RPG odborně

crowen
7.1.2014 14:25
Vyvoj a testovanie stolovych RPG
Tu mozeme pokracovat v diskusii o vyvoji a testovani pravidiel stolovych RPG.
Autorská citace #1
7.1.2014 14:28 - Sparkle
Jelikož Drd2 je už dávno venku, daly by se případně zveřejnit nějaké testovací materiály, co k tomu původně byly? Zajímalo by mě to čistě z hlediska toho, jak byly koncipované.
Autorská citace #2
7.1.2014 14:31 - Bouchi
Asi příležitostně daly, ostatně pokud mě paměť neklame tak jsou na CD v krabicovém vydání.
Autorská citace #3
7.1.2014 14:33 - sirien
Erric možná bude mít někde uložené materiály k SS - to by mohlo lidi zajímat, co do alternativnosti to je srovnatelné s DrDII a pamatuju si že se tam při vývoji měnilo fakt hodně věcí
Autorská citace #4
7.1.2014 14:40 - Sparkle
sirien píše:
Erric možná bude mít někde uložené materiály k SS - to by mohlo lidi zajímat, co do alternativnosti to je srovnatelné s DrDII a pamatuju si že se tam při vývoji měnilo fakt hodně věcí


Mě by to určitě zajímalo.

Bouchi píše:
Asi příležitostně daly, ostatně pokud mě paměť neklame tak jsou na CD v krabicovém vydání.


Jsou tam kompletní, i s instrukcemi pro testery apod?

Z vedlejší diskuse:
sirien píše:
Aby dobrovolníci z Vaší družinky otestovali všechny či aspoň některé z následujících hráčských typů.


Co vím, tak takhle se teď opravdu testujou webové aplikace. Sepíše se několik "user stories", kde vymyslíš pár hypotetických uživatelů, jakým způsobem budou tu aplikaci asi používat a testeři se musejí do nich vžít a zkusit to otestovat, jako kdyby byli ten uživatel.
Autorská citace #5
7.1.2014 19:50 - sirien
jedna věc je říct si u účelové aplikace "ok, někdo takový bude v téhle aplikaci vyvolávat nejspíš tyhle a tyhle případy užití, pojďme si to nasimulovat"

druhá věc je říct hráčům ať ke hře přistupují, jakoby je na té hře bavilo něco jiného než je baví, jakoby se v té hře realizovali na něčem jiném než se realizují, jakoby je na té hře obtěžovalo něco jiného než je obtěžuje a ještě navíc jim to předat pomocí termínů, u kterých si většina představí něco jiného než ostatní.


Můžeš přijít ke mě, dát mi hru a říct "hele siriene vyzkoušej mi tohle z gamistickýho/simulačního/dramatickýho/narativního hlediska", případně "hele siriene potřebuju jestli bys mi nezkusil tohle zahrát s preferencí v casual gaming & butt-kickingu bez taktiky a potom ještě jednou s preferencí ve specialist & power player bez butt-kuckingu" - jenže takových lidí jako jsem já, kterým tohle můžeš říct, tj., takových lidí, kteří:
a) vědí, o čem to k čertu mluvíš
b) jsou sami o sobě preferenčně dost indiferentní a netíhnou příliš zásadně na některou ze stran, takže jim opravdu v patřičné náladě nedělá problém zaměnit herní přístup "dle požadavků"
c) ti z toho jsou ještě schopní dát report odpovídající zadanému pohledu který bude mít hlavu a patu...
...je fakt málo. Popravdě řečeno čistě z toho co sleduju (ne že bych to považoval za nějaké pozitivum, prostě jenom taková moje herní vlastnost) jsem (i tady na Kostce) jeden z mála lidí, kteří splňují bod (b) - a i tam mám přirozeně určité "pozice" které mi nejsou tak blízké jako jiné, i když k nim třeba nemám tak moc daleko jako ostatní.


Dát tohle jako požadavek do playtestu je zároveň neznalost/nepochopení a zároveň zoufalost a je to nesplnitelný požadavek který odpovídá tomu Yo Dawg které jsi už neodcitovala :)
Autorská citace #6
7.1.2014 19:55 - York
Tak zas bych z toho nedělal vědu. Testování her je především o komunikaci, takže když testerům nějaký požadavek přijde nesmyslný, tak není nic jednoduššího než to obratem autorům napsat, ať ty materiály upraví.

Na druhou stranu ale napsat autorům pěkně od plic, jací jsou to amatéři, břídilové a dělají to úplně špatně, je sice určitě moc fajn na zahřátí vlastního ega, ale silně pochybuju, že by to takhle podané libovolnému projektu jakkoliv pomohlo.
Autorská citace #7
7.1.2014 20:07 - Colombo
York: Já bych z toho klidně vědu dělal. Ale ostatně, Sirien to shrnul dobře s tím, že nemá problém komukoliv pomoci, když toho člověka zná a ví, že si s tím umí poradit.

Pokud se chceš plácat na amatérském písečku, kde jak autor tak playtesteři v podstatě neví, co dělají, tak je to v pořádku.

Pokud ale vytváříš komerční produkt... tak by pak člověk očekával alespoň ten přístup trochu lepší. Jak sem už zmínil výše, platí to pro obě strany.
Autorská citace #8
7.1.2014 20:13 - Sosáček
Nejde jenom o takovehle high-level testovaci scenare, muzes sbirat i objektivni data. Treba naplanuj souboj, nech ho hrace odehrat, a ptej se
1) jak to dopadlo?
2) v kolika lidech jste hrali?
3) jak dlouho to trvalo?
4) jak si hraci pripadali -- pripadaly jim postavy drsne? pripadali si v nebezpeci? pripadalo vam to napinave?

Muzes udelat to same treba s tvorbou postavy -- dej pravidla na tvorbu postavy, a chtej vedet jestli si hraci navyrabeli podobne drsne postavy, nebo nekdo vysel o dost lepsi nez ostatni, jaka byla prumerna velikost skillu, atd.

EDIT: to samozrejme predpoklada, ze sam vis odpovedi na otazky jako
- maji boje byt o tom jak drsne nakopavate prdele, nebo o tom, ze tak tak prezivat?
- ma jit, ze si nekdo vyrobi postavu ktera je uzasna v boji, ale mizerna ve vsem ostatnim, a nekdo jiny si vyrobi postavu, ktera je slusna v cemkoli?
- jak dlouho ma trvat boj?
ale pokud jsi ve fazi testu, a designer nevi tohle, tak je to blbe, ze.
Autorská citace #9
7.1.2014 20:31 - sirien
York: Pokud mě někdo žádá o testování hry, tak žádá o můj čas který mu věnuju hraním té hry (tj. má důvěra a riziko, že to bude stát rozumně za to a že tím nezabiju 6 hodin ve kterých jsem mohl hrát už ověřenou hru) a můj dodatečný čas a úsilí při vyplňování / tvorbě feedbacku. A nenabízí mi za to obvkle zpátky nic než to, že se na tom můžu podílet jako tester.

S touhle pozicí bych od dotyčného očekával aspoň to, že bude schopný mě přesvědčit, a že dá alespoň nějaké úsilí do toho mě přesvědčit, že on sám není břídil, ví co dělá a že ten čas a úsilí které po mě žádá nepřijde vniveč na nějaké Astrální doupě 3.5 ale že ho bude schopný efektivně zpracovat a použít k doladění hry, která za něco stojí.

Pokud autor je břidil, pak nechápu proč svůj čas ztrácet - okolo je tolik jiných her, které si rád zahraju.
Pokud autorovi nestojí za to doložit, že není břídil, nechápu, proč by mě mělo stát za to věnovat mu pozornost.

Používání termitů nesmyslnym způsobem ve feedbacku tak, že z toho očividně nemůže vzejít nic rozumného a požadované informace se takhle určitě nelze dozvědět... nejsou zrovna cesta jak mě přesvědčit o tom, že betatest bude cokoliv jiného než plýtvání mým časem na nějaký nesmysl.
Autorská citace #10
7.1.2014 20:35 - York
Colombo píše:
Pokud ale vytváříš komerční produkt...


Pokud vytváříš komerční produkt se zafinancovaným vývojem, tak v prvé řadě ty testery zaměstnáváš, a tudíž jim můžeš klidně zadat, aby třeba vytvořili na každém levlu 10 testovacích postav. To prostě dobrovolní testeři dělat nebudou (maximálně několik opravdových nadšenců a ani těm to nejspíš nevydrží moc dlouho).

Rozdíl mezi "komerční" a "amatérský" mimochodem v žádném případně nemusí být v tom, že člověk s penězi v ruce ví, co dělá a amatér to netuší. Rozdíly jsou zejména v motivaci (své i svých spolupracovníků) a tomu odpovídajících formách vzdájemného chování a komunikace.

Ostatně přesně jak říkáš: Project leader se zafinancovaným vývojem nebude řešit přesvědčování Siriena, prostě mu dá nějakou finanční nabídku a když to nevyjde, zaměstná někoho jiného.

O tomhle se tu nicméně bude mít smysl bavit až ve chvíli, kdy tu nějaký zafinancovaný projekt bude. Co já vím, tak zatím všechny RPG projekty v našich končinách byly vyvíjené buď čistě na bázi dobrovolné a nezjištné spolupráce, nebo přinejelepším za symbolickou odměnu, která se v žádném případě nedá považovat za mzdu odpovídající vykonané práci.

Projekt postavený na dobrovolné spolupráci nebo výpomoci je mimochodem výrazně náročnější na managování, než projekt komerční a zafinancovaný.
Autorská citace #11
7.1.2014 20:45 - Sosáček
To, ze za to nejsi placeny, neznamena, ze to bude nekvalitni.

Zdroj: linux kernel.
Autorská citace #12
7.1.2014 20:53 - York
sirien píše:
nechápu proč svůj čas ztrácet


Však já to respektuju. Na druhou stranu ale zdaleka ne každý potenciální tester/kritik má takovýkle pohled na to, jak tráví svůj volný čas.

Takže je to pak o volbách:

- můžu se pokusit přesvědčit Siriena s tím, že by to asi bylo docela přínosné, protože i přes sebechvalná prohlášení na každém kroku za ním stojí spousta prokazatelných výsledků. Pořád to bude ale jen jeden Sirien a nikoho dalšího nejspíš dokonalou znalostí Sirienových oblíbených her a jím používaných definic některých termínů neohromím. A při tom všem nemám vůbec jistotu, že Sirien kromě psaní čláknů umí i konstruktivně kritizovat a jeho feedback bude přínosný a obejde se bez osobních útoků, které ani trochu nepotřebuju. Protože já tím kupodivu taky budu trávit svůj volný čas a nikdo mi to nezaplatí.

- nebo se na to můžu vybodnout a raději své úsilí věnovat na komunikaci s jinými potenciálními spolupracovníky, kterých je mnohem víc, mají třeba za sebou i úspěšně vydané produkty a hlavně mají úplně jiná kritéria na to, jak a proč využívají svůj volný čas.

A ve skutečnosti je tohle jen jedna z mnoha úvah a nepřikládám jí nijak velkou váhu. Pravda je taková, že prostě nevím, jestli to, o co se snažím, má nějakou naději zaujmout a celou dobu to vyvíjím s vědomím (a strachem z) reálné možnosti, že ne. Stejně tak můžu jen hádat, co na to bude nebo nebude mít zásadní vliv. Průběžně se na to aktivně ptám lidí, kteří s tím mají aspoň nějaké zkušenosti a snažím se z toho poučit, jak nejlépe dokážu. V konečném důsledku ale pochybuju, že nějaký zaručený "recept na úspěch" existuje. Na každý úspěšný projekt připadají desítky těch, co zapadnou. A leckdy velmi kvalitních.
Autorská citace #13
7.1.2014 20:59 - sirien
York píše:
Pokud vytváříš komerční produkt se zafinancovaným vývojem, tak v prvé řadě ty testery zaměstnáváš

lol... můžeš si prosím koupit letenku do USA a jít o tomhle poučit chlapce a děvčata ve Wizards of the Coast? Prosím nahraj mi jejich reakci a požádej nějakého kamaráda ať stojí s další kamerou venku, kdyby se Tě náhodou rozhodli vyprovodit ze dveří nějakým zábavným způsobem :)

(testeři DnD Next fakt nebyli placený - byli to lidi kolem autorů, lidi na conech, úzký okruh z WotC fandomu dobrovolníků a pak masa dobrovolníků na otevřeném playtestu)

York píše:
Project leader se zafinancovaným vývojem nebude řešit přesvědčování xxxx, prostě mu dá nějakou finanční nabídku a když to nevyjde, zaměstná někoho jiného

...na tuctovej testing určitě, ale kdyby takhle přistupoval k celému projektu, tak by jeho šance sehnat právě ty lidi které chce a potřebuje výrazně klesly. Ono i v běžné komerční sféře fakt neplatí, že by trh práce byl přeplněný lidmi s tou specializací, po které jako project leader zrovna momentálně toužíš...
Autorská citace #14
7.1.2014 21:00 - Sparkle
sirien píše:
Můžeš přijít ke mě, dát mi hru a říct "hele siriene vyzkoušej mi tohle z gamistickýho/simulačního/dramatickýho/narativního hlediska", případně "hele siriene potřebuju jestli bys mi nezkusil tohle zahrát s preferencí v casual gaming & butt-kickingu bez taktiky a potom ještě jednou s preferencí ve specialist & power player bez butt-kuckingu" - jenže takových lidí jako jsem já, kterým tohle můžeš říct,


Jeden tester, který tohleto dokáže, ti vydá za 50 těch co to nedokážou. Pitomý je, když autor vyrábí "RPG vhodné pro nováčky" a shání na to testery přes rpgf. Pak je jasný, že testeři ti dají smysluplný feedback jen v případě, že se dokážou vžít do role nováčka a nasimulovat třeba bitku se suboptimálníma postavama. Já bych očekávala, že když se někdo přihlásí, že to chce testovat, tak bude připraven tohle podstoupit, jinak vlastně testovat nechce.
Autorská citace #15
7.1.2014 21:06 - York
Sosáček píše:
ale pokud jsi ve fazi testu, a designer nevi tohle, tak je to blbe, ze.


Fáze testu nastává hodně těsně po startu projektu.
Autorská citace #16
7.1.2014 21:09 - sirien
přiznám se Ti že kdyby po mě někdo chtěl specificky report o tom jak hra působí na nováčky, tak bych dost zaváhal. Nejspíš bych neměl problém zodpovědět základní problémy na které by nováček narazil, ale to je hlavně kvůli zkušenosti z OpenGamingů která mě s nimi drží v kontaktu - a i tak bych nejspíš hru radši nejdřív nějakému nováčkovi zkusil dát abych se ujistil že jsem fakt nepřehlíd nějakej nesmysl v podobě nevysvětleného termínu nebo implicitně předpokládané vědomosti o nějaké mechanice atp., protože vím moc dobře že se mi i na OG stane, že mě hráči přistihnou že na ně promluvím tak že se nechytěj (nesmysly typu "hoď prosím dva dé šest" - Tobě to je jasné, mě to je jasné, Sosáčkovi to je jasné, Yorkovi to je jasné - nám všem je ta věta tak jasná že projde z uší rovnou k významu a k motorickému centru. U nováčka jde z uší do vědomé analýzy a tam se zasekne protože se zpátky vrátí přes pusu Error hláška "eh? co to je dva dé šest?" - nestává se mi to často, ale stejně čas od času uletim, takže abych pak z takovýhle pozice kdy sám někdy zaváhám dával report v TOMHLE směru, to bych nebyl na 100% pevný půdě)
Autorská citace #17
7.1.2014 21:09 - Sparkle
sirien píše:
(testeři DnD Next fakt nebyli placený - byli to lidi kolem autorů, lidi na conech, úzký okruh z WotC fandomu dobrovolníků a pak masa dobrovolníků na otevřeném playtestu)


Taky se DnD Next může ukázat jako strašná srágora. Pokud jo, bude to buď proto, že autoři ignorovali hlášení testerů, nebo naopak, že příliš dali na hlášení testerů (mezi kterýma bylo třeba až moc konzervativních nerdů, jejichž feedback byl pro hru cílenou na mass market dost na prd).
Autorská citace #18
7.1.2014 21:09 - sirien
York píše:
Fáze testu nastává hodně těsně po startu projektu.

fáze vize a ujasnění zadání jí obvykle předchází
Autorská citace #19
7.1.2014 21:10 - York
sirien píše:
(testeři DnD Next fakt nebyli placený - byli to lidi kolem autorů, lidi na conech, úzký okruh z WotC fandomu dobrovolníků a pak masa dobrovolníků na otevřeném playtestu)


Věřím, že to je možné. Pokud máš zrovna za sebou značku Dungeons&Dragons, nebo nějakým jiným způsobem docílíš, že pro tebe někdo zadarmo odvede stejnou práci, jakou bys zadal svým zaměstnancům / najatým spoluracovníkům, tak pochopitelně dává smysl jim nic neplatit.
Autorská citace #20
7.1.2014 21:12 - sirien
Sparkle: To je reakce Wizardů na to, že DnD 4e veřejně testované nebylo skoro vůbec a nedopadlo to moc slavně. DnD Next cílí na hráče co zůstali i ADnD nebo 3,5e nebo přešli k Pathfinderu, takže primární je hitnout práě tyhle geeky a natáhnout je zpátky mezi aktivní zákazníky, mass market je druhotnej - získat zpátky dřívějšího příznivce je 10x efektivnější než snažit se o úplně nového zákazníka
Autorská citace #21
7.1.2014 21:52 - Sparkle
Sosáček píše:
Treba naplanuj souboj, nech ho hrace odehrat, a ptej se
1) jak to dopadlo?
2) v kolika lidech jste hrali?
3) jak dlouho to trvalo?
4) jak si hraci pripadali -- pripadaly jim postavy drsne? pripadali si v nebezpeci? pripadalo vam to napinave?


Ty věříš, že cizí testeři (mimo okruh tvých kámošů) ti budou ochotni testovat takovéhle podrobné technické úlohy? Já jsem k tomu docela skeptická.

sirien píše:
To je reakce Wizardů na to, že DnD 4e veřejně testované nebylo skoro vůbec a nedopadlo to moc slavně.


No rozhodně 4e byla velmi málo děravá na to, jak byla komplexní, takže minimálně v tomhle testeři odvedli dobrou práci. Navíc já si stále myslím, že orientace 4e na novou generaci hráčů byl designový záměr. Že jim bylo jasný, že starý fandy 3.5e naštvou, ale že si to zalepěj příjmy z nových hráčů. Že se toto pak nestalo, není už chyba testování.
Autorská citace #22
8.1.2014 00:57 - sirien
Sparkle píše:
No rozhodně 4e byla velmi málo děravá na to, jak byla komplexní, takže minimálně v tomhle testeři odvedli dobrou práci.

1) když všechna povolání používají na své schopnosti tu samou mechaniku, tak nepotřebuješ testery, stačí Ti slušný matematik
2) 4e byla a je děravá jak řešeto, prosetá chybama v základní mechanice jádra, což bylo pak dál záplatováno záplatami záplat což vyvrcholilo v jakémsi urovnávajícím sourcebooku který byl komunitou přijat rozpačitě stylem "jako jo, díky za něj, ale podívejte jak daleko ste museli zajít aby vám to nespadlo na hlavu) (sám do toho tak moc nevidim, ale odpozoroval jsem z místních DnD diskusí svého času, místní DnDčkaři to tu vcelku řešili)

Orientace na novou generaci BYL designerský záměr, samozřejmě. A Wizardi s ním nakonec neslavili tak zázračné úspěchy jak mysleli a za svůj drzý pokus zaplatili ztrátou původních fanoušků, které teď zkouší nalákat zpátky Nextem, protože ona bohatá záplata nových se nějak nedostavila.
A protože staří hráči je jebali za arogantní tajnůstkaření se 4e, tak se teď Wizardi snaží uhrát body přesným opakem a hrají s Nextem vývoj s otevřenými kartami doufajíc, že je fanoušci zase vezmou zpátky na milost.


K tomu na co se ptáš Sosáčka: záleží, jak se jich zeptáš. Když je necháš psát tak asi ne. Když jim dáš zaškrtávací dotazník tak možná i jo. Když jim dáš škálovaný hodnotící dotazník tak nejspíš jo. řekl bych, asi...
Autorská citace #23
8.1.2014 18:29 - Me-dea
Už nevím, jestli jsem to byla já nebo přítel, ale přihlásili jsme se do testování Legend. Když nám došel testovací balík mailem, tak jsme na to koukli spolu a zastavili jsme se hned zkraje na těch divných kostkách a celé to zahodili. Protože kvůli nápadu zkusit něco nového se ani jednomu z nás ty kostky vyrábět nechtělo a přepočítávat hody také ne. Dál jsme to už ani nečetli. O nějaký čas později nám došel druhý balík, ten šel rovnou do spamu.
Autorská citace #24
7.2.2014 17:56 - Shako
Sparkle píše:
Jelikož Drd2 je už dávno venku, daly by se případně zveřejnit nějaké testovací materiály, co k tomu původně byly? Zajímalo by mě to čistě z hlediska toho, jak byly koncipované.


Bouchi píše:
Asi příležitostně daly, ostatně pokud mě paměť neklame tak jsou na CD v krabicovém vydání.


Beru to jak souhlas Bouchiho, že je možno zvěřejnit testovací materiály k DrD II:
Takže z mailu jsem vyhrabal první email od peekaye ohledně testovaní:

Peekay v emailu píše:

...

Svoje prihlasovacie udaje prosim nikomu nedavaj.

Materialy obsahuju nasledujuce subory:

- Pravidla (spolu s instrukciami pre testovanie) (v dvoch verziach,
"pekna" test1_screen.pdf a "na tlacenie" test1_print.pdf)
- Dobrodruzstvo "Nezbedna Manzelka" (taktiez v dvoch verziach,
dobrodr1_screen.pdf a dobrodr1_print.pdf)(dobrodruzstvo je po slovensky,
snad s tym nebudete mat privelke problemy - keby ste niecomu nerozumeli,
kludne napiste)
- Testovacie postavy (test1_postavy.pdf)

Testovacich postav sme pripravili dokopy 6, z toho jedna je zenska. Ak
by vo vasej skupine bolo viac ako 6 hracov, pouzite niektore z postav
viackrat. Ak vyvstane potreba viacerych zenskych postav, zmente
niektorej pohlavie:)


Este zdoraznim zopar veci, ktore su napisane aj v materialoch, ale pre
istotu:

1) Hlavne voditko na to, ci postava moze spravit nejaku akciu je, ci to
dava zmysel z hernej situacie. Pouzivajte zdravy rozum, argumentacna
linia "mozem to urobit lebo pravidla hovoria
ze mozem" v tejto hre nefunguje. Toto je nateraz aj hlavny zmysel
vybavenia - aj ked sme do tohto testu nezahrnuli fungovanie vybavenia,
urcite sa zamyslite, co maju postavy so sebou a napiste si to na dennik.
Do reportu napiste aj, ake vybavenia ste postavam vymysleli a ako ich v
hre pouzivali.

2) Ak narazite na situaciu, kedy by bol v konflikte zdravy rozum s
literou pravidiel, urcite nam ju popiste v reporte (spolu s riesenim,
ktore ste sa rozhodli pouzit)

3) (a toto je VELMI dolezite - vsetci doterajsi testeri s tym mali
problem, tak vam to sem pripisujem): Zakladna filozofia systemu je taka,
ze hod kockou nehovori o tom, ci nieco zvladam spravit alebo nie. Hod
kockou hovori o tom, ci to zvladam spravit bez namahy. Ak som v
situacii, ktoru nedokazem spravit, nehadzem si. Rovnako, ak som v
situacii, ktora je pre mna uplne jasne bezproblemova, nehadzem si. Od
tohto sa odvijaju aj dalsie veci systemu (konkretne pevne cielove cislo
a koncept vycerpania... uvidite).

4) V suvislosti s predoslym bodom je velmi dolezite si uvedomit este
jednu vec - nebojte sa robit akcie, na ktore si neviete pripocitat
ziadne povolanie. Hodit aspon 9 na 2k6 nie je ani zdaleka take
zriedkave, plus nehodenie si neznamena nutne neuspech, iba ze bude treba
zaplatit nejake vycerpanie.

Ak by ste mali po precitani nejake otazky, kludne mi napiste este pred
testom - na nieco vam mozno poviem "vyskusajte pri hre a uvidite", na
nieco odpoviem.

Este raz vdaka za pomoc, prijemne testovanie, dajte nam vediet ako vam
to ide a tesime sa na reporty!


Mam i přihlašovací údaje a stále jsou funkční a jsou tam soubory ke stažení (na požádaní pošlu do PM). Raději bych dále nepitval, že zmíněná reakce na náš report byla:

Peekay v emailu o několik dní později píše:
Roboty s vyvojom vela, sil nie je nazvys - nezodpovedane otazky mi museli uniknut. Skus pozriet druhe materialy, co som pred chvilou posielal - dost otazok by mali vyjasnit


EDIT: Další email s úvodem k testovacím materiálům:

opět Peekay tentokrát v emailu o druhé testovací dávce píše:
Materiály k druhému testu sú pripravené. Vizuálne sme zvolili striedmejší model ako naposledy, pretože súčasťou materiálov je aj ukážková prvá kapitola z knihy (text bude ešte podliehať drobným úpravám), aby ste vy testeri mali možnosť vidieť, ako si predstavujeme finálnu podobu knihy. Taktiež súčasťou testovacích materiálov sú šiesti starí známi, ktorí sa na ceste životom trochu podučili - vzorové postavy postúpili o zopár úrovní a získali nové schopnosti.

Celkovo je v tomto teste zmenených dosť vecí, preto si prosím pozorne prečítajte aj pravidlá samotné, aj náplne jednotlivých základných povolaní - nejaké veci sa totiž menili aj tam.

Ak ste si ešte nevypýtali prístup na testerské fórum (http://rpgforum.cz/forum/viewforum.php?f=254 - ide o skrytú sekciu na RPG Fóre, takže je potrebné si vytvoriť účty a poslať mi za skupinu mail so zoznamom nickov) , prosím urobte tak čo najskôr - jednak sú tam prebiehajúce diskusie často veľmi zaujímavé a podnetné (pre nás aj pre vás), jednak ďalšie veci na testovanie už budeme publikovať iba tam - bude sa jednať o postupnosť menších "kúskov" na otestovanie v rámci prebiehajúcej hry, rozosielať ich mailom by bolo zbytočne zložité. Fórová metóda nám taktiež umožňuje pružnejšie upravovať veci na otestovanie.

Druhý test je koncipovaný tak, aby sa podľa neho dala hrať dlhodobá kampaň - boli by sme radi, ak by ste tak skúsili učiniť a informovali nám, ako vám to ide :)



York, Sirien: Přijde mi, že si totálně nerozumíte a jeden mluví o koze a druhý o voze...

Jde proti sobě:
1) testerům platím - logicky jich mám málo, ale budu vybírat o to zkušenější a pokládat jim naročnější otázky v rámci feedbacku

2) testery nabírám z řad dobrovolníků - můžu jich mít hodně (zaleží na stoustě faktorů) a logicky musím očekávat menší spolehlivost a klást na ně menší nároky

Není důvod, proč bych nemohl testovat oběma způsoby, ale pak musím mít odlišné testovací materiály pro každou skupinu. Ale případá mi opravdu hloupé, když jeden argumentuje testery z kategorie 1 a druhý namíta, že to druhá kategorie testerů dělat nebude, protože nemá parametry kategorie 1.
Autorská citace #25
7.2.2014 19:34 - Sparkle
Shako píše:


Hm takže jestli to chápu, tady nebyly testerům pokládány žádné konkrétní otázky?
Autorská citace #26
7.2.2014 20:39 - Shako
Sparkle píše:
pokládány žádné konkrétní otázky?


Pokud se pamatuju a dohledal jsem i v mailu, tak v první testovací dávce bylo jen nějaké zamyšlení, jak řešit konflikt více stran. Dodnes nevím, čemu to mělo sloužit a jak to nakonec dopadlo. Dopadlo to tuším, tak že se zavedla se možnost reagovat na vyhlášené nepřátelské akce, jinou protiakci, což celý systém totálně rozbilo.

Každopádně nepodařilo se mi najít konkretní změní "úkolu".
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.26175498962402 secREMOTE_IP: 3.227.247.17