Z obecné diskuse o koních a ježdění
roggie píše:
Sirien: No tak spadnutí a vstávání je 5e provedené děsně obecně no. U mě to teď stojí celou akci a funguje to. Ale zpátky k jezdectví. Jo, ta nečitelnost dělá hodně. Dobrá práce.
Ale za mě to je obecně hodně neuspokojivé. Vlastně nevím, jaký je rozdíl mezi bojem na koni a na nohách, jen na koni se mi zdá, že mám víc práce. Nasednout podle pravidel stojí pohyb, což je vlastně zdarma. Jen se zdržím tím, že o těch pravidlech vůbec přemýšlím, místo, abych to nějak odimprovizoval. Bitevní mapy nejsou dost velké, aby byl pohyb na koni podstatný. V teátru mysli pravidla moc nepotřebuju, protože o moc víc než pohyb nejde a ten tam nepočítám. Nakonec vždycky dojdu k tomu, že to nějak odimprovizuju, pokud někdo náhodou sedí na koni. Což se nestává zas tak často, protože v boji nikdo neví, k čemu koňové jsou. A mimo boj (nějaký chase scénář třeba) to zas většinou řeším skill challengaema.
Ale znovu, dobrá práce s překladem. Asi jsem v tom i našel odpověď, teď jak to čtu, tak ten poslední odstavec mi připadá strašně důležitě. Kůň dělá jezdce uplně imunním na oportunity attacky vpodstatě. S tím by mohlo jít nějakou bandu pěších dobrodruhů hodně pěkně šikanovat (evil dm noises). To zní jako logický mechanický důvod proč nasednout na koně.
Problém příliš lehkýho vstávájí jsme pro JaD taky řešili a vytvořili sme k němu volitelný pravidlo, který dělá srážení trochu zajímavější -
viz tady rámeček Volitelné pravidlo: Oponované vstávání.
Nicméně obecně ježdění v 5e je dost... narovinu, můj dojem je že to je set pravidel napsanejch v rychlosti z nutnosti stylem "musíme ještě napsat něco k tomuhle, protože paladini a lidi to budou chtít, ale vlastně se nemusíme moc starat, protože to nikdo nedělá". V 5e je takovejch víc, běžně na to narazíš jednou za dlouhou dobu a moc to nevadí, ale když sme se v tom při práci na JaD hrabali do hloubky tak sme zjistili že to neni občasnej kostlivec ve skříni, ale celý pohřební katakomby pod povrchem :/ Co se dalo sme nějak zahladili, zejména volitelnejma pravidlama, ale ty požadavky na plnou zpětnou kompatibilitu byly místy dost omezující.
Anyway.
V závislosti na žánru co hrajete můžeš snadno dát prostě Výhodu k útoku na pěšího protivníka. Nebo Výhodu na protivníka na kterýho postava naletí s rozjezdem - v tom kombu s Odpoutáním zdarma přes akci zvířete to může dělat zajímavou dynamiku kdy se jízdní postavy budou snažit po tom bojišti fakt
pohybovat a střídat svoje cíle, doslova na tom koni budou jezdit sem a tam a mlátit na všechny strany, což je vlastně dost cool.
Můžeš to omezit i tim že zvíře nemůže provést Odpoutání jen tak samo pokud a) postava nemá zdatnost v Ovládání zvířat (tím z toho uděláš manévr pro fakt schopný jezdce a ne pro každýho ňoumu co vyskočí na koně) a/nebo podle vkusu b) pokud na to zvíře samo neni trénovaný (tim zabráníš tomu aby postavy takhle bojovaly z každý herky co potkaj nebo odvážou ze spřežení) - v takovejch případech aby se kůň Odpoutal musí Odpoutání jako svojí Akci provést jezdec.
Zároveň na takovýhle pravidla budeš snadno vymýšlet a vázat případné další Odbornosti (featy).
Je to jednoduchý, využívá to existující pravidla a mělo by to přinést žádoucí výsledek.
Pokud chceš smysluplnost z druhý strany, můžeš zavést pravidlo že pokud kůň dostane Zásah, musí jezdec uspět v Ovládání zvířete SO 10/15. Fail proti 10 znamená instantní pád z koně a stav Ležící. Fail proti 15 znamená že se zvíře splašilo a jezdec musí věnovat Akci na jeho ovládnutí, jinak se zvíře pohne plnou Rychlostí v náhodném směru (pokud to jezdec neudělá, tak se na zvířeti pořád drží a může provést jinou Akci). To do boje vnese docela zajímavej chaos prvek kdy sice máš z koně Výhody, ale riskuješ že zásah zvířete ti totálně rozhodí záměry a taktiku.