QuentinW píše:
Ale ten stejnej potíž s promrzlym mágem a táborákem nastane skoro u všech
...kvantitativních omezení magie. Ano. Je to podstatný aspekt kvantitativního omezení - omezuje kvantitu :)
U vance magie to je otázka - mág určitě nebude podpalovat oheň fireballem, na druhou stranu pokud má nememorované nějaké "torch" nebo tak něco, tak to nejspíš memoroval právě pro podobnou chvíli - nicméně vance je v podstatě také kvantitativní omezení.
U odlivu se Ti to nestane, protože zapálit oheň je (ve většině settingů/systémů) poměrně slabý projev magie a mág ho bude takřka jistě schopen ustát bez následků.
U riskové magie to hráč také neudělá, ale ne protože by ho to nějak limitovalo, ale protože risková limitace je určená k tomu přimět hráče čarovat co nejméně, tj. pouze v krizových situacích - tam to souvisí spíš se settingem, atmosférou a tak.
U draw-back magie by to podle mě hráč mága klidně udělal - podpálit dřevo je relativně malý efekt, takže následkem bude že si propálí rukáv nebo něco podobného. Herně to nijak neomezí.
QuentinW píše:
Třeba kdyby kvůli špatnému noclehu hrozilo, že si přes noc nedoplní životy
Takže selhání jedné limitace budeš řešit tím, že vytvoříš novou limitaci, která bude hráče nutit jednat tak, jak to je z jeho pohledu herně neefektivní?
Jistě. Mám k tomu ještě několik příkladů (a některé s mnohem vážnějším herním dopadem - např. hráč co s manou tak šetří, že ji nepoužije ani tam, kde s tím Vypravěč počítal atp.) A každý příklad, který dám ohledně manové magie, má nějaké řešení v rámci manové magie, ať už nějakou okecávačku nebo nějakej další pravidlovej hacking. Můj problém je v tom že bez ohledu na to jak to kdo okecá, ve hře to tak většinou nevypadá a má to důsledky které popisuju.
Taky mám s manovou magií další problémy. Například mi přijde jako selhání game designera - resp. jeho neschopnos vyvážit magii se zbytkem hry, takže jí vůbec má potřebu takhle limitovat. Když bych chtěl mít silnou magii, kterou by hráči ale používali zřídka, tak podle mě existujou lepší způsoby.
Ono problémy manového systému se dají různě zmírnit a moje hlavní námitky proti němu jdou proti jeho tradiční podobě. Ne že bych ho měl obecně nějak rád, ale když se zahladí tak mi přijde aspoň nějak snesitelnej.
Inspirace se dá najít třeba v tom, jak Exalted pracuje s essencí a jejím čerpáním, tak to je hned o něčem jinym - tím že se to dobíjí průběžně a relativně rychle.
STs magie zkráceně
Exalted: kouzla se musíš opravdu učit herní čas, trvá to dost dlouho, musíš k tomu mít vysokej skill, charmy a ještě navíc učitele nebo nějaké svitky a podobně. Za castění se platí essencí a to docela hodně, jenže to moc nehraje roli, protože v Exalted je magie tak silná, že její použití obvykle rozsekává scénu, případně má značné příběhové následky (základní kouzla umožňují celé skupince cestovat rychlostí 100 mil v hodině, zničit malá městečka nebo mundánní armádní jednotky atd), magie se tam nepoužívá jen tak pro nic za nic.
WoD Mage: máš devět/deset sfér moci, nad miniž máš různou míru kontroly, kouzla improvizuješ jak Tě napadne. Dokud magie není očividně magií, můžeš si dělat co chceš, pokud děláš magii která očividně je magií, dostáváš paradox (typ draw back omezení). K dispozici máš manu, ale mana je nutná pouze pokud chceš vytvořit něco z "ničeho", jinak se dá kouzlit vpohodě bez ní (resp. můžeš jí používat k tomu, aby sis to kouzlení usnadnil, ale k tomu se obvykle sahá až v krizových situacích) [Note: Jakub: Vím že v Awakening to funguje lehoučce jinak, ale a) to je předmětem mé značné kritiky b) to v tomhle tématu není nutné zbytečně komplikovat, tak mě prosím neopravuj]
Ve Vampire máš blood magic - je to pár efektů jedné disciplíny plus mystické rituály s nějakým efektem (opět, nejde o běžnou záležitost, ty rituály trvají docela dlouho). Podobně ve Werewolf.
Smrtelníci mají k dispozici několik typů magie, všechna je rituální, podléhá spoustě podmínek a situačních prerequisit a tak různě a má obvykle relativně malé nebo nemagicky vysvětlitelné efekty.
"Procitnutí" smrtelníci mají k dispozici skutečné powery typu telepatie, telekineze a mnohé další a za jejich aktivaci platí Willpower (ten se ale používá k hodně dalším věcem, není to jen magický zdroj) - nicméně tady jde často víc o "psioniku" než o "magii". Ani u téhle skupiny nejsou výsledné efekty přímo srovnatelné se supernaturály, i když jsou už citelnější než u prostých smrtelníků.
No a pak máš WoD plné "magie" - různých schopností které mohou lidé nabýt různými cestami, např. tím že jsou posedlí, nějakými kšefty s démony a podobně, ale o tom bych už asi nemluvil přímo jako o magii.
Vojtěch píše:
3E skutečně postrádá mechanickou pojistku proti podobnému jednání casterů.
To mi popravdě přijde jako poslední věc, se kterou bych měl problém si poradit. Ostatně manovej systém vede k podobnejm problémům.
Jinak vitality a mana sice vypadaj podobně, ale fungujou dost rozdílně. S vitality sem žádnej zvláštní problém nikdy neměl.
Oranžový Traktor píše:
EDIT: BTW tukane skupina putujici lesem patnact dni a az potom se rozhodne utaborit. Vis co by ti na to rekl Jerson :D
Pointa toho příkladu je, že skupina tábořila každý den, ale zrovna a právě sedmý den si vypravěč vybral jako ten, který se odehraje, zatímco prvních šest se prostě skiplo větou "tak jste cestovali"