Captain Sonar znám(e) a je to naprosto excelentní semi-kooperačka (resp. týmová kompetetivka). Problém je, že to je hra pro právě 6-8 lidí. Resp. v real-time módu to je pro 6-8 lidí, v tahovym by to šlo teoreticky hrát i ve dvou nejspíš, ale tahovej mód sme nikdy nehráli, protože prostě vypadá hrozně nudně.
Pro vysvětlení: je to jako klasický čtverečkáčový "lodě", ale je to týmově a real time :D - každej tým hraje posádku jedné ponorky, hraje se na společné mapě (obsahuje moře a nějaké ostrovy). Oba kapitáni si zvolí, kde začínají. Ponorky se po mapě pohybují kapitánovými výkřiky "Sever, Jih, Východ, Západ" - za každý tento výkřik se stanou následující věci:
- ponorka se posune o jeden čtvereček v daném směru a kapitán si zaznamená svou trasu kterou pluje
- ponorka nesmí překřížit vlastní dřívější trasu (pokud neprovede "vynoření")
- soupeřův Sonar si zaznamená tento pohyb na "slepé" mapě (může tak trackovat pohyb soupeře a porovnáním s mapou postupně tipovat, kde se nepřátelská ponorka nachází)
- ponorka se pohybem "nabíjí" - za každý pohyb XO "nabije" 1 čtvereček některého ze systémů ponorky (torpéda, miny, sonary, drony, tichý pohyb). Pokud je některý z těchto systémů nabitý, kapitán (nebo XO) jej může aktivovat (vystřelit, udělat sonarový ping atp.)
- ponorka se pohybem bohužel i rozbíjí. Technik má kartu ponorky, kde je takový chart s ikonkami systémů rozdělenými do polí podle směru pohybu. Za každý pohyb v daném směru technik škrtne nějaký systém - ten od té chvíle nelze použít. Systémy jsou nicméně propojené napříč směry takovými "okruhy" - pokud se proškrtají ikonky celého okruhu, tak se okruh pročistí (tzn. např. východ-východ-jih zničí tři systémy, ale pokud technik škrtal systémy z okruhu východ-východ-východ-jih, tak další pohyb na východ systémy opět "pročistí")
Kapitán nesmí provést další pohyb, dokud nejsou hotové všechny úkony předchozího pohybu (kapitán zaznamená posun, XO nabije systém, technik rozbije systém).
Existují speciální rozkazy:
- "Pokládáme minu" - kapitán si do své mapy zaznamená polohu položené miny. Kdykoliv později když má dojem, že je soupeř někde poblíž, může minu odpálit (oznámí souřadnice, pokud je soupeř v dosahu, tak to schytá)
- "Pálíme torpédo" - torpédo má dosah 5 posunů po mapě.
- "Sonarový ping" - existují tři informace o poloze ponorky: osa X, osa Y, kvadrant (1-9). Soupeřův kapitán si zvolí 2 z nich a jednu řekne pravdivě a druhou nepravdivě
- "Drone" Kapitán se zeptá, zda se soupeř nachází v některém z kvadrantů. Soupeř musí pravdivě odpovědět ANO/NE
- "Aktivujeme tichý pohyb" - ponorka se pohne o 1-4 pohyby naráz v určitém směru. Soupeři není řečeno v jakém ani o kolik.
- "Vynořujeme se v kvadrantu X" - kapitán ohlásí vynoření a řekne ve kterém kvadrantu se nachází. Technik vezme svůj chart a obtáhne 1 čtvrtinu obrázku ponorky a předá chart XO, ten také obtáhne čtvrtinu, pak kapitán, pak sonar a ten vrátí chart technikovi. Soupeřův technik zkontroluje, že ponorka je obtažena správně (jedním tahem bez překřížení obrysu). Pokud ne, je nutno celý proces opakovat. Pokud ano, pak technik může vyčistit všechny poškozené systémy a kapitán smaže ze své mapy celou svou předchozí trasu (čímž resetuje zákaz křížení vlastní předchozí trasy) Soupeř samozřejmě celou dobu hraje dál.
Ponorka má 4 životy, torpédo i mina dávají 2 damage při přímém zásahu a 1 damage při nepřímém (o 1 vedle).
Ta hra má teda nějaký drobný mouchy - tým má 4 pozice, z nich si "nejvíc" zahraje kapitán a sonar, kteří mají pořád aktivní agendu. Strojník je pozice kterou si užijou spíš hráči co maj trochu systematickej herní přístup a baví je trochu kombit. XO je taková divná pozice která je dost "administrativní" (ale zase se docela hodí pro zaškolení nováčka). Osobně sem uvažoval už párkrát o alternativnim rozesazení - normálně se má sedět vedle sebe (a v týmech naprosti sobě) v pořadí Technik / XO / Kapitán / Sonar, podle mě kdyby se to prohodilo na Technik / Kapitán / Sonar / XO, tak XO bude moc víc kooperovat se Sonarem a bude tim "víc ve hře". Popř. XO mezi kapitánem a sonarem by možná dával ještě víc smysl. Ale ještě sem to nezkoušel.
Pak taky vyžaduje určitou komunikační disciplínu, např. kapitán fakt musí mluvit jasně a nahlas, aby to soupeřův sonar jasně slyšel atp.
Ale je to fakt fun. Několikrát sme u toho strávili dlouhý hodiny :)