Pravidla

andtom
29.5.2007 14:12
Někteří tvrdí že kněz (cleric) je dokonce silnější než válečník na vrcholu svých sil ... je tomu skutečně tak? Nebo je to jen cápek co máchá s palicí a sem tam někoho vyléčí.
Autorská citace #1
29.5.2007 14:12 - Vannax
Jsem si na doporučení přečet tenhle článek a teda fakt dobrý čtení. Zdá se, že si někdy budu muset vyšetřit chvíli, abych přelouskal všechno co mi tady uniká... Za tedle článek dávám jedna, i když teda se zpožděním roku a půl...:)
Autorská citace #2
29.5.2007 14:20 - Dalcor
Výborný článek - ještě mám pocit že jsi zapoměl zdůraznit omezení ve formě služby. Kněz slouží hlavně bohu (nebo principu) a měl by postupovat v souladu se svou vírou a hlavně v souladu s učením svého boha.
Příkaldem kněžka Selune se nebude vybavovat s kněžkou Shar, která se ale s radostí vyspí s knězem Shevarashe...
Autorská citace #3
29.5.2007 14:26 - Vannax
Že bych se stal knězem Shevarashe? Jak vypadají kněžky Shar???
Autorská citace #4
29.5.2007 14:32 - andtom
Děkuji za ohlas, ale ne proto jsem dával ten odkaz. Mně se prostě hraní na božskou přízeň u kněžských kouzel dost zamlouvá.
Dalcor: Ono tam je napsáno, že všechno své jednání musí podřizovat víře a že musí být knězi od počátku známo, co od něj víra očekává a co ne. Akorát ten příklad tam nemám :)
Autorská citace #5
29.5.2007 14:33 - thief
Vannax: Křehké a svůdné takovým tím dekadentním způsobem. :-)))
Autorská citace #6
29.5.2007 14:43 - Dalcor
Jasně, to jsem možná přehlédl. Ale více se soustředíš na to že ho bůh vyfakuje kvůli vlastnímu rozhodnutí, ale už moc nezdůrazňuješ že kněze bůh vyfakuje, když on bude fakovat na boha. Sakra píšu jako gangsta rapper ze zákaldní školy. Ale víte co tím chci říct...
Autorská citace #7
29.5.2007 15:23 - Jerson
Článek je pěkný, mě by zajáímalo, zda tohle funguje ve hře. Tedy jestli hráči knězů takovou "buzeraci" snáší nebo ji dokonce mají rádi, zvláště když jiná povolání takto omezena nejsou. Nikdy jsem neviděl hrát kněze, takže by mě to zajímalo o to víc.
Autorská citace #8
29.5.2007 15:47 - Dalcor
U nás to fungovalo - já kněze ve hře buzeruju hodně - bratr by mohl vyprávět - ale vždyť může sám vyprávět...
Autorská citace #9
29.5.2007 16:00 - Jiron
A vyprávět bude. Myslím, že když se hraje kněz tak by se měl hráč s vypravěčem dohodnout na tom o co vlastně jde. Hráč řekne svůj názor na to jak by se měla jeho služba bohu projevovat a totéž řekne vypravěč a měli by se dohodnout. Hráč by měl vědět co bude vypravěč požadovat a když mu to nevyhovuje tak by neměl hrát kněze. Já jsem hrál poměrně dost dlouho kněze Shevarashe (Elfí bůh pomsty a nenávisti k drowům) a jeho projevy víry mi dost vyhovovaly (zabíjet drowy a tvářit se kameně). Každopádně to bylo vynikající a zdaleka nebyl schopen se v boji rovnat ostatním postavám pokud se nebojovalo proti drowům (tehdy nikdo neměl na to aby se mu vyrovnal).
Autorská citace #10
29.5.2007 16:21 - LZJ
Ad přízeň boha - to je určitě zajímavé zakomponovat, ale asi to chce dohodnout mezi DM a hráčem kněze, aby to vyhovovalo oboustraně (hlavně v míře a způsobu). Případně stanovit nějaká přesnější pravidla. Taky by se to nemělo přehánět, aby se hra moc nesoustředila na postavu kněze na úkor ostatních postav. V některé z doplňkových knih (Complete Divine?) jsem viděl nové [faith] featy, které počítají s tím, že kněz za své činy ve prospěch boha dostává speciální faith pointy. Případně by šlo nastavit novou abilitu "Boží přízeň" se kterou by se nějak pracovalo a byla by pohyblivá podobně jako Wealth v d20 Modern.
Ad přesílenost klerika - prakticky mi klerik tolik silný nepřijde, celkem nedávno jednomu mému klerikovi léčivá kouzla rozhodně nestačila, když stál tváří v tvář postavě o 5 úrovní výš. Spíš mám pocit, že přítomnost léčivého klerika velmi zvyšuje bojeschopnost skupiny, pokud je třeba bojovat častěji. Teoreticky asi může být kněz hodně silný, ale jen chvíli, když na sebe vyplácá spoustu posilujících kouzel, jenže to mu dlouho nevydrží. A seslání kouzel potřebuje nějaký čas. U nás boje málokdy začínají tak přesně, aby kněz stihl seslat všechna užitečná kouzla, která má k dispozici. Spíš je posléze spotřebuje na léčení.
Celkově mě na kněžích v DnD baví spíš to, jak se jejich zaměření mění podle boha. A taky různá užitečná pomocná kouzla, třeba Status pro samostatné průzkumníky.
Autorská citace #11
29.5.2007 17:12 - Rytíř
Tak tak, dobrý článek! Skoro to láká zavést rubriku "Perly z archívu" a denně něco zařazovat do Aktualit, že.. :)
Já mam s tímhle následující zkušenost - buďto DM přízeň boha moc neřeší, vyjma opravdu vyhrocených případů. Pak patří věřící sesilatelé k velmi oblíbeným a častým. Jakmile se tomu DM rozhodne podívat na zoubek a vyžaduje důsledné chování dle dané víry a hraje si na boha postavy, má to a následek jednak onu nevyváženost co zmiňoval LZJ stran věnování se jednotlivým hráčům.. a jednak to, že hráči od těchto postav utíkají, neb to mají za buzeraci. Nikdy jsem pravda nezažil, že by se DM domlouval hned na počátku s hráčem a stanovoval jednoznačná pravidla. To je totiž dost obtížné... Chovat se dle zákonitostí své víry musí totiž hráč chtít - když ho do toho DM nutí, okamžitě to přestává fungovat.
Ten článek je dobrý v tom, že nutí hráče se chytnout za nos a trošku ho šíbuje tím směrem, aby se stal odpovědnější při hraní svého kněze.. a to je třeba podporovat ;)
Jinak kněz hodně silný je; zejména právě díky své neuvěřitelné univerzálnosti (když bereme v potaz obecná pravidla a ne ta herní omezení). A že jeho přítomnost velmi navyšuje bojeschopnost družiny.. tak to je bez debat ;)
Autorská citace #12
29.5.2007 21:55 - thief
OK. Přesvědčili jste mě. Kněží a paladinové budou muset platit desátek. :-)
Autorská citace #13
30.5.2007 10:20 - Dalcor
Proč paladinové, vždyť nemusí být církevním členem ani bnožím služebníkem...
OKej mlčím...
Autorská citace #14
30.5.2007 10:41 - Horacio
Heh, tak do téhle diskuze byste měli získat Ebona :-)
BTW: u nás třeba kněží vůbec léčit neumí, až na výjimky vyznavačů zcela mírumilovných bohů...takže ve družině se objevil jen jedinkrát kněz, který uměl léčit...a toho zabil nemrtvý - odvracet neuměl :-) ...sakra, teď si říkám, jestli nejsem moc tvrdej :-)
Autorská citace #15
30.5.2007 11:11 - Rytíř
Horacio: No, jestli u tebe neplatí, že léčivá kouzla nemrtvé zraňují, tak jsi tvrdej dost! :) Anebo na to ten chudák ani nestihl přijít? :)
Jinak omezovat takle drsně dostupnost kouzel, to už chce odvahu. A spolupráci hráčů! Podle čeho to děláš, jakého systému - podle domén? Omezuješ knězům obecně všechna kouzla, nebo se to týká jen léčivých?
Autorská citace #16
30.5.2007 11:48 - Horacio
Rytíř: jj, jedu podle domén :-) a zrovna léčivou zpřístupňuji jen mírově laděným náboženstvím - což u dobrodruhů není zas tak atraktivní. Hlavně bych řekl, že jak hrajem v celkově ne-moc-magickém prostředí, tak i nízkolevelová kouzla jsou považovaná za silná.
A kněze považuju za naprosto suprovou věc. Když jsem poprvé se slovníkem louskal ADnD, hned jsem si říkal: "Aháá, tak tohle mi v Dračáku chybělo :-)"
P.S. - to zabití nemrtvákem byl takový extrémní případ...byl to velmi těžko porazitelný strážce brány do záhrobí, bojovalo se na jeho hřišti, kněze moc nepodpořila kostka...a vytuhla tam skoro celá družina :-)
Autorská citace #17
30.5.2007 18:10 - Ebon Hand
Áááá kněz! Má oblíbená postava, které se věnuji takřka deset let (AD&D)

Jak zmínil Horacio u nás bojový kněz nemá schopnosti léčit kouzly. Čímž teda dost vybočujeme z charakteristik popsaných v úvodního článku.. On vlastně ani nemá schopnost odvracet nemrtvé.. Horáci nejsi fakr nějakej přísnej? Což si taky uvědomuji, že u nás přicházejí boje natolik rychle, že nestíhám kouzlit takřka nikdy.. :-))

Já postavu kněze zakládám nejdříve sepsáním božstva a jeho cílů, které si pak kněz vezme za své. A celé jeho chování a motivace je vedena naplněním oné božské myšlenky. Například kněz popisující bitvu v podzemí v mém zápisu uctívá boha cest, cestování a cestovatelů. Myšlenkou je, že každý si musí najít svou cestu a vyrazit po ní.
V mém případě to bylo najít další trpaslíky v podzemí a rozšířit víru v Bardaka (jméno boha) i do této nové sféry. Kněz nemá přístup do léčivé sféry, bojové ani ochrané, takžé žádné léčení, ochrany nic. V rámci omezení má přístup prakticky jen do sféry základní, elementu země a trochu ohně (trpaslík), guard (ke kterým jsem nenašel prakticky žádná kouzla.. :-))) a divination (předvídání nebezpečí na výpravách). Třebaže je tato postava dvojpovolání kněz-válečník ani tak se nemůže v boji rovnat čistým válečníkům (pravidlo z 2e, dvojpovolání nemůže mít 2 body ve zbrani (úbytek bonusů)).
Autorská citace #18
30.5.2007 19:05 - wraiths
Dalcor

no ja jeste clanek nehodnotil ale rozhodne to udelam. a jinak ja hraji kneze taky jinym smerem, nez "zivouci lekarnicku". vyuzivam spise domeny power. a leceni smim pouzit jen ve vyjmecnych situacich takze jen kdyz menim ke konci dne sva kouzla za leciva a to jeste ne vzdy se mi povedou ,proste nahazim cisla a DM rozhodne dle sve uvahy( je to prece kamarad boha ci sam buh ze) rekne kolik si ma kdo vylecit. proste to shrnu kdo ve hre rekne milujeme Helma :-)) tak ma zivoty plus. prece jen Helm nebude lecit nejakeho capka kterej o nej nezavadi ani slovem.
Dalcor : jinak se Dalcore omlouvam ze jsme malinko zprznil tvuj respektive tveho bratra vytvor(knez Shevarase). vsak jsme ,ale prepracoval sve pozadi a zivotni pribeh ,kde se knezi Shevarashe objevili. ano Jiron ma pravdu v boji drowy jsou "drowomori" neprekonatelni avsak nesmi krizit cestu sluzebnika Helma ;-)
Autorská citace #19
30.5.2007 22:45 - Alnag
Ebon Hand: Ty musíš... nacházet kouzla? Pro kněze?
Autorská citace #20
31.5.2007 09:42 - Horacio
Alnag: Ebon to myslel, jako že v pravidlech moc nejsou kouzla z téhle konkrétní sféry. Samozřejmě přístup ke kouzlům získává automaticky při zvýšení úrovně/zasvěcení.
A vůbec - skoro všechna kněžská kouzla vymýšlíme nebo aspoň modifikujeme, aby byla šitá na míru konkrétního boha. Bylo mi trochu proti srsti, že by podle pravidel knězové dvou různých bohů uměli úplně to stejné kouzlo :-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.08527398109436 secREMOTE_IP: 3.145.156.250