Produkty

fphat
2.7.2017 07:12
Doporučení na OSR s českým překladem?
V létě se po delší době stavuji v ČR a rád bych si s kamarády zahrál nějakou hru na hrdiny. Naposledy jsem jim dělal pána jeskyně někdy před 20 lety, a byla to hra "Pán prstenů". Z dnešního pohledu tedy "old school" (i když samozřejmě ne tak old school jako původní D&D ze 70. let).

Za normálních okolností bych vzal něco jako Dungeon World nebo Swords & Wizardry, ale hru samozřejmě chci hrát v češtině a bojím se, že když budu mít všechny materiály v angličtině, budu pořád sklouzávat k anglické terminologii ("hoď si saving throw") a hledat česká slovíčka ("goblin má v ruce to... tenhle... axe"). Což nesnáším. Jediná obrana je mít většinu, ne-li všechny materiály v češtině.

Hledám doporučení, které by v ideální případě splňovaly následující:

  • relativně OSR
  • český produkt, český překlad — nebo aspoň "slovníček"
  • předpřipravená (ideálně česká) kampaň nebo dobrodružství
  • Fantasy
  • rychlé na pochopení a na hru — jednoduchá pravidla
  • ale zase ne úplně jednoduchá pravidla — minimum je Dungeon Squad, spíš víc
Máte nějaké nápady? Jo a nemám problém něco koupit (můžu to pak nechat synovcům).
Autorská citace #41
1.10.2017 22:46 - Quentin
Píše:
Jo, to je možný způsob boje se sledováním naložení ... jen teda jednu věc nechápu, a to " you can get a +1 AC shield that takes up 1 slot, or a +2 AC shield that takes up 2 slots". WTF? proč jako?

Protože i ve štítech jsou drobné rozdíly :D



Autorská citace #42
1.10.2017 23:53 - LokiB
Jo tak ... on to nemyslel podle magickýho bonusu :) Nějak mi to hned nesecvakolo ...
Autorská citace #43
2.10.2017 07:13 - Vojtěch
LokiB: Ne každá OSR postava začíná bez schopností s 1-3 HP klackem a nůší tuřínů. A ano, longsword dělá pořád 1k8+síla dmg.
Autorská citace #44
2.10.2017 09:07 - Gurney
Quentin píše:
Za svým původním tvrzením, ale stojím. 5e má staty příliš široké, mají příliš velký význam, a příliš se předpokládají nějaké hodnoty, které budou postavy mít.

ShadoWWW píše:
U tohoto by mě zajímalo, jak moc je to obecně rozšířený pocit, a jak moc je to jen tvůj pocit. Co se ptám na otevřených hraních v Brně, tak většinou převládá názor, že o ně až tak moc nejde. Plus mínus jeden dva body nehraje zásadní rozdíl. (Protože ve výsledku to dává rozdíl jen +1 na opravě).

Podle mého to u 5e dost záleží na konkrétním statu. povolání a levelu (vysoká Con se opravdu zhodnotí teprve časem). Hrát tuláka s nízkou Dex (zvlášť když je ve skupině druhý s vysokou) mi přijde fakt na pytel, zatímco třeba paladin s nízkou Cha pořád může pálit svoje spellsloty za smite evil (a případně i být užitečný vedle jiného s vysokou). Ale jako samozřejmě že staty hrají větší roli v 5e než v nejstarším D&D, kde za brutálně vysokou vlastnost (15+ nahozenou na 3k6) postava dostane +5% expů nebo +1 k útoku, a naopak (na 6-).

LokiB píše:
moje zkušenost říká, že velké rozdíly ve statech v družině a celkově při hraní dobrotu nedělají, to je celé

Moje zase že nedělají dobrotu hlavně když jsou hráči z DrD zvyklí, že odněkud může přiletět nějaký zabijácký efekt, na který si postava s dobrými staty ani házet nemusí, zatímco ta s nízkými má šanci tak 50/50 nebo horší. Nebo když s nízkou Int musíš hrát dementa.

Quentin píše:
Odtud máme v pravidlech naše naložení

No jako upřímně, ten originál mi přijde ještě lepší v tom, že ty věci nemáš v abstraktních řádcích, ale třeba konkrétně v báglu. Který ti pak, narozdíl třeba od kroužkovky, pak může vadit, když se potřebuješ někam protáhnout. Nebo ti třeba dát bonus na save, když dostaneš fireball do zad (ale taky přitom může shořet i s obsahem).
Autorská citace #45
2.10.2017 09:35 - LokiB
Gurney píše:
Moje zase že nedělají dobrotu hlavně když jsou hráči z DrD zvyklí, že odněkud může přiletět nějaký zabijácký efekt, na který si postava s dobrými staty ani házet nemusí, zatímco ta s nízkými má šanci tak 50/50 nebo horší. Nebo když s nízkou Int musíš hrát dementa.


jj, to je taky dědictví. ale jestli máš pocit, že když si někdo má podhazovat třeba obratnost v DnD, a elf měl 19 a trpaslík 7, tak to taky nebylo nic moc. původní saving throws byly náhodnější, to je fakt.

Vojtěch píše:
Ne každá OSR postava začíná bez schopností s 1-3 HP klackem a nůší tuřínů. A ano, longsword dělá pořád 1k8+síla dmg.


tak tomu už vůbec nerozumím v kontextu tvého předchozího postu "taky ti ta postava musí přežít". mohl bys to zkusit dát nějak do jedné myšlenky místo roztroušených výkřiků :)
Autorská citace #46
2.10.2017 10:53 - Vojtěch
Mno,Měl jsi problém že při nahazování v pořadí bez přehozu ti postava nemusí vyjít, tak jsem doplnil, že v DCC si nahazuješ si více postav najednou, na čež ty namítáš, že to není dost syrové, tak ti doplňuji, že sice máš víc postav, ale jsou to vesničani na lvl 0, kteří si musí pro to povolání dojít a úmrtnost je vysoká (u postav lvl 1 teda taky). Tedy na nedostatečnou syrovost si úplně stěžovat nejde.
Autorská citace #47
2.10.2017 11:09 - LokiB
A tak to jsem mel mimoradne nechapavy den, protoze mi nedoslo, ze tou zminkou o DCC mas na mysli system, kde si nahazim pro sebe vic postav najednou. Ok.
Autorská citace #48
2.10.2017 11:34 - York
ShadoWWW píše:
Když si vypůjčím Yorka a jeho statistiku


První vzývání budiž zdarma, na další už si ale sepíšeme smlouvu. Krví tvého oblíbeného plyšáka. Znáš to :-)
Autorská citace #49
2.10.2017 11:38 - Quentin
Gurney píše:
No jako upřímně, ten originál mi přijde ještě lepší v tom, že ty věci nemáš v abstraktních řádcích, ale třeba konkrétně v báglu. Který ti pak, narozdíl třeba od kroužkovky, pak může vadit, když se potřebuješ někam protáhnout. Nebo ti třeba dát bonus na save, když dostaneš fireball do zad (ale taky přitom může shořet i s obsahem).

Mně taky :D

Ale to už je úroveň detailu, do které jsem hráče nedokázal donutit. Když dojde na dračí dech nebo třeba ztrátu předmětů při topení, tak to holt odškrtáme postupně. Zas tak často se to nestává.
Autorská citace #50
2.10.2017 11:49 - LokiB
Quentin píše:
Když dojde na dračí dech nebo třeba ztrátu předmětů při topení, tak to holt odškrtáme postupně. Zas tak často se to nestává.


Takže v těhle případech řešíš postup jako ... GM: letí na tebe dračí dech. hráč: rychle nastavuju záda krytá batohem

A nějak se počítáte s tím, jestli má takový batoh proti dračímu dechu vůbec nějaký efekt (imho nemá), nebo to zranění vyhodnotíte bez ohledu na umístění věci, jen určujete, které věci to odnesly a které ne?
Autorská citace #51
2.10.2017 11:57 - York
Ono by to možná fungovalo, kdyby mělo vybavení vlastní karty (velikosti hrací karty).



Na kartě by mohlo být napsáno, kolik se tam toho vejde (nějakou abstraktní mechanikou, nejspíš). "Dát si věci do báglu" by znamenalo udělat si balíček karet s příslušným vybavením a položit ho na kartu postavy s kartou báglu navrchu.

Pak by se při hře dalo v báglu reálně "přehrabovat".
Autorská citace #52
2.10.2017 12:12 - York
LokiB píše:
A nějak se počítáte s tím, jestli má takový batoh proti dračímu dechu vůbec nějaký efekt (imho nemá)


Tohle je podle mě příklad chybného postupu ze strany GMa, a to hned z několika důvodů:

- hráč tím, že to navrhnul, dobrovolně vsadil svou výbavu za nějakou potenciální výhodu. Výbava přitom z herního hlediska může být snadno cennější než hpčka, protože ji lze mnohem hůř "vyléčit". Odmítnutím tudíž vedeš hráče k "bezpečnější" hře, což není moc dobré.

- když tohle hráč navrhne, tak nejspíš předpokládá, že by to mohlo fungovat. Říkat na podobné věci "ne" znamená stavět se proti hráčově představě o fungování světa a vnucovat mu tu svou. Když to budeš dělat pravidelně, tak nejspíš docílíš toho, že přestane podobné věci navrhovat a hra se smrskne na akce přesně popsané pravidly.

- konfrontace náhledů na fungování světa potenciálně vedou ke konfliktům mezi hráči (nebo alespoň k rozmrzelosti). GM při tomhle navíc má vždycky navrch čistě z titulu své role ve hře, což jednak není úplně fér a za druhé to postupně snižuje ochotu hráčů vymýšlet další prvky světa (lidé mívají tendenci snažit se konfrontacím s autoritou vyhýbat).

- za další to jsou tak trochu spojené nádoby - ochota hráče riskovat a přicházet o věci (nebo obecně komplikovat situaci své postavy) je přímo úměrná pravomocem, které jsou s tím spojené. Souvisí to s tím, že když si to zdůvodní hráč sám pro sebe, tak mu bude připadat mnohem víc fér, než když mu to vnutíš. Pravidelně setkávám s tím, že hráči si pro sebe často navrhují výrazně horší šance, než jaké bych jim určil já - což je pravý opak proti hře, kde všechno autoritativně určuje GM a hráči jsou pak zákonitě téměř vždy v opozici.
Autorská citace #53
2.10.2017 13:09 - Quentin
LokiB píše:
Takže v těhle případech řešíš postup jako ... GM: letí na tebe dračí dech. hráč: rychle nastavuju záda krytá batohem

A nějak se počítáte s tím, jestli má takový batoh proti dračímu dechu vůbec nějaký efekt (imho nemá), nebo to zranění vyhodnotíte bez ohledu na umístění věci, jen určujete, které věci to odnesly a které ne?

Přiznávám se, že to tolik neřešíme. Dám příklady, kdy se pozice vybavení dostává u nás do hry.

"Počkat, jestli ty máš halapartnu a on má štít a ty zakresluješ do mapy, kdo nese pochodeň?"

"Lol, tak to se asi utopíš."
"Kecy, se z té zbroje vyvlíknu, to mám natrénované."
"Počítám, že u toho přijdeš i o batoh, všechno si to vyškrtej."

"Vychrlil na vás kyselinu jako takový vroucí aerosol, hoďte si save"
"Hej, já mám full plate, neměl bych mít nějakej bonus?"
"Ok, +4 k savu, ale hoď si pak ještě save za zbroj, jestli se nezhorší"

"Počkat, ukecal sis bonus za to, že jdeš na lehko a teď u sebe máš bandáže? Nejsou v batohu?"
"Shit, asi jo. Zkusím nějaké zaimprovizovat."

prostě case by case ruling
Autorská citace #54
2.10.2017 13:46 - LokiB
York píše:
když tohle hráč navrhne, tak nejspíš předpokládá, že by to mohlo fungovat. Říkat na podobné věci "ne" znamená stavět se proti hráčově představě o fungování světa a vnucovat mu tu svou.


jj, tím jsem známý, že nemám rád, když se mi hráč staví proti mojí představě světa a vnucuje mi tu svoji.
ale protože jsem hodný GM, tak za to hráče nijak netrestám a vysvětlím mu, že se prostě mýlil, a svět funguje tak a tak a jedeme dál.

Ale neboj ... většinou se s hráči shodnu, takže vypjaté chvíle vlastně nenastávají. A když už, tak oni sami rádi musejí uznat, že mám pravdu ... :P
Autorská citace #55
2.10.2017 14:31 - York
LokiB píše:
většinou se s hráči shodnu


Nejde o to, že by ses s hráči nakonec "neshodnul". Hráči se většinou přizpůsobí a přestanou zkoušet věci, u kterých zjistí, že nevedou k cíli. Že se to stalo poznáš celkem snadno, protože pak začnou klást otázky jako "Co kdybych tomu nastavil batoh, fungovalo by to?" místo aby rovnou řekli "Nastavím tomu batoh". Samozřejmě to neznamená, že by vždycky všechno muselo být tak, jak si to hráči představují, ale jde o přístup: Jestli vymýšlí věci s tím, že nejspíš budou fungovat a sami k tomu rovnou dodají omezení a rizika, která je napadnou, nebo jestli předpokládají, že to spíš fungovat nebude (pak obvykle rovnou přidávají argumenty, proč by to podle nich fungovat mělo, což typicky vede k debatě na téma, jak věci (ne)fungují, místo k vymýšlení zajímavých řešení situací ve hře).
Autorská citace #56
2.10.2017 14:42 - LokiB
Yorku, já vím ... tohle jsme tu už probírali víckrát :)
Já prostě přístup "vymýšlí věci s tím, že nejspíš budou fungovat " nemám rád. Možná i ze zkušenosti s některými hráči, kteří byli schopní vymyslet opravdu ... "divný" věci ... a pak se hádat, že to určitě fungovat musí., dílem proto, že jsem asi autista a tak hůř snáším, že by věci nebyly tak, jak je vidím já :)
Ale věř mi, že to není tak tragické, jak se obáváš. V praxi to vlastně ony problémy, které zmiňuješ, nezpůsobuje. hráči nejsou méně kreativní, nesnaží se méně generovat řešení, která se jim zdají dobrá a smysluplná.
A jestli se nejdřív zeptají (v první řadě sami sebe) "Fungovalo by to opravdu?" ... tak je to pro mě velmi dobře. Zahlecení "kreativními nápady" z mého pohledu hře nepomáhá.

Mantru "místo vymýšlení zajímavých řešení situací ve hře" ... no pro mě (a i více lidí, s kterými hraju), to není takto. Naopak, debata o tom, zda by to fungovalo nebo ne, je stejně zábavná jako jiné části hry. Fakt.

Ale i to už jsme tu řešili opakovaně s tím, že to holt různí lidé vidí různě.
Autorská citace #57
2.10.2017 15:24 - York
LokiB píše:
Naopak, debata o tom, zda by to fungovalo nebo ne, je stejně zábavná jako jiné části hry.


To rozhodně nezpochybňuju, podle mě to do hry taky rozhodně patří. Nesmí se to ale přehánět a není úplně dobré debatovat o kravinách. Každá skupina má sice trochu jinde hranici, co už jsou kraviny a co ne, ale překročit se dá vždycky.


LokiB píše:
Ale věř mi, že to není tak tragické, jak se obáváš.


Nepíšu to sem proto, že bych chtěl pořádat křížovou výpravu proti všem, kdo hrajou RPGčka jinak než já (i když, hmmm, je to docela lákavá představa... :D). Píšu to sem ve víře, že by to třeba někomu mohlo pomoct.

Ostatně herní styl, preference a přístupy se u všech hráčů tak jako tak s časem posouvá. Minimálně v důsledku toho, že stárneme a mění se naše vnímání sociálních interakcí a vůbec všeho. Kromě toho zastarávají samotná RPGčka, razí se nové trendy, atd. Změna není nutně špatná - to, že něco fungovalo uspokojivě, nemusí nutně znamenat, že to nemůže fungovat lépe, nebo alespoň lépe v o několik let posunutém kontextu.
Autorská citace #58
16.10.2017 17:09 - Gurney
Quentin píše:
Ale to už je úroveň detailu, do které jsem hráče nedokázal donutit. Když dojde na dračí dech nebo třeba ztrátu předmětů při topení, tak to holt odškrtáme postupně. Zas tak často se to nestává.

To je docela zajímavé pozorování, jakože mají pocit, že už je to zbytečně složité? Nebo že je málo prostoru na věci?
Autorská citace #59
16.10.2017 22:59 - Quentin
Gurney: Prostě jen neberou tu hru dost vážně, aby trackovali všechno. Raději ty dvě vteřiny navíc věnují hrabání po brambůrkách nebo tabletalkovému hláškování :D
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.2289891242981 secREMOTE_IP: 18.232.124.77