Gurney píše:
co se debat (já tedy myslím ty o vývoji nových her, a obzvlášť ty o vývoji svatého grálu jménem Dračí Doupě, nejsem si úplně jistý jestli aspoň tady jsme na stejných vlnách) týká, souhlasím s tím, že jsou leckdy velmi zábavné.
Tak aspoň v něčem mluvíme o tom samém. A právě do těchto debat přispívají výhradně hráči, diskutéři-nehráči a amatérští případně indie designéři. Jediný nakladatel (byť zatím jen jednorázově) a zástupce firmy, která má s tímhle "hobby" cokoliv do činění, který do nich obačas přispívá, je Sparkle. Bouchi docela dlouho nepíše prakticky nic a Skaven ještě míň.
Předpokládám, že pokud máš připomínky k těmhle diskusím, tak jsou mířené na ty, kdo se těch diskusí účastní.
Gurney píše:
Nicméně jakékoli nadšence dle mého spíš upozorňují, že část internetové komunity postrádá kontakt s realitou
To je dost možné, ale jelikož (podle mě) do těch diskusí přispívají čistě proto, že je to téma zajímá a baví, tak v tom nevidím problém.
Gurney píše:
normální hráč rpg je pro ně něco jako bájný pegas, kterého je třeba odchytit a nasadit ohlávku v podobě správné hry (tedy té autorovy) a správného herního stylu (tj. toho preferovaného autorem).
Tady opět můžeme velice snadno jmenovat a co já vím, tak Ecthelioni nikdy nenapsali nic o tom, že by všichni měli hrát jejich modifikaci Fate, a to ani v těchle debatách, ani v jakýchkoliv jiných. Pak už zbývají jen ostatní spoluautoři Dvojky a s ní souvisejících produktů a ani u nich jsem si nevšiml jediného případu, kdyby to komukoliv nutili. Takže by mě fakt zajímalo, na základě čeho si tohle myslíš.
Gurney píše:
a udělat si nějaký průzkum mimo internet je nemožné, drahé a kdesicosi... a možná nejhorší ze všeho, mohlo by to nabourat zažité pořádky.
Tohle je přesně to, o čem mluvím. Proč by měl dělat takový průzkum někdo, kdo, jak říkáš, chce propagovat herní styl, který jemu samému vyhovuje? K čemu by mu to bylo dobré?
Něco jiného je samozřejmě nakladatelství, jehož motivace není vydat si vlastní hru napsanou podle vlastních představ, ale třeba pokud možno neprodělat, případně si budovat základnu stálých zákazníků a třeba pak díky tomu vydělávat na tom, že jim prodá nějaké spřízněné, neprodělečné produkty. Pokud by tvoje výtka směřovala na nakladatele, tak jen tiše přikývnu. Ty ji ale, pokud se ve své předchozí úvaze nepletu a řeč je opravdu o lidech, kteří v současnosti přispívají do diskusí o budoucnosti Dračího doupěte, směřuješ na lidi, kteří pro to nemají absolutně žádný důvod a využití. A to je to, co pro změnu vyčítám já tobě.
Gurney píše:
pořád nechápu co s těmi fandy rpg-byznysmeny?
V prvé řadě to, že nejsou. Máme spoustu fandů ochotných o všem kecat, pár takových, co dokonce i něco tvoří (s různou mírou kvality), ale nemáme tu nikoho, kdo by stolní RPGčka bral jako seriózní byznis, zabýval se tím profesionálně a současně hledal cestu, jak oslovit nezanedbatelnou část potenciálních zákazníků. Sparkle tím směrem trochu nakročila, ale teď dala přednost vlastní tvorbě (tomu naprosto rozumím ;-)), takže dost pochybuju, že na to bude mít čas. Nemluvě o tom, že Fate je v porovnání s DnDčkem v podsatatě indie produkt (což teda nemusí úplně nezbytně znamenat, že se na našem trhu neuchytí jako market leader, ale vzhledem k tomu, že tu roli tady dlouho plnilo Dračí doupě, mi to nepřijde moc pravděpodobné).
Gurney píše:
všiml sis například, že žádného market leadera jsem naprosto neřešil?
Citoval jsi úvahu o D20 boomu a jeho vlivu na indie tvorbu a publikování. Co je podle tebe D20, než market leader anglicky mluvícího trhu? Kdyby D20 nebyl systém, na kterém běží DnD, tak by po něm neštěknul ani Alík a žádný D20 boom by nebyl.
ShadoWWW to tu ostatně čas od času připomíná a já s ním v tomhle naprosto souhlasím, že úspěch (ve smyslu rozšíření mezi hráče) jakýchkoliv RPGček je přímo úměrný úspěchu DnD, protože drtivá většina hráčské základny všech ostatních RPGček se v anglicky mluvících zemích rekrutuje právě z hráčů DnDčka.
Jsou tu navíc důvody, proč by mě ani ve snu nenapadlo, že nemluvíš o market leaderovi ve stylu DnD:
1) Ten průzkum realizoval publisher DnDčka, aby mohl co nejlépe komerčně cílit budoucí vývoj DnD brandu coby market leadera.
2) Diskuse o budoucnosti dračáku se z velké části točí kolem toho, jak by měl vypadat nástupce Dračího doupěte, aby plnil roli market leadera na našem trhu. I když tam někdo zmíní možnost vydat hru pod jiným názvem, tak je pořád řeč o hře, která má plnit právě tohle. Nediskutuje se tam o soukromých projektech různých indie autorů, kteří splnit sen a vydat si hru podle svých představ.
edit:
Ještě přece jen dodám můj osobní pohled:
- Cílem autorů DnD 5e, a imho to samé platilo i pro předchozí edice, podle mě bylo vytvořit produkt, který osloví co nejširší spektrum potenciálních zákazníků a bude se co nejlépe prodávat. Podle toho, co tu tak různě repostuje ShadoWWW, to říkají ostatně i samotní autoři.
To samé by imho mělo být cílem kohokoliv, kdo by se chtěl pokusit vytvořit a vydat nástupce Dračího doupěte.
- Mým cílem, když teď odhlédneme od Dračáku, o kterém povětšinou tlachám jako jakýkoliv jiný kecálista, je co nejlépe zpracovat herní styl, který preferuju - takže skoro přesně jak říkáš, až na to, že se to nijak zvlášť netýká Dračího doupěte. Jediná souvislost je v tom, že po Dračím doupěti 1.X vidím dost velkou díru na trhu (můžu se plést, ale jsem o tom celkem pevně přesvědčen) a přijde mi hloupé nepokusit se toho využít, pokud to dokážu, vzhledem k tomu, že ten mnou preferovaný styl je DrD 1.X výrazně blíž než všechna ostatní RPGčka na našem trhu. Tím se ale na mém cíli nic nemění. Pořád chci nabídnout co nejlepší produkt těm hráčům, kterým takový styl hry vyhovuje. Nechci se trefovat s vlastnostmi toho, co tvořím, do "kupní chuti" co největšího počtu hráčů*. Díky tomu taky nemusím brát ohled na různé svaté krávy, dračákové nebo jiné.
Ohled na ně ale nejspíš budou muset brát případní autoři nástupce DrD 1.X, protože pokud budou chtít cílit na bývalou hráčskou základnu Dračáku, případně na jejich potomstvo, tak tyhle věci budou nepochybně ovlivňovat prodeje.
* Ony to samozřejmě nejsou dvě úplně oddělené nádoby, ale na tom rozdílu v přístupu to nic nemění.