Necromancer: ale, koukám že mi tady uteklo že sem chtěl odpovědět. A sice se zpožděním, ale myslím že to pořád stojí za to:
Efektivita a touha udělat věcí největší / nejsilnější / nejmocnější bývá velmi zrádný přístup k tvorbě, co vede k tomu že tlačíš věci na hranu (a časem je rozbiješ - proč tam rovnou nedat i víc bonusů a větší damage atd.?) Popravdě bych řekl, že to je vysloveně špatný přístup - zejména když na úkor toho aby byly věci silnější a lepší začneš porušovat jiné designové principy, ať už té které hry, nebo obecné.
Jako třeba že chceš dát nejsilnější kouzlo, takže dáš kouzlo co tradičně patří do jiné magie a ještě navíc úzkému výběru postav (kouzelníkům a čarodějům), takže ještě tyto postavy uděláš míň výjimečné a zajímavé. Funguj takhle trochu dýl a octneš se na spirále smrti nekonečné gradace, kdy všechno původní přestane být zajímavé protože všechno nové bude umět totéž - a bude to silnější, věští, lepší... říká se tomu power creep a zničilo to DnD třetí edici a DnD čtvrtou edici
*(křivý pohled na Tašin hrnec všeho)*.
Obdobně monotónnost je příliš velká cena za efektivitu, protože to znamená, že děláš něco co je zajímavé jen pro hráče co chtějí věci co jsou silnější, větší... a nijak nezaujmeš hráče orientované na hraní postavy, vyprávění příběhů atp.
To co tě věde při tvorbě by neměla být snaha udělat to co nejsilnější, ale snaha vystihnout nějaký koncept a/nebo vytvořit zajímavou stylizaci (viz
tady a
tady)
Fletcher: V JaD je klerik překlopený z božských domén na církevní domény. Je to otázka převážřně stylizace / estetiky*, fungování je z většiny stejné a domény není problém překlápět sem a tam**.
* DnD systém božských domén je vytvořený v podstatě na míru řeckému, severskému popř. egyptskému pantheonu, tj. starověkým systémům se zástupy bohů. JaD pojetí je překlopené víc k pozdější éře až středověku a k monotheistickým popř. centrálně-církevním světům nebo světům s omezeným počtem univerzálnějších bohů (jako je třeba svět Stínu používaný na
Fokus rollu...
tady sou loňské materiály, doufám že sdílení funguje).
** resp. teda z JaD do DnD to de super snadno, stačí najít jedno vhodné úderné slovo a přejmenovat to; z Kazatele máš doménu Slova, z Inkvizitora doménu Pravdy, z Misionáře doménu Věhlasu. Z DnD do JaD to jde občas hůř, protože ta záplava božských konceptů se na církev ne vždycky mapuje úplně snadno.