je diskuse, se kterou se nebudeme muset patlat manuálně, až bude Dukolm ready to tu překlopit na Nightfall)
Autorská citace #3
5.10.2017 15:06 - LokiB
ach jo, dobrý černokněžník :( já věděl že na to v češtině jednou dojde.

jsem zvědav jak moc se bude lišit od těch současných v praxi. hebrejský warlock ve spojení s demiurgem fungoval už z původního Elder patrona
Autorská citace #4
5.10.2017 16:17 - Wolf
Díky za překlad.
Autorská citace #5
5.10.2017 16:18 - sirien
LokiB píše:
ach jo, dobrý černokněžník :( já věděl že na to v češtině jednou dojde.

easy, good warlock v angličtině neni o nic lepší :)
Autorská citace #6
5.10.2017 16:22 - sirien
Předělal sem záhlaví, obsah sem shodil do postu #1 a ze záhlaví ho odkázal přímo.

Abych ShadoWWWovi ulehčil a protože mám narozdíl od jiných rád sorcerery, tak pokud to ShadoWWWovi nebude vadit, tak si přeložim video o shadow sorcererovi :)
Autorská citace #7
5.10.2017 16:32 - ShadoWWW
Jasně, přelož, aspoň budu mít míň práce. ;-) A dík za tu úpravu.
Autorská citace #8
5.10.2017 16:33 - sirien
Jinak mě se ta myšlenka dobrého warlocka docela líbí a to z jednoho cool příběhovýho důvodu:

U kněze je prostě dané, že postava je v soualdu s povahou svého božstva - moc postavy je "granted" oním božstvem, ať už protože si jeho podporu vyžádává nebo protože si ji ono božstvo zvolilo atp. Božstvo je zároveň natolik mocné, že prostě kdy se klerik znelíbí, tak ho zahodí a najde si jiného (obecně řečeno).

Mike trefně vystihl, že vztah warlocka s patronem je odlišný - patron je nějaká bytost "nižší" úrovně (oproti bohům) - ať už z podstaty nebo protože byla nějak svržena nebo protože její vliv na svět je něčím omezený. Patron warlockovi nedává moc z nějakého nekonečného poolu, ale sdílí s ním svojí vlastní a to v podstatě na základě nějaké smlouvy. Což znamená, že warlock a patron nemusí být v souladu - prostě se jen v určitý moment obě strany shodly, že "si plácnou" a dál z takové smlouvy těží, i když se jim to třeba nemusí úplně líbit.

Můžete tak mít +- dobrou postavu, která si plácne se zlým patronem, protože všechny ty klišeoidní důvody proč si můžete chtít plácnout s ďáblem. A následně můžete hrát ten rozpor mezi tím, co chce postava a čím ji pověřuje její "šéf". Což je docela klasická příběhová linie, ať už světsky (různí vojáci, rytíři a agenti dostávající rozkazy) nebo magicky (Harry Dresden co splácí svoje nasekané dluhy zimním sidhe popř. později když dělá /spoiler/ pro /spoiler/ protože /spoiler/, ale za vlastních podmínek které se vymohl, protože /spoiler/).

A technicky není důvod, aby to nefungovalo i v opačném gardu, kdy si třeba nějaká sobecká nebo rovnou evil postava "plácne" s nějakým dobrým patronem a tahle linie se pak sehrává v opačném gardu.
Autorská citace #9
5.10.2017 17:04 - LokiB
sirien píše:
Jinak mě se ta myšlenka dobrého warlocka docela líbí a to z jednoho cool příběhovýho důvodu


na dobrém warlockovi není přeci až tak nic divného (ne že bych jich nahrál moc, ale jiného než dobrého ne :)). nebo jsi myslel že "myšlenka dobrého warlockova patrona" se ti líbí"?

to pak ano, to mi přijde jako zajímavé doplnění a ozvláštnění možností ... viděl jsem, že někdo hrál třeba ty Fey patrony jako "dobré", což pro mě moc nefungovalo ... z lidského pohledu na fey nic moc dobrého není :)

Offtopic:
sirien píše:
easy, good warlock v angličtině neni o nic lepší :)


ok, možná to tak je. pro mě to nikdy nemělo význam "zlého" (narozdíl od černokněžníka), když už tak jako temného, nebo "vopravdu nehezkými věcmi zaobírajícího se" ... v češtině (zas ebe) cítím u černokněžníka víc nádech už osobnostní, než jen prostředků.
Ale dobře, nebudu po kavalírovi začínat další flame :)
Autorská citace #10
5.10.2017 17:25 - sirien
STÍNOVÝ ČARODĚJ

video

Todd Kenreck: Stínový čaroděj získává svou magii ze samotného Stínopádu, což jej činí velmi odolným a zároveň je to může činit velmi zvláštními a zábavnými na hraní.


Mike Maerls: Stínového čaroděje byla opravdu zábava navrhovat, protože to je ten temný čaroděj. Čaroděj, který je tak trochu děsivý a čerpá sílu ze Stínopádu, stínovou magii. Navazuje tak na hranici mezi životem a smrtí. Proto tuto postavu vidím jako velmi podivnou, tak trochu gotickou, lehce nepostihnutelnou.

Co na té classe miluju, moje nejoblíbenější věc na ní, včetně mechanik, je tabulka podivností ('quirks'), kde jsou věci jako "tvé srdce udeří jednou za hodinu", "tvé ruce...", tyhlety...

Někdo za kamerou?: "Jednou jsi mrkl..."
Mike: Jo... /smích/
Někdo za kamerou?: "...minulý týdn."

Mike: Úplně vidím, jestli teda znáte seriály a filmy Phantasm, v nich je herec, fantastický herec, nechápu, jaktože nedostal víc rolí záporáků, Angus Scrimm, hraje toho vysokého muže, nemessis hrdinů té série, a já si vždycky představuju že bych hrál stínového čaroděje jako Anguse Scrimma, velmi vysokého a viditelného. V prvním filmu ho vidíme jak utíká z márnice, kde dělá patologa a zakrývá tak svoje zlé skutky. Já bych rozhodně hrál svojí postavu jako Anguse Scrimma, patologa, jen, chápete, v DnD. Zjevně vybaveného pro dobrodružství, ale jako toho štíhlého, vysokého, poněkud děsivého týpka, co se na ostatní bytosti nedokáže podívat jinak než jako na něco vhodného k balzamování. Chápete, jako "jak byste vypadali, když byste zemřeli".

Jen to, že máme takovou morbidní... což je i váš morbidní smysl pro humor okolo toho... je hrozně snadné být prostě temný, hrozně temný, hrozně temný, hrozně temný, žejo. Pro mě je ta postava skutečně zábavná když si pohrajete s tou možností temného humoru. Všichni nakonec zemřeme a podobné věci. Smrt je jen součást života, že ano. Je to pointa života. Teda, to je něco co by řekla tahle postava. Všichni zemřeme, může vám připomínat, že smrt je pro tuto postavu v některých směrech důležitější, než život a to bylo velmi zábavné.

A pak tu byl ten nápad že když padnou, tak namísto toho aby... jako zombie mechanika... tak namísto toho aby padli tak jednou za odpočinek mohou padnout na jeden život a tím svým způsobem smrt popřít. Rád o tom teď přemýšlím jakože ani tak nepopírají smrt, jakože jsou se smrtí tak blízcí, že místo aby jí odmítali ji prostě přivítají jakože "hej, dorazila smrt!" Nezarazí je to, takže prostě nepadnou.

A jednou z jejich schopností je nechat zjevit Chrta zlého znamení /Hound of Ill Omen/. To je jedno z míst kde jsme měli podobnou mechaniku jako variantu Hexanblade u černokněžníka, ale nějak to tam nezapadalo, zatímco tady to skutečně sedne, ten dojem Psa Baskervillského, takového toho děsivého černého psa z irských mýtů a podobné věci. Je to pes, který předvídá vaši zkázu a tak podobně. Protože opět, tohle je postava, která se na křižovatce života a smrti cítí pohodlně. Je zvyklá tu hranici překračovat a tohle je manifestace téhle její moci, kterou mohou povolat na "pomoc" lidem, které potkají, ideálně teda svým nepřátelům /smích/.

To je ten dojem který jsem si skutečně oblíbil, takže si tu postavu představuju skutečně jako patologa onoho klasického pojetí, takřka westernového, proto to vzezření Anguse Scrimma.

Týpek za kamerou?: Je v tom taky spousta užitečných věcí, můžeš použít své čarodějné body k... ne zaplavování okolí temnotou, ale... můžeš temnotu rozhazovat a můžeš vidět temnotu jejich magie. /? "magickou temnotu" by šlo taky/

Mike: Jo, to je ta myšlenka. A myslim že kdybych tu postavu hrál, tak samozřejmě prostě řekneme, že to je temné kouzlo /kouzlo temnoty?/, ale pro mě - jako co ta temnota skutečně reprezentuje? Je tam ta myšlenka toho proč s ní v takovém souladu, a to mi vrací onu myšlenku o překrývání života a smrti, že pro tebe je temnota jen jiný stav světla, ne něco, čeho by ses měl bát. A jako stínový čaroděj na to jsi naladěný. Jsi zvyklý do ní vstupovat a nezaráží tě to.

A je to takticky zábavné. Pokud tě baví taktizovat a ptáš se "co je teda specialita téhle postavy", tak omezování výhledu je velmi mocná schopnost, protože ty mě nevidíš, ale já tebe ano, takže na tebe můžu pořád házet kouzla a tak. Což je něco, co mi přijde zábavné na hraní.

A opět si můžete hrát s tou myšlenkou, že zbytek skupiny také nevidí skrz, ale tato postava ano. A znovu si můžete hrát s onou představou že se cítíte pohodlně v oné temnotě, která předchází smrti. Všichni ostatní mohou vyšilovat a chtít být někde jinde, ale pro tebe jako stínového čaroděje to je místo, v němž žiješ.


Todd Kenreck: Stínového čaroděje můžete najít v Xanatharově průvodci vším, kterého si můžete objednat na dndbeyond.com a získat tak i bonusy za předobjednávku. Já jsem Todd Kenreck a díky za zkouknutí.
Autorská citace #11
5.10.2017 17:50 - Log 1=0
LokiB píše:
v češtině (zas ebe) cítím u černokněžníka víc nádech už osobnostní, než jen prostředků.

No, neříkám ti jak máš vnímat pojmy, a v jistém smyslu to vnímáš správně (tj. asi stejně jako většina lidí). Ale poctivě vzato, ono to tak moc není.

Černokněžník. Co je to za slovo? Evidentně složenina, černý kněžník. Kněžník má evidentně podobný původ jako kněz a kníže. Označuje toho mocného muže v čele kmene, stejnou měrou náčelníka, šamana, čaroděje. Vlastně ty dvě moci doplňuje o tu třetí. Černokněžník, černý mág. Praktikant černé magie. Takže to popisuje spíš ten nástroj.
Samozřejmě, nástroj a účel nejsou zcela nezávislé, proto se ten význam posunul. Ale použití nástroje vnímaného špatně k dobým účelům nebo naopak není ani nic skutečně divného. Takže tak.

Druhá věc, asi neznámější použití toho slova je pohádka o černokněžníkovi dle Boženy Němcové. Tam jsou ve skutečnosti černokněžníci dva. Ten padouch co bídně zahyne, ale i ten hrdina, co si vezme princeznu.

Ne, hodný černokněžník mi nedělá problém.
Autorská citace #12
5.10.2017 21:38 - ShadoWWW
BOJOVNÍK - SAMURAJ

video

Todd Kenreck: Samuraj je jedním z nejslavnějších druhů válečníků v celé historii. Mluvil jsem s Mikem Mearlsem o tom, jak se v Xanatharově průvodci vším pokoušejí zachytit filmového samuraje.

Mike Mearls: Samuraj je v knize, protože to je... Samuraj je skvělým příkladem slova, kterým lidé chtějí říct: "Toto je moje postava. Hraji Samuraje." Záludné typy se lidem líbí. Takže, když říkáte: "Co zahrnuje samuraj?" musíte se sami sebe ptát: "Co je vlastně zač?" Je zřejmé, že když někdo říká: "Zde v Zapomenutých říších, nebo v nějakém jiném herním světě, chci hrát Samuraje," je jasné, že neříká: "Chci hrát válečníka šlechtické krve z feudálního Japonska, který má znaky vojvody... a všechny ty..." Dobře. To pravděpodobně není to, co říká.

Mluví o tom, co se myslím dá pokládat za komiksovou či filmovou verzi samuraje. To stejné platí pro rytíře. Když někdo říká: "Chci si zahrát rytíře," pravděpodobně tím myslí víc to, co jsme viděli ve zpětné vazbě na obor Rytíř, který skončil tím, že byl pohlcen Bohatýrem. Chtějí někoho, kdo je opravdu dobrý v boji na koni, což je určitě součástí rytíře, ale je to část, která je vytržená z kontextu. Není to: "Slíbil jsi věrnost lennímu pánovi a musíš... jsi zodpovědný za... vlastníš koně, protože jsi válečník šlechtické krve" a vše ostatní.

Takže se musíte ptát sami sebe: "Co je to, když lidé říkají 'Samruaj', co to znamená? Co v něm skutečně hledají?" Pro mě mnohé z toho je v Kurosawově filmu Sedm Samurajů, který miluji. Líbí se mi každý film, který se zabývá přerody. Ten film je opravdu... je o sedmi samurajích, ale hlavně je o konci éry samurajů. Vyskytují se v něm palné zbraně a změna kultury v Japonsku, jenž směřuje k modernizaci. Ale co lidi na samurajích přitahuje?

Víceméně jsme mířili na tu myšlenku bojového ducha, že Samuraj má povinnost, staví ji nad vše ostatní a je ochoten položit život při plnění svého předsevzetí: "Toto je moje povinnost. Toto jsem si předsevzal. Nic mě nezastaví." Je to bezvadná povaha. Takže Samuraj má schopnost posílit se dočasnými životy a útočit s výhodou na jedno kolo. To může udělat třikrát mezi krátkými odpočinky. Je to něco jako mikrozuření. Je to jako barbarova Zuřivost, ale značně zmenšená. U filmu jsem v mé mysli o této postavě přemýšlel, zatímco jsme ji redesignovali. Viděl jsem, OK, je to boj. Ty jsi bojovník.

Byl jsi zahnán ke zdi. Zlobr tvého právě srazil tvého bojovníka na 2. či 3. úrovni, jsi na třech životech. Musíš toho zlobra složit. To je ta chvíle, kdy použiješ svou samurajskou schopnost a jako bojovník pak použiješ svou Akční vlnu k získání akce navíc. Takže provádíš spoustu útoků, všechny s výhodou, a dostal jsi spoustu dočasných životů. Možná je tvůj klerik dole a došla vám došla léčivá kouzla. Takže to je tvoje chvíle. Vyburcuješ se na maximum, provedeš jeden pořádný úder, a pokusíš se toho chápka sejmout.

Ve filmu to bylo hodně jako v mé mysli. Jako Samuraj, který je zkrvavený, ale přesto stále stojí a bojuje. Jako: "Navzdory všem mým zraněním, toto je můj nepřítel, to je můj cíl. Nic mě nezastaví." Takže dáváte lidem pocit "No super! Toto je postava, kterou chci hrát. Chci hrát tohoto odvážného, impulzivního, nezastavitelného válečníka, kterého ve srovnání s ostatními bojovníky vskutku pohání ten bojový duch."

Todd Kenreck: Bojovníkův Samuraj je dostupný v Xanatharově průvodci vším. Tuto knihu si můžete koupit na dndbeyond.com a za předobjednávku získat také nějaké bonusy. Jsem Todd Kenreck. Díky, že nás sledujete.
Autorská citace #13
5.10.2017 21:43 - ShadoWWW
Sirien píše:
Co na té classe miluju

Řekl tam skutečně "class", ale podle mě to bylo přeřeknutí, protože jde o sub-class, tedy "obor" povolání, ne povolání samotné.
Autorská citace #14
5.10.2017 21:59 - LokiB
Jen maličkosti:
není tam, že Sedm samurajů "je o palných zbraních" ... ale že se v něm "palné zbraně objevují" ... což odpovídá opravdu obsahu toho filmu.
"Byl jsi vysazen na zeď. Zlobr, tvůj druhý nebo třetí bojovník" ... "Byl jsi zahnán ke zdi. Tvého druho nebo třetilevlového bojovníka Zlobr praštil, jsi na třech životech. A ty musíš toho Zlobra složit".

Ke konceptu Samuraje: výhody k útoku jsou dost zajímavý. temporary hitpoints, tam jsem trochu na pochybách. jde o to, jak to bude přesně realizováno. jestli to umožní samurajovi vyjít z boje vlastně "bez škrábnutí" (když je bude moci aktivuje dopředu), tak je to pro mě spíše "proti podstatě" samuraje. ale herně to chápu. víc by se mi líbilo něco jako ... i když si na málo životech, tak se vzmůžeš ... možná budou TempHP aktivovatelné jen při zranění, pak by to bylo fajn
Autorská citace #15
5.10.2017 22:21 - sirien
LokiB píše:
jestli to umožní samurajovi vyjít z boje vlastně "bez škrábnutí" (když je bude moci aktivuje dopředu), tak je to pro mě spíše "proti podstatě" samuraje.

Hej naopak! Chci hrát toho týpka co jen s lehkou zbrojí nebo dokonce jen v kimonu vezme katanu, napálí pět minionů a poseká je aniž by ho zranili!

(Jo, to že se v posledním momentě v kritické chvíli zmůžu, abych mohl ještě chvíli zoufale bojovat a svou obětí tak zachránil den, to chci samozřejmě taky, ale jako ne, že bych nechtěl to první!)
Autorská citace #16
5.10.2017 22:47 - LokiB
Ok, beru. Já nemám temporary hp moc rád obecně, takže se snažím se jim vyhýbat. Jako jo, je to DnD způsob jak taky říc "ve skutečnosti jste mi vůbec neublížili", vím. Je to o tom, jak se při hře pracuje s tím narativně pracuje, jestli zásah do thp je popsán jako vlastně "nezásah"
Autorská citace #17
5.10.2017 23:14 - ShadoWWW
LokiB: Díky, opraveno.

K samurajovi se podle mě dočasné životy hodí (i když jinak jsem taky spíš proti nim). Celá ta asijská větev fantasy jako Zhangův Hrdina, Tygr a drak apod. jsou o tom, že tam spolu půl hodiny bojují a za celou dobu mají maximálně roztržené obočí, než v jeden moment - obvykle ten, kdy to s hlavním hrdinou nevypadá vůbec dobře) - se hlavní hrdina vzchopí a zasadí záporákovi smrtící úder.
Autorská citace #18
6.10.2017 02:02 - Šaman
To ve většině filmů. Ale ne ke každému systému se to hodí.
Tahle to funguje třeba ve Fate. Stres, stres, lehký následek a najednou jsem na jeden zásah v řiti.
Zatímco v oldschoolovkách je to "za 5ž", "za 10ž" … "kolik ještě máš?" … "ještě 65". :D

Prostě každý systém to má nastavené trochu jinak a být vyřazen jednou dobře mířenou ranou třeba není žádoucí.
Autorská citace #19
6.10.2017 11:16 - ShadoWWW
BOJOVNÍK - BOHATÝR

video

Todd Kenreck: Bohatýr má v D&D velmi hluboké kořeny sahající až k původní knize Odkrytá mystika a samozřejmě i ke kreslenému seriálu D&D. Povídal jsem si s Jeremym Crawfordem o tom, jak dělají Bohatýra efektivního nejen když je v sedle, ale i na libovolném místě v multivesmíru D&D.

Jeremy Crawford: V Xanatharově průvodci se objevuje Bohatýr, a je to obor inspirovaný povoláním, které sahá až k první edici D&D. Bohatýr v první edici D&D se objevil v původní příručce Odkrytá mystika. A když jsme dělali v naší Odkryté mystice sérii oborů, tak jsme si uvědomili: "No samozřejmě, v sérii pojmenované po knize Odkrytá mystika bychom měli mít Bohatýra." Ačkoliv nakonec jsme nezačlenili Akrobata, který byl další možností v této knize.

Bohatýr je v mnoha ohledech klasickým rytířem v nablýskaném brnění s tím, že exceluje při jízdě na koni. Nyní si mnozí lidé pomyslí: "No ale hra už má klasického rytíře v nablýskaném brnění, a to je paladin." Velký rozdíl mezi Bohatýrem a paladinem je v tom, že paladin je svatý válečník, který je oddaný jistému bohu, nebo určité věci, zpravidla v zásadním pojetí spravedlnosti, zatímco Bohatýr je nemagický válečník. Bohatýr může být stejně čestný jako paladin, ale může být poháněn věrností ke konkrétnímu monarchovi, království, městu nebo své rodině. Je svým způsobem víc pozemský, víc světský než paladin, který je zase často spojován s těmito vysokými ideály a božskou magií.

Vlastně jsme ve svém seriálu Odkrytá mystika předvedli více než jednu verzi Bohatýra. Obě verze ve skutečnosti získaly od fanoušků smíšené pocity. Dost dobré, aby se dostaly do knihy, ale pokaždé bylo skóre, skóre spokojenosti, které jsme dostali, jen na té úrovni, že jsme si mohli dále říkat: "Dobře, musíme na tom více zapracovat." A opravdu nespokojenost spočívala v tom, že Bohatýr se opíral o využívání Zdatnostních kostek, což je mechanika, kterou jsme si vypůjčili od Taktika, jednoho z bojovníkových oborů v Příručce hráče. Mysleli jsme si, že se lidem bude líbit, když uvidí tuto mechaniku rozšířenou jinam. Ale místo toho jsme často dostávali zpětnou vazbu: "Ne, to je Taktikova mechanika. Nechceme ji vidět v jiných bojovníkových oborech. Chceme, aby měli své vlastní věci."

Zpětná vazba na Bohatýra byla občas plná obav z role bohatýrovy jezdecké nestvůry, protože ačkoliv je super sedět v sedle na koni, drakovi, gryfovi, nebo čemkoli jiném, na čem se dá v D&D jezdit, lidé vědí, že když se vydáte do úzké jeskyně, jezdecké zvíře toho pro vás moc nezmůže. A tak se stává problematické, jestliže příliš mnoho vašich schopností povolání závisí na přítomnosti jezdeckého zvířete, protože byste přišli do určitého prostředí a cítili byste se jako... vůl. Polovina schopností vaší postavy by se právě vypnula.

Chtěli jsme zaručit, že v konečné verzi Bohatýra, té verzi, která se objeví v Xanatharově průvodci, tyto obavy vyřešíme. Verze, která je v knize, je vskutku zcela odlišná od verze, kterou lidé viděli v seriálu Odkrytá mystika. Nakonec jsme vzali ty části, které se lidem na Bohatýrovi líbily nejvíc. Potom jsme se podívali na jeden z dalších oborů, který jsme pro bojovníka vydali v seriálu Odkrytá mystika, a tím byl Rytíř.

A Rytíř a Bohatýr si byli velmi blízcí, pokud jde o příběh. A opět, příběh je vždy naším výchozím bodem při designu oborů. Jak jsme přemýšleli o tom, co se dostane do knihy, tak jsme si uvědomovali, že je velice nepravděpodobné, aby se tam dostal Bohatýr i Rytíř. Skóre Bohatýra a Rytíře byla ve skutečnosti velmi podobná, ale Bohatýr o chlup Rytíře předčil. A právě proto byl Bohatýr tím, kdo se tam dostal.

Mám pocit, že Bohatýr předčil Rytíře částečně kvůli nostalgii, kterou někteří lidé mají k tomuto jménu. Táhne se to daleko do minulosti až k první edici. Je to také jméno, které se objevuje v kresleném seriálu Dungeons & Dragons. Ano, byla to pravděpodobně ta nejnesympatičtější postava v seriálu.

Todd Kenreck: Byl to největší neoblíbenec všech. Nebo alespoň by měl být.

Jeremy Crawford: Podivný Bohatýr, který nemá žádnou zbraň ani jezdecké zvíře.

Todd Kenreck: To jo. (směje se)

Jeremy Crawford: Chudák Erik.

Todd Kenreck: Jo, nezáviděníhodná role.

Jeremy Crawford: Nakonec jsme pro finální verzi udělali to, že jsme se vrátili k Rytíři, podívali jsme se na jeho schopnosti, které se lidem nejvíce líbily, vzali je, dále jsme vzali nejlepší schopnosti Bohatýra, a spojili je do zcela nového oboru. A vskutku, téma tohoto oboru - a to bylo něco, co se objevovalo u Bohatýra i Rytíře v předchozích návrzích - je o chránění ostatních. Protože opět, jsou to rytíři. Třebaže konkrétní Bohatýr nemusí být vzorem dobra, měl by být o ochraně majetku, lidí, něčeho.

A tak má Bohatýr schopnosti povolání, které se týkají ochrany jeho blízkých. A pak má ještě několik schopností, které se vztahují k jezdeckému zvířeti, ale zajistili jsme, že jezdecké zvíře je vždycky trochu něco navíc. Pro většinu schopností není jezdecké zvíře potřeba, ale Bohatýr bude vždy spokojen, když mu kůň pomůže zazářit. Ale je to svým způsobem třešnička na dortu.

Ale bylo pro nás důležité, aby Bohatýr měl svou vlastní identitu, nezávislou na přítomnosti jiného tvora. Protože i v dějinách byli bohatýři mnohem víc než jen jezdci na koních. Myslím tím, že rytíři měli mnohé jiné zodpovědnosti a bojové schopnosti. Ačkoliv v knize upozorňujeme... a bylo to vlastně něco, na co jsme poukazovali i v Odkryté mystice, že Bohatýr nemá být historicky přesným zobrazením bohatýrů.

A to platí pro všechno v D&D. D&D je často plné věcí, které jsou inspirovány věcmi ze skutečných světových dějin, mýtů z různých lidských kultur. A D&D je vždycky nějak uchopí a přemění do archetypální formy, která se hodí do vysoké fantasy.

A to je opravdu to, co jsme udělali s Bohatýrem, který je nyní tím mocným ochráncem, který drží linii a dívá se spatra na ty, kteří se snaží utéct. V bitvě je opravdu dobrý ve zteči, ať už pěšmo, nebo na koni, a jeho předností jsou silné prvotní údery. Myslím, že se lidé budou skutečně těšit z toho, co vzniklo díky onomu reviznímu procesu, v němž jsme prošli několika verzemi, které se objevily v Odkryté mystice a pak vyvrcholily verzí, která se objevuje v knize.

Todd Kenreck: Bohatýr je součástí Xanatharova průvodce vším. Tuto knihu si můžete koupit dndbeyond.com v odkazu v diskuzi pod videem. Jsem Todd Kenreck. Díky, že se díváte.
Autorská citace #20
6.10.2017 11:30 - LokiB
ShadoWWW píše:
že Bohatýr nemá být historicky přesným zobrazením bohatýrů.


... a "rytíř" by nemusel být historicky přesným zobrazením rytířů ;)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.21856117248535 secREMOTE_IP: 3.238.7.202