RPG odborně

ShadoWWW
23.6.2014 08:37
Autorská citace #1
23.6.2014 08:37 - ShadoWWW
Minulý týden jsem slíbil doplnit tento článek z předminulého týdne (9.6.), na který by měl navazovat dnešní článek, který ale ještě nevyšel. Doplním ho někdy během dne nebo navečer, jak se objeví.
Autorská citace #2
23.6.2014 13:55 - skew
A, chápu tedy správně, že zrušili rangera jako pátou postavu?
Dobrý krok. Předejde se tím trapnému momentu, kdy si jeden z hráčů vezme rangera a po odehrátí Starteru skupina zkusí prvně přejít na Basic.
Autorská citace #3
23.6.2014 14:44 - crowen
Len skoda, ze k tym predpripravenym postavam nepristupili trochu odvaznejsie a siahli po totalnych klise.
Autorská citace #4
23.6.2014 14:50 - noir
Archer-fighter je totální neklišé, teda z pohledu tradic pravidel DnD. A archetypální mainstreamové dobrodružství pro začátečníky si nemůžu dovolit moc experimentovat, bylo by to zcela proti záměru té hry...
Autorská citace #5
23.6.2014 15:54 - skew
Mno, teoreticky bych řekl, že by se dalo skousnout i několik různých kombinací povolání-rasa tak, aby to bylo dostatečně zachováno klišé a zastoupení povolání a ras.
1) Trpaslík může být klerik nebo bojovník (ie. může se prohodit s člověkem).
2) Elf může být jak kouzelník, tak bojovník-lučištník (opět se může prohodit s člověkem).
3) Hobitím klišé asi navždy zůstane tulák.
4) Imho alespoň jeden člověk by měl být ne-spellcaster, tedy bojovník nebo tulák - ten je ale zabrán hobitem. Zbývá tedy bojovník. Tím pádem nelze mít současně 1 i 2. Vidím tedy dvě alternativy s dostatečným obsahem klišé (zvýrazněny pouze odlišnosti oproti stávající variantě):

1)
  • člověk kouzelník
  • člověk bojovník
  • elf lučištník
  • trpaslík kněz
  • hobit tulák
2)
  • elf kouzelník
  • trpaslík bojovník
  • člověk lučištník
  • člověk kněz
  • hobit tulák
 
Ty dvě alternativy se mi možná líbí víc z toho důvodu, že člověk nezabírá oba bojovníky.
Nicméně to je spíš rýpání se v detailech než cokoliv jiného.
Autorská citace #6
23.6.2014 15:58 - noir
skew: IMHO právě chtěli ukázat, že se dá něco tak simple, jako je lidský bojovník postavit úplně různými způsoby...
Autorská citace #7
23.6.2014 16:35 - sirien
Musím říct, že komunikace DnD 5 ze strany WotC je fakt hezká. Dokonce i mě, věčného ne-DnDčkaře, se jim podařilo nalákat tak moc, že nebýt tam ta pitomá HPčková inflace, tak bych měl chuť v tom něco i rozehrát.

Kdyby mi do DMG slíbili hack, který by tuhle HP gradaci smetl ze stolu a nahradil jí protížením obran (méně zásahů, větší dopad, namísto hodně zásahů s menšími dopady), tak bych po tom možná šáhnul skoro jen abych je odměnil za ten pro-komunitní přístup, který k tomu maj.
(zejména prokud výtisky prvních příruček v hardcover použijí k rozmlácení hlav celého právního oddělení a hoděj to pod OGL/CC licenci namísto nějakého děsivého shitu)
Autorská citace #8
23.6.2014 16:57 - ShadoWWW
Máte nějaký návrh, jak překládat Phandalin (vesnice ve FR, dosud není v klíči)? A jak překládat slovo Phanderver? (Z názvu dobrodružství Lost Minde of Phandelver.)

Přiznám se, že za normálních okolností bych Phandalin nejspíš přeložil foneticky jako Fandalin, ale teď, když tu máme evidentní narážku na Phandalin s názvem "Lost mine of fan delver" - který vzdává holt starým (zapomenutým) dungeoncrawlerům, tak nevím... I když přemýšlím, že ten Fandalin nezní špatně a současně v sobě má narážku fandalin, což se mi líbí. :) Ale jak přeložit Phandelver fakt pořád nevím... :(
Autorská citace #9
23.6.2014 17:55 - skew
Já chtěl navrhnout Fandalín. To dlouhé 'i' tomu dodává dojem, že je to název vesnice.
Nebo Fandolína. Jelikož Phandalin se krom počátečních písmen nejspíš vyslovuje stejně, jako mandolin :)
Also, phan jako fan, ať se to jmenuje Vějířov. Dmýchařov? Dmýchavice? Ok, raději ne.

Kdo nebo co je to ten Phandelver? Jsem si nejprve spletl delve a dwell.
Autorská citace #10
23.6.2014 18:07 - ShadoWWW
Co je phandelver se neví. Ale ví se, že to vymysleli speciálně proto toto dobrodružství (na rozdíl od Phandalin, který se myslím objevil poprvé v 2E). "Delve" znamená procházet podzemím (v dobrodružném slova smyslu). Tato skomolenina je tedy něco jako "fanouškovský prolézač podzemí", ale to je imho moc dlouhé, neřknu-li dokonce "Ztracený důl fanouškovského prolézače jeskyní".
Autorská citace #11
23.6.2014 18:27 - sirien
Fankobka?
Autorská citace #12
23.6.2014 18:44 - skew
ShadoWWW: Jojo. Slovníky taky říkají (začít) pátrat/lovit po něčem. Nebo archaicky: hloubit, kopat. Snažil jsem se najít český archaismus pro podobné slovo, ale mé googlefu je příliš slabé.
Autorská citace #13
23.6.2014 19:38 - Vojtěch
Píše:
Máte nějaký návrh, jak překládat Phandalin


A pak se mi diví, že nechci číst překlady...
Autorská citace #14
23.6.2014 20:46 - ShadoWWW
Sirien: Když Phandelver je spíš ten, co by kopal, tedy něco jako "fankopáč".

Vojtěch: Lepší žádný, případně fonetický překlad, než blbý překlad, to je jasné. Ale na druhou stranu některé překlady jsou klasiky, jako Kraj (místo Shire) nebo Šmak (místo Smaug, kde musíš uznat, že je ten význam značně posunutý) nebo z BG například Letohrad (místo Nevewinter). To jsou příklady, kde český překlad je imho lepší (i když mnozí by taky mohli polemizovat).
Autorská citace #15
23.6.2014 21:13 - noir
Shadowww: Já bych to zatím nepřekládal, není vůbec jasný, co (nebo kdo) to ten Phandelver je, viz. http://forgottenrealms.wikia.com/wiki/Talk:Phandelver
Autorská citace #16
23.6.2014 21:50 - ShadoWWW
noir: jj, souhlas!
Autorská citace #17
24.6.2014 06:06 - Vojtěch
Nezapomeňme, že u Letohradu se taky vyskytuje překlad Nikdyzima... mě to pak strašlivě kazí dojem ze hry, takže se překladu raději vyhnu.

Odstrašujícím příkladem navždy budiž překlad Hostiny pro vrány...
Autorská citace #18
24.6.2014 13:52 - crowen
noir píše:
A archetypální mainstreamové dobrodružství pro začátečníky si nemůžu dovolit moc experimentovat, bylo by to zcela proti záměru té hry...


Nemusis velmi experimentovat. Dalo by sa napriklad urobit nasledovne:
Trpaslik bojovnik - najomny zoldnier ochranujuci putnikov a karavany v horach z poverenia svojho klanu
Clovek tulak - vynanec, ktoremu spalili strechu nad hlavou spolu s celou dedinou, tula sa a pretlka sa, ako sa da
Clovek kuzelnik - clen Carodejneho konventu alebo nejakeho kuzelnickeho spolku
Elf klerik - mlady ucen jedneho z elfskych knazov, z poverenia svojho majstra je na puti/queste etc
Hobit lukostrelec - lovec alebo ochranca hranic hobitieho teritoria, vzhladom na svoj vzrast preferuje partizansky sposob boja - hit&run a boj na dialku

Su to vsetko imho zaujimave postavy, mimo klise (ale nie uplne), a zaroven sa nevyskytuju extremy typu hobit bojovnik s obojrucnym mecom v platovej zbroji.
Autorská citace #19
24.6.2014 14:01 - Vojtěch
Mazzy - půlčík skoro paladinka z BG2 s těžjkou zbrojí a Holy Avengerem byla prý celkem oblíbenou postavou...
Autorská citace #20
24.6.2014 14:38 - ShadoWWW
crowen: Starter Set je určen pro nováčky a pro nováčka není nic klišé, ani klišé. :)
Autorská citace #21
24.6.2014 15:05 - crowen
To je pravda, ale ked tam stari harcovnici budu to klise pchat, tak novacikovia budu do konca svojich RPG dni hrat barbarov hraniciarov, krollov valecnikov a hobitov zlodejov, lebo to mechanicky vychadza najlepsie.
Autorská citace #22
24.6.2014 15:20 - Nachtrose
Crowen: to bude kazdy, kdo hraje na optimalizaci.
Autorská citace #23
24.6.2014 16:11 - ShadoWWW
Co dál se dá vyčíst z deníků:

- Nová výchozí standardní množina hodnot vlastností je 15,14,13,12,10,8. V posledním playtestu to bylo 16,14,13,12,10,8. Dá se předpokládat, že podobně byl upraven point-buy systém.

- Člověk má pořád +1 ke všem hodnotám vlastností, ostatní rasy mají zřejmě +2/+1 ke dvěma, což je rozdíl oproti playtestu, kde nelidské rasy měly +1/+1 ke dvěma. Trpaslík z ukázkového deníku má +2 k Odolnosti a +1 k Moudrosti. Zřejmě je to ohlas na nespokojenost s playtestovým rozdělením, kde hráči poukazovali na to, že nelidské rasy vlastně nejsou v žádných vlastnostech lepší než člověk, pouze ve dvou jsou stejně dobří a v ostatních horší. Že člověk byl stejně obratný jako hbitý hobit nebo stejně chytrý jako elf, a to současně.
Autorská citace #24
24.6.2014 16:35 - crowen
ShadoWWW píše:
- Člověk má pořád +1 ke všem hodnotám vlastností, ostatní rasy mají zřejmě +2/+1 ke dvěma, což je rozdíl oproti playtestu, kde nelidské rasy měly +1/+1 ke dvěma. Trpaslík z ukázkového deníku má +2 k Odolnosti a +1 k Moudrosti. Zřejmě je to ohlas na nespokojenost s playtestovým rozdělením, kde hráči poukazovali na to, že nelidské rasy vlastně nejsou v žádných vlastnostech lepší než člověk, pouze ve dvou jsou stejně dobří a v ostatních horší. Že člověk byl stejně obratný jako hbitý hobit nebo stejně chytrý jako elf, a to současně.


Nepatri toto nahodou do temy o Koncine? :-)
Autorská citace #25
24.6.2014 16:56 - skew
ShadoWWW píše:
- Člověk má pořád +1 ke všem hodnotám vlastností, ostatní rasy mají zřejmě +2/+1
Jo, tohle se mi líbí, jak ve srovnání s předešlým +1/+1, tak především s 3.5e.
Přeci jen, to trojkový handlování typu +2/-2 je docela lame... Trpasličí válečník si ty +2 do CON užije naplno, zatímco postih do CHA ho v drtivé většině případů fakt nepálí. Naopak v 5e, když si jeden chce zahrát válečníka, už má smysl uvažovat, zda doopravdy stojí za to oželet +1 DEX, INT, CHA i WIS za +1 CON.
A naopak ve srovnání s 3.5e ability zvýhodnění není balancované bonus featem a skillem → human je pro začínajícího hráče jednodušší po mechanické stránce. Prostě máš +1 ke všem abilitám, tím nic nepokazíš.


EDIT:
crowen píše:
Nepatri toto nahodou do temy o Koncine? :-)
Nae! Končina jde cestou "součet všech vlastností každé rasy = 0", tedy všechny rasy jsou si součtem rovny. V 5e lidé mají celkem +6 a většina ostatních ras +3 (a pokud upravili stejným způsobem half-orcy, ti mají +4).
Autorská citace #26
24.6.2014 17:11 - crowen
Skew: huh! A ktora rasa je nulovy benchmark, voci ktoremu sa porovnavaju ostatne rasy?
Autorská citace #27
24.6.2014 17:25 - skew
Žádná. Prostě si přičteš ty bonusy k hodům, repektive k setu čísel (viz ShadoWWW #23).
Pokud bys tedy jako standad vzal člověka, ostatní mají celkově -3 (resp. půlorkové -2).
Autorská citace #28
24.6.2014 17:40 - crowen
Tak to potom chapem dizajnove rozhodovanie noveho DnD este menej, ako Koncinu
Autorská citace #29
24.6.2014 17:50 - Me-dea
Ten dizajnový záměr je velmi jednoduchý: +1 ke všemu u lidí a +3 u jiných ras vypadá lépe než 0 u lidí a -3 u jiných ras.

Víš jak, na lidi působí lépe bonus, než postih. Viz například rest bonus u wow, kde se tohle prokázalo výzkumem - původně postavy získávaly únavu, při dlouhém hraní, protože designéři chtěli, aby si člověk vypěstoval návyk a hrál pravidelně, nejlépe pár hodin denně. Lidi to ale strašně nesnášeli, tak to změnili na rest bonus - prvních pár hodin máš bonus. Stejně tak například bonus na expy, když neumíráš a sbíráš studny, v diablu 3 lidi vnímají mnohem lépe, než srážku expů za smrt.
Autorská citace #30
24.6.2014 17:53 - crowen
To je imho cesta do pekla, lebo o rok ten bonus +1 bude malo, budu chciet +2. V DnD10 mozes skoncit s pociatocnymi bonusmi +20, pretoze ludia maju radsej vacsie bonusy ako mensie.
Autorská citace #31
24.6.2014 18:02 - Me-dea
No lidi taky neradi počítají s velkými čísly. Tady nejde o velikost bonusu, ale o fakt, že bonus působí lépe, než postih.

Add.: A nebo lepší než nic. Myšlenka "za člověka jsem ve všem trochu lepší" je lepší než "za člověka nemám žádný bonus".
Autorská citace #32
24.6.2014 18:09 - York
Vyrovnat možnost dostáhnout vyšší hodnoty v jedné (dvou) vlastnostech celkovým nižším součtem je naprosto logické.

Stejně tak s těmi kladnými bonusy (ne, že by bonusy mohly nebýt kladné. No, vy mi rozumíte :-)). Proto mě trochu zarazila iniciativa -1.

crowen: Tvoji logiku s obřími bonusy nechápu. Next obecně čísla snižuje, místy inflaci bonusů ruší úplně. Jako je určitě možné, že se někdo z habsbra zblázní a nařídí jim, že bonusy musí růst nejmíň do +20, jinak to bude naprosto neprodejné. Ale na doomsday prophecy je, myslím, přece jen ještě poněkud brzo :)
Autorská citace #33
24.6.2014 18:23 - sirien
crowen: ne, nebudeš, protože DnD není referenčním rámcem toho, jak chápeš čísla jako taková a běžný hráč se o nějakou teorii game designu nezajímá a matematická systematičnost mu je ukradená. Prostě - lidi sou universální, maj +1 ke všemu (což je bonus, že ano...), zatímco nelidi nejsou universální a maj +2 jen k něčemu (což je větší bonus, že ano...)

Kromě toho mě osobně se to líbí (a to té teorii a designu rozumim), a to prostě a jednoduše z toho důvodu, že nemám rád práci se zápornými hodnotami.
0 - hodnota nelidské rasy mimo silný atribut
1 - hodnota člověka proti nelidem v jejich slabém atributu
2 - hodnota nelidí v jejich silném atributu
je rozhodně lepší stupnice, než kdyby to bylo -1, 0, +1 - prostě protože je otravné pracovat tam s tou "-1"

Takže pokud Ty pro sebe toužíš vnímat nějakou "base line" která nastavuje "standard", pak base line pro DnD 5e je "slabá hodnota nelidské rasy".


Jinak to s tím "base bonusem +20" je slippery slope - nedává to smysl, proč by se to dělo? Základní bonusy jsou nastavené a nadále se s nima už hýbat nebude - ani nahoru, ani dolu.


York: Tak třeba v Shadowrunu I-III jsou bonusy záporné ;) Kdybys na mě jako spřátelenej čaroděj uprostřed přestřelky castnul spell co by mi hodil +4, tak bys obratem dostal po tlamě za zrádnou sabotáž týmové akce. Hasákem. Opakovaně.
Zato kdybys na mě hodil něco s efektem -4... to bych si dal líbit :)
Autorská citace #34
24.6.2014 18:27 - York
sirien píše:
Tak třeba v Shadowrunu I-III jsou bonusy záporné ;)


Divná hra. To nekdo hraje? :)
Autorská citace #35
24.6.2014 18:27 - crowen
Neviem, mne to stale pripada take korporatno-politicky korektny bullshit - vsetci su dobri, a niektori este lepsi.
Autorská citace #36
24.6.2014 18:58 - Vojtěch
Mno, pokud budou mít ne-lidé +2 bonusy, tak to možná při point-buy bude díky stoupající ceně vysokých čísel vyrovnané, pokud budete optimalizovat...
Autorská citace #37
24.6.2014 18:59 - skew
crowen píše:
Neviem, mne to stale pripada take korporatno-politicky korektny bullshit - vsetci su dobri, a niektori este lepsi.
Jenže když bys nastavil lidi jako nulový benchmark, došel bys k tomu, že musíš zapisovat ostatní rasy takto:

Trpaslík - máš +1 CON, ale -1 INT, DEX a CHA. Navíc si vyber jednu subrasu:
Kopcový trpaslík – máš navíc -1 WIS
Horský trpaslík – máš navíc -1 STR

Určitě uznáš, že je snazší pamatovat si:
Trpaslík - máš +2 CON. Navíc si vyber jednu subrasu:
Kopcový trpaslík – máš navíc +1 STR
Horský trpaslík – máš navíc +1 WIS
Autorská citace #38
24.6.2014 19:03 - ShadoWWW
Ono je taky vtip v tom, že snížili tu základní množinu. Teď například snížili nejsilnější hodnotu v množině o 1 a zvýšili jednu hodnotu nelidí o +1. To je docela vychytaný. Ono "máš základ 10 a k tomu si přičti bonus +1" vypadá hůř než "máš základ 9 a k tomu si přičti bonus +2", i když matematicky to vychází stejně.

Ono až teď se teprve ukazuje (a určitě ještě bude ukazovat), jakou obrovskou konkurenční výhodu Wizardi získali otevřeným playtestem, kterého se zúčastnili stovky tisíc lidí. Záměrem vlastně ani nebylo hru vybalancovat po mechanické stránce (to dokážou i bez veřejnosti, když chtějí). Největší devizou byl průzkum zájmů a tendencí hráčů. Takový velký herně-psychologický průzkum. Mít data od tolika respondentů, jak si co v RPG představují a co vnímají jako pozitivní je pro RPG firmu obrovské plus.

Ono v konečném důsledku v RPG ani tak nejde o matematické vybalancování, ale o psychologii, jak který prvek na hráče působí. A během playtestu se např. ukázalo, že diskuze na RPG fórech nemusí korespondovat s názory celé herní základny.

A tady se znovu ukazuje, jak ošemetné je dělat herního designéra a tvořit hru. Můžete mít hromadu odehraných hodin v nejrůznějších systémech, a přece nemusíte dokázat odhadnout, jaký prvek bude jak působit na konečné spotřebitele (hráče).

Crowene, mohu mít osobní otázku? Jaké RPG ti přijde fakt dobrý?
Autorská citace #39
24.6.2014 19:05 - ShadoWWW
Vojtěch píše:
Mno, pokud budou mít ne-lidé +2 bonusy, tak to možná při point-buy bude díky stoupající ceně vysokých čísel vyrovnané, pokud budete optimalizovat...

Nebude. Protože v point-buy si nakoupí všichni více méně to stejné a to rasové navýšení přichází až poté. Nehledě na to, že v 5e se nenavyšují hodnoty vlastností za povolání.
Autorská citace #40
24.6.2014 19:08 - crowen
ShadoWWW - toto je by som povedal celkom reprezentativny vyber toho, co sa mi paci. Plus DrDII, teda vacsina z pravidiel, please no flame, to tu uz bolo x-krat. Plus nWoD, ale bez nadstavieb pre supernaturalov. 3:16.
Autorská citace #41
24.6.2014 19:31 - Vojtěch
Shadow: právě proto ano. Když bude vlastnost na 16 stát dejme tomu 12 bodů a na 17 bude za 15 bodů, tak trpaslík, který chce výslednou odolnost 18 má o 3 body víc na jiné vlastnosti oproti člověku, který by chtěl 18 také. Vzhledem k tomu, že průměr bývá levný, tak člověk nebude extra ve výhodě, pokud se bude chtít nějak výrazně profilovat ve stejné vlastnosti jako již vyprofilovaný trpaslík. Bohužel trpaslík bude v nevýhodě, pokud by se snažil protlačit mimo jeho rasové bonusy.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10729694366455 secREMOTE_IP: 3.236.145.153