Kultura

Dest
1.10.2019 10:40
Hádanky
Hledám moudrost, proč jí tedy nehledat u nejpovolanějších?

Sbírám různé hádanky pro své hráče a rád bych se zeptal, jaké hádanky používáte ve svých hrách vy. Nemusí to nutně být jen ty nejednoduší ovšem tak aby to nebylo na měsíce, nežli to rozluští. Přidávám i svůj kousek do mlýna, rád bych zjistil jestli jsou tak prosté jak se zdají mě.


Odkaz na plné zobrazení

Dokážete je rozluštit a ještě přidat své oblíbené?
Autorská citace #1
3.10.2019 15:09 - Bimba
Uf, dvě mi daly trochu zabrat, ale nakonec jsem si vzpomněl. Ostatně - všechny patří do sady hádanek, ze které pro hráče vybírám.
A tady přidávám jednu z těch zbývajících:

Tři kříže zanechal v zažloutlém poli
Lépe to neuměl, koho to bolí?
Jiný tou stopou zas ukončil války
Zastavil mužů voj z veliké dálky
Poslední doplní ze svojí krve
Temnu se zaprodá, ač je to prvé
Ta věc je spojuje, ač každý jiný
Kus brku vytvoří barevné stíny.
Autorská citace #3
3.10.2019 15:39 - sirien
Jako člověk co hádanky nikdy moc nepoužíval (z mnoha různých důvodů) - můžu se zeptat, jak je do hry vlastně vkládáte a jak s nimi pracujete?

Mám namysli jak různé příběhové věci typu jak moc řešíte odkud v daném světě hádanka pochází, kdo jí vytvořil a zejména proč, jestli se někde nachází nějaké indicie k jejímu řešení atp. tak z hlediska nějakého herního moderování ve smyslu jestli to berete víc jako zábavný fluff nebo jako překážku (tj. jestli třeba je hádanka jen nějaký prvek v nějaké knize a hráči jí můžou řešit pocestě popř. mezi hrami nebo jestli je napsaná na dveřích a hráči se jí snaží rozluštit za neustálého odrážení skřetích útoků), co děláte když se třeba hráčům nedaří hádanku rozluštit, jaký to má vliv na tempo hry atp.

Fakt by mě to zajímalo, protože tohle byly přesně ty věci kvůli kterým sem se do hádanek sám nikdy moc nepouštěl - nikdy se mi nedařilo přijít na to proč by vůbec někde hádanka měla být a když se mi náhodou naskytla jakás takás příležitost, tak se mi vždycky zdálo že se mi to tam zrovna nehodí protože by to rozbilo momentální tempo / napětí / styl atp., tak bych rád věděl jak to děláte vy kteří to používáte (a kterým to tudíž zjevně nejspíš funguje).
Autorská citace #4
3.10.2019 15:54 - LokiB
Popravdě něco mezi zábavným fluffem a překážkou. Připravit hádanku s kontextem, který dává ingame smysl a zároveň je možné ji hráčům zprostředkovat tak, aby to pro ně nebylo nevyluštitelné, ale ani zcela triviální ... je těžké.

Použil jsem třeba variaci na "Ať řekne přítel a vstoupí" na hrobce jednoho významného přítele krále Václava IV., kde "řešením" byla slova vztažená k Václavovu řádu točenice a jeho symbolu.
Nebyla to tedy hádanka ve smyslu uvedeném výše (tedy něco, co člověk i bez dalších podkladů logicky vyřeší a tím zvítězí), spíše dát si více věcí dohromady z různých podkladů.

Použil jsem také kdysi jakýsi "klikací hlavolam na náhrobku", který museli hráči vyřešit, jakožto převzatou pasiánsovou hru, kde byla jinde zjistitelná nápověda v tom, že mrtvý byl odborníkem na danou pasiánskovou hru (aby postavám došlo, co to vlastně na náhrobku vidí).

Běžné hádanky používat ve hře neumím, raději se věnuji ingame proroctvím :) (ale to je jiné téma)
Autorská citace #5
3.10.2019 16:10 - Jerson
Když čtu všechny ty hádanky, musím říct, že je to jedna z oblastí, ve které jsem beznadějně špatný - ani na jefnu bych nedokázal odpovědět.
Autorská citace #6
3.10.2019 16:11 - Dest
sirien píše:
Jako člověk co hádanky nikdy moc nepoužíval (z mnoha různých důvodů) - můžu se zeptat, jak je do hry vlastně vkládáte a jak s nimi pracujete?


Snažím se vždy o dvě cesty, jednu kterou můžou hráči vyřešit hlavou a druhou mohou vyřešit hrubou silou. Kolikrát mi příjde, že se některých encounteru bojí.

Naposledy jsem použil ve Strádově prokletí, kdy při cestě s mlýnu někdo držet dveře a položil jim hádanku, naštěstí je nenapadlo zbortit celý mlýn ale museli uhodnout, to byl jeden ze Strádových testů, zdali jsou vůbec hodni jeho pozornosti. (Asi se nudil či co)
Autorská citace #7
3.10.2019 16:15 - LokiB
Jerson: ani tu první, Zářivé tváře, jsi nedal?
Autorská citace #8
3.10.2019 16:18 - pilchowski
Tady máš jednu z Rumunska:

Rozpustil jeden muž rusý vlas
ve vsi, a odnesl každý klas.
Odnesl pomalé, staré a víc
nepovím, kdo byl, ty musíš mi říct.
Autorská citace #9
3.10.2019 16:18 - Jezus
Mně se hádanky podařily docela slušně použít v jednom dobrodružství odehrávajícím se ve Snovém světě.

Hned v úvodu se postavy v obrazu polí kolem jejich vesnice střetli s Polednicí, co by symbolem času, která je záhy přenesla do obrazu minulosti jejich předků. Než tak ale učinila, byla svolná postavám zodpovědět několik otázek o tom, kdo je "hlavní padouška", kvůli které se tam vypravili, co je asi čeká a napovědět jim, jak z toho ven.

Ovšem jako protiplatbu za každou odpověď (respektive vysvětlení jednoho "tématu") žádala odpověď na jednu z jejích hádanek.

Celé to tedy bylo postavené na dobrovolné bázi s tím, že bude-li se postavám dařit, budoucí průchod bude snazší a nebudou muset tolik spekulovat o tom, kdo a proč, protože se to možná dozví už teď (nebo nejpozději na konci, že :-) ).

Nezodpovězením hádanky se také hra nezasekla, protože se prostě jen nedozvěděli jednu z odpovědí, které ale nutně nepotřebovali.
(Taky tam byla mechanika risku, kdy mohli házet na "chytrost" postavy místo své, ale pak více riskovali. Pokud to zkoušeli jako hráči, riskovali maximálně nulovou odpověď).

Hádanky byly lehké a snažil jsem se, aby nějak souviseli s poli, obilím a časem (chleba, kosa, Měsíc a tak...). Měl sjem tam i "Dámu" a "Matku", což byly hodně volné asociace na hlavní padoušku…

Obecně se to hodně líbilo a hráčce kněze Svarožiče (patrona úrody a slunce) to šlo nejlíp, tak z toho byla patřičně nadšená, ale dařilo se i ostatním (radili si vzájemně). Za sebe musím říct, že jsem byl z tohohle pokusu velmi příjemně překvapen a řadím to do svého osobního fondu "kdyby se mi jen takhle dařila všechna hraní".

Kvůli specifickým podmínkám jsem to již nezopakoval, ale když se tu tohle téma objevilo, popřemýšlím jesště o podobných příležitostech, právě ve spojitosti s oslovováním Snových bytostí a podobně.
Autorská citace #10
4.10.2019 07:15 - Jerson
LokiB píše:
Jerson: ani tu první, Zářivé tváře, jsi nedal?

Tu asi tuším.
Ja tyhle hádanky "řeším" obvykle tak, že si vzpomenu na odpověď, kterou na ne dal někdo jiný dřív. Dát mi takovou hádanku nějaký tvor v RPG s tím, že ji musím vyřešit, asi bych v kontrastu s mým běžným chováním rovnou zaútočil :-)
Autorská citace #11
4.10.2019 13:05 - shari
Jerson píše:

Dát mi takovou hádanku nějaký tvor v RPG s tím, že ji musím vyřešit, asi bych v kontrastu s mým běžným chováním rovnou zaútočil

Vidím to velmi podobně.
Autorská citace #12
4.10.2019 13:29 - Jezus
:-))

Koukám, že ta nepovinná rovina je docela důležitá podmínka (respektive už chápu, proč má polednice přímo v defaultním popisu, že může bojovat s tím, kdo její hádanku neuhádne :-) )
Dost také pomáhá, že hádá celá skupina, takže je větší šance, že někomu to sepne tu správnou asociaci či se společně nějak "naladí".

Jinak teda všechny hádanky výše jsem nedal (a mnohými si nejsem jist), ale celkově je to docela hratelné, spíš takové cvičení v obrazotvornosti.

Hned ta první:
Stále mám hlad = jsem nenasytný, asi pořád něco požírám/trávím.
Čím víc mě krmíš, tím jsem větší = dodáváš-li mi "potravu"/palivo, rostu; je mě víc.
Pokud mě však napojíš, zemřu = dodáš-li tekutiny/vodu, skončím.
Kdo jsem? = Samozřejmě se počítá spíš "co" jsem.
Autorská citace #13
4.10.2019 14:01 - sirien
Osobně mi při řešení hádanek vždycky nějak nesedělo, že hádanka je předložená postavám, ale fakticky postavy samotné naprosto přeskakuje a řeší ji hráči v podstatě OOC. Přišlo mi že to je něco co funguje autorovi v knížce nebo ve filmu, ale v RPG tohle prostě nezapadá - necháváte to bejt nebo máte nějakej trik jak tohle propojit nebo přemostit nebo jak to říct?
Autorská citace #14
4.10.2019 14:05 - York
sirien píše:
necháváte to bejt nebo máte nějakej trik jak tohle propojit nebo přemostit nebo jak to říct?


Záleží na tom, co hraješ. Třeba v oldschoolu je tohle celkem standardní styl hry, takže není třeba nic přemosťovat. Když hraješ hru, kde se na podobný věci hází, tak asi moc nemá smysl se s hádankama vymýšlet.
Autorská citace #15
4.10.2019 14:09 - Corny
sirien píše:
...

TEĎ jsem chtěl napsat úplně to samé! Damn you!
Ale vážně, asi bych byl osobně o užívání hádanek trochu rozpačitý, protože byť jsou často moc pěkné, tak vlastně přeskakují, jak říká Sirien, postavu.

Někdo by navíc dokonce mohl říct "Hele, proč mám takovou hádanku řešit, moje postava má obrovskou inteligenci, tak ať ji řeší ona a já si na to hodím", případně může dojít trochu k rozkolu v tom, že hráč vyřeší složitou hádanku, přestože hraje tupého orka.

Zároveň ale chápu, že používání hádanek, rébusů či hlavolamů může být v určitých chvílích lákavé a mít své kouzlo. Ale sám bych byl asi opatrný a možná měl tendenci to s hráči nejprve stručně probrat, jestli jim takovýhle styl vyhovuje.

York píše:
Záleží na tom, co hraješ.


Přiznám se, že moc nevím o hře, kde by se některý překážky řešily vysloveně tak, že se na to nepoužívají dovednosti či staty postav, ale očekává se, že hráči vyřeší nějaký reálný problém, případně že se na některé problémy mohou více méně "vypnout" klasická pravidla a hráči dělají rébus (teda pokud tak nebereme "Golden rule", aneb "GM si může takový postup prostě vycucat z prstu, whatever"). Tím neříkám, že neexistuje, jen že mě nic takového nenapadá a když si vezmu třeba klasický DnD, tak tam se prostě na takové věci hází.
Autorská citace #16
4.10.2019 14:11 - LokiB
sirien: jo, přesně tak to je ... ale zas na druhou stranu, i tady se někdy / často doporučuje takovéto zapojení hráčů a vynechání mezivrstvy postavy. A zejména u posuzování právě ověření Inteligence, případně zahrání věcí přes Charisma.

Já to beru jako takové ozvláštnění pro hráče, někteří to mají rádi, i když víme, že to neřeší postava, ale hráč, tak je to zábava pro hráče. Nechávám to tedy být.
Autorská citace #17
4.10.2019 14:20 - Corny
LokiB píše:
Já to beru jako takové ozvláštnění pro hráče, někteří to mají rádi, i když víme, že to neřeší postava, ale hráč, tak je to zábava pro hráče. Nechávám to tedy být.


Asi bych to taky u tohohle neřešil moc, pokud by to nikomu nevadilo, byť to není úplně košér. Je to potenciálně dost hravé a zajímavé na to, aby to hru v daných momentech spíše obohatilo než na opak. Důležité asi je, aby někdo neměl pocit, že se po něm chce něco, co sám moc neumí, přestože postava je v tom vysloveně zdatná (pak by byl asi dotyčný docela oprávněně nespokojený)
Autorská citace #18
4.10.2019 14:20 - Jezus
Ono když se to vezme kolem a kolem, tak jakákoli (nejen detektivní) zápletka, kdy si musí hráči spojovat stopy/události a domýšlet motivace cizích postav (případně rekonstruovat, co se asi stalo) přeskakuje postavu a odkazuje "intelektuální schopnosti" (respektive empatii) na hráče.

Tohle je to samé, akorát zhuštěné a tedy více vidět.
Autorská citace #19
4.10.2019 14:49 - Jerson
Jezus píše:
Dost také pomáhá, že hádá celá skupina, takže je větší šance, že někomu to sepne tu správnou asociaci či se společně nějak "naladí".

Pokud není omezen počet odpovědí, tak to není tak hrozné, ale obvykle bývá jen jeden pokus, ne?

Jezus píše:
Pokud mě však napojíš, zemřu = dodáš-li tekutiny/vodu, skončím.

S tím mám problém - moje logická mysl mi hned řekne, že jsou tekutiny, které oheň přiživí. A navíc "napojit někoho" znamená "dodat mu tekutiny, které potřebuje", nikoliv "nalít do něj vodu, kterou nechce", takže mi vyjde, že to oheň být nemůže. A přitom vím, že to oheň nejspíš je.

No prostě by to dopadlo jak v Prachettovi, už nevím v jaké knížce, když Sfinga položila podobně blbou hádanku mágům :-)
Autorská citace #20
4.10.2019 14:51 - York
Corny píše:
Přiznám se, že moc nevím o hře, kde by se některý překážky řešily vysloveně tak, že se na to nepoužívají dovednosti či staty postav, ale očekává se, že hráči vyřeší nějaký reálný problém


Já bych zase asi nechtěl hrát hru, ve které by to tak nebylo.

Když postava šplhá po skále nebo bojuje, tak samozřejmě hrají roli její staty, plán ale vymýšlí hráči a byla by imho dost nuda, kdyby se to hrálo jinak.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.098647832870483 secREMOTE_IP: 3.236.18.23