Příběhy

Jerson
14.8.2009 01:08
Cesta k této povídce byla docela dlouhá a zahrnovala několik samostatných motivací a zdrojů.
Prvním z nich byla zmínka o povídce Flatland z roku 1884, kterou jsem nikdy nečetl. Jen mi přišlo zajímavé, že i ve dvourozměrném světě se může odehrát nějaký příběh.
Druhým inspiračním zdrojem byly obrázky, které jsem náhodou viděl při návštěvě své bývalé školy. Šlo o černobílé pokroucené šachovnice, ve kterých byly další tvary vytvořené pomocí negace barev. Následujících několik let jsem si takové obrázky kreslil a čím dál více mi tyto objekty přišli jako dvourozměrní tvorové.
Třetí motivace bylo prohlášení Jiřího Grygara, že "ve 2D světě nemůžou existovat tvorové z důvodu vpravdě komického - trávící trubice by způsobila, že takové tvorové nebudou držet pohromadě." To mi přišlo velmi krátkozraké. Kdo říká, že v takovém světě musí tvorové požírat nějakou potravu?
Čtvrtou motivací byl názor některých lidí, že v RPG je možné zahrát všechno - když jsem ale předestřel vizi hry v plochém světě, často jsem se setkal s odpovědí, že v takovém světě se nedá nic dělat, tak co by se v něm asi tak hrálo. Nicméně mi trvalo další tři roky, než jsem našel tři hráče, kteří se v plochém světě chtěli zahrát.
Pátou a poslední motivací byla věta "Podle RPG se nedá napsat povídka". Možná že toto není dobrá povídka, ale je to víceméně neupravovaný zápis ze hry.

A ano, JE to poněkud zvláštní povídka. Také je to hodně neobvyklý svět.
Autorská citace #21
16.8.2009 10:50 - Argonantus
Je na tom vidět silný vliv hardcore scifi, která letěla tak před dvaceti lety (Jersonovy formative years). Podobají se tomu některé vymyšlenosti A.C.Clarka (Stěna z temnoty) a Asimova (Domeček jako klícka), a ještě více Lem, který se klidně vykašlal na postavy a psal o pocitech téměř čehokoli.

Ten opartový mág se jmenuje Victor Vasarely, pokud se nepletu.
Autorská citace #22
17.8.2009 23:43 - sirien
Jerson píše:
Pointy vymyslet neumím, vždycky čekám co se vynoří ve hře.

Ale Alnag umí na pointy výborně čekat :D /kdo nezažil, asi nepochopí, byl to hodně zlej výstup, jedno z jeho DeLuxe čísel :D /
Autorská citace #23
18.8.2009 22:52 - Noldo2
Oceňuju nápad a sílu to napsat, ale ta mentální únava při čtení mi připoměla, když se v práci moc dlouho vrtáme v databázích a začne nám z toho hrabat, což je celkem často.

Vasarely je good, dlouho obdivuju.
Autorská citace #24
19.8.2009 21:27 - Vargan
Opravdu povedené. A opravdu mi to připomnělo Clarka, což je fajn, protože jej mám hodně rád. :) Konkrétně to, když polemizoval o tom, co by se mohlo stát například s telefonní sítí s dostatečným množstvím propojení a zakončení, kdy si v jedné povídce takhle celosvětová síť uvědomila sama sebe...
Autorská citace #25
24.8.2009 11:55 - Dracain
Vibrují mi z toho přímky, měl bych si to nechat projít obvodem.
Autorská citace #26
24.8.2009 16:08 - Dukolm
Hra byla super a ještě pak byla sranda naše uvažování po hře ohledně anomálie
Autorská citace #27
15.10.2009 00:04 - omphevore
Užil jsem si to a tím jsem překvapil sám sebe:-)

myslím že závěr se velmi povedl!

chci pokračování!
Autorská citace #28
15.10.2009 01:15 - Jerson
Pokračování? To bych napřed musel odehrát další příběh.
Autorská citace #29
15.10.2009 09:09 - Goran
Jestli se dostanu do vhodného časoprostoru, hlásím se jako dobrovolník na hráče v další hře. Omega je fajn, ale kruhy jsou kruhy :)
Autorská citace #30
15.10.2009 13:48 - Dukolm
ze by jsme spáchaly něco na FFS
Autorská citace #31
15.10.2009 14:02 - Jerson
Ty a kolik holek, Dukolme? :-)
To abych dal dohromady pravidla, abych vás trochu omezil v přemýšlení, ne? :-) Alespoň nějaká jednoduchá, jako maximální délku vyřčené věty s ohledem na velikost a hustotu.
Autorská citace #32
15.10.2009 18:00 - Dukolm
No nějaký se seženou jako obvykle na FFS s tím není problém přeci
Autorská citace #33
15.10.2009 18:02 - Jerson
Já myslím na pokračování plochého světa :-)
Autorská citace #34
17.3.2016 16:33 - PB
Začnu asi poklonou - jestli se toto vážně odehrálo (což si uvědomuji, že odehrálo), tak skládám obrovskou poklonu jak vypravěči za namyšlení, ale i hráčům. Opravdu něco neobvyklého, palec nahoru.
Osobně si mi četla povídka trochu hůře, jelikož neoplývám dostatečnou představivostí ohleně "geometrických tvarů." Struktura pochopitelná - žádné přeskáčky. Akorát bych vynechala něktré nové dostavce - někdy mi přijde úplně zbytečný (např. (...), i po pohybu samotném, a přivede vás všechny zpět ke mně.“

„Kam se máme vydat nejdříve?“ zeptal se Navigátor. (...)
)

Strašně se mi líbila pasáž se spokojeností („Nepohybovat se je ještě jednodušší,“ namítl kruh. „Jsem tu a nic nedělám.“
„A jsi spokojený?“ zajímal se Kruholog dál.
„Nevím. Měl bych být spokojený?“
„Když se nechceš pohybovat a nepohybuješ se … ano, měl bys být.“
„Tak tedy jsem spokojený.“
)

Závěr také moc pěkný, lehce mi to připomíná konec na způsob Malého Prince.

Abych to tedy shrnula, povídka pěkná, RPG hra musela být velice zajímavá (a obtížná?). Díky za nahlédnutí do jiné kapitoly "RPG". :)
Autorská citace #35
18.3.2016 14:34 - Jerson
Vždycky mě potěší, když si lidé mé výtvory přečtou po letech, můžu pak zavzpomínat na hru, podle které jsem je napsal.
Hra samotná byla docela jednoduchá, protože navzdory předchozímu odhodlání vytvořit matematická pravidla pro rychlost pohybu a množství nesených informací v závislosti na velikosti kruhu a hustotě polí jsem nakonec rezignoval a všechno jen odhadoval.
Autorská citace #36
18.4.2018 14:55 - Jerson
V diskusi s jedním člověkem jsem se zmínil, že jsem hrál hru z 2D světa, kde jsou hlavní postavy kruhy. Jeho reakce zněla:

Píše:
To si hrál ty????


A pak se ukázalo, že se ke zmínce o ní dostal už před časem, nejspíše v Drakkaru.

Jinak pořád přemýšlím, zda by mi někdo dokázal takový svět naprogramovat, aby se dal vizualizovat.
Autorská citace #37
18.4.2018 15:29 - Argonantus
Povídku jsem četl již dříve a líbila se mi. A taky jsme o ní mluvili. Je to velmi klasická hard scifi – dnes by se asi řeklo „oldschoolová.“ Výzkumná výprava do neznáma; hodně jasný vliv A.C.Clarka, například (ale ještě před ním dělával takové věci skoro na přelomu 19. a 20. století Wells). Vše je podmíněno nějakým „co kdyby“, situace je vytvořena obvykle nějakým výrazným fyzikálním zásahem do našeho známého světa. Co kdyby lidé neviděli. Co kdyby lidé lítali. Co kdyby procházeli zdí. Co kdyby byli neviditelní (všechno se vyskytlo už tehdy, třeba Wellsův Neviditelný je klasika tohoto typu).

Ježto máme za sebou asi sto let podobných věcí, sluší se udělat zásah hodně originální a výrazný. Což činíš – zredukoval jsi svět na ploché kruhy, pohybující se po jakýchsi drahách, viz povídka. Teda, úplně originální není i takováto šílenost, protože, jak pravíš v závěru, Abbot, Flatland (také jsem ho nečetl, jen o něm vím). Ale rozhodně to je natolik originální, že je to zajímavé. Doporučoval jsem tvé pozornosti Kadlečkové Růžovou krychli – to je skvost podobného druhu.

V tvém případě velmi šťastná trefa do toho, co ti sedí a v čem jsi dobrý; povídání o robotech napsané robotem. Stanislav Lem na tom udělal kariéru a vznikly mu tak skoro geniální věci (ten je ale, pro přesnost, poněkud před tebou v některých dovednostech, jak ještě vyplyne). Nicméně dávám sem Lema jako směr, který pokládám v tvém případě za nosný, kdybys to myslel vážněji. Člověk, který ulovil svoje fanoušky nikoli tím, jak je to skvěle napsané, ale jak je to chytré.

Ještě ke Kruhům.
Když se to rozpitvá opravdu technicky a literárně, je to delší short story (pojednání o Kompozici, Drakkar), která má jediného podstatného hlavního hrdinu, a tím je Navigátor. Čárolog a Kruholog jsou jeho věrní společníci – asistenti, asi jako Hermiona a Ron Weasley. Šlo by to napsat bez nich, bez Navigátora ne.
Výhoda tří postav je v tom, že mohou vést dialog a všechno není jen v suchých oznamovacích větách, což by bylo na dvaceti stranách už dost neúnosné. U kruhů se ztratí i to, že jde o „falešný dialog“, tedy, že všechny postavy mluví jako Jerson a tlumočí dost zjevně jeho myšlenky (viz pojednání o |Dialogu).

U kruhů lze snadno přehlédnout, že děj je generován jedním z nejjednodušších možných způsobů „jdou dál, a potkají postavu X“, jako v mnoha pohádkách, ale vlastně i v mnoha scifi nebo fantasy. A u obávaného hraničáře Xaxyho. Ono Setkání s Rámou je vlastně to samé ve velkém – děj je popis neznámého prostoru uvnitř mimozemské rakety. Ostatně, Tolkien s tím do značné míry vystačil taky – podobný model může asi tak za půl Pána prstenů. Ten zbytek je ovšem poněkud jiná liga. Naopak Dragonlance nebo Sapkowski s tímhle vystačí zcela. Jdou dál a potkají Y. A tak dál, dokud to čtenáře nepřestane bavit.

Docela slušná je technická úroveň pravopisu. Chyb není moc a je to relativně vychytané (teda, ne úplně – třeba u těch malých kruhů mezi liniemi je věta „
Píše:
Jsou to tak malé kruhy, že se nacházejí uvnitř pole a když jsou protnuty, vyšlou svou myšlenku a zmizí. Nechápu, jak se tam dostali ani proč,“


kde je špatně shoda podmětu s přísudkem. Ale to by se poddalo, je třeba prostě ještě více kontrol, než si myslíš (bojuje s tím úplně každý z nás, pokud vím).

Oceňuji, že jsi vymyslel ještě něco lepšího – tvar short story tě dovedl k potřebě nějakého konce, tedy nalepit tam nějakou pointu. O tom jsme už kdysi mluvili. Tedy, ona ta pointa není žádný zázrak, ale přece jen je jasný tvar příběhu – šli na výpravu, vrátili se, zachovali si existenci, která byla několikrát ohrožena.
Na kruhy je to výkon.
Autorská citace #38
19.4.2018 09:59 - Haplo
Pro začátek zopakuji, co tu již několikrát zaznělo: povídka mě velice chytla a moc jsem si užil její čtení, dokonce jsem se někdy od srdce zasmál. Na rozdíl od jiných jsem ale neměl žádné problémy se čtením (proč to nevím, technické vzdělání mám ale že bych byl nějak matematicky na výši bych neřekl). Kdyby se vynořilo pokračování, tak ho jedním dechem zhltnu.
Během čtení jsem měl několik nápadů a poznámek. Jedna z nich pak byla, jak již Jerson naznačil, že by dvojrozměrný svět mohl vlastně být plocha koule. Dále si říkám, že není nutné nutné zůstávat jen v prostých geometrických představách 2D prostoru, a je možné v takovém prostoru reprezentovat běžné živé bytosti. Ať už třeba jako obrazy či stíny 3D světa, což by ovšem zcela změnilo náplň a rámec vašeho hraní (a do něho vám tímto nechci zasahovat).

Jako poslední taky přidám reference na jiná díla, z mé strany se ale nebude jednat o povídky. Není to dlouho co jsem hrál a dohrál jednu hru na mobilním přístroji, ale musím říct, že mě ohromila hlavně svým obsahem a zpracováním. Jedná se o počin Dana Vogta s názvem DATA WING. Doporučuji i těm, kteří běžně nehrají.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.054455041885376 secREMOTE_IP: 18.97.9.168