Povídku jsem četl již dříve a líbila se mi. A taky jsme o ní mluvili. Je to velmi klasická hard scifi – dnes by se asi řeklo „oldschoolová.“ Výzkumná výprava do neznáma; hodně jasný vliv A.C.Clarka, například (ale ještě před ním dělával takové věci skoro na přelomu 19. a 20. století Wells). Vše je podmíněno nějakým „co kdyby“, situace je vytvořena obvykle nějakým výrazným fyzikálním zásahem do našeho známého světa. Co kdyby lidé neviděli. Co kdyby lidé lítali. Co kdyby procházeli zdí. Co kdyby byli neviditelní (všechno se vyskytlo už tehdy, třeba Wellsův Neviditelný je klasika tohoto typu).
Ježto máme za sebou asi sto let podobných věcí, sluší se udělat zásah hodně originální a výrazný. Což činíš – zredukoval jsi svět na ploché kruhy, pohybující se po jakýchsi drahách, viz povídka. Teda, úplně originální není i takováto šílenost, protože, jak pravíš v závěru, Abbot, Flatland (také jsem ho nečetl, jen o něm vím). Ale rozhodně to je natolik originální, že je to zajímavé. Doporučoval jsem tvé pozornosti Kadlečkové Růžovou krychli – to je skvost podobného druhu.
V tvém případě velmi šťastná trefa do toho, co ti sedí a v čem jsi dobrý; povídání o robotech napsané robotem. Stanislav Lem na tom udělal kariéru a vznikly mu tak skoro geniální věci (ten je ale, pro přesnost, poněkud před tebou v některých dovednostech, jak ještě vyplyne). Nicméně dávám sem Lema jako směr, který pokládám v tvém případě za nosný, kdybys to myslel vážněji. Člověk, který ulovil svoje fanoušky nikoli tím, jak je to skvěle napsané, ale jak je to chytré.
Ještě ke Kruhům.
Když se to rozpitvá opravdu technicky a literárně, je to delší short story (pojednání o Kompozici, Drakkar), která má jediného podstatného hlavního hrdinu, a tím je Navigátor. Čárolog a Kruholog jsou jeho věrní společníci – asistenti, asi jako Hermiona a Ron Weasley. Šlo by to napsat bez nich, bez Navigátora ne.
Výhoda tří postav je v tom, že mohou vést dialog a všechno není jen v suchých oznamovacích větách, což by bylo na dvaceti stranách už dost neúnosné. U kruhů se ztratí i to, že jde o „falešný dialog“, tedy, že všechny postavy mluví jako Jerson a tlumočí dost zjevně jeho myšlenky (viz pojednání o |Dialogu).
U kruhů lze snadno přehlédnout, že děj je generován jedním z nejjednodušších možných způsobů „jdou dál, a potkají postavu X“, jako v mnoha pohádkách, ale vlastně i v mnoha scifi nebo fantasy. A u obávaného hraničáře Xaxyho. Ono Setkání s Rámou je vlastně to samé ve velkém – děj je popis neznámého prostoru uvnitř mimozemské rakety. Ostatně, Tolkien s tím do značné míry vystačil taky – podobný model může asi tak za půl Pána prstenů. Ten zbytek je ovšem poněkud jiná liga. Naopak Dragonlance nebo Sapkowski s tímhle vystačí zcela. Jdou dál a potkají Y. A tak dál, dokud to čtenáře nepřestane bavit.
Docela slušná je technická úroveň pravopisu. Chyb není moc a je to relativně vychytané (teda, ne úplně – třeba u těch malých kruhů mezi liniemi je věta „
Píše:
Jsou to tak malé kruhy, že se nacházejí uvnitř pole a když jsou protnuty, vyšlou svou myšlenku a zmizí. Nechápu, jak se tam dostali ani proč,“
kde je špatně shoda podmětu s přísudkem. Ale to by se poddalo, je třeba prostě ještě více kontrol, než si myslíš (bojuje s tím úplně každý z nás, pokud vím).
Oceňuji, že jsi vymyslel ještě něco lepšího – tvar short story tě dovedl k potřebě nějakého konce, tedy nalepit tam nějakou pointu. O tom jsme už kdysi mluvili. Tedy, ona ta pointa není žádný zázrak, ale přece jen je jasný tvar příběhu – šli na výpravu, vrátili se, zachovali si existenci, která byla několikrát ohrožena.
Na kruhy je to výkon.