Prostředí

Dalcor
6.8.2007 16:26
Syndrom FR
Bratr momentálně řeší se svým Vypravěčem problémy které se vyskytují v jejich hraní a přivedl mě na zajímavou skutečnost, kterou bych nazval FORGOTTEN REALMS syndrom. Hrajete li FR, zjistíte že v každé i sebezapadlejší Dolní lhotě je bejvalej dobrodruh nejlépe na 15. úrovni. A Ať hajete sebehrdinštější hru tak vždycky vám dává rozkazy týpek kterej je pořád silnější... Nejedná se jen o d20 - bratr má čerstvou zkušensot s Exalted.

Jak se s tímto syndromem vyrovnávatě - hráči i vypravěči? Narazili jste na něj?
Autorská citace #1
6.8.2007 17:04 - Alnag
Je třeba se držet osvědčeného hesla D&D: "Kill them and take their stuff!" ;-)
Autorská citace #2
6.8.2007 17:31 - Merlin
ne vždy použíám silnější NPC abych dával příkazy PC...většinou jsou na nižším levelu..ale na vyšším žebříčku v politice, církvi atd....u mě není vždy úroveň rovna moci, i když to k tomu samozřejmě svádí
Autorská citace #3
6.8.2007 18:18 - vitus
No, nevím jestli se ptáš obecně, ale v Achtwardu je to řešeno jinak - protože si každá postava musela hezky udělat svůj charakterník a postavník, kde je docela hodně detailů o vnitřních hodnotách té postavy, tak nemusím v případě morálních dilemat používat "práva silnějšího", ale stačí připomenout hráči, ať hraje za postavu a ne za sebe.
Pakliže člověk nehraje hack´n´slash, nebo nějaký vyloženě násilnicky (vojensky) položený setting, pak musí být logické, že statisticky bude platit, že na vyšších společenských postech budou často jedinci s nižší úrovní, než ty jimž vládnou, ale právní a náboženský systém, spolu s morálními zásadami je chrání před tím, aby si jejich post vzal někdo metodou vůdce vlčí smečky.
Je mi jasné, že tohle "piňhání" moc nevyhovuje lidem, kteří mají raději silově položenou hru. Pro tento případ tu mám pak kauzu tzv. "skřetích římských legionářů" - pamatujete si, jak ve starém DrD (a myslím, že i starém D&D) byli skřeti takový "kanon futr" ? Tak jsem toho jednou měl dost a poslal jsem je na vzdělávací kurs do starověkého Říma - obvykle 20 skřetů na řekněme 3 - 5. úrovni proti čtyřem dobrodruhům na 10. úrovni neměli šanci, ale po svém návratu z Říma, hezky pěkně vystrojení, vyzbrojení a pod vedením jednoho skřetího setníka na 7. úrovni to už nebyla banda 20ti skřetů, ale v podstatě jedno mosnstrum Vojenská jednotka s dvaceti útoky za kolo, bohusy na krytí (sehranost), útok (taktika) a tak podobně - nakonec jsem nechal dobrodruhy ustoupit. Jinými slovy - oni jenom Galové v Asterixovi a dobrodruzi v RPG jsou schopni ohrožovat jako jedinci celý namakaný politický a správní systém, ale když začne Vypravěč používat politický a sporávní systém jako opravdu všemocnou hydru, tak by to mělo udělat taky svý...
Autorská citace #4
6.8.2007 19:58 - bigbythewise
Plne souhlasim s Merlinem. Je treba rozlisovat uroven "hrdiny" a uroven "prosteho cloveka" ve spolecnosti. Pak tu tedy mame dve uplne odlisne definice pojmu "uroven". Jinak nevim o tom, ze by byl ve FR kazdy druhy jouza na 15 urovni. To by musel byt spatny vtip.
Autorská citace #5
6.8.2007 20:37 - wraiths
bigbythewise: ze jo mne se to taky zda pritazeny za vlasy... kdo vsechno vubec je v FR na 15lev a vysim levelu... a myslim ze opravdu spol. zebricek se neda srovnavat s urovni postav viz takovej Azoun IV. Co spocitat kolik lidi je 15 a vice.asi zacal bych Simbul, Elminster, Khelben...
Autorská citace #6
6.8.2007 21:57 - bigbythewise
wraiths: Mno, moc jich nebude. :o)
Autorská citace #7
6.8.2007 23:15 - Hrngz
Dalcor: on to neni problem ani tak s FR, jako spis s nezkusenymi vypraveci. Protoze treba v Baldurs Gate ti taky nikdo nerika "delej tohle a tohle ... proc? protoze jsem to rekl, ty spino". Ja to naopak zazil ve WoDu, a to je teprve moodbreaker.
Vlastne jsem si pod slovy "syndrom FR" puvodne predstavil to, ze je magicke kazde zachodove prkenko :) Ale to je trochu profesionalni deformace.
Autorská citace #8
7.8.2007 08:40 - Dalcor
V prve rade to byla nadsazka, ale otevrete si Heroes Lorebook, drizzt je anpriklad jeste pred Hunters Blade Lvl 16. Staci si take projit Grand tour of the realms a tak. Mimochodem tak z halvy vypalim ze minimalne 10 carodeju je v soucasnosti okolo 35 urovne.
Kdyz pak prochazite Velkou toulku risemi divejte se ze v kazdem zminemem bode zije nekdo s urovnemi, nejlepe vyslouzili dobrodruh.
Autorská citace #9
7.8.2007 09:06 - Alnag
Ale tak to je přece známá věc, že Elminster má CR 45 (viz FRCS), zatímco Cthulhu chudák je jen CR 34 (viz CoC d20).
Autorská citace #10
7.8.2007 09:29 - Rytíř
Mam podobnej pocit jako Dalcor - kdokoli hraje FR, zná z hlavy úrovně všech nejmocnějších postav a chlubí se jejich silou kdykoli je to jen trochu vhodné.. :) Jako kdyby na tom měl nějakou zásluhu. Prostě dává znát, že patří do silného týmu, asi. :) A samozřejmě když máte do hlavy vryto, že Elminster má CR 45, tak aby někdo byl vedle něj alespoň trochu významný a životaschopný, musí mít no aspoň tu 15! takže tomu věřim, že se to jimi jen hemží, v těch velkých říších :))
Jinak každý DM má svůj styl vedení hry a pohledu na svět, který mění jen těžko a pomalu - ten náš má ve velké oblibě supersilná nápomocná CP, která na svou moc vůbec nevypadají a z nějakého důvodu se skrývají, aby nás klopotně vedly za ručičku a nenápadně pomáhaly.. jakmile toto odhalíte, je to fakt frustrující. Jediné, co nakonec trochu pomohlo, byly fakt sžíravé poznámky a neomalený humor :)
Autorská citace #11
7.8.2007 10:16 - Dalcor
Viděl jsem hru a Alnag také kde postavy v průměru na 13 úrovni pěti protivníkům i přes třikrát použitý wish neudělali protivníkům ani ránu a všechno vyřešilo NPC které nás doprovázelo a které vypadlao jako průměrný voják. naši družinku vedl Half Dragon s 20 firebally deně a obouručáky Frostbrand a Brilliant Energy. Pravda to byl setting ještě více magický než FR.
Autorská citace #12
7.8.2007 10:47 - Argonantus
V zásadě je pro mne jako DM rozhodující, jaké levely mají postavy ve světě s ohledem na moje dobrodruhy; tedy s ohledem na Rovnováhu hry. Takže je mohu dělit zhruba do tří skupin:
1) Postavy nižšího levelu, kanonenfutr. Těch je hrozně moc prakticky v jakémkoli myslitelném světě; minimálně tam bývají takoví ti Peasanti čili Obyvatelé, co jde zabít snadno a rychle, ale není k tomu žádný důvod.
2) Postavy srovnatelného levelu (+-50%)- ty jsou poměrně časté.
3) Postavy výrazně vyššího levelu. Ty jsou vzácné; nicméně, pokud třeba země má milion obyvatel, klidně jich může být tisícovka; na druhou stranu se s takovou postavou nemusí postavy setkat. Takže ta vzácnost je relativní.
V každém případě je u takových postav už celkem jedno, zda mají silné postavy 500% levelů členů družiny, nebo 1000%; význam je už čistě akademický. Mám tendenci se držet zhruba alespoň "levelového součtu" družiny; pokud mám čtyři maníky levelu 5, pak by jim měly chodit do cesty postavy maximálně levelu 20. Víc skutečně nemá žádný důvod.
Plyne z toho také nevyhnutelně závěr, že síla postav, které moji dobrodruzi potkávají, ve skutečnosti roste.
Autorská citace #13
7.8.2007 11:49 - wraiths
Dalcor píše:
7.8.2007 10:16 - Viděl jsem hru a Alnag také kde postavy v průměru na 13 úrovni pěti protivníkům i přes třikrát použitý wish neudělali protivníkům ani ránu a všechno vyřešilo NPC které nás doprovázelo a které vypadlao jako průměrný voják. naši družinku vedl Half Dragon s 20 firebally deně a obouručáky Frostbrand a Brilliant Energy.
no tak to bych snad ani videt nechtel takovou hru. ja za celou svou karieru (dd, adnd) snad videl pouzit jen jednou "wish". a nejak mi to nechybi.
Autorská citace #14
7.8.2007 13:34 - Fritzs
wraiths:Takzvaný špatně použitý wish... je potřeba si uvědomit, že nemusí být cílem protivníky zabít... zvláště jsou li téměř nesmrtelní... stačí je kupříkladu pohřbít pod několika tunami štěrku, zalít do roztaveného železa, nechat propadnout do středu země, hodit do černé díry (mág s vysokou knowlwdge: planes by mohl znát černou díru)... myslím, že všechno todle by mělo být pomocí wish možné a hlavně dostačující k zneškodnění v podstatě libovolného protivníka (jenom ta cena v GP a XP mkůže být trochu bolestivější)
Autorská citace #15
7.8.2007 15:08 - wraiths
Fritzs: no my ale nemeli nikdy nejak moc prehnany nestvury. snad mozna Tarasque je opravdu sila. na tohle jsme meli celou armadu pomocniku a zadny wish jsme teda nepotrebovali. a jeste k tomu navic tri... to opravdu nevi DM coby. my pouzili prani jendnou jen na to, aby se vratil zivot kamosovi po zasehem Disintegrity.
Autorská citace #16
7.8.2007 15:20 - Dalcor
Ale copak o to - ten hráč řekl dobře jak chce wish použít, jenže DM mu vtom našel vždycky díru, kterou viděl jen on. Nerad používám cizí snahu jako odstrašující příapd, ale že nejsem žádnej dobrej DM, ale tohle byla síla i na mě :)
Autorská citace #17
7.8.2007 15:56 - Merlin
rytíř: nesouhlasím..hraju FR a neznám ani jednu statiskiku, ani jednu uroven NPC...vím jen, že Elminster je asi machr...a moji hráči už vůbec neznají statistiky.... ono..já si vlastně ani nepamatuji urovne monster z MM...nebo možná přibližně vím, že kostlivec je 1d8 a vlk 2d8...a tím to tak končí ( možná má goblin 4 hp)
Autorská citace #18
7.8.2007 16:09 - Hrngz
Dalcor: treba to myslel jako vtip. "Wish: preju si, aby umrel" "Ja bych si toho pral ..." :)
Autorská citace #19
7.8.2007 16:16 - Rytíř
Merlin: Vážně? Inu, zas jedna výjimka potvrzující pravidlo.. :))
Ne, ok, dobře - beru tedy zpět. Já poznal asi tak 5 fandů FR z různých skupin a koutů naší vlasti a na všechny to sedělo.. tedy s tebou je poměr 5:1 ; Pořád pro tvůj postoj nic moc :) Pravděpodobně by vám vyhovoval jakýkoli dobře popsaný svět. Nebo je přímo na FR něco, co tě láká?
Argonantus píše:
Plyne z toho také nevyhnutelně závěr, že síla postav, které moji dobrodruzi potkávají, ve skutečnosti roste.
nojo, tohle je taky relativně typickej problém světů, ve kterých fungujou jedna a ty samé postavy "příliš" dlouho... Taky sme to zažili :) A při pohledu zpátky je to občas docela úsměvný, jak měkký byli dřívější největší padouši v kraji, co.. :) Proto je dobrý si stanovit jakýsi strop a koncipovat svět rovnou tak, jako by postavy měly úroveň blízkou maximu. začátky jsou pak sice kapku drsnější, ale ten svět je věrohodnější
Autorská citace #20
7.8.2007 21:43 - Merlin
v podstatě máš recht v tom, že by mi vyhovoval téměř každý dobře popsaný svět...kdybych měl originál příručku, tak bych hrál kingdoms of Kalamar,ale mám byblou kopii a nejde pořádně vytisknout....

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.071828126907349 secREMOTE_IP: 3.239.9.151