Dnes
Starší
V roce 1999 provedlo oddělení výzkumu trhu společnosti WotC rozsáhlý průzkum hráčů RPG, ve snaze lépe pochopit RPG trh. Otázky byly pokládány "ohodnoťte toto téma na stupnici 1 - vůbec ne, po 5 - ano, velmi". Výsledky některých otázek byly použity ke rozdělení respondentů do kategorií k lepšímu porozumění toho, jaký druh zkušeností (a tudíž produkty) tito hráči hledají. WotC tyto informace zveřejnila, ačkoliv se to nikdy příliš nerozšířilo mimo okruh vydavatelů RPG.
Myslitel (Thinker) je hráč, který ze všeho nejvíc upřednostňuje hru, která přináší Strategicko-bojové zaměření. Tato osoba pravděpodobně ráda dostává maximální schopnosti s minimálními náklady (tzv. min-maxing), tráví hodiny mimo hru hledáním každé myslitelné výhody dostupné v systému, aby udělila maximální zranění zpoza maximální ochrany, byť mini-maxingování produkuje výsledky, které jsou zdánlivě nelogické/nemožné. Tento druh osob chce řešit hádanky a sledovat sérii dlouhého řetezce fakt a stop.(Pozn. Alnag: Ve skutečnosti tzv. Myslitel odpovídá charakteristikami tomu, co většina jiných dělení - Blacow, Laws - označuje jako Power Gamer, Silový hráč více než níže uvedený... Nicméně to je problém označení nikoliv dělení jako takového.)Silový hráč (Power Gamer) je hráč, který má rád hru, jež přináší Takticko-bojové zaměření. Tento druh osoby bude mít pravděpodobně rád hraní postavy s minimální osobností (často tento druh osoby hraje postavu, která je jednoduše rozvinutím hráče). Tento druh hráče dává přednost krátkým, intenzivním herním zkušenostem. Důsledky selhání jsou minimalizovány, když si hráč nahází novou postavu a vrátí se do hry bez toho, že by příliš přemýšel o příběhových důsledcích takové akce.(Pozn. Alnag: Zde uvedený tzv. Silový hráč odpovídá svými charakteristikami tomu co Blacow nazývá Wargamer a Laws Kick-the-Butt tedy nakopávač zadků.)Herec postavy (Character Actor) je hráč, který má rád hru přinášející Takticko-příběhové zaměření. Tento druh osob obvykle dává přednost hraní divadla, užívání hlasu, postoje, pomůcek atd. k vyjádření akcí postavy a dialogu. Tento hráč bude mít postavu, která činí ne-optimální rozhodnutí (z vnější perspektivy), aby zajistil, že jsou akce postavy "korektní" z perspektivy motivace, etiky a znalostí postavy.Vypravěč příběhů (Storyteller) je hráč, který dává přednost hře přinášející Strategicko-příběhové zaměření. Tento druh osob nachází potěšení v logickém postupu vyprávění scén. Má rád klasické schéma zahájení - střední hry a koncovky. Postavy by se měly vyvíjet v průběhu času v reakci na jejich zkušenosti. Tento hráč bude hledat nepravidlové odpovědi na nekonzistence a anachronizmy v herní zkušenosti.Pátým typem hráče je hráč, který nevyjadřuje výraznou preferenci pro žádnou ze čtyř os. Tato osoba je "základním hráčem rolí", který shledává potěšení ve strategii, taktice, boji i příběhu zhruba rovnoměrně.Přibližně 22% hráčů spadá do každého z kvadrantů a asi 12% zůstává v prostřední, nevyhraněné pozici.Tato data byla získána kladením série otázek během Výzkumu Trhu v roce 1999, aby vytvořila "segmentaci" hráčů. Tyto otázky nebyly navrženy k nalezení těchto čtyř kvadrantů, korelovaly se všemi druhy hráčských zájmů a chování. Původní studie obsahovala několik set otázek, ale jenom zhruba dva tucty z nich se ukázaly být hodnotné pro výsledky segmentace. Jakmile byla studie kompletní, data byla roztříděna do řady dimenzí a nastalo hledání shluků odpovědí. Tyto shluky se staly pěti hráčskými typy. Jakmile jsme věděli, že segmentce existuje, reverzním inženýrstvím os a porovnáním odpovědí lidí v každém segmentu jsme našli podobnosti.Co jsme nevěděli (a nebudeme po několik let vědět) je, zda se hráčské preference mění v čase. Co víme je, že věková distribuce do pěti segmentů nehraje roli (v každé skupině byly hráči všech věkových skupin) a počet let, po které osoba hraje RPG, také nemá žádný vliv (což znamená, že hráči nejspíše nemigrují ze segmentu do segmentu na základě hloubky zkušenosti). Nenašli jsme ani žádné dodatečné segmentace v závislosti na tom, jakou hru lidé identifikují jako svého "favorita"; jinými slovy mezi hráči Vampire je stejně tolik Silových hráčů jako Vypravěčů a stejně tolik Myslitelů jako Herců postav hraje D&D.Všichni lidé, kteří vyjádřili silný zájem v RPG hrách, identifikovali osm "klíčových hodnot", které hledají v herní zkušenosti. Těchto osm klíčových hodnot je důležitějších než segmenty, to znamená, že pokud těchto osm věcí není v herní zkušenosti přítomno, nezáleží na tom, zda hra obecně podporuje zájmy daných segmentů - pro hráče bude hra neuspokojivá. Těchto osm klíčových hodnot je:| < Hráčská typologie > | |
| Výzkum trhu dobrodružného hraní | |