Slaan3sh píše:
Ale na druhé straně nevím, jestli to až tolik souvisí se systémem.
Jsme rád, že jsem tě alespoň zaskočil. A to že nevíš, jak to souvisí se systémem bych vysvětlil tím, že jsi ještě žádný dobrý systém nehrál, protože jinak bys věděl, že systém tyhle věci může řešit pomocí mechanik, aby je nemusel rozhodovat PJ. Tvé (a DH) řešení je klasické, totiž "Hodíme to na PJje". Jenže tohle řešení nefunguje, protože PJ je v tomto typu her tak přetížen jinými úkoly, že tyhle věci nedokáže zvládnout za pochodu. A i kdyby přetížen nebyl, tak mu do toho hodí vidle fakt, že nikdo neumí být zároveň jednou stranou sporu a zároveň nezávislým a objektivním soudcem - což je mimochodem strašná blbost, kterou u nás DrD zavedlo a která nemá v žádném jiném druhu zábavy obdobu.
Slaan3sh píše:
bych jako PJ zohlednil spíše podle aktuálních okolností, např. považuji za běžné, že postavy s různým pozadím dostanou rozdílné informace, takže kouzelník s nejvyšším výsledkem nezjistí všechno a válečník s nižším hodem přesto dostane jinou, hodnotnou informaci, protože kouzelníka by toto nikdy nenapadlo atd.
A jak bys to konkrétně udělal? Navíc nezapomeň, že aby to bylo užitečná rada pro akademii, tak musí být zobecnitelná a musí být využitelná začínajícími PJji s různou úrovní schopností. Ve Fate nebo Omeze je to primitivní "Kolik máš úspěchů, tolik otázek můžeš položit". Platné pro všechno od stopování po odhad magických efektů.
Dokážeš stejně jednoduše vyřešit získávání informací v DH? Nebo alespoň tak, aby se dalo vysvětlit za deset minut?
Právě že DH potřebuje na každou situaci a nejspíše i každé povolání vlastní postup, tak pokud tohle nějak dostat do herních návodů strašlivě nabobtnává, takže se to ani nedá napsat do pravidel, ani udělat jako téma přednášky pro začátečníky - protože nikdo neví, jak obecně nastavit fungování, aby to i nezkušený PJ dokázal nastavit pro konkrétní skupinu. Jediné co jakž tak dokážou je, že zkušený PJ to dokáže nějak nastavil pro svou konkrétní skupinu, se kterou má zkušenosti. Což je pro účely přednášky úplně na houby a je to věc, kterou jsem se snažil Xethovi vysvětlit.
Slaan3sh píše:
"mechaniku, pomocí které by se dal rozvíjet děj" - narážíš tim nějak na možnosti Omegy?
Ano, i když nejen Omegy. DH je nastaveno tak, že PJ s hráči vlastně musí neustále vyjebávat. Každý úspěšný test platí jen tak dlouho, dokud nedojde k situaci vyžadující další test, protože když ten bude neúspěšný, tak obvykle smaže úspěch předchozích testů. Hodím si dobře na plížení do tábora, na uspání psa, na zabití hlídky, na vplížení do budovy, na hledání správné místnosti - a pak si hodím blbě na otvírání trezoru a jsem kompletně v hajzlu. Bylo by pro mě lepší, když bych neuspěl hned na začátku. A nebo mi PJ fiatem nechá ten trezor otevřít, a nechal by mě uspět i během cesty, protože potřebuje, abych se k těm materiálům z trezoru dostal, a pak jsou všechny moje hody zbytečné. Což je taky důvod, proč řada lidí včetně takových Strangerů hraje DH tak, že vlastně háže docela málo. Protože s využitím hodů podle pravidel by museli neustále fejkovat výsledky, nebo by se akce podělaly.
Slaan3sh píše:
Deeskalovat boj a utéct z něj - já osobně to vnímám jako smysluplné a skoro i běžné vyústění jakéhokoliv boje,
Tak to v DH zkus. Nejlépe v případě, kdy protivníci mají přístup ke střelným zbraním.
Slaan3sh píše:
Není žádný způsob, jak nebojově někoho přesvědčit, aby změnil stranu, a moci se na něj spolehnout." uveď příklad, já v tom problém nevidím, jistotu ti asi nedá nic...
Vůbec nejde o jistotu. Jde o to, že GM mi neřekne cílové číslo, takže vím jen kolik jsme hodil, ale nemá už jak poznat, zda jsem byl úspěšný. Co když se nepřítel naoko tváří, že změnil stranu, ale přitom už přemýšlí, jak mě podrazit? A když to budu chtít ověřit dalším hodem, tak pořád nevím zda jsem uspěl a zda mě GM i následně nelakuje. A čím víc budu házet na ověřování výsledků, tím vyšší je šance, že mi padne neúspěch a já buď nedostanu informaci vůbec, nebo mi PJ řekne lež. Dokonce ani nevím, zda jsem uspěl, když si hodím 10 - co když vyla náročnost tak vysoká, že jsem neměl šanci to hodit? Ale pravidla - nebo spíše herní praxe DH - říkají, že mi to PJ nemá říkat. Leda "naznačit".
Prostě - těch potíží je strašně moc. V pohodě bych dokázal udělat přednášku o jiném způsobu vedení hry (no, "v pohodě" - musel bych vidět nějaké diváky, jen na kameru mi to nejde, ale téma a náplň bych měl), ale jakmile by se někdo zeptal, tak tenhle postup aplikovat v DH, tak bych musel říct, že v řadě jiných pravidel to jde, ale v DH ne, pokud se nepředělá tohle, tamto, ono ... a vlastně to už je lepší všechno zahodit. A vsadím boty, že by se mi dostalo nějaké kritiky, že se opírám do DH a navíc na kanálu, za kterým stojí její tvůrce a který mi poskytl prostor a který má komunitu spojovat ... atd.
Takže proto nechci. To raději až budu mít trochu víc času, zkusím se spojit s někým, kdo má s mluvením na kameru zkušenosti, a tenhle styl vedení hry by ho zajímal, a zkusím něco natočit s ním. Jako standalone youtuber jsem špatný a zatím nemám čas se v tomto zlepšovat.
Slaan3sh píše:
Tomu možná rozumím, ale co jsem tak pochopil z některých reakcí, tak u Omegy je toto problém, neboť, alespoň na základě komentářů lidí s přímou zkušeností, toto tam někdy nastává až příliš často a někdy ne úplně smysluplně
Popravdě, nevím z jakých komentářů jsi tenhle dojem nabyl, protože úspěch s komplikací je věc, která většině hráčů vyhovuje. Ale to je na jinou debatu a nechtěl bych tu Omegou plevelit.